EKONOMİ - 22 Ekim 2017 Pazar 11:02

Dünyada en ucuz elektrik hangi ülkelerde? Hangi ülke elektriğe ne kadar para ödüyor (Türkiye elektrik fiyatında kaçıncı)

A
A
A
Dünyada en ucuz elektrik hangi ülkelerde? Hangi ülke elektriğe ne kadar para ödüyor (Türkiye elektrik fiyatında kaçıncı)

Günlük hayatımızın olmazsa olanı kesildiğinde bir çok önemli işimizi yarım bırakan elektrik, dünyadaki fiyatlarıyla da dikkatleri üzerine çekiyor. Peki Dünyada en ucuz elektrik hangi ülkelerde? Hangi ülke elektriğe ne kadar para ödüyor? Türkiye'de elektrik fiyatları. Türkiye, elektrik fiyatları ile dünya listesinde kaçıncı? Hepsi ve daha fazlası haberimizde...

Türkiye, Avrupa ülkeleriyle kıyaslandığında geçen yılın ikinci yarısında tüketilen her kilovatsaat elektriği en ucuz fiyatla tüketime sunan ülkeler arasında yer aldı.Peki dünyadaki bu verilere bir de yakından göz atalım.

"Türkiye'de elektrik Avrupa'dan daha ucuz"

Karşılaştırma ve elektrik tedarikçisi değiştirme platformu EnCazip açıklamasına göre, Türkiye, Avrupa ülkeleriyle kıyaslandığında geçen yılın ikinci yarısında tüketilen her kilovatsaat elektriği en ucuz fiyatla tüketime sunan ülkeler arasında yer aldı.

ORTALAMA VERİLERE GÖRE DÜNYADAKİ ELEKRTİK FİYATLARI

Arjantin 6 dolar cent / kWh,  Avusturalya 46 dolar cent / kWh, Belçika 29 dolar cent / kWh, Çin 9 dolar cent / kWh,  Danimarka 40 dolar cent / kWh, Almanya 31 dolar cent / kWh, Fransa 19 dolar cent / kWh, İzlanda 10 dolar cent / kWh, İtalya 28 dolar cent / kWh, Meksika 19 dolar cent / kWh, Hollanda 28 dolar cent / kWh ,Rusya 9 dolar cent / kWh, İspanya 22 dolar cent / kWh, İsveç 27 dolar cent / kWh, Tayland 9 dolar cent / kWh, Türkiye 13 dolar cent / kWh,  İngiltere 17 dolar cent / kWh, ABD 15 dolar cent / kWh, Özbekistan 5 dolar cent / kWh

"ALMANYA'DA ELEKTRİK TÜRKİYE'DEN 3 KAT PAHALI"

Avrupa'da elektrikte en pahalı fiyatları kullanan ülkeler arasında 103,88 kuruş ile Danimarka başı çekerken, 99,24 kuruş ile Avrupa’nın en gelişmiş ekonomilerinden Almanya ikinci ülke oldu. Avrupa'da elektriği en ucuz kullanan ülke ise 30,01 kuruş ile Bulgaristan oldu. Söz konusu dönemde elektrik tüketimi için kilovatsaat başına Macaristan'da 37,04 kuruş, Yunanistan'da ise 56,72 kuruş ödendi.  

En pahalı elektrik Danimarka’da

2013 yılı sonunun istatistiklerine göre, Avrupa’da vatandaşlarına en pahalı elektrik satan ülke Danimarka. Bu ülkede bir kWh elektrik enerjisi için vatandaş 40 sent ödüyor.

Danimarka’da elektriğin pahalı olmasının nedeni “yeşil” enerji kullanımına ilişkin devlet doktrini. Danimarka, yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımı konusunda Avrupa’da lider ülke konumunda. Bu ülkede nükleer enerji, Japonya’daki Fukuşima felaketinden çok daha önce yasaklanmış.

Rüzgar türbinlerinin elektrik üretimindeki payı \%20 civarında. Danimarka hükümeti 2020 senesine kadar bu rakamı \%50’lere çıkarmayı planlıyor. Ancak bu politikanın Danimarka Krallığı için artıları olduğu gibi eksileri de var.

