EKONOMİ - 18 Ocak 2017 Çarşamba 10:13

Tarladan tezgaha fiyat uçurumuna dikkat

A
A
A
Tarladan tezgaha fiyat uçurumuna dikkat

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, sebze-meyvedeki tarla ile tezgah fiyatı arasında fahiş farka dur demek için, geçtiğimiz yıl düğmeye bastı. Üreticiler bin bir emekle ürettikleri ürünlerin marketlerde ve pazarlarda taban fiyatın kat ve kat üstünde satıldığına tepki gösterirken tüketiciler ise tezgah fiyatlarının cep yaktığını belirtiyor.

Geçen yıl Eylül ayında Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren “Sebze ve Meyvelerin Toptan ve Perakende Ticaretinde Kullanılacak Künyelere İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliği” kararlarını hatırlatan Yaşar Üniversitesi Ekonomi Bölümü Öğretim Üyesi Yrd.Doç.Dr. Serpil Kahraman, uygulamanın tüketiciye hangi hakları sağladığını anlattı. ‘Zorunlu etiket’ düzenlemesiyle artık ürünün alışından son satış fiyatına kadar tüm bilgilerine ulaşılabileceğini belirten Doç.Dr. Kahraman, “Vatandaