POLİTİKA - 02 Şubat 2018 Cuma 14:33

Başbakan Yıldırım: 'Hepsinin canına okuyacağız'

A
A
A
Başbakan Yıldırım: 'Hepsinin canına okuyacağız'

Başbakan Binali Yıldırım, Zeytin Dalı Harekatı’na ilişkin, "Hepsinin de canına okuyacağız, tertemiz edeceğiz. Böylece sadece ülkemizin, vatandaşımızın can ve mal emniyetini sağlamış olmayacağız, Afrin’de yaşayan Arap, Kürt, Türkmen kardeşlerimizi de bu beladan kurtaracağız" dedi.

Başbakan Binali Yıldırım, Ankara-Niğde otoyolu temel atma töreninde konuştu. Bugün Ankara ve Türkiye’ye yakışan bir proje, yatırım ve hizmet için beraber olunduğunu belirten Yıldırım, "Bugün Ankara için Niğde ve arada bulunan Nevşehir, Aksaray, Kırşehir ve hatta Konya için tarihi bir gün. Edirne’den Ankara’ya, Ankara’dan Niğde’ye ve oradan Adana’ya, Gaziantep’e, Şanlıurfa’ya ve güzergah üzerinde bulunan diğer iller de var, bütün bu iller için büyük bir hayali gerçeğe dönüştürme adına son bir hamle yapıyoruz. Edirne’den otoyola giren bir vatandaşımız bu yol bittiğinde Şanlıurfa’ya kadar hiç araba sollamadan otoyolla gidecek, rahat konforlu bir seyahat edecek. Bu büyük eser hayırlı uğurlu olsun ve böylece 2 bin kilometrekarelik bir otoyolun eksik kalan 332 kilometrelik bölümünü de Ankara-Niğde arasında bitirmiş oluyoruz" ifadelerini kullandı.

Bu yolun hikayesinin çok hazin olduğunu, 2000-2001 krizinden önce yolun yapımının ihale edildiğini, 8-10 firmanın başladığını ifade eden Başbakan Yıldırım, "Ama Türkiye krizle yerle bir olunca proje de rafa kalkmış. Tıpkı yarım kalan havaalanları, yollar gibi. Ama 2002’de bu aziz millet ne dedi, ’tek başına, iş başına, yakın ışıkları Türkiye aydınlansın’ dediniz. Türkiye, bu kutlu yürüyüşüne o günlerden itibaren başladı. Geldiğimiz bu noktada önemli bir mesafe katettik. Türkiye’yi batıdan doğuya, kuzeyden güneye bölünmüş yollarla donattık. Yolları böldük, hayatları birleştirdik. Yolları böldük, milleti birleştirdik. Yolları böldük, gönülleri birleştirdik. Yolları böleriz ama Türkiye’yi böldürtmeyiz. Bunu herkes böyle bilsin" şeklinde konuştu.

"Bu proje 4 milyar lira" diyen Yıldırım, "Eski parayla 4 katrilyon. Bir proje sadece 4 milyar. Eskiden bırakın milyarları, milyonları bile Türkiye bulamazdı. Bugün Türkiye’nin nereden nereye gelindiğini görmek için bile bu projeye baksak yetiyor. 4 milyar lira yatırımı Türkiye’nin barajlarda, alt yapı yatırımlarında büyük eserleri olmuş ERG İnşaat tek başına yapıyor. Nasıl yapıyor? Bu yolu yapacak, bitirecek, işletecek. Yapım dahil yaklaşık 12 sene, 11 küsur. 12 sene yapımı da çıkarsak 3 yıl diyelim, 9 sene bu yol işletilecek. 9 sene sonunda devletin eline geçecek. Güzel iş değil mi? Para harcamıyorsunuz. 9 yıl işletmeye veriyorsunuz, sonra da 332 kilometre yolu tekrar alıyorsunuz" açıklamasında bulundu.

