GÜNDEM - 24 Ocak 2015 Cumartesi 12:27

NATO'nun engellediği tarihi 'Dereyolu' tamamlanıyor

A
A
A
NATO'nun engellediği tarihi 'Dereyolu' tamamlanıyor

1875 yılında Sultan Abdülaziz döneminde gündeme gelen, 1880 yılında 2. Abdülhamid tarafından projelendirilen, savaşlar, yıkımlar, göçler ve mali sıkıntılar yüzünden yapılamayan, soğuk savaş döneminde de NATO tarafından 'Rus Korkusuyla' engellenen 88 km'lik Ordu-Sivas arasındaki tarihi 'Dereyolu', tüm engellemelere rağmen yapılıyor.

İlk defa 1875 yılında Sultan Abdülaziz döneminde gündeme getirilen, 1880 yılında Sultan 2. Abdülhamid döneminde projesi çizilen ancak savaşlar ve parasızlık sebebiyle bir türlü gerçekleştirilemeyen, hatta bir dönem Sovyet tanklarının sıcak bölgelere ineceği korkusuyla NATO tarafından yapılması engellenen Ordu-Sivas yolu, Karadeniz’in sert ve engebeli coğrafyasının zorlu şartlarına rağmen tüm hızıyla sürüyor.

Mevcut Ordu-Sivas yolunun hayli yorucu ve sıkıntılı olması, ayrıca yüksek rakımdan geçtiği için kışın kardan dolayı sık sık kapanması üzerine yaklaşık 140 yıl önce planlanmasına rağmen siyasi ve sosyal sebepler yüzünden bir türlü yapılamayan, soğuk savaş döneminde muhtemel bir Rus işgalinde tanklarının Karadeniz'den İç Anadolu'ya kolayca ulaşabileceği korkusuyla yapılması NATO tarafından da engellenen Dereyolu, bugün Ordu-İskenderun arasındaki 775 km'lik Karadeniz-Akdeniz yolunun Ordu ili etabını oluşturuyor. Halk arasında ‘Dereyolu’ olarak adlandırılan ve Karadeniz'in zorlu coğrafi şartlarında toplam uzunluğu 88 km olan güzergahta devam eden çalışmalar NATO'ya inat sürüyor. Karayolları 7. Bölge Müdürü Mehmet Çetin, ‘Dereyolu’ çalışmaları kapsamında Ordu-Uzunisa arasındaki 13 kilometrelik bölünmüş yolun 2010 yılında hizmete açıldığını, Uzunisa’dan başlayarak Topçam’a kadar olan güzergahtaki çalışmalarında aralıklı olarak sürdüğünü kaydetti. Bu güzergahta uzunluğu yaklaşık 15 km olan 25 tünel bulunacağını belirten Çetin, “Ordu’dan başlayıp İskenderun’da biten 775 km’lik aksın bölge sınırlarımız içerisindeki uzunluğu 88 km’dir. Yolun Ordu çıkışı 13 km bölünmüş yol, 41.8 km’si tek yol olarak bitirilmiştir. Projenin toplam maliyetinin yaklaşık olarak 540 Milyon TL olacağı tahmin edilmekte olup, proje bünyesinde uzunluğu 14 bin 879 metre 25 adet tünel bulunmaktadır. 2014 sonu itibariyle kalan proje tutarı 193 milyon TL’ dır. 2014 yılı içerisinde 59 milyon TL harcanmıştır” dedi.

3.5 SAATLİK YOL 1.5 SAATE DÜŞECEK
Türk mühendisleri tarafından adeta Ferhat gibi dağları delerek inşa edilen, Karadeniz'i İç Anadolu'ya bağlayacak en kısa yol olan tarihi Dereyolu sayesinde, halen 114 kilometre olan ve tehlikeli virajlarla dolu Ordu-Mesudiye yolu 88 kilometreye düşecek. Bunun yanı sıra 3.5 saat olan Mesudiye-Ordu güzergahı da 1.5 saate inecek. 325 km olan ve 5 saat süren Ordu-Sivas yolu ise 2.5 saate düşecek.

NATO'nun engellediği tarihi 'Dereyolu' tamamlanıyor

İŞTE ETAPLARIYLA DEREYOLU:
Karayolları 7. Bölge Müdürü Mehmet Çetin’in verdiği bilgiye göre 5 ayrı etaptan oluşan Dereyolu inşaatının çalışmaları şöyle:

"1.Etap (Ordu-Uzunisa) - 13 km’likgüzergah 2010 yılında duble yol olarak hizmete açılmıştı.

2.Etap olan (Uzunisa- Gümüşköy)- HES’lere ulaşım yolu olarakta bilinen 15 km’lik bu güzergah 2A (10 m) olarak projelendirildi. Proje kapsamında 6 adet toplam 2 bin 259 m tünel, 370 m viyadük bulunuyor. Proje maliyeti 130 milyon TL olan bu güzirgahta 2011 yılında başlayan çalışmalar devam ediyor. 2014 yılı içerisinde 5.6 mm’lik kesim sathi kaplama seviyesinde tamamlandı.

