EKONOMİ - 24 Mayıs 2018 Perşembe 11:17

2018’in ilk aylarındaki sosyal ağ kimlik avı saldırılarının yüzde 60’ı sahte Facebook siteleriyle düzenlendi

A
A
A
2018’in ilk aylarındaki sosyal ağ kimlik avı saldırılarının yüzde 60’ı sahte Facebook siteleriyle düzenlendi

Kaspersky Lab’in “2018’in 1’nci Çeyreğinde Spam ve Kimlik Avı” adlı raporundaki sonuçlara göre 2018’in ilk aylarındaki sosyal ağ kimlik avı saldırılarının yüzde 60’ı sahte Facebook siteleriyle düzenlendi.

Kaspersky Lab, “2018’in 1’nci Çeyreğinde Spam ve Kimlik Avı” adlı raporun sonuçlarını açıkladı. Raporda, 2018’in ilk aylarındaki sosyal ağ kimlik avı saldırılarının yüzde 60’ı sahte Facebook siteleriyle düzenlendiğine ve dolandırıcıların en çok kullandığı sosyal medya markasının Facebook olduğuna dikkat çekildi. 

Sosyal ağ kimlik avı saldırıları, kurbanların sosyal ağ hesaplarından kişisel verilerini çalmayı amaçlayan bir siber suç türü. Dolandırıcılar bir sosyal ağ sitesinin kopyasını oluşturarak, hiçbir şeyden şüphelenmeyen kurbanları bu sayfaya çekmeye çalışıyor. Bu sayfada kurbanların isimlerini, parolalarını, kredi kartı numaralarını, PIN kodlarını ve daha fazlasını vermeleri sağlanıyor.

“Dolandırıcıların en çok kullandığı sosyal medya markası Facebook oldu” 

Açıklanan rapora göre; Yılın başında, dolandırıcıların en çok kullandığı sosyal medya markası Facebook oldu. Siber suçlular kimlik avı saldırılarıyla kişisel veri çalmak için sahte Facebook sayfalarını sıkça kullandı. 2017’de Facebook, yüzde 8 ile kimlik avı için en çok kullanılan ilk üç hedeften biri oldu. Onu Microsoft Corporation (yüzde 6) ve PayPal takip etti (yüzde 5). 2018’in ilk çeyreğinde de Facebook, sosyal ağ kimlik avı kategorisinde lider oldu. İkinci sırada Rus sosyal ağ servisi VK yer alırken, üçüncü ise LinkedIn’di. Bunun ardında ise muhtemelen, dünya genelindeki aylık 2,13 milyar aktif Facebook kullanıcısının Facebook kimlik bilgileriyle bilinmeyen uygulamalara giriş yaparak hesaplarına erişimi açması yatıyor. Bu şekilde Facebook kullanıcıları, siber suçluların kimlik avı saldırıları için kârlı birer hedef haline geliyor.

“Siber suçlular kullanıcıları kandırmak için sürekli yeni yöntemler arıyor” 

Kaspersky Lab tarafından 2018’in ilk çeyreğinde tespit edilen farklı sosyal ağ kimlik avı saldırı türlerinin dağılımı ise şu şekilde: Bilgi teknolojileri dünyasında kişisel verilerin hem yasal kurumlar hem de saldırganlar için değerli olduğu gerçeğini destekliyor. Siber suçlular kullanıcıları kandırmak için sürekli yeni yöntemler arıyor. Bu nedenle, bir sonraki hedef olmamak için dolandırıcılık yöntemlerinin farkında olmak büyük önem taşıyor. Örneğin, saldırı yöntemlerindeki en son eğilim GDPR (Avrupa’nın Genel Veri Koruması Yönetmeliği) hakkındaki spam e-postalardan oluşuyor. E-postalarda yeni kuralları açıklayan ücretli web seminerleri veya bu kurallara uyum sağlamak için çevrim içi kaynaklara erişim sunan özel yazılımların kurulmasına yönelik davetler yer alıyor.

