EKONOMİ - 02 Şubat 2018 Cuma 02:57

Sanayiden Avrupa'ya

A
A
A
Sanayiden Avrupa'ya

Kocaeli’nin Başiskele ilçesinde yüzde yüz yerli olarak imalatı yapılan taksi bisikletler Avrupalılar tarafından büyük ilgi görüyor. Her tekerleğinde bağımsız süspansiyon bulunan bisiklet bu özelliği ile dünya çapındaki rakiplerini geride bırakıyor.

Makine Mühendisi Recep Bilal Şengün ve ekibi tarafından Kocaeli’nin Başiskele ilçesinde imalatı yapılan üç tekerlekli ‘taksi bisikletler’, yurt dışına gitmeye hazırlanıyor. Recep Bilal Şengün’ün ilk örneklerini Lüleburgaz Belediyesi için projelendirip, uygulamaya koyduğu bisikletler yurt dışından da ilgi gördü.Elektrikli, güneş enerji sistemi ile çalışan ve aynı zamanda pedal ile kullanılabilen taksi bisikletler artan yakıt ve vergi fiyatları nedeniyle yavaş yavaş Türkiye'de de rağbet görmeye başladı. Kocaeli’nin Başiskele ilçesinde bulunan sanayi sitesinde üretimleri yapılan üç tekerlekli bisikletler, kısa bir süre önce Kırıkkale’de kullanılmaya başlandı. Üretimleri sırasında Türk insanının konfor anlayışı ve ülke koşullarına göre tasarlanan taksi bisikletler Fransa ve Hollanda tarafından da mercek altına alındı. Avrupa’da yaygın olarak kullanılan taksi bisikletin, yerli üretimlerinin ise önümüzdeki aylarda Avrupa’ya yola çıkması planlanıyor.

Türkiye’de de kullanılmaya başlandı

Taksi Bisikletlerin Türkiye’de daha çok yaygınlaşması gerektiğini belirten Recep Bilal Şengün, “Lüleburgaz Belediyesi bizden taksi bisiklet olarak kullanacağı üç tekerlekli pedalla çalışan ve pedala elektrik desteği veren bisiklet ihtiyacı olduğunu söyledi. Avrupa birliği kapsamında proje yapmışlar, kabul görmüş. Yerli malı olacak ya da Avrupa’dan alacağız dediler. Avrupa’daki fiyatlar bizim verdiğimiz fiyatların yaklaşık iki katı. Geldiler incelediler. Gerçekten bu işi yapabileceğimize inandılar ve bizden talep ettiler. Şu anda görmüş olduğunuz ürünleri Lüleburgaz Belediye’sine teslim edeceğiz. Bu arada bizim ürünlerimizi sosyal medyada gören yurtdışı bağlantılarından Fransa’dan, Hollanda’dan arkadaşlarımızda bizden bu ürünleri talep ettiler. Bu ürünler Avrupa’da bilhassa trafiğe kapalı alanlarda, gezi alanlarında transfer sağlayan veya engellileri taşımaya yarayan pedallı bisiklet, taksi olarak kiralanarak işliyor” dedi.

Yüzde yüz yerli malı

Taksi bisikletlerin boyasından, elektronik aksamına kadar yerli üretim olduğunun altını çizen Şengün, “Aracımız ergonomik yapısı tamamen bizim tarafımızdan tasarlanmış olup, iç hacmi oldukça geniştir. Arkada iki tana yetişkin, 200 kiloya kadar yük taşıma yolcu taşıma kapasitesi var. Artı birde şoför ile üç yüz kilo. Yüzde yirmi eğim tırmana biliyor. Aynı zamanda pedal destekli elektrik motoru olduğu içinde 60 kilometreye kadar menzili var. Ama pedalı ne kadar çok kullanılırsa menzili artıyor. Ürünümüz tamamen yüzde yüz yerli olup, bütün tasarımları bize aittir. Gördüğünüz gibi şasesinden kaportasına, boyasına kadar hepsi Türkiye’de yapılıyor. Bu bisikletin üç tekerleğinde ayrı bağımsız süspansiyon var. Yolda konforu tamamen yolcuya sağlayabilecek şekilde gidebiliyorsun. Çukurları hissetmiyorsunuz ve bisikletin dengesi de bozulmuyor. Bu Türkiye’de ve dünyada ilk bir tasarım olduğu içinde iftihar ediyoruz” şeklinde konuştu.

