TEKNOLOJİ - 22 Nisan 2017 Cumartesi 19:03

Kılınç Orhan Erdemir Tüketici Nöro Bilimi'ni değrelendirdi

A
A
A
Kılınç Orhan Erdemir Tüketici Nöro Bilimi'ni değrelendirdi

Nöro bilim ve pazarlama uzmanı Kılınç Orhan Erdemir, beyin ve tüketici davranışları arasındaki ilişkiyi “Tüketici Nöro Bilimi” ile ortaya koyuyor.

Pazarlama iletişimine dair araştırmalar son 10 yıla kadar anket, yüz yüze görüşmeler gibi sözlü beyana dayalı yöntemlerle ilerliyordu. Ancak nöro bilimsel teknikler artık sosyal bilimlerde özellikle pazarlama alanında da etkisini hızlı bir şekilde göstermeye başladı. Hedef kitle ile birebir benzer demografik özelliklerde seçilen katılımcılar üzerinde yapılan testler fMRI, EEG gibi beyin görüntüleme yöntemleri ve göz izleme, yüz ifade analizi, deri iletkenliği, kalp ritmi gibi biometrik ölçümler kullanılıyor.

Türkiye’de nöro bilim ve pazarlama disiplinlerini birleştiren, Neuro Discover araştırma şirketinin CEO’su olan Kılınç Orhan Erdemir, aynı zamanda pazarlama dünyasında devrim olarak nitelendirilen tüketici nöro bilimi alanında “Nöro Pazarlamaya Giriş” adlı kitabı ile de iletişim dünyasında büyük ses getirdi. Yaptığı siyasal iletişim alanındaki araştırmaları nöro politik olarak tanımlayan Erdemir’in bu alandaki çalışmalarına dair röportajı 2015 yılında The New York Times’da manşetten yayınlandı. Erdemir, Türkiye’de onlarca üniversitede nöro pazarlama ve tüketici nöro bilimi konusunda seminerler veriyor.

Tüketici nöro biliminin önemi ile ilgili detayları ise şöyle ifade ediyor. “Bir pazarlama uzmanı olarak nöro bilim alanında ihtisas yapmak yeni bir disiplinin Türkiye’deki öncüsü olmamı sağladı. Bu disipline dair son 3  yıldır hem ticari hem de akademik alanda yoğun bir çalışma yürütüyoruz. Bu sayede tüketici nöro bilimini hem uyguluyor hem de insanlara anlatıyoruz. Tüketici davranışlarının ve satın alma kararlarının altında yatan nörofizyolojik etkileri gözlemlemek tüketicilerin bilinçdışını etkileyen daha verimli reklamlar, ambalajlar, web siteleri, ilanlar, sloganlar, mağaza tasarımları hatta ürünler yapılmasını sağlıyor. Bu sayede markalar hem bütçelerini daha etkili iletişim çalışmalarına yöneltmiş oluyor hem de markanın vermek istediği mesajların tüketicileri daha çok motive etmesini ve hafızasında yer etmesini sağlıyor.