“Yeşil” enerji hidrokarbon enerjisinden daha pahalıya mal oluyor, nükleer enerjisinden çok daha pahalı olduğunu ise söylemeye gerek yok. Bu nedenle de elektrik üretiminin ek maliyeti vatandaştan çıkartılıyor.

Danimarka, Avrupa’da elektrik enerjisi vergisinin hacmi açısından da lider konumunda - \%60’lık vergi söz konusu.

Vergi şeklinde alınan para “yeşil” enerji sübvansiyonlarına, elektrikli araç piyasasının gelişimine ve diğer alanlara yöneltiliyor. Bunun yanı sıra, Danimarka’da karbon emisyonları için alınan yüksek vergiler “kirli” enerji üreticilerine yönelik ek baskı ve onların rakiplerine destek unsuru olarak kullanılıyor. 

Avrupa’da en ucuz elektrik Ukrayna’da

40 ülkeden oluşan reyting listesinde son sırada Ukrayna bulunuyor.2013 yılı verilerine göre, Ukrayna’da elektrik enerjisi vatandaşa 3 sente mal oluyor.

Uzmanlar Ukrayna’daki durumun aslında tüm eski Sovyet ülkeleri için geçerli olan faktörle açıklıyor – nüfusun düşük gelirliliği elektrik tarifelerinin yükselmesine karşı yüksek hassasiyeti belirliyor. Bunun sonucunda da devlet tabanın desteğini korumak için tarifeleri düşük tutmak zorunda kalıyor.

Uzmanlar eski SSCB ülkeleri ile AB ülkelerini ciddi şekilde ayıran bir özelliğe daha dikkat çekiyor. Çoğu Bağımsız Devletler Birliği ülkelerinde çapraz sübvansiyon kullanılıyor – vatandaş elektrik enerjisine işletmelerden çok daha az para ödüyor.

AB ülkelerinde ise bunun tersi söz konusu – nüfus için elektrik enerjisi tarifesi ticari işletmeler için belirlenen tarifeden ortalama \%30 daha yüksek.

Örneğin, Almanya’da vatandaş için belirlenen tarife sanayi sektörü için belirlenen tarifeden \%55, Danimarka’da ise \%15 daha fazla.

Dünyada en ucuz elektrik hangi ülkelerde? Hangi ülke elektriğe ne kadar para ödüyor (Türkiye elektrik fiyatında kaçıncı)