“Engelli vatandaşlar rahatlıkla kullanabilir”

Trafiğe kapalı alanlar ve park ya da şehir içi kullanımının yanında engelli vatandaşlar içinde çok uygun bir ulaşım aracı olduğunun altını çizen Şengün, “Benim burada hem halkımıza hemze belediyedeki yöneticilerimize bisikleti kullanmanın hem sağlığımız açısından hem çevre açısından hem de kirlilik açısından birçok şeyin önüne geçeceğini düşünüyorum ve tavsiye ediyoruz. Zaten bisiklet demek sağlık demektir. Aynı zamanda bizim yaptığımız bisikletlerde engelli arkadaşlar iki kişi pedal çevirdiği için birisinin ayağı engelli birisinin kolu engelli, ikisi bir bütünleşik sağlayarak yol alabiliyorlar” ifadelerini kullandı.
Kargo taşımacılığı ve engelli vatandaşlar için de ayrı modelleri bulunan bisikletler, 45 ile 50 kilometre mesafe yol alabiliyor ve 40 kilometre hıza kadar çıkıyor. Ayrıca her tekerleğinde bağımsız süspansiyon bulunan bisiklet bu özelliği ile dünya çapındaki rakiplerini geride bırakıyor. 

Oğuzhan Eke - Uğur Konuk
 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İzmir Aliağa’da CHP Grup Sözcüsünden şok eden gaf Aliağa Belediyesi CHP’li Grup Sözcüsü İbrahim Doğangül, meclis toplantısında İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı’nın ismine “Cemil Bayık” dedi. Doğangül, binlerce kişinin istihdam edildiği Gemi Söküm sektörüne “uyuşturucu trafiğinin durağı” iddiasında bulundu. 31 Mart’ta yapılan seçimlerde Aliağa’da MHP’li Serkan Acar’ın üçüncü kez Belediye Başkanı seçilmesinin ardından Belediye Meclisinin 2. oturumu yapıldı. Hararetli geçen Belediye Meclis toplantısına CHP Meclis Grup Sözcüsü İbrahim Doğangül’ün İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Cemil Tugay’dan bölücü terör örgütünün elebaşlarından “Cemil Bayık” olarak söz etmesi damgasını vurdu. Cemil Tugay’dan “Cemil Bayık” olarak bahsetti, herkes şok oldu CHP Grup Sözcüsü İbrahim Doğangül, belediyenin faaliyet raporunun görüşüldüğü oturumun sonunda dilek ve temennileri olduğunu belirterek söz istedi. Doğangül sözlerine, “Dün veya evvelsi gün Büyükşehir Belediye Başkanımız Cemil Bayık’ın” diyerek söze bölücü terör örgütünün eli kanlı elebaşlarından birinin adıyla başladı. CHP’li meclis üyesinin bölücü örgütün eli kanlı isimlerinden birinden bahsetmesi bir anda salonda şaşkınlığa sebep oldu. O sırada büyük bir gafa imza atan CHP’li meclis üyesine İzmir Büyükşehir Belediye Başkanının adının Cemil Tugay olduğunu hatırlatan isim ise MHP Grup sözcüsü Avukat Hilal Sadıkoğlu Akar oldu. MHP Grup sözcüsü Avukat Hilal Sadıkoğlu Akar “Tugay, soy ismi” dedi. Bunun üzerine büyük bir şaşkınlık yaşayan CHP’li üye, sözlerini düzeltti ancak sözlerinin devamında bir gafa daha imza atarak hem belediye meclis üyelerinin hem de salondaki vatandaşların tepkisini çekti. CHP Grup Sözcüsü Doğangül’den Gemi Söküm sektörüne uyuşturucu iddiası Aliağa Belediye Meclisi toplantısında birbiri ardına gaflarına devam eden CHP Grup Sözcüsü İbrahim Doğangül, bu kez binlerce işçinin çalıştığı gemi söküm sektörüne uyuşturucu iddiasında bulundu. Aliağa’da binlerce ailenin istihdam edilerek geçimini sağladığı gemi sökümden “uyuşturucu trafiğinin duraklarından” olarak söz eden Doğangül’ün iddiaları tepki çekti. Meclis toplantısını izleyen bir vatandaş, CHP’li meclis üyesine yüksek sesle, "Öyle bir iddia size yakışmıyor. Uyuşturucu trafiği yok" diyerek sert tepki gösterdi.