Başbakan Yıldırım, yolun yapımının 3 yıl olarak planlandığını belirterek, "Daha kısa sürede bitebilir mi? 2020 çok geç Vural Bey. 2019 sonunda bitirecek miyiz? Sözü aldık. 2019 sonunda Ankara-Niğde otoyolu bitecek ve hizmete girecek. Buradan aslında onun da karı var. 3 yılda bitirirse işletme süresi 9 yıla düşüyor. 2 yılda bitirirse 10 yıla çıkıyor. Dolayısıyla herkes kazanıyor. Müteahhit, Ankara, Nevşehir, Konya, Aksaray, Antep’e, Mersin’e kadar seyahat eden herkes bu işten kazanıyor. Bu yol bittiğinde Ankara’dan Niğde’ye gidiş yarı yarıya azalacak. 4 saatten 2 saate düşecek. Ankara-Niğde, ver elini iki saatte oradasınız. Eğer Ankara’da oturuyorsanız, sabah Niğde’ye kahvaltıya bile gidebilirsiniz. Bir yılda zaman kazanmaktan, az yakıt yakmaktan dolayı da yaklaşık 200 milyon tasarruf var. Yollarda ömrünüz geçmeyecek. Daha az mazot yakacak, benzin yakacak ve böylece 200 milyon da yılda cebimize kalacak. Ayrıca bu yol sadece Ankara, Niğde’ye hizmet etmiyor. Dolayısıyla bu şehirlerimizde yaşayan vatandaşlarımız da yoldan istifade ediyor. Yolun ana uzunluğu 277 kilometre. Tabii her çıkışta bağlantı var, 55 kilometre de bağlantıları tutuyor. Yol üzerinde 5 tane viyadük var, köprü de diyebilirsiniz. 28 köprü, 114 alt geçit, 386 tane menfez, 5 dinlenme tesisi, 2 bakım onarım şantiyesi. Bütün bu tesisler yol üzerinde olacak" açıklamasında bulundu.

Yolun sadece vatandaşların ulaşımını kolaylaştırmayacağına, aynı zamanda illerin ticaretinin artmasına da fayda sağlayacağına dikkati çeken Yıldırım, yolun özellikleri hakkında vatandaşlara bilgi verdi. Türkiye’nin büyük ve güçlü bir ülke olduğunu kaydeden Başbakan Yıldırım, memleketin ihtiyaçlarının bilindiğini ve bu ihtiyaçları giderecek çözümleri de geliştirdiklerini ifade etti. İçeride ve dışarıda terörle amansız bir mücadele yapıldığını anlatan Yıldırım, "Terör örgütlerini bölgeden çıkarmak ve def etmek için daha önce Fırat Kalkanı Operasyonu’nu yaptık. Ve şimdi orada huzur, güvenlik var. Suriyeliler döndü oraya yerleşti. 160 bin çocuk eğitime başladı. Zulüm, göç sona erdi. Şimdi aynı şekilde Afrin’de de PKK, KCK, PYD, YPG, DEAŞ bilimum terör örgütlerini yok etmek, sığınaklarını, barınaklarını, silahlarını başlarına yıkmak için kahraman askerlerimiz iş başında. Allah onların yardımcısı olsun. Afrin’e biz niye gittik? Bugün itibarıyla bu operasyonun ne kadar haklı, gerekli olduğunu bütün dünya bilsin. Şu ana kadar 82 tane roket atıldı bu alçaklar tarafından Afrin’den Hatay’a, Reyhanlı’ya 12 günde. Bu roketler sebebiyle 5 vatandaşımız hayatını kaybetti, 100’den fazla yaralanan vatandaşımız var. Peki, bu durumda ne yapacağız biz? Elimizi kolumuzu bağlayıp bu alçakların masum insanlara roket, bomba göndermesini mi bekleyeceğiz. Tünellerini, mevzilerini, her şeylerini başlarına yıktık. Hepsinin de canına okuyacağız, tertemiz edeceğiz. Böylece sadece ülkemizin, vatandaşımızın can ve mal emniyetini sağlamış olmayacağız. Aynı zamanda Afrin’de yaşayan yarım milyonu bulan Arap, Kürt, Türkmen kardeşlerimizi de bu beladan kurtaracağız. Bunlara zulüm yapıyorlar, çocuklarını küçük yaşta alıp terörist yapıyorlar, kadınlarına işkence ediyorlar. Bunlar insanlıktan nasibini almamış alçak bir güruh. Hem yurt içinde hem yurt dışında bunları yok edinceye kadar mücadeleye devam. Amacımız, milletimizin huzurunu, güvenliğini sağlamak" ifadelerini kullandı.

BAŞBAKAN YILDIRIM’DAN GÖLBAŞILILARA MÜJDE

"Gölbaşı’nda yaşayan hemşehrilerime müjdem var" diyen Yıldırım, "Ankara-Konya yolunun Gölbaşı kısmını yolun altına alıyoruz. Büyük bir proje. Hayırlı uğurlu olsun. Böylece artık orada trafik kazaları falan da olmayacak. 200 trilyondan fazla. İmzaladık, kararını verdik" şeklinde konuştu.

