YEREL HABERLER - 28 Mayıs 2017 Pazar 12:07

Kaya: "Ulaşım yatırımları toplu taşımacılığa yönelmeli"

A
A
A
Kaya: "Ulaşım yatırımları toplu taşımacılığa yönelmeli"

İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Adana Şube Başkanı H.

İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Adana Şube Başkanı H.Çağdaş Kaya, yükselen ve büyüyen Adana’da ulaşım sorununun da olabildiğince arttığını ifade etti.


İMO Adana Şube’nin İstanbul şubesiyle birlikte Seyhan Belediyesi Yaşar Kemal Kültür Merkezi’nde düzenlediği ’12. Ulaştırma Kongresi’ kapsamında ‘Adana Kentiçi Ulaşım Sorunları’ konulu sunum gerçekleştiren Kaya, sorunların çözümü için insan odaklı ulaşım politikalarının yürütülmesi ve geliştirilmesi gerektiğini vurguladı.


Ülkemizde ulaşım, özel araç kullanımını özendiren politikalarla yürütüldüğünü kaydeden Kaya, Adana’da her yıl trafiğe katılan araç sayısının katlanarak arttığını söyledi. Kaya, 2006’da Adana’da trafiğe katılan otomobil sayısının 8 bin 844 olduğunu ancak 2016 yılında bu sayının 15 bin 579’a yükseldiğini dile getirdi.


Adana’da trafiğe katılan otomobil oranının 10 yılda yüzde 76 arttığını belirten Kaya, Türkiye İstatistik Kurumu’nun Ocak 2017 verilerine göre kentte toplam motorlu araç sayısının 613 bin 373’e ulaştığını kaydetti. Kaya, 319 belediye otobüsü, 419 özel halk otobüsü ve bin 87 minibüsün bulunduğu Adana’da çok sayıda küçük işletmeci, entegre olamayan toplu taşıma, işlevsiz hafif raylı taşıma sistemi, yerel yönetimlerin etkinliğinin yetersizliği, yağmurda daha da kötüleşen, altyapı çalışmaları ile sıklıkla yeniden kazılan yolların yarattığı sıkıntılardan oluşan bir yığın sorun bulunduğunu vurguladı.


Hızlı ve çarpık kentleşmenin sonucu olarak, bugün Adana’da oldukça sorunlu hale gelen “ulaşım ve trafik” olgusuyla karşı karşıya olduğumuzu dile getiren Kaya, “İhtiyacımız; toplumun yapısına ve yararına uygun olan ulaştırma politikaları ve bu anlayışın sonucu oluşturulacak ulaşım planlamasıdır. Maalesef, Adana’nın tek ulaşım plan çalışması, bundan 25 yıl önce 1992 yılında yapılan “Adana Kent İçi ve Yakın Çevresi Ulaşım Etüt” çalışmasıdır. Bu, bir plan değil, etüt çalışmasıdır” dedi.


Hafif raylı taşıma sisteminin rantabl olmadığını kaydeden Kaya, “Adana Büyükşehir Belediyesi tarafından 1988 yılında yapımı için ilk adımı atılmış, 15 yılı geçkin sürede dış kaynaklı hazine garantili krediyle 533 milyon dolara inşa edilmeye başlanılmış ve ek kaynaklarla birlikte yaklaşık iki katına mal edilen ve 14 Mayıs 2010’da biletli yolcu taşınmaya başlanılan hafif raylı sistem rantabl değildir. Ve Adanalılar halen hafif raylı sistemin borç yükünü taşımaktadırlar. Adana Büyükşehir Belediyesi’nin İller Bankası payından her ay yüzde 40 metro borcu kesintisi yapılmaktadır. Bu borcun Ulaştırma Bakanlığına devri için hep birlikte çaba göstermeliyiz” dedi.


Kaya, ayrıca Adana’nın gerek topografya gerekse iklim koşulları açısından, bisiklet kullanımına uygun bir yapıya sahip olmasına rağmen bisiklet yollarının son derece kısıtlı, birbiriyle bağlantısız, kısa mesafeli olduğunu ve başka amaçlarla kullanıldığını da ifade etti.


Ulaşım olanakları ile sistemleri incelenerek işin tekniğine ve yapıya uygun yöntemler tespit edilmesi gerektiğini vurgulayan Kaya şöyle devam etti:


"Araç öncelikli değil, insan öncelikli ve bisiklet kullanımı ağırlıklı bir ulaşım planlaması esas alınmalıdır. Toplu taşıma türlerinin bütünleştirildiği “tek bilet” uygulamasına yönelik çözümler araştırılmalıdır.