 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Eskişehir Millî helikopter motorunda önemli bir eşik daha aşıldı TEI, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün (SHGM) süreçlerini başarıyla tamamlayarak yerli ve millî havacılık motorlarının tip sertifikasyonu için gerekli olan “Tasarım Organizasyonu Onayı”nı (TOO) almaya hak kazanarak, havacılık motoru tasarımı yetkinliğini kanıtladı. TOO için SHT-21/EASA Part 21 mevzuatına göre sistematik, planlı, risk yönetimini merkeze alan bir yaklaşım ile organizasyon ve süreçlerin prosedürlerinin oluşturulması, personel yetkinliklerinin geliştirilmesi, yetki ve sorumlukların tanımlanması gerekiyor. SHGM tarafından ilgili mevzuata uygunluk konusunda yapılan denetimler sonucunda TEI’nin uluslararası sertifikasyon kriterlerine uygun tasarım yetkinliği tescillenmiş oldu. Yerli ve millî olarak geliştirdiği motorların sertifikasyonunu bu yetki kapsamında yürütecek olan TEI, Türkiye’de sivil havacılık motorları sertifikasyonu için TOO onayı alan ilk şirket oldu. SHGM tarafından TEI’ye verilen, “Tasarım Organizasyonu Onayı” hakkında değerlendirmede bulunan Savunma Sanayii Başkanı Prof. Dr. Haluk Görgün, açıklamasında şu ifadeleri kullandı: “Türkiye’nin ilk Tasarım Organizasyonu Onayı (TOO) alan kurumu olmayı başaran TEI, bu haberle hepimizi gururlandırdı. Gayretleri ve özverileriyle süreçte emekleri olan TEI yönetimini ve çalışanlarını tebrik ediyorum. İnanıyorum ki, savunma sanayii kuruluşlarımız, daha nice önemli başarılara imza atacak. Gayemiz bir; “Türkiye Yüzyılı, Savunmanın Yüzyılı” olacak.” GÖKBEY Helikopteri’ne güç verecek Türkiye’nin ilk millî helikopter motoru TEI-TS1400’ün uluslararası sivil sertifikasyon süreci, TOO sonrasında tip sertifikasyonu süreci ile tamamlanacak. TEI, millî motor projelerinin yanı sıra, 2018 yılından bu yana A400M askerî kargo uçaklarında kullanılan TP400 motorlarına sunduğu parça bakım hizmeti ile EASA (Avrupa Sivil Havacılık Ajansı) tarafından verilen Part 145 Bakım Organizasyonu Onayı’nı da almıştı. Millî motorlar alanındaki bir kilometre taşını daha geride bırakan TEI, Türkiye’nin askerî ve sivil havacılık alanında ihtiyaç duyduğu motorları sertifikalı olarak geliştirerek, ülkemizin motor alanındaki özgürlüğü ve global ölçekteki rekabetçiliği açısından önemli roller üstlenmeye devam edecek.
Kayseri Hunat Hatun İmam Hatip Ortaokulu öğrencilerinden Kayseri’yi gururlandıran başarı Türkiye’nin ilk ulusal ve uluslararası Sosyal Bilimler Festivali olan Sosyalfest’e katılan Hunat Hatun İmam Hatip Ortaokulu; 3 bin 783 proje arasında 2. olarak büyük başarı elde etti. Karabük’te düzenlenen ve 3 bin 783 projenin katıldığı Sosyalfest’e davet edilen 154 projeden birini geliştiren Hunat Hatun İmam Hatip Ortaokulu, ’Meslek Öğreniyorum Projesi’ ile yarışmalarda 2. olarak Kayseri’ye döndü. Hedeflerinin benzer yarışmalara katılmak olduğunu söyleyen Hunat Hatun İmam Hatip Ortaokulu Müdürü Harun Ayaydın, Teknofest için 10 proje ile başvuru yaptıklarını da söyledi. Ayaydın; "Okulumuz; İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nden gelen yazılar istikametinde Karabük’te ilk defa yapılan ’Sosyalfest’ yarışmalarına katılmak için başvurdu. Sosyal Model Tasarım kategorisinde ’Yaz Tatili’nde Meslek Öğreniyorum’ projesi geliştirdi öğrencilerimiz. Rehber öğretmenimiz ile birlikte 3 öğrencimiz bu yarışmaya başvurdu. Yarışmalar sonucunda finallere davet edildik. 5 proje bu davete katıldı ve okulumuz ikinci olarak Kayseri’ye döndü. Bundan sonraki hedefimiz yine benzer yarışmalara katılmak. Şu anda 10 projemiz Teknofest Yarışmaları’na başvuru yaptı. Bunların ilk kategorisini geçtik. Diğer kategoriler için bekliyoruz" dedi. Sosyal Bilgiler Öğretmeni Hülya Sabur da Türkiye ikinciliğini kazanan proje hakkında bilgiler vererek; "Okul müdürümüzden gelen yazı istikametinde Sosyalfest projesine katıldık. Karabük’te düzenlenen ulusal ve uluslararası alanda ilk projeydi. Öğrencilerimizle birlikte katılım sağladık. 