Kullanıcılar çok dikkatli olmalı 

Kaspersky Lab Web İçeriği Baş Analisti Nadezhda Demidova, internet kullanıcılarının daha çok dikkat etmeleri gerektiğini belirterek, “Hem sosyal ağlara hem de finans kurumlarına yönelik kimlik avı saldırılarının durmaksızın artması, kullanıcıların internette yaptıklarına çok daha dikkat etmesi gerektiğini gösteriyor. Yaşanan son global skandallara rağmen insanlar güvenli olmayan bağlantılara tıklamaya ve bilinmeyen uygulamaların kişisel verilerine erişimine izin vermeye devam ediyor. Kullanıcıların dikkatsizliği nedeniyle çok büyük sayıda hesaplardaki veriler kayboluyor veya kullanıcılardan alınıyor. Bu da önemli hasar verebilecek saldırılara ve siber suçluların sürekli para kaynağı elde etmesine yol açabiliyor” dedi.

“Bilmediğiniz veya parola koruması olmayan herkese açık bir Wi-Fi ağı kullanmayın” 

Kaspersky Lab uzmanları kullanıcıların kendilerini kimlik avı saldırılarına karşı korumaları için şunları tavsiye etti:
Herhangi bir şeye tıklamadan önce bağlantı adresini ve gönderen kişinin e-postasını kontrol edin. Hatta, bağlantıya tıklamak yerine adresi tarayıcınızın adres satırına yazın. Bir bağlantıya tıklamadan önce, gösterilen adresin asıl bağlantıyla (bağlantının sizi götüreceği gerçek adres) aynı olup olmadığını kontrol edin. Bunu fare imlecini bağlantının üzerine getirerek görebilirsiniz. Özellikle hassas web sitelerini ziyaret ederken güvenli bağlantı kullanın. En temel önlem olarak, bilmediğiniz veya parola koruması olmayan herkese açık bir Wi-Fi ağı kullanmayın. En üst düzeyde koruma için veri trafiğinizi şifreleyen bir VPN çözümü kullanın. Güvenli olmayan bir bağlantı kullandığınızda siber suçluların sizi gizlice kimlik avı sayfalarına yönlendirebileceğini unutmayın. Bir web sitesini açarken HTTPS bağlantısını ve alan adını kontrol edin. Bu özellikle internet bankacılığı, e-ticaret siteleri, e-posta ve sosyal medya sayfaları gibi hassas bilgiler içeren siteleri ziyaret ederken önem taşıyor. Giriş bilgileriniz, parolalarınız, banka kartı verileriniz gibi hassas verileri asla bir üçüncü tarafla paylaşmayın. Resmi şirketler bu tür verileri asla e-posta ile istemez.

“Bankalara, internet mağazalarına ve ödeme sistemlerine yapılan saldırılar ilk üç sırada yer alıyor”
Raporda yer alan diğer önemli bulgular ise, “Kimlik avı saldırılarının ana hedefleri geçen yılın sonunda bu yana aynı kaldı. Hedeflerin başında global internet portalları ve içinde bankalar, ödeme hizmetleri ve internet mağazalarının yer aldığı finans sektörü geliyor. Söylentileri çıkan Telegram ICO’ya yatırım fırsatı sunuyor gibi görünen bir kimlik avı sitesi üzerinden yaklaşık 35.000 ABD doları çalındı. ‘The Bee Token’ ICO’nun çıkışıyla ilgili tek bir kimlik avı e-posta serisi sayesinde yaklaşık 84.000 ABD doları çalındı. Finansal kimlik avı saldırıları, tüm kimlik avı saldırılarının neredeyse yarısını (\%43,9) oluşturmaya devam ediyor. Bu oran geçtiğimiz yılın sonuna göre \%4,4 daha yüksek. Bankalara, internet mağazalarına ve ödeme sistemlerine yapılan saldırılar ilk üç sırada yer alıyor. Bu durum siber suçluların kullanıcıların parasına erişme isteğini ortaya koyuyor. 2018’in ilk çeyreğinde, kimlik avı saldırısına uğrayan kullanıcı oranı en yüksek olan ülke Brezilya (yüzde 19) oldu. Onu Arjantin (yüzde 13), Venezuela (yüzde 13), Arnavutluk (yüzde 13) ve Bolivya (yüzde 12)” şeklinde sıralandı.

