YEREL HABERLER - 04 Aralık 2016 Pazar 16:24

Bursa’da SİT alanı tepkisi

A
A
A
Bursa’da SİT alanı tepkisi

Bursa’da binerce konutun yapıldığı Millet Mahallesi’nin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından 3. Derece SİT Alanı ilan edilmesi mahalle halkını endişelendiriyor. Bölgedeki fiili durumun ilan edilen Sürdürülebilir Koruma ve Kontrollü Kullanım Alanı durumuyla ilgisinin olmadığını belirten CHP Bursa Milletvekili, Anayasa Komisyonu Üyesi Nurhayat Altaca Kayışoğlu, konuyla ilgili bakanlıktan detaylı bilgi istediğini söyledi.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın binlerce konut ve yüzlerce siteyi barındıran Millet Mahallesi’ni "Bursa ve Yalova İlleri Doğal Sit Alanlarının Ekolojik Temelli Bilimsel Araştırma Projesi " çerçevesinde "Sürdürülebilir Koruma ve Kontrollü Kullanım Alanı" ilan etmesi üzerine bölgeye giden Kayışoğlu, Millet Mahallesi sakinlerini dinledi.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın aldığı karara anlam veremediğini belirten Millet Mahallesi sakinleri, kendilerini ziyaret edip, dinleyen Altaca Kayışoğlu’na "Bakanlık böyle bir karar alıyor ama hiçbirimizin haberi yok. Kararın askıya çıkmasını bile tesadüf eseri öğrendik. Bu mahalle 1996 yılında planları yapılmış, 2004 yılından bu yana da plan çerçevesinde gelişmiş bir bölge. Bursa’nın en planlı mahallesi konumundaki Millet’in bir anda SİT alanı ilan edilmesini anlamış değiliz. Ortada korunacak bir şey yokken, böyle bir karar alınmasının altında acaba başka nedenler mi var diye düşünüyoruz. İtirazlarımızı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na yaptık. Bu kararı verenler gelip mahalleyi görsünler, sonra kararlarını bir daha gözden geçirsinler. Binlerce insanı şu an bu kararlarıyla mağdur etmiş durumdalar" diye dert yandılar.
Millet Mahallesi’nde vatandaşları dinleyen CHP Bursa Milletvekili Nurhayat Altaca Kayışoğlu ise, "Bu mahalleyi iyi biliyorum. Yaşadığınız soruna bakınca, buraları bilmeyen, Bursalılarla görüşme zahmetinde bulunmayan Ankara bürokrasisi ve tabii yerli işbirlikçileri, yine akıllara ziyan bir kararın altına imza atmışlar. Site bahçeleri ve bırakılan parklardan başka yeşil alanın olmadığı, cılız akan Gökdere dışında dikkat çeken doğal bir yapının bulunmadığı bir mahalleyi ’Sürdürülebilir Koruma ve Kontrollü Kullanım Alanı’ ilan edenler, keşke bu duyarlılığı Kocayayla’nın oksijen deposu çam ağaçları kesilip, yerine gelecekte planlanan golf sahaları için yapıldığı açıkça anlaşılan gölet projesinde gösterselerdi" diye konuştu.
"Burada ne taşacak bir dere var, ne de korunacak bir doğa var" diyen CHP Bursa Milletvekili Nurhayat Altaca Kayışoğlu, "Kocayayla’da, Başköy’de, Kabulbaba’da duyarlı olmayanlar, Karacabey Bursa Ovası’nın geleceğini dinamitleyecek Batı OSB’ye imza atanlar, Millet, Vatan, Şirinevler, Piremir mahallelerinde yaşayan binlerce insanın geleceğiyle oynuyorlar. Karar yanlış bir karar. Bursa’yı korumak istiyorlarsa, Uludağ’ın doğal yapısını korusunlar, Kocayayla’yı korusunlar, Bursa, Karacabey, Gürsu Ovası’nın elde kalan kısımlarını korusunlar" diye tepki gösterdi. Konuyla ilgili bakanlıktan detaylı bilgi istediğini ifade eden Kayışoğlu, Orası birinci derece sit alanı ilan edilmişti. Yerleşim alanı olduğu için üçüncü derece sit alanı ilan edilmiş ve Sürdürülebilir koruma alanı içerisine alınmış. Doğrusu neden ve kim için bu karar alındı bilemiyorum. Sit alanı oluğu için artık işlemler kolay yapılamayacak. Bölgede yıkım olsa bile yeniden inşaat yapmak kolay olmayacak. Bölgedeki fiili durumun ilan edilen durumla ilgisi yok ilan edilen sit ile ilgili vatandaş kaygılı” dedi.
Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Eskişehir Yoğun talep gören otomatik vitesli araçların kullanımına dikkat Son zamanlarda vatandaşların genel olarak tercih ettikleri otomatik şanzımanlı araçlar hakkında konuşan Experix Kurumsal Oto Ekspertiz Genel Koordinatörü Alperen Temizyürek, “Yağ değişimi yapılmadıktan, kullanımında dikkat edilmedikten sonra 150-200 bin kilometrede ağır masraflar çıkartıyor” dedi. Son dönemlerde araç kullanıcıları tarafından yoğun şekilde tercih edilen otomatik şanzımanlı araçlar, yaşanabilen arızalarla öne çıkıyor. Hatalı kullanıma bağlı olarak yüksek maliyetli arızalar çıkartabilen otomatik şanzımanlı araçlar hakkında işin uzmanları uyarıyor. Özellikle kırmızı ışıkta bekleme esnasında yapılan vites değişikliklerinin ve park edilme esnasında araç yükünün şanzımana bindirilmesinin büyük deformasyonlara neden olduğunu belirten Experix Kurumsal Oto Ekspertiz Genel Koordinatörü Alperen Temizyürek, “Şanzıman değişikliklerinde 100 bin liraya kadar maliyetler oluşabiliyor” dedi. “Ekspertize gelen 5 aracın 4’ü otomatik ve yarı otomatik araçlar” Son zamanlarda ekspertize gelen araçların büyük kısmının otomatik şanzımanlı olduğunu belirten Alperen Temizyürek, “Şu an ekspertize gelen 5 aracın 4’ü otomatik ve yarı otomatik araçlar. Çoğunlukla üreticiler de artık otomatik vitesli araçlar çıkartıyor. Şehir trafiğinden kaynaklı olarak daha rahat bir kullanım ve konfor sağlamak, yeni nesil araçlardaki şerit takip sistemleri, otonom sürüş modelleri ve bazı özellikleri kullanabilmek için otomatik viteslerin üretimi arttı. Bunlar geliştikçe taleplerde de yükseliş yaşandı” dedi. “Hatalı park ve şanzıman yağı değiştirmemekten kaynaklı ciddi deformeler oluyor” Kullanıcı hatalarının ve eksik bakımların deformelere neden olarak yüksek maliyetli arızalar oluşturduğunu belirten Temizyürek, “Öncelikle manuel şanzımandan alıştığımız sürüş modelinden vaz geçmemiz lazım. Sıfır araç alacak arkadaşlar bu konuda biraz daha şanslı. Servislerle görüşüp, kullanım talimatları ve bilgilendirme alabilirler. Ama ikinci el araç alacak arkadaşlar da muhakkak ki servislere ve ekspertiz noktalarına bunlarla ilgili danışmaları ve kontrollerini yaptırması lazım. Manuel araçlardaki bakım ve onarım durumları daha kolay ve daha düşük maliyetli olurken, otomatik şanzımanlarda bunlar çok daha yüksek maliyetli oluyor. Çoğunlukta hatalı park ve şanzıman yağı değiştirmemekten kaynaklı olarak parçalarda ciddi anlamda deformeler oluyor. Bu da araç kullanma esnasında vites geçişlerinde vuruntu yapabiliyor ve randımanlı performans aktarma eğilimini gösteremiyor. Onlara dikkat edilmesi lazım. Kullanımla ilgili olan durumunda şanzıman yağı değişimine ve üretici firmanın ön gördüğü kilometre aralığında bakımlarının yapılmasına dikkat edilmesi gerekiyor. Şanzıman değişimine kadar gidebiliyor bu durum. Onlarda da 100 bin TL’den başlayan çok yüksek fiyatlar çıkıyor. Bakımlar genel itibariyle daha ucuz. Ama yine de otomatik şanzıman bakımları da 20 bin TL civarında başlıyor. Daha yukarıya doğru ilerliyor” diye konuştu. “Araç yükünü şanzımana bindirmemek gerekiyor” Sürücülerin otomatik şanzımanlı araç kullanırken vites değişiminde ve park konumuna getirmede dikkatli olması gerektiğini belirten Alperen Temizyürek, “Yeni nesil otomatik şanzımanlarda ‘hold’ veya ‘auto hold’ diye geçen sistemimiz mevcut. Bu sistem, aracın trafikte ve kırmızı ışıkta beklediği esnada vites D’de olsa bile belli bir süre sonra ayağınız frende değilken vitesi boşa alıyor. Kullanıcılar harici olarak kendileri vitesi D’den N konumuna