Törene, eski TBMM Başkanı Cemil Çiçek, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Ankara Valisi Ercan Topaca, AK Parti Ankara Milletvekilleri Murat Alparslan ve Ahmet Gündoğdu, Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Tuna, Gölbaşı Belediye Başkanı Fatih Duruay ve Niğde Belediye Başkanı Rifat Özkan da katıldı. Yıldırım, karayolu çalışanlarının kadro istemesi üzerine konuyla Ulaştırma Bakanı Arslan’ın ilgileneceğini söyledi.

Enise Vural - Yağmur Yıldız - Cem Geçim
 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Ankara Bakan Bayraktar: “15 Nisan itibariyle 3 bin 225 maden ruhsat sahası denetlendi” Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, bakanlık olarak madenlere yönelik yaptıkları denetimleri artırdıklarını kaydederek “Bu yıl, 15 Nisan itibariyle 3 bin 225 maden ruhsat sahasının denetimi gerçekleştirildi. Çalışanlarını öncelemeyen hiçbir işletmeyi bizim desteklememiz söz konusu olamaz” dedi. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Ankara’da bir otelde Türkiye Kömür Üreticileri Derneği’nin (KÖMÜRDER) tarafından düzenlenen ‘Madenlerde İş Sağlığı ve Güvenliği Vizyon Organizasyonu’ programına katıldı. Programda konuşan Bakan Bayraktar; pandemi, deprem, tedarik zinciri problemleri ve devam eden savaşlara rağmen Türkiye ekonomisinin son 3,5 yıldır kesintisiz olarak büyüdüğünü söyledi. Gelişen ekonomi, üretim ve ihracatın büyümesiyle Türkiye’nin maden ihracatının her geçen gün arttığını ifade eden Bakan Bayraktar, sürdürülebilir kalkınma ve net sıfır emisyon hedeflerini gerçekleştirilebilmesi için gelecekte madenlere daha fazla ihtiyaç duyulacağını kaydetti. “Ülkemizi enerjide ve madende bağımsız kılmamız gerekiyor” Kullanılan enerjinin 3’te 2’sinin ithal edildiğini dile getiren Bakan Bayraktar, “Doğal gazın neredeyse tamamını dışarıdan alıyoruz. Petrolün yüzde 92’si, kömürün yüzde 40’ını ithal kaynaklardan karşılıyoruz. Bu da ciddi bir cari açık problemini ortaya çıkarıyor. Bu nedenle ülkemizi enerjide ve madende mutlak suretle bağımsız kılmamız gerekiyor. Bunu yapabilmek için de elbette yerli kaynaklarımızı yeraltı zenginliklerimizi ve yenilenebilir kaynaklarımızı maksimum düzeyde ekonomimize kazandırmamız gerekiyor. Bu amaç doğrultusunda 2017 yılında hayata geçirdiğimiz ‘Milli Enerji ve Maden Politikamızı’ kararlılıkla sürdürmeye devam ediyoruz. Bu politika çerçevesinde ülkemizin kaynaklarını, yüksek teknoloji ve uluslararası standartlarda geliştirerek gelecek nesiller için kullanmakta kararlıyız. Yerli kömürden altına, nadir toprak elementlerinden bor madenine kadar her alanda yatırımı, üretimi, istihdam ve ihracatı sürekli artırmayı hedefliyoruz” şeklinde konuştu. Türkiye’nin, elektrik üretiminin yüzde 36’sını, birincil enerji arzının ise yüzde 26’sını kömürden sağlandığını sözlerine ekleyen Bakan Alparslan Bayraktar, 2022 yılında 39 milyon ton, 2023 yılında ise 41 milyon ton kömür ithalatı yapıldığını ifade etti. Dünyanın birçok gelişmiş ekonomisinin yoğun olarak kömür kullanmaya devam ettiğini kaydeden Bakan Bayraktar, ‘Kömürden çıkıyoruz’ diyen Avrupa’daki birçok ülkenin kömür tüketimlerinin arttığına şahit olduklarını söyledi. “2022 yılında 6,5 milyar dolarlık ihracat yaparak madencilik sektörümüz Cumhuriyet tarihinin rekorunu kırdı” Türkiye’nin yıllık 150 milyon ton kömür üretim hedefine ulaşmasının sektörü daha ileri bir noktaya taşıyacağı değerlendirmesini yapan Bakan Bayraktar, “2022 yılında 6,5 milyar dolarlık ihracat yaparak