“Spam miktarının en yüksek olduğu ay Ocak” 

2018’in ilk çeyreğinde, spam miktarının en yüksek olduğu ay Ocak (yüzde 55) oldu. Dünya genelindeki e-posta trafiği içinde spam e-postaların oranı yüzde 52 olarak belirlendi. Bu oran 2017’nin son çeyreğindeki ortalama değerden yüzde 4,6 daha düşük. ABD ve Çin’i geçen Vietnam, en büyük spam kaynağı ülke oldu. Hindistan, Almanya, Fransa, Brezilya, Rusya, İspanya ve İran İslam Cumhuriyet ise ilk 10’da yer alan diğer ülkelerdi. Zararlı e-postaların en çok hedef aldığı ülke Almanya oldu. Rusya ikinci sırada yer alırken, onu Birleşik Krallık, İtalya ve BAE izledi.  

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Bolu Alevler arasından kurtarılan yavru oğlağına kavuşmuştu: “Dünyayı o an bana verselerdi umurumda olmazdı” Bolu’da dün çıkan yangında ahır, fırın evi ve 2 samanlıkta bulunan toplamda 2 bin adet saman balyası küle dönmüştü. Yeni doğan oğlağın öldüğünü sanan Hülya Deniz, alevlerin arasından kurtarılan oğlağı teslim alınca sevinç gözyaşları döktü. İHA’ya konuşan Hülya Deniz, “Dünyayı o an bana verselerdi umurumda olmazdı, oğlağı gördüm ya orda o bana yetti” dedi. Yangın, dün öğle saatlerinde Mudurnu ilçesine bağlı Yıldırım Beyazıt Mahallesi’nde Mustafa Denizli’ye ait samanlıkta meydana geldi. Edinilen bilgiye göre, henüz bilinmeyen bir nedenle samanlıkta yangın başladı. Samanlıkta çıkan yangın kısa süre içerisinde büyüdü. Yangının alevleri hemen bitişiğinde bulunan ahır, fırın evi ve diğer samanlığa sıçradı. Ahırda bulunan bir traktör, 16 büyükbaş, ve 7 küçükbaş hayvan vatandaşlar tarafından kurtarıldı. Gözü gibi baktığı oğlağa kavuşunca mutluluk gözyaşları döktü Yeni doğan oğlağa gözü gibi bakan Hülya Deniz, yavru oğlağın öldüğünü sandı. Vatandaşlar tarafından sakinleştirilmeye çalışılan Hülya Deniz, alevlerin arasından kurtarılan oğlağı teslim alınca sevinç gözyaşları döktü. Yangın sebebiyle, ahır, fırın evi ve 2 samanlıkta bulunan toplamda 2 bin adet saman balyası küle dönmüştü. Yangın nedeniyle mağdur olan Deniz ailesine çevre köylerden saman balya desteği geldi. Munduşlar Köyü Muhtarı Hakkı Yiğit, köyündeki vatandaşlardan topladığı 500 adet saman balyasını, aileye teslim etti. “‘Onu babaanneme götürmem lazım’ dedim” Oğlağı babaannesi Hülya Deniz’e götüren Cansu Deniz, “Birisi oğlağı getiriyordu, onu görür görmez dedim ki, ‘onu babaanneme götürmem lazım’ dedim. Aldım onu hemen kucağıma babaanneme götürdüm. Çok mutlu oldu. Baygınlık geçirirken oğlağı görünce kendine geldi. O an bende çok mutlu oldum duygulandım” diye konuştu. “Dünyayı o an bana verselerdi umurumda olmazdı” Kalbinde pil bulunan ona rağmen hayvancılığı son nefesine kadar devam ettireceğini belirten Hülya Deniz, yangın anında oğlağın kendine getiriliş anlarını İHA muhabirine anlattı. Oğlağın yaşadığını görünce çok duygulandığını belirten Hülya Deniz, “Dünyayı o an bana verselerdi umurumda olmazdı, oğlağı gördüm ya orda o bana yetti. Gerçekten torunum ağlayarak getirince duygulandım. Oğlağı görünce çok sevindim. Çocuğum gelmiş kadar sevindim. Bana, ‘hayvancılığı bırak, uğraşma’ diyorlar. Ben bunlara kıyamıyorum. Son nefesimi verene kadar hayvancılığı bırakamam” dedi.