getirdiğinde, hareket için tekrar D’ye getirip seri bir şekilde kalkış istediğinde şanzımana aniden yüksek güç biniyor. Bu da vuruntulara sebebiyet veriyor, dolayısıyla yapılmaması gerekiyor. Bu sistemler zaten aracı boşa çekiyor. Siz tekrardan gaza bastığınızda da vitese alıyor aracı. Bir diğer konu da park halindeki hatalar. Aracı park ederken öncelikle vitesi D konumundan N konumuna getirip aracın yükünü el frenine bindirmemiz gerekiyor. El frenin çektikten sonra aracı P konumuna getirmemiz lazım. El frenin çekmeden direkt P konumuna getirdiğimiz zaman aracın bütün yükünü şanzıman çekiyor. Bu da yine deformeye ve yıpranmaya sebebiyet veriyor” dedi. “Dikkatli kullanıldığında 350 bin kilometreye kadar dayanaklıdır” Halk arasında otomatik şanzımanların 200 bin kilometre ömrü olduğuna dair yanlış bilgi olduğunu belirten Experix Kurumsal Oto Ekspertiz Genel Koordinatörü Alperen Temizyürek, şu ifadeleri kullandı: “Şanzıman üreticilerinin biçmiş olduğu ömür 350 ila 500 bin kilometre aralığındadır. Fakat bu periyot dahilinde 60 ila 80 bin kilometre aralıklarında marka ve modeline göre değişmekle birlikte bakımı ve yağ değişimleri var. Şanzıman yağları ömür boyu kullanılabilir yağlar değillerdir. Yağ değişimi yapılmadıktan, kullanımında dikkat edilmedikten sonra 150-200 bin kilometrede ağır masraflar çıkartıyor. Oluşan algı bundan kaynaklı. Özellikle şanzıman yağı değişimi ve kullanım durumuna dikkat edildikten sonra 350 bin kilometreye kadar şanzımanlarda herhangi bir revizyon işlemine veya değişimine duyulmayacaktır.”
Sinop Türkiye’nin en yaşlı ili Sinop, çocuk nüfusunda sondan 7. sırada Türkiye’nin en yaşlı ili Sinop, çocuk nüfusunun en düşük olduğu 7. il oldu. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Başkanlığı İstatistiklerle Çocuk, 2023 haber bültenini açıkladı. TÜİK başkanlığı tarafından verilen bilgiye göre Türkiye nüfusunun yüzde 26’sını çocuk nüfus oluşturdu. Türkiye’nin en yaşlı nüfusu bulunan Sinop’ta ise nüfusun yüzde 18,8’i çocuk. Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi (ADNKS) sonuçlarına göre 2023 yılsonu itibariyle Sinop nüfusu 229 bin 716 iken, bunun 43 bin 149’unu çocuk nüfus oluşturdu. 0-17 yaş grubunu içeren çocuk nüfus, 1985 yılında toplam nüfusun yüzde 45,0’ini oluştururken, bu oran 2007 yılında yüzde 26,9 ve 2023 yılında yüzde 18,8 oldu. Çocuk nüfus yaş grubuna göre incelendiğinde, yüzde 23,5’inin 0-4 yaş grubunda, yüzde 28,8’inin 5-9 yaş grubunda, yüzde 29,6’sının 10-14 yaş grubunda ve yüzde 18,1’inin 15-17 yaş grubunda yer aldığı görüldü. Sinop, çocuk nüfusunun en düşük olduğu 7. il ADNKS sonuçlarına göre illerin çocuk nüfus oranı incelendiğinde 2023 yılında Sinop’un yüzde 18,8 ile en düşük çocuk nüfusu oranına sahip 7. il olduğu görüldü. Milli Eğitim Bakanlığı örgün eğitim istatistiklerine göre Sinop’ta ortaokul seviyesinde net okullaşma oranı 2022/’23 öğretim yılında yüzde 92,33 oldu. Ortaokulda net okullaşma oranı cinsiyet bazında karşılaştırıldığında, erkeklerde yüzde 92,42, kızlarda ise yüzde 92,23 olduğu görüldü. Sinop’ta 0-17 yaş grubunda en az bir çocuk bulunan hane halkı oranı yüzde 29,1 Sinop’ta 2023 yılında toplam hane halkı sayısı 82 bin 300 oldu. Hanelerin yüzde 29,1’inde 0-17 yaş grubunda en az bir çocuk bulunduğu gözlendi. Bu oran ile Sinop 0-17 yaş grubunda en az bir çocuk bulunan hane halkı oranının en düşük olduğu ikinci il oldu. Toplam hanelerin yüzde 13,5’inde 0-17 yaş grubunda bir çocuk, yüzde 10,6’sında iki çocuk, yüzde 3,6’sında üç çocuk, yüzde 0,9’unda dört çocuk, yüzde 0,5’inde ise beş ve daha fazla çocuk bulunduğu görüldü.