3 bin 783 proje arasında 154 proje davet edildi. Bizim ’Meslek Öğreniyorum’ projesi de kendi kategorisinde ilk üçe kalarak dereceye girdik. Türkiye ikincisi olarak okulumuza döndük. Hem ilimizi hem de okulumuzu en iyi şekilde temsil ettik. Projemiz ’Yaz Tatilini Değerlendiriyorum’ modeliydi. Bu kategoride de ’Meslek Öğreniyorum’ projesini seçtik. Projemiz genel olarak çocukların daha eğlenceli, verimli bir yaz geçirebilmeleri adına, teknolojinin zararlı etkilerinden uzak durmaları adına çocukların faydasına yönelik bir uzmanın yanında bir nevi eski kültürümüzde var olan Ahilik Teşkilatı gibi usta çırak ilişkisine dayalı olarak kısa bir mesleki tecrübe edinmelerini sağlamak" ifadelerini kullandı. Öğrenciler Fatma Uğur, Elif Rana Kafalı ve Umame Araç ise; elde ettikleri başarıdan dolayı mutlu olduklarını ifade ederek, ilerleyen dönemdeki hedeflerinin çok daha büyük başarılara imza atmak olduğunu kaydetti.
Sivas Başkan Bilgin, “Biz gerçekçiyiz milleti aldatmadık aldatmayacağız” Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği tarafından düzenlenen “Yerel Kalkınmada Belediyelerin ve Esnafın Rolü” programına konuk olan Sivas Belediye Başkanı ve AK Parti Belediye Başkan Adayı Hilmi Bilgin, gerçekçi olduklarını, milleti aldatmadıklarını ve aldatmayacaklarını söyledi. Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliğinde düzenlenen Toplantıya AK Parti İl Başkanı Yusuf Tanrıverdi, Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği Başkanı Hakan Demirgil ve çok sayıda esnaf katıldı. Toplantıda yapılan çalışmalar ve yapılacak projeler hakkında bilgi veren Başkan Bilgin, kendisine yöneltilen soruları da yanıtladı. Seçim sürecinde kamuoyunda gündeme gelen hafif raylı sistem projeleri üzerine gelen soruya Bilgin, “Ankara’dan 500 km hızlı tren hattı çeken iktidarın Belediye Başkanı olarak Sivas’a yapılacak 10 km’lik hat ihtiyacı karşılasa ilk önce biz söyleriz. Biz gerçekçiyiz milleti aldatmadık aldatmayacağız. 22 yılın iktidarın mensubu olarak sizlerin karşısındayız alnımız açık yüzümüz ak.” dedi. Ankara temasları hakkında kendisine yöneltilen eleştirileri de cevaplayan Başkan Bilgin, “Ankara Türkiye’nin Başkenti, idarenin kaynağı, irade orada. Sen bu açıkladığın projeyi Ankara’ya gidemezsen hayata geçiremezsin. Ben eminim ki; “Bugün Hilmi Bilgin Ankara’ya gidiyor.” diyenler yarın Ankara’da Bakanlıkların yolunu bulamaz, Bakanlıklardan randevu almayı beceremez. Ankara’ya gitmeyi siyasi propaganda olarak eleştirebilecek bir iradenin Sivas’a ne verip ne veremeyeceğini sizlerin takdirine bırakıyorum. Ben Ankara ve İstanbul’da da bu şehrin menfaati için ne yapılması gerekiyorsa onu yaparım.” dedi.
Eskişehir Eskişehir’de yağmurla birlikte gelen çamur araç sahiplerini üzdü Eskişehir’de sabaha karşı toz taşımıyla birlikte oluşan yağmur sonrasında araçlar üzerinde çamurların meydana gelmesi vatandaşları üzerken, oto yıkamacıları sevindirdi. Eskişehir’de toz taşınımı nedeniyle sabaha karşı yağan yağmurla karışık çamur park halindeki araçlarının üzerini kapladı. Araçlarını yıkayıp evlerinin önüne par eden vatandaşlar durum karşısında şaşkınlık yaşandı. Araçlarını tekrar yıkayacağını söyleyen sürücüler durumdan mustarip olduklarını belirtti. “Tertemiz yapmıştım, maalesef yağmurla karışık toz yağmış” Aracını dün yıkadığını fakat sabah tozlu bulduğunu belirten Mehmet Taşdelen, “Dün arabamı yıkamıştım aslında. Sabah kalktığımda bu şekilde aracımı buldum, toz yağmış. Böyle görünce içime sinmedi, oruçluyuz malum bir yere de çok çıkmıyorum. Canım sıkıldı arabayı yıkayayım dedim. Sultandere Mahallesi’nde bir evim daha var onun bahçesinde yıkarım arabamı” dedi. Aracı toz içinde kalan bir başka sürücü Hasan Baş ise şöyle konuştu; “Yağmurlu ve çamurlu halde sabah sabah gördük aracımızı. Toz içeresinde kalmış aracım. Aslında önceki gün yıkamıştım arabamı, tertemiz yapmıştım. Maalesef yağmurla karışık toz yağmış. Biraz kalın bir toz tabakası var kaporta üzerinde. Yeni yıkatmıştım, yıkamalarda pahalı malum, yeniden yıkatmak zorunda kalacağım.” (BT-