madencilik sektörümüz Cumhuriyet tarihinin rekorunu kırdı. Geçtiğimiz yıl bir miktar düşüş olsa da bu yıl maden ihracatımız yeniden artış trendine girdiğini gösteriyor. Yılın ilk çeyreğinde yüzde 5 civarında bir büyüme sağladık. Nihai hedefimiz, madende de ülkemizi net ihracatçı konuma getirmek” ifadelerini kullandı. “3 bin 225 maden ruhsat sahasının denetimi gerçekleştirildi” Bakan Bayraktar, madenlere yönelik yapılan denetimleri arttırdıklarına vurgu yaparak sözlerini şu şekilde devam etti: “MAPEG, 2023’te maden ruhsat sahalarına ilişkin 8 bin 828 denetim yaptı. İncelemeler sonucunda 1 milyar 260 milyon liralık idari para cezası uygulandı. Tespit edilen uygunsuzluklar nedeniyle toplam 2 bin 421 faaliyet durdurma işlemi kararı verdi. Bu yıl ise 15 Nisan itibariyle 3 bin 225 maden ruhsat sahasının denetimi gerçekleştirildi.”
Trabzon Fatih Sultan Mehmet Han’ın Karadeniz’e varış güzergahını tespit ettiler Trabzon’da "MÖ. 401-400 Yılında Onbinler’in ve 1461 Yılında Fatih Sultan Mehmet’in Karadeniz’e Varış Güzergâhlarının Tespit Edilerek Modellendirilip Coğrafi İşaretlerle Belirlenmesi" adlı çalıştay düzenlendi. Çalıştayda geçmişten günümüze elde edilen bulgular tartışıldı. Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) ev sahipliğinde Prof. Dr. Osman Turan Kültür ve Kongre Merkezi’nde düzenlenen ’MÖ. 401-400 Yılında Onbinler’in ve 1461 Yılında Fatih Sultan Mehmet’in Karadeniz’e Varış Güzergâhlarının Tespit Edilerek Modellendirilip Coğrafi İşaretlerle Belirlenmesi” etkinliğine Trabzon Valisi Aziz Yıldırım, KTÜ Rektörü Prof. Dr. Hamdullah Çuvalcı, akademisyenler ve öğrenciler katıldı. "Amacımız turistlerin bölgemizde daha fazla kalması ve turizm gelirlerinden kırsaldaki vatandaşlarımızın pay almasını sağlamaktır" Etkinliğin açılış konuşmasını yapan Çalıştay Başkanı ve KTÜ Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. İsmail Köse, "Adından da anlaşılacağı üzere projemizin amacı MÖ 400’lü yıllarda Trabzon’a ulaşan on bin paralı askerin geçiş güzergahını, denizi görüp anıt diktikleri olası noktayı ve Fatih Sultan Mehmet’in 1461 yılı ağustos ayında Trabzon’u fetih için kara ordusuyla gelirken kullandığı olası uluyolu bilimsel verilere dayalı bulgularla en doğru şekilde tespit ederek bölgemiz turizminin hizmetine sunup, 11. Kalkınma Planı ’Öncelikli Gelişme Alanları-Turizm’, ’Kültür ve Sanat’ başlıkları altında hedeflenen politika ve tedbirler çerçevesinde, turistik destinasyonları farklılaştırıp, turistlerin bölgemizde daha fazla kalmasını, turizm gelirlerinden kırsaldaki vatandaşlarımızın da pay almasını sağlamaktır. Onbinler’in Trabzon’a varış güzergahları ve denizi gördükleri nokta olan Thekes Tepesi ile ilgili çok sayıda farklı, spekülatif görüş olmasına karşın Fatih Sultan Mehmet’in Trabzon’a varış güzergahıyla ilgili birkaç sınırlı çalışma haricinde saha bulgularına dayalı araştırma yapılmamıştır. Proje çalışmaları kapsamında bütün bu eksikliklerin giderilerek, bilimsel verilere dayalı bulgularla güzergah ve lokasyon tespiti yapılması, bulguların haritalandırılarak modellendirilip bölge kalkınmasının hizmetine sunulması amaçlanmıştır. Pers taht savaşlarına katılan On bin paralı askerin günümüzden 2.425 yıl önce Bağdat yakınlarından başlayıp liman şehri Trabzon’a ulaşan zorlu, zorunlu, uzun yürüyüşlerinin Bayburt-Trabzon arasındaki kısmında olası geçiş rotasını ve aylar süren büyük yürüyüş sonrasında kurtuluşa ulaşmayı sembolize eden Karadeniz’in ilk defa görülebildiği