3.Etap (Gümüşköy-Pınarlı)- 20 km uzunluğundaki bu güzergah 2A (10 m) standardında Enerji ve Tabii Kaynaklar Eski Bakanı M. Hilmi Güler döneminde DSİ tarafından yapılmıştı. Bu kesimde toplam uzunluğu 6 bin 757 m olan 13 adet tünel bulunuyor. Yoldaki eksiklikler Topçam-Mesudiye yolu ihalesi kapsamında yapılacak.

4.Etap (Pınarlı-Topçam) - 11 km uzunluğundaki bu yol 3A standartında ( 8 m) Topçam Barajı bünyesinde DSİ tarafından projesiz olarak genişletilmişti. Bu yoldan ulaşım sağlanması mümkün olmayınca projesi 2A (10 m) standardında yapıldı. Proje bünyesinde 2 adet toplam 2 bin 608 m uzunluğunda tünel bulunuyor. Proje bedeli 135 milyon TL olan çalışmada 2015 yılı başında ikmal ihalesi yapıldı. 2014 yılı içerisinde 7.2 km’lik kesim sathi kaplama seviyesinde tamamlandı.

5.Etap (Topçam ayrımı- Mesudiye) - 20 km’lik yol 1A (12 m) standardında otoban şeklinde yapılmak üzere ihale edildi. Proje bünyesinde 3 bin 290 m uzunluğunda 4 adet tünel bulunuyor". 

METİN AKYÜREK
ORDU

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Erzurum Minik öğrencilerin gösterisi beğeni topladı 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramının 104. yıl dönümü kutlama törenleri kapsamında Oltu 25 mart ilkokulu öğrencileri okul bahçesinde 23 Nisan programını öğrenci arkadaşlarına sahnelediler. Oltu 25 Mart İlk okulunun bahçesinde yapılan program Saygı Duruşu ve İstiklâl Marşının okunması ile başladı. Günün anlam ve önemini belirten konuşmayı 25 Mart 3/A sınıf öğrencilerinden Mert Can Karabulut yaptı. Okulun Anasınıfı Öğrencilerinden Gizem Ateş Atatürk Çocuk Olmuş şiirini okudu. Okulun 1/A sınıfı öğrencilerinin Kâtibim gösterisi sundular. 1/A sınıfı öğrencilerinden Yakup Aksu Bizim Bayramımız şiirini okudu daha sonra Ana sınıfı Halk Oyunları gösterilerini sundular. Programda daha sonra Oltu 25 Mart ilkokulu öğrencilerini hazırladıkları okul korosu şarkılar seslendirdiler. Okulun 3/B sınıfı öğrencilerinden Minel Şerife Koç Hayalimdeki Bayramlar şiiri okudu. 2/A sınıfı öğrencileri Türk Çocuğu gösterisi sundular. 3/A - 3/B sınıfı öğrencileri İzmir Marşı işaret dili ile okudular. 4/A sınıfı öğrencileri Atam Doğar Gözlerimde gösterisini sundular. 2/A sınıfı öğrencilerinden Irmak Ada Coşkun Hep Birlikte şiiri okudu. 3/A - 3/B sınıfları öğrencileri İşte Bu Bayrak Gösterisi sundular. 4/A Özlem Deniz Cengiz 23 Nisan şiirini okudu, 4/A sınıfı öğrencilerinin Erik Dalı Gösterisi ile bütün öğrenciler coşkuyla erik dalı oynadılar.
Balıkesir Ahmet Akın, koltuğu bıraktı Balıkesir Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Akın, 23 Nisan’da koltuğunu çocuklara bıraktı. Aybüke Erdin ve Muhammed Yasir Çıkrıkçı makam koltuğuna oturunca çocuklar için ’Çocuk Meclisi’ kurulması talimatını verdi. 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı Balıkesir’de makam koltuklarının çocuklara devredilmesi ile kutlanmaya başladı. Balıkesir Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Akın, koltuğunu 4. sınıf öğrencisi Aybüke Erdin ve 6. sınıf öğrencisi Muhammed Yasir Çıkrıkçı’ya devretti. Koltuğa oturan Aybüke Erdin, çocukların şehir yönetiminde daha fazla söz sahibi olmaları için çocuk meclisinin kurulmasını istedi. Başkan Ahmet Akın ise ’Bugün başkan sizsiniz. Derhal talimat verin, meclis kurulumu için hazırlıklar başlasın’ dedi. Erdin, aynı zamanda Ali Şuuri Okulu’nda okuduğunu ve okul bahçesinin zeminin bozuk olduğunu, kendisinin ve arkadaşlarının düşerek yaralandığını bu nedenle zemini Balıkesir Büyükşehir Belediyesi’nin konuyla ilgilenmesini istedi. Başkan Ahmet Akın ise, zemininde bozukluk olan okulları Aybüke ile gezeceklerini ve gereken müdahalelerin yapılacağını söyledi. Makamın bir diğer misafiri ise Muhammed Yasir Çıkrıkçı oldu. Bir süre önce lösemi rahatsızlığını atlatan Çıkrıkçı da, alacağı kararların Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk’ün izinde olacağını ifade ederken Balıkesir’e bir çocuk hastanesi açılması istediğini söyledi.