SAĞLIK - 16 Ekim 2018 Salı 13:17

Şaşılık, tablet ve kitapla değil, gözlük tedavisinin yetersizliğinden artabilir

A
A
A
Şaşılık, tablet ve kitapla değil, gözlük tedavisinin yetersizliğinden artabilir

Prof. Dr. Ümit Beden, çocuklarda şaşılığın mümkün olduğunca erken yaşta saptanması ve tedavi edilmesinin çok önemli olduğunu vurguladı.

Göz Hastalıkları uzmanı Prof. Dr. Ümit Beden, çocuklarda şaşılığın tam nedeninin bilinmediğinin altını çizerek, "Beyinle göz arasında gelişen bir koordinasyon bozukluğu. Gözün çevresinde 6 tane kas var. 6 sağ gözde, 6 sol gözde. Bunlar tek bir kas gibi düzenli çalışarak iki gözü paralel tutarlar. Sebebini bilmediğimiz koordinasyon bozukluğu sebebiyle bir göz bir yere bakarken, diğer göz başka yere bakar. Şaşılığın temelinde de bu yatar" dedi

Şaşılıkta, bütün ailelerin derdinin görüntü olduğunu fakat asıl sorgulanması gerekenin çocuğun görmesi kapasitesi olduğuna dikkat çeken Beden, "Bütün anneler, 'çocuğumun görüntüsü böyle mi kalacak' der. Okula başladığında arkadaşları arasında yargılanır. Dışarıdan bakıldığında problemli görülür ama bunlar genellikle oldukça zeki çocuklardır. Toplumda yer bulma problemleri olur. Aile de bundan rahatsız olur. Fakat asıl sorulması gereken görüntüsü değil, 'çocuğumun görmesi etkilenecek mi?' sorusudur" dedi.
Şaşılıkta en önemli unsurun çocuğun görmesini korumak olduğunu belirten Beden, "Çocuğun görmesi, büyümeyle birlikte iyi gelişmek zorundadır. Şaşılıkta bir göz içe kayıyor, diğer göz karşıya bakıyor. Yetişkinde bu olduğu zaman çift görmeye başlar. Beyin bunu kontrol edemez. Çocuklarda ise beyin önce karmaşa yaşar. Sonra bir gözü baskılamaya başlar. Baskılanan gözün görmesi azalır. İki göz doğumdan itibaren yarışıyorlar. İki göz beyindeki bölgeleri paylaşmaya başlıyorlar. Bu dönemde bir göz baskılanırsa, geçici olarak görmezse, beyinden yeterli görme merkezi alamaz. Biz buna göz tembelliği diyoruz. Çocuk tedavisiz bırakılırsa, tembel göz, büyüdüğü zaman diğer göz gibi asla olamaz. Bunun tedavisi büyüme çağında bu çocukların kayan gözlerinin yani baskılanan gözlerinin pozitif ayrımcılıkla çalışmasını sağlamak. Bu da kapama tedavisiyle olur" diye konuştu.

Ebeveynleri neler bekliyor
Tedavi sürecinde esas hedefin, görmenin düzgün gelişmesi olduğunu kaydeden Beden, "Bir göz, diğerinden eksik kalmamalı. Yani göz tembelliğinin olmaması. İlk amacımız bu. Bunun için yapacağımız şeyler, çoğunlukla bu çocuklarda hipermetrop gibi göz kusurları oluyor. Bunu bir tamamlamamız gerekiyor, yani gözlüğü varsa bunu vereceğiz. İkincisi kayan gözü çalıştırmak için diğer göze kapama tedavisi yapacağız. 10 yaşına kadar beyin görmeyi öğrenir. Ondan sonra beyin sabitleşiyor. Bu dönemde çocuğun görmesini arttırmak gerekir. Üçüncü amacımız da bozuk görüntüyü cerrahi olarak düzeltmek. Bizim sorunumuz çocuğun büyüme sürecinde görmelerinin iki gözünde de eşit olarak artması. Sonra da gözlerin paralel hale gelmesi. Bu da cerrahi tedavi demek. Şaşılık ne kadar erken teşhis edilirse o kadar iyi. Görme tedavisine ne kadar erken başlarsak o kadar iyi. Bebeklerde ilk üç aya kadar gözler kayabilir. Üç aydan sonra kayma görüyorsanız hemen göz muayenesi yaptırmanız gerekir. Çocukta ciddi bir kayma varsa, kapama ve gözlük tedavisine rağmen iki gözün ortalanması gerekiyorsa 6 aylıkken ameliyat edebiliriz. Çocukta bir gözde tembellik varsa ilk hedef o gözün biraz daha çalışır hale gelmesi ondan sonra ameliyatla düzeltmenin sağlanması gerekir. Şaşılık çocuklarda çoğunlukla 2 yaş civarında çıkar. Genellikle 4- 6 yaşına kadar kapama tedavisi ve bu süreç sonunda da cerrahi tedavi planlanır" dedi.
Prof. Dr. Beden, bilgisayar, tablet ve kitabın şaşılığı arttırmayacağını belirterek, "Sadece yakın odaklama sırasında gözler çok fazla zoom yapacağı için çocuk hipermetropsa gözlüğün tam olarak düzgün verilmesi gerekir. Verilmemesi halinde yakın odaklama ile birlikte şaşılık artar. Ama bu yakına bakmaktan değil, gözlük tedavisinin yeteriz olmasından kaynaklanır" dedi.  