Thekes Tepesi’nin yerini tespit etmek için bizim öncemizde gerek yerli gerekse Batılı araştırmacılar tarafından çok sayıda araştırma yapılmıştır. Bununla birlikte şimdiye kadar hiçbir araştırmacı bizim kadar kapsamlı bilim dallarından oluşan bir ekiple, bütün olasılıkları ele alıp, değerlendirecek şekilde, erişilebilen birincil ve ikincil literatürü bütüncül bir anlayışla tarayıp, sahayı iki yıl gibi uzun bir süre araştırarak, her olasılığı değerlendirdikten sonra bir sonuca varacak yöntem bilim takip etmemiştir. Projede elde edilen bulgular ve modelleme çalışmaları Proje ekibi tarafından bütün ayrıntılarıyla bugün ele alınıp tartışılacaktır. Elde ettiğimiz bulgular maalesef topografik değişim ve kasıtlı alan müdahaleleri nedeniyle yüzde 100 doğruluk taşımamakta olmakla birlikte proje çalışma arkadaşlarımızın görüş birliğine vardığı, bilimsel verilere dayalı olası en doğru tespitler olarak belirlenmişlerdir" dedi. Olası geçiş rotaları tespit edildi Çalıştayda konuşan KTÜ Rektörü Prof. Dr. Hamdullah Çuvalcı ise "Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. İsmail Köse yürütücülüğünde, Üniversitemiz Teknoloji Ofisi desteğiyle, Arkeolog, Tarihçi, Coğrafyacı, Haritacı, Kent Plancısı, hocalarımızın katkılarıyla hazırlanan ve TÜBİTAK tarafından desteklenmeye layık görülen, bu proje sosyal bilimlerde proje üretip, yeni bulgu ve çıktılar ortaya koymanın da mümkün olabileceğinin en iyi göstergelerindendir. Gerek Trabzon’un gerekse komşu Gümüşhane ve Bayburt’un turizm potansiyeline katkı sağlayacak ve alternatif yeni turistik rotaların alt yapısını oluşturacak olan proje iki yıl sürmüş ve bugün itibarıyla başarıyla tamamlanmıştır. Araştırmacı hocalarımız, zorlu koşullarda Trabzon, Gümüşhane, Bayburt üçgenindeki araziyi 2 yıl boyunca tarayarak, Onbinler’in ve Fatih Sultan Mehmet’in olası geçiş rotalarını tespit etmeye çalışmıştır. Sahada elde edilen bulgular, literatür ve arşiv kayıtlarıyla karşılaştırılarak rota geçişlerinin örtüşmesi sağlanmış, bütün bu veriler dijital interaktif haritalara aktarılarak, araştırılan güzergahta ki tarihî, köprüler, kaleler, hanlar ve şehitlikler fiziki imkanlar doğrultusunda modellenerek işlenmiştir. Proje çalışmaları kapsamında elde edilen bulgular bugünkü çalıştay ile kamuoyunun bilgisine sunulacaktır" diye konuştu. Trabzon Valisi Aziz Yıldırım da, "Sahip olduğu zengin tarihi mirasla bölgesinde bir turizm ve kültür merkezi olan Trabzon, tarih içinde çok sayıda hadiseye şahitlik etmiştir. Bu hadiselerin belki de en önemlilerinden biri MÖ. 400 yılında Onbinlerin Karadeniz’e ulaşan yolculukları, diğeri Cihan Padişahı Fatih Sultan Mehmet’in 1461 yılında Trabzon’u fetih yürüyüşüdür. Her iki tarihi hadisenin detaylarının ortaya çıkarılması kadar, gerek Onbinlerin kurtuluşu yürüyüşü sırasında, gerekse Fatih Sultan Mehmet’in fetih yürüyüşü esnasında kullanılan rotaların belirlenmesi de şehir tarihi açısından çok önemli bir hizmet olmuştur. Söz konusu rotaların bilimsel metotlarla belirlenerek, bölge turizminin hizmetine sunulması, turizm imkan ve fırsatlarının çeşitlendirilmesine katkı sağlayacak, Trabzon ve komşu illerin turizmden aldıkları payı artıracak, ulusal ve uluslararası tanıtımlarına çok önemli bir katkı sağlayacaktır" şeklinde konuştu. Konuşmaların ardından çalıştay, ’Antik Yollar ve Geçiş Güzergahları Onbinler’in ve Fatih Sultan Mehmet’in Geçiş Yaptığı Olası Rota ve Sahadaki Gerçeklik, Modelleme ve Haritalandırma’ oturumları ile devam etti.