Tüketici nöro bilimi ve nöro pazarlama araştırmalarının dünyadaki kullanımına da değinen Erdemir “Günümüzde Coca Cola, P&G, Unilever, Pepsi gibi global markalar bu araştırma yönteminden yoğun bir şekilde istifade ediyor ve bu alana önemli bütçeler ayırıyor. Bu durum sadece tüketim ürünleri markalarıyla da kısıtlı kalmıyor. Fox, Paramount Pictures, Time Warner gibi Hollywood’un büyük prodüksiyon şirketleri de özellikle sinema filmlerinin fragmanlarındaki etkiyi artırmak üzere nöro bilimsel araştırmalara büyük kaynak ayırıyor. Bu sayede gişe hasılatlarında ciddi artışlar yakalıyorlar.” Diyerek çarpıcı bilgiler veriyor.
 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Esenyurt’ta çocukların tartışmasına aileler karıştı... o anlar kamerada Esenyurt’ta iki kadın, çocukların tartışmasına dahil olunca ortalık karıştı. Kısa süre sonra kadınlardan birinin kocasının da gelmesiyle çift, anne kızı sokak ortasında tekme tokat dövdü. Yaşanan o anlar ise çevredeki vatandaşların cep telefonu kamerasına yansıdı. Olay, dün öğlen saatlerinde Esenyurt Balıkyolu Mahallesi’nde yaşandı. İddiaya göre çocuklar arasında başlayan tartışmaya anneleri de dahil olunca kavga çıktı. Eşinin kavga ettiğini gören kocası ise olaya dahil olarak sokak ortasında anne ve kızı dövmeye başladı. Aldığı darbelerin etkisiyle yerde uzun süre hareketsiz şekilde yatan kadının yardımına ise mahalle sakinleri koştu. İhbar üzerine polis ve sağlık ekipleri olay yerine geldi. Kadın ambulans ile hastaneye götürülürken, saldırgan karı koca ise polis ekiplerince karakola götürüldü. Annesinin yerde baygın şekilde yattığını gören küçük kız çığlıklar atarak sinir krizi geçirirken, öfkeli adamın kadını darp ettiği anlar cep telefonu kamerasına yansıdı. Sokakta esnaflık yapan Musa Yavuz, “Ben evde oturuyordum dışarıdan bir kargaşa sesi geldi. Dışarıya baktım bir kadın yerde yatıyor, adamda binaya giriyor. Bizim komşular olduğunu anladım ve adamın karısını dövdüğünü sandım. Ondan sonra duydum ki karı koca, çocuk tartışması nedeniyle başka bir kadını dövmüş. O manzara zorumuza gitti, hiç hoş olmadı. Adam yerde yatan kadını tekmeliyordu, kadın baygın şekilde yatıyordu. Daha sonrasında polis geldi karı kocayı götürdü, diğer kadın ise ambulansa bindi” dedi.
Bursa 3 defineciye mezar olan mağara ve tünelleri ilk kez görüntülendi Bursa’nın İznik ilçesi Gürmüzlü Mahallesi’nde 3 defineciye mezar olan mağara ve tünelleri İHA tarafından görüntülendi. Edinilen bilgiye göre, İznik ilçesi Gürmüzlü Mahallesi Karadere Mevkii’nde baba oğul ve bir arkadaşları daha önce kazılan bir mağarada yeniden define ararken jeneratörden sızan gazdan hayatını kaybetti. Baba Teyfik Özdemir (68) ile oğlu Okan Özdemir (42) ile arkadaşları İbrahim Ergün (38)’den gece saatlerinden beri haber alamayan yakınları durumu mahalle muhtarına iletti. Mahalle Muhtarı Zeynel Çetin de sabah 08.00 civarında jandarma ekiplerini arayarak, olayı bildirdi. Daha önce de kazı yaptıkları bilinen baba oğul ve arkadaşlarının hayatını kaybettiği mağarada olabileceğini değerlendiren ekipler kısa sürede olay yerine ulaştı. Mağara girişinde Teyfik Özdemir’in cansız bedeni ile karşılaşan ekipler, jandarma iz sürme ve arama köpekleri Damga ve Meftun’un yardımı ile mağara içerisinde hayatını kaybeden Okan Özdemir ve İbrahim Ergün’ün de cansız bedenine ulaştı. Olayla ilgili İznik İlçe Jandarma Komutanlığı, OYİ, JAK, AFAD, İtfaiye ve 112 Sağlık Ekipleri bölgede çalışmalarını sürdürürken, Cumhuriyet Savcılığı’nın konuyla ilgili araştırması da devam ediyor. Definecilerin cansız bedenleri savcılığın incelemesinin ardından ekiplerce çıkarıldı. Jandarma da olayla ilgili gözcü konumunda başka kişiler olup olmadığını detaylı şekilde soruşturuyor. Hayatlarını kaybeden 3 kişinin cesetleri otopsi yapılmak üzere Bursa Adli Tıp Morguna kaldırıldı. Öte yandan baba oğul ve arkadaşına mezar olan içerisinde define olduğu iddia edilen mağara ve tüneller ilk kez İhlas Haber Ajansı tarafından görüntülendi. Mağaraya inen dar geçişler dikkat çekerken içeriye doğru birden fazla salona açılması dikkat çekti.
Ankara Dışişleri Bakanlığı: "Türkiye-AB ilişkilerinde ilerleme sağlanmasıyla Kıbrıs sorununun ilintilendirilmesi tarafımızdan hiçbir zaman kabul görmeyecektir" Dışişleri Bakanlığı, Avrupa Birliği (AB) Devlet ve Hükümet Başkanları Özel Zirvesi sonuçlarına ilişkin, "Türkiye-AB ilişkilerinde ilerleme sağlanmasıyla Kıbrıs sorununun ilintilendirilmesi tarafımızdan hiçbir zaman kabul görmeyecektir" açıklamasını yaptı. Dışişleri Bakanlığı, 17-18 Nisan’da gerçekleştirilen AB Devlet ve Hükümet Başkanları Özel Zirvesi sonuçları hakkında yazılı açıklama yaptı. Yapılan açıklamada AB Devlet ve Hükümet Başkanları Özel Zirvesi’nde Türkiye’ye ilişkin kabul edilen kararlara yönelik, "AB’nin ülkemize ve küresel gelişmelere dair stratejik vizyon eksikliğinin yeni bir örneğidir" denilerek, şunlar kaydedildi: "Dışişleri Bakanlığı, 17-18 Nisan 2024 tarihli AB Devlet ve Hükümet Başkanları Özel Zirvesi sonuçları hakkında açıklama yayımladı. Bakanlık tarafından yapılan açıklamada zirve sonuçlarında Türkiye’nin iş birliği ve karşılıklı fayda sağlamaya yönelik bir ilişki geliştirilmesinin AB’nin stratejik menfaatine olduğu vurgulanmaktadır. Buna karşın, AB Komisyonu Başkan Yardımcısı, AB Dış İlişkiler ve Güvenlik Politikası Yüksek Temsilcisi Borrell ve AB Komisyonu tarafından hazırlanan AB-Türkiye ilişkilerine dair Ortak Bildirim’de yer alan tavsiyelere ilişkin somut bir karar alınamaması ciddi bir tutarsızlıktır." "AB’nin önümüzdeki dönemde Türkiye’ye yönelik adımlarının hızı, düzeyi ve kapsamına göre ele alacağız" "Türkiye-AB ilişkilerinde ilerleme sağlanmasıyla Kıbrıs sorununun ilintilendirilmesi tarafımızdan hiçbir zaman kabul görmeyecektir" denilen açıklamada, "Çok yönlü Türkiye-AB ilişkilerini Kıbrıs meselesine indirgeyen anlayıştan vazgeçilmesi gerekmektedir. Böylesi bir zihniyet, Kıbrıs sorununa veya diğer bölgesel ve küresel meselelere olumlu ve yapıcı bir katkı sunamaz. Aday ülke Türkiye, AB üyeliği konusunda kararlılığını korumaktadır. Bununla beraber iş birliğimizin seçici bir anlayışla bazı alanlarla sınırlanmasını reddediyoruz. AB ile diyaloğumuzu mütekabiliyet çerçevesinde AB’nin önümüzdeki dönemde Türkiye’ye yönelik adımlarının hızı, düzeyi ve kapsamına göre ele alacağız" ifadelerine yer verildi.