Bu çalışmaya paralel olarak, “Kent insanlar içindir” yaklaşımıyla gereken alanlarda taşıt trafiğine kapalı alanlar oluşturulmalıdır. Çakmak Caddesi, Ali Münif Yeğenağa, Büyüksaat civarı ve Tepebağ höyüğü çevresi vb alanlar araçtan arındırılıp, yaya bölgesi haline getirilmelidir.


Planlama sürecinde; basit ve tekniğine uygun, Trafik Mühendisliği çerçevesindeki çözümlerle Adana’nın sorunlu trafik akımında kısa vadeli bazı iyileştirmeler yapmak da mümkündür. Ulaşım koridorlarındaki kavşaklarda etüt çalışması yapılıp, Adaptif Trafik Yönetim Sistemi gibi çağdaş uygulamalar değerlendirilmelidir.


Ulaşım yatırımları toplu taşımacılığa yönelmeli, kentlilerin toplu taşıma araçlarını kullanması için toplumsal eğitim süreci başlatılmalıdır. Ayrıca okullarda toplu taşımayı özendirici eğitimlere yer verilmelidir. Mahallelerden hafif raylı sisteme ulaşım kolaylaştırılmalı, insanların toplu taşıma araçlarını kullanımını teşvik edici uygulamalarla sistem kentliler için cazip hale getirilmelidir. Kentimizde, özellikle kent merkezindeki kaldırımlar iş yerleri tarafından işgal edilmiştir. Kaldırımların araba ve esnaf malzemeleriyle işgal edilmesinin önüne geçilmelidir. Yerleşime açılacak yeni bölgelerde ise mekansal planlama kriterlerine uygun sokak, cadde, bulvar, refüj ve kaldırımlar geniş tutulmalı ve bisiklet yolları da düşünülmelidir.


Hafif raylı sistem, ilave güzergahlarla yeniden projelendirilmeli, özellikle üniversite, hastane, otogar, havaalanı ve iş merkezlerinin yoğun olduğu bölgeler projeye dahil edilmelidir. Adana’da halen bir engel gibi görünen TCDD hattı kent trafiği için bir avantaja dönüştürülmelidir. Demiryolu sistemi çift hatlı, elektrikli, aktarma noktalı, HRTS sistemle bağlantılı olarak yeniden planlanmalıdır. İnsan öncelikli bir kent anlayışı ile yaşlıların, çocukların, yayaların kent içindeki her türlü hareketliliğini kolaylaştıracak bir anlayış öne çıkarılmalıdır."