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Erzurum Atatürk Üniversitesi’nde 4 bölüm daha akredite edildi Atatürk Üniversitesi, çağdaş eğitim modelini benimsemek ve topyekün kalkınmayı sağlamak amacıyla başlattığı Yeni Nesil Üniversite Tasarım ve Dönüşüm Projesinin karşılığını almaya devam ediyor. Bu kapsamda verdiği eğitimin kalitesi bağımsız kurullarca tescillenen Atatürk Üniversitesinde; Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkiler, İktisat, Kamu Yönetimi ile Uluslararası İlişkiler Bölümleri akredite edilerek önemli bir başarı elde etti. Yapmış olduğu değişim ve dönüşüm yapılanması ile Araştırma Üniversitesi statüsü kazanan Atatürk Üniversitesinde gerek verdiği eğitimin tamamı gerekse program bazlı akreditasyon süreçleri de olumlu şekilde ilerliyor. Programları akredite olan üniversiteler sıralamasında Türkiye’deki toplam 208 üniversite arasında birinci sıraya yerleşen Atatürk Üniversitesi, 129 devlet üniversitesi, 23 araştırma üniversitesi ve 53 kurumsal akreditasyon alan üniversite arasında toplamda 55 programı akredite olan Atatürk Üniversitesi, en fazla programı akredite olan üniversite olarak adını zirveye yazdırmıştı. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi bünyesinde eğitim veren 4 programın daha akredite olmasıyla birlikte bu sayı 59’a ulaştı. Rektör Çomaklı: “Tercih yapılırken akredite olan bölümlere öncelik veriliyor” 27 programın da akreditasyon sürecinin devam ettiğini vurgulayan Atatürk Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ömer Çomaklı, Önlisans ve Lisans Eğitim Koordinatörlüğü ile Kalite Koordinatörlüğünün araştırmaları ve çalışmaları sonucunda Türkiye çapında önemli bir başarı elde ettiklerini ve bu başarı çıtasını da her geçen gün daha da yukarı taşıdıklarını ifade etti. Akreditasyon sürecinin fakülte ve bölümler için oldukça büyük bir öneme sahip olduğunu vurgulayan Rektör Prof. Dr. Çomaklı: "Üniversite bölümlerinin akredite edilmesi, eğitim kalitesinin güvence altına alınması ve uluslararası tanınırlığın artırılması için önem taşıyor. Akredite bir bölüm, öğrencilere daha güvenilir bir eğitim sunarken, mezunların iş bulma şansını da artırıyor. İşverenler, akredite bir bölümden mezun olan adayları tercih ederken daha güvende hissediyorlar. Ayrıca, akredite bölümler öğrenciler ve aileleri için de güvenilir bir rehberlik kaynağı oluyor. Bu nedenle, öğrenciler tercih yaparken ve kariyer planları oluştururken akredite edilmiş bölümlere öncelik veriyorlar. Biz de bu bilinçle hareket ederek üniversitemizin verdiği eğitimi daha kaliteli hale nasıl getirebiliriz sorularına cevaplar arayarak adımlar atmayı sürdürüyoruz. Bu düşüncelerle; İktisadi ve İdari Bilimler Fakültemiz ile onlara rehberlik eden Kalite Koordinatörlüğümüze teşekkür ediyor, bizimle birlikte üniversitemizin başarısı için gayret gösteren tüm mensuplarımıza kolaylıklar diliyorum” diye konuştu.
İstanbul Gençler için ‘Küresel Beceriler Programı’ başlıyor UNICEF ve Türkiye Bilişim Vakfı gençlere 21. yüzyılın meslekleri için gerekli becerileri kazandırmak ve fırsat eşitliği sağlamak amacıyla ‘Başlangıç Noktası’ aracılığıyla ortak eğitim ve mentorluk programı başlattı. UNICEF ve Türkiye Bilişim Vakfı gençlere 21. yüzyılın meslekleri için gerekli becerileri kazandırmak ve fırsat eşitliği sağlamak amacıyla ‘Başlangıç Noktası’ aracılığıyla ortak eğitim ve mentorluk programı başlattı. İş birliği kapsamında 18-24 yaş arası gençler dünya çapında rekabetçi ve etki düzeyi yüksek liderler olmaya dönük eğitimler alacak. Teknik eğitim ve mentorluk oturumlarının yer aldığı üç haftalık program, 20 Mayıs - 7 Haziran tarihleri arasında gerçekleştirilecek. Alanında tanınmış uzmanlar, yapay zeka, sürdürülebilirlik, girişimcilik, kişisel gelişim gibi pek çok konuda atölye çalışmaları gerçekleştirecek. Programın bir parçası olarak sunulacak mentorluk bölümünde ise sektör profesyonelleri öğrencilere kariyer planlaması konusunda rehberlik edecek, gerçek dünya deneyimleri sunacak ve önemli ağ kurma fırsatları sağlayacak. 20’si kız, 20’si erkek olmak üzere seçilen 40 öğrenci ‘Küresel Beceriler Programı’na katılacak. Katılımcılara Dünya Ekonomik Forumu tarafından belirlenen yetkinlikler listesi doğrultusunda sağlanacak asenkron eğitimlerin yanı sıra, küresel gençlik platformlarında yer alma fırsatları da sunulacak. Program, coğrafi avantajlardan bağımsız olarak her genç için kapsayıcı eğitim fırsatları oluşturma nihai hedefiyle, tüm katılımcıların küresel işgücü piyasasında rekabet avantajı kazanmaları ve potansiyellerini gerçekleştirmelerine olanak sağlamak için titizlikle tasarlandı. Adaylar, 26 Nisan 2024 tarihine kadar youthall.com/tr/turkiyebilisimvakfi/kuresel-beceriler-programi_17/ üzerinden başvuru yapabilecek.