İstanbul Hepsiburada tavsiye ekonomisini büyütüyor E-ticaret platformu Hepsiburada müşterilerine kendi çevrelerine ürün tavsiyesinde bulunarak gelir elde etme imkanı sunduğu ‘Link Gelir’ programı ile Türkiye’de tavsiye ekonomisini büyütecek. Hedef; 2024 içinde programa katılanlara toplamda 1 milyar TL kazandırmak. Hepsiburada, tavsiye konumunu müşterilerinin de katılımıyla bir üst seviyeye taşıyor. Halen 200 bin kullanıcının yer aldığı ve müşterilere kendi çevrelerine ürün tavsiyesinde bulunarak gelir elde etme imkanı sunan ‘Link Gelir’ programı çerçevesinde tavsiye edilecek ürünler ‘tek tıkla’ paylaşılarak gelire dönüştürülebilecek. E-ticaret platformu önümüzdeki dönemde bu programa katılacak müşteri sayısını 1 milyon kişiye çıkarmayı planlıyor. Özellikle kadınlar ve öğrencilerin yoğun ilgi gösterdiği programla gelişecek tavsiye ekonomisiyle hane bütçelerine 2024 yılında 1 milyar TL’lik ek gelir sağlanacak. Yapılan açıklamaya göre, e-ticaret platformu herhangi bir ürünü ‘tek tıkla’ paylaşarak kazanç elde etme imkanı sunan yeniliklerle e-ticaretteki kullanıcı deneyimini kolaylaştırarak, herkesin kendi çevresine ürün tavsiyesinde bulunmasına olanak tanıyor. Link Gelir kullanıcılara her ürün paylaşımı için elektronik dışı ürünlerde ortalama yüzde 7, elektronik ürünlerde yüzde 2 oranında komisyon alma imkanı sunuyor ve ayda 20 bin TL’ye kadar kazanç elde etme imkanı sağlıyor. E-ticaret platformu Türkiye’nin ‘en çok tavsiye edilen e-ticaret markası’ olma başarısını Kıvanç Tatlıtuğ’un rol aldığı bir reklam filmiyle duyurdu. İlk kez basın mensuplarına gösterilen reklam filminde Kıvanç Tatlıtuğ, Hepsiburada’nın sadece araştırmalarda değil müşterilerin akıl ve kalplerinde de 1 Numara olduğunu ifade ediyor. “Araştırmalarda Hepsiburada’nın güvenilirliği öne çıktı” E-ticaret platformunun 2023’te 72 NPS endeks skoru ile rakiplerini geride bırakarak lider konumunu koruduğunu belirten Hepsiburada Pazarlama Grup Direktörü Görkem Dereli, “Son 2 yıldır üst üste birinci olmamızın altında yatan en önemli faktör, güvenilirlik olarak belirlendi. Ürün ve marka çeşitliliği, rekabetçi kampanya ve fiyatlar, hızlı kargo ve teslimat süreçleri gibi unsurlar da kullanıcıların Hepsiburada’yı tavsiye etme nedenleri arasında yer aldı. Ürünlerin hasarsız ve eksiksiz teslim edilmesi, iade durumunda hızlı geri ödeme süreçleri, kullanıcı değerlendirmeleri ve yorumları, kupon ve kod kullanım kolaylığı, müşteri hizmetlerinin etkin destek süreçleri, fatura ve belgelerin eksiksiz ve doğru bir şekilde ulaştırılması gibi faktörler de tercih sebeplerimiz arasında önemli bir yer tutuyor. Ayrıca, en çok tavsiye edilen marka olma başarımızı Link Gelir ile yaygınlaştırmaktan ve herkesin tavsiye ederek kazanabildiği bir altyapıyı Hepsiburada’da aktif hale getirmekten mutluluk duyuyoruz” şeklinde