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Muğla Başkan Ünlü, Muğla’da temaslarda bulundu Marmaris Belediye Başkanı Acar Ünlü, Muğla Valisi İdris Akbıyık, Muğla Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Aras ve Menteşe Belediye Başkanı Gonca Köksal’ı ziyaret etti. Marmaris Belediye Başkanı Acar Ünlü; bugün Muğla’da bir dizi ziyaret gerçekleştirdi. Muğla Valisi İdris Akbıyık’ı makamında ziyaret eden Ünlü ve beraberindekiler ayrıca Muğla Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Aras ve Menteşe Belediye Başkanı Gonca Köksal’a hayırlı olsun ziyaretinde bulundu. Marmaris Belediye Başkanı Acar Ünlü, Belediye Meclis Üyeleri Müjgan Gürgan, Ahmert İnoğlu, İlkay Şimşek, Ahmet Özdemir, Erdem Karaosmanoğlu, Kemal Açar, Erdal Nur, Alara Kargın ile birlikte ilk olarak Muğla Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Aras’ı makamında ziyaret etti. Hayırlı olsun dileklerini ileten Başkan Ünlü, “Muğla ve Marmaris için büyük işler yapacağına inandığım Ahmet Başkanımızla omuz omuza çalışacak, kentimizi hak ettiği yere taşıyacağız. ‘İşimiz gücümüz Muğla’ diyerek çıktığı bu onurlu yolda kendisine ve ekibine üstün başarılar diliyorum” diye konuştu. MBB Başkanı Ahmet Aras da ziyaretten duyduğu memnuniyeti dile getirerek “Hep birlikte Muğla için çalışacağız” ifadesini kullandı. Başkan Acar Ünlü ve beraberindekiler daha sonra Menteşe Belediye Başkanı Gonca Köksal’ı ziyaret etti. Muğla’nın tek, Menteşe’nin de ilk kadın belediye başkanı olan Gonca Köksal’ı tebrik eden Başkan Ünlü, “Gonca başkanımız kadınların gücünün temsilcisi olarak Menteşe’de çok başarılı olacak ve önemli işlere imza atacak. Buna inancım tam” şeklinde konuştu. Başkan Ünlü ve meclis üyelerine teşekkür eden Köksal ise Muğla’daki belediye başkanları olarak her zaman yan yana olacaklarının altını çizdi. Marmaris Belediye Başkanı Acar Ünlü, Muğla’daki son ziyaretini Vali İdris Akbıyık’a gerçekleştirdi. Valilik makamındaki ziyarette Başkan Acar Ünlü, Vali Akbıyık’ı Marmaris’e davet etti.
Ankara Bakan Ersoy, Dünya Fikri Mülkiyet Günü’nü kutladı Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, "Dünya Fikri Mülkiyet Günü’nü; temsil ettiği değerleri korumak, yaygınlaştırmak ve geliştirmek noktasında kutluyorum" dedi. Kültür ve Turizm Bakanı Sayın Mehmet Ersoy, “Dünya Fikri Mülkiyet Günü” dolayısıyla bir mesaj yayımladı. Mesajda telif hakkını da kapsayan ve fikri mülkiye haklarına ilişkin farkındalığı arttırmak için 2000 yılından itibaren her yıl 26 Nisan’ın ’Dünya Fikri Mülkiye Günü’ olarak kutlandığı ifade edildi. Bakan Ersoy, Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü tarafından ilan edilen 2024 yılının temasına ilişkin, şunları kaydetti: "Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü tarafından 2024 yılının teması, ’Fikri Mülkiyet ve Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri: Ortak Geleceğimizi Yenilikçilik İnşa Etmek’ olarak belirlendi. Bu pencereden baktığımızda; yenilikçiliğin teşvik edilmesinde ve sürdürülmesinde fikri mülkiyetin oynadığı etkin rolün, 2024-2028 yıllarını kapsayan 12. Kalkınma Planı başta olmak üzere ülkemizin önemli politika belgelerinde karşılık bulduğunu memnuniyetle ifade etmek isterim." Kültür ve Turizm Bakanlığının telif haklarında sürdürülebilir kalkınmaya ve Türkiye’nin kültür-sanat hayatına katkısını artırmak amacıyla çalışmalar yürüttüğünü belirten Bakan Ersoy, "Geldiğimiz noktada ‘Dünya Fikri Mülkiyet Günü’nü; temsil ettiği değerleri korumak, yaygınlaştırmak ve geliştirmek noktasında attığımız adımların, elde ettiğimiz kazanımların memnuniyetiyle ve daha fazlasını yapma, bu hususta öncü ve özgün konuma gelme kararlılığımızı vurgulayarak kutluyorum" ifadesi kullanıldı.
Karabük U18 Türkiye Şampiyonası 1. Kademe Grubu Karabük’te başladı Karabük’te dört gün sürecek U18 Türkiye Futbol Şampiyonası 1. Kademe müsabakaları başladı. Karabük Onur Futbol Sahası’nın ev sahipliğini yaptığı U-18 Türkiye Futbol Şampiyonası 1. Kademe müsabakalarında altı farklı şehirden 6 takım yer alıyor. Şampiyona 25-28 Nisan tarihleri arasında oynanacak ve bu müsabakalardan birinci çıkacak takım 2. kademe mücadelelerine katılmaya hak kazanacak. Karabük’ün futboluna, ekonomisine ve reklamına katkı sunması için U18 Türkiye Futbol Şampiyonası 1. Kademe müsabakalarında 6 takıma ev sahipliği yaptıklarını söyleyen Karabük Amatör Spor Kulüpleri Federasyonu Başkanı İhsan Çevik, “Ankara Gölbaşıspor, Eskişehir DSİ Bentspor, Zonguldak Asmaspor, Kastamonu Köy Hizmetleri İdare Spor Kulübü, Bartınspor ve Bolu 14 FK takımları mücadele ediyor. Takımlarımızı en güzel şekilde ağırlamaya çalışıyoruz. Şehrimize elimizden geldiğince hizmet etmeye çalışıyoruz. Katılan tüm takımlara başarılar diliyoruz” dedi. Başkan Çevik, 6 takımda ortalama 25 sporcudan 150 sporcu yar aldığını belirterek, “Bu etabı birincilikle bitiren takım 2. kademe müsabakalarına katılacak. Oradan da başarı ile çıkarsa 3. kademede final müsabakasında ter dökecekler. Karabük’teki mücadelelerden galip çıkacak takım yarı finallere hak kazanacak diyebiliriz” şeklinde konuştu. U18 Türkiye Futbol Şampiyonası 1. Kademe müsabakalarının final mücadelesi 28 Nisan Pazar günü saat 11.00’de Onur Futbol Sahası’nda oynanacak.