İstanbul Bayraktar TB3’ün toplam uçuş saati 272 saat 47 dakikaya ulaştı Baykar’ın milli ve özgün olarak geliştirdiği Bayraktar TB3 SİHA test uçuşlarına hız kesmeden devam ediyor. Hafta boyunca süren testlerde iki prototipi de test uçuşları gerçekleştiren Bayraktar TB3’ün toplam uçuş saati 272 saat 47 dakikaya ulaştı. Baykar’ın milli ve özgün olarak geliştirdiği Bayraktar TB3 Silahlı İnsansız Hava Aracı (SİHA) test uçuşlarını ara vermeden sürdürüyor. Hafta boyunca gerçekleştirilen testlerde iki prototipi de uçuş icra eden milli SİHA’nın toplam uçuş saati 272 saat 47 dakikaya ulaştı. İki Bayraktar TB3 havada Cumhuriyet’in 100. yılını taçlandırmak amacıyla 27 Ekim 2023 tarihinde ilk uçuş testini başarıyla tamamlayarak gökyüzü ile buluşan Bayraktar TB3 SİHA’nın iki prototipi de test uçuşlarını Tekirdağ’ın Çorlu ilçesindeki AKINCI Uçuş Eğitim ve Test Merkezi’nde sürdürüyor. Bayraktar TB3 PT-1 ve PT-2, geçtiğimiz hafta boyunca orta irtifada icra edilen sistem ve dayanım performanslarının ölçüldüğü testlerin tamamını başarıyla tamamladı. Toplam uçuş 272 saate ulaştı Bayraktar TB3 SİHA bugüne kadar gerçekleştirilen test uçuşlarında toplam 272 saat 47 dakika havada kaldı. TEI tarafından yerli olarak geliştirilen PD-170 motoruyla havalanan milli SİHA, 20 Aralık 2023’te gerçekleştirilen uzun uçuş testinde yere inmeden 32 saat havada kalmış ve gökyüzünde 5 bin 700 km yol kat etmişti. Milli SİHA, milli kamera Bayraktar TB3 SİHA, 26 Mart 2024 tarihinde ilk kez Aselsan tarafından milli olarak geliştirilen ASELFLIR-500 ile uçtu. İcra edilen test kapsamında dünyadaki muadillerine göre en yüksek performansa sahip olan ASELFLIR-500 Elektro-Optik Keşif, Gözetleme ve Hedefleme Sistemi entegrasyonu başarıyla gerçekleştirildi. TCG ANADOLU’dan ilk uçuş 2024’te Bayraktar TB3 SİHA, katlanabilen kanat yapısıyla TCG Anadolu gibi kısa pistli gemilerden kalkış ve iniş kabiliyetine sahip dünyadaki ilk silahlı insansız hava aracı olacak. Baykar Yönetim Kurulu Başkanı ve Teknoloji Lideri Selçuk Bayraktar, Bayraktar TB3 için 2024 yılı içinde TCG Anadolu gemisinde testlere başlanmasını planladıklarını açıklamıştı. Bayraktar TB3’ün sahip olacağı kabiliyetler bu sınıftaki insansız hava araçları açısından da önemli bir yenilik olacak. Görüş hattı ötesi haberleşme kabiliyetine de sahip olacak milli SİHA, bu sayede çok uzun mesafelerden kumanda edilebilecek. Başlangıçtan bugüne tüm projelerini öz kaynakları ile yürüten Baykar, 2003 yılındaki İHA Ar-Ge sürecinin başlangıcından itibaren tüm gelirlerinin yüzde 83’ünü ihracattan elde etti. Öte yandan Baykar 2021 ve 2022 yıllarında Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre savunma ve havacılık sektörünün ihracat lideri oldu. Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından 2023’te de sektörün ihracat şampiyonu olduğu açıklanan Baykar, geçen yıl 1.8 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Son yıllarda gelirlerinin yüzde 90’ından fazlasını ihracattan elde eden Baykar, 2023’te savunma ve havacılık sektöründeki ihracatın 3’te 1’ini tek başına yaptı. Öte yandan Bayraktar TB2 SİHA için 33 ülkeyle, Bayraktar AKINCI TİHA için ise şimdiye kadar 9 ülke ile olmak üzere toplam 34 ülkeyle ihracat anlaşması imzalandı.