konuştu. “Hedef sadece 2024 yılında tavsiyeyle hane ekonomilerine 1 milyar TL kazandırmak” E-ticaret platformunun üst üste 2’nci kez “en çok tavsiye edilen e-ticaret markası” olmasını ve Link Gelir programını değerlendiren Hepsiburada CEO’su Nilhan Onal Gökçetekin, “Şirket olarak, müşteri memnuniyetini her zaman en ön planda tutuyoruz ve bu yaklaşımımızın, iki yıl üst üste ‘Türkiye’nin en çok tavsiye edilen e-ticaret markası’ seçilmemizde büyük bir rol oynadığına inanıyoruz. Buna bağlı olarak hayata geçirdiğimiz ‘Link Gelir’ programımızla olduğu gibi e-ticaretteki öncü ve yenilikçi adımlarımızı sürdürüyoruz. Bu kapsamda kullanıcılarımıza kendi çevrelerine ürün tavsiyesinde bulunarak gelir elde etme imkanı sunuyoruz. Hedefimiz ülkemizdeki tavsiye ekonomisini daha da büyütmek ve müşterilerimize kazanç sağlamak için linker sayımızı da giderek artırmak. Yaklaşık 1,5 yıl içinde 1 milyon müşterimizi Link Gelir Programımıza dahil etmeyi planlıyoruz. Bu artışla sadece 2024 yılında Link Gelir’e dahil olan müşterilerimizin hane ekonomilerine toplamda 1 milyar TL’lik destek sağlamayı hedefliyoruz” dedi. 2023’te 120 bin kullanıcı ‘linker’ oldu Tavsiye ekonomisi hakkında da bilgiler veren Gökçetekin şunları söyledi: “Tavsiye ekonomisi ülkemizde ve dünyada gittikçe gelişmekte olan bir kavram. Bu konuda da Hepsiburada olarak ülkemizde öncülük yapmaktan ve bu sayede müşterilerimize değer katmaktan büyük mutluluk duyuyoruz. Bugüne kadar 200 bin kullanıcıyı ‘linker’ olarak kazanan Hepsiburada Link Gelir programı kullanıcılarının 3’te 2’sini kadınlar oluşturuyor. Programın, özellikle ev ekonomisine katkıda bulunmak isteyen kadınlar ve harçlıklarına ek bir gelir elde etmek isteyen öğrenciler için iyi bir fırsat olduğunu düşünüyoruz. Hepsiburada’nın Link Gelir programı, kazan-kazan anlayışıyla tavsiye ekonomisine dahil olmak isteyenlere katkı sağlamaya devam edecek.” Hepsiburada linker hikayeleri Ev hanımı Ayşenur Kayabaş, “5 aydır Link Gelir kullanıcısıyım. 5 ay önce kızımın dünyaya gelmesiyle birlikte hayatımdaki online alışveriş daha da arttı. Bu artışla birlikte Hepsiburada’nın uygulamasında Link Gelir Programı’nı gördüm. Sosyal medyayı da aktif kullandığım için paylaşımlara başladım. Paylaşımlarım sonucunda elde ettiğim gelirler de gittikçe artıyor. Bunun yanı sıra insanların benim tecrübelerimle alışveriş yapmaları beni oldukça mutlu ediyor. Bu sayede sevdiğim bir işten gelir elde etmiş olmak da bana keyif veriyor” dedi. Öğrenci Eda Güneş, “Link Gelir ile tanışmamdan bu yana 8 ay geçti. Bu program sayesinde sevdiklerimle ve takipçilerimle hem önerdiğim ürünleri paylaşıyorum hem de bundan gelir elde ediyorum. Elde ettiğim gelir sayesinde Hepsiburada’dan ihtiyaçlarım kapsamında alışveriş yapma şansım da oluyor. Ayrıca Link Gelir’i işime de entegre ederek, takipçilerimin denememi istediği ürünleri satın alıp; deneme videoları da çekiyorum. Bu fırsatlarla dolu programın bir üyesi olmaktan ve bana kattıklarından dolayı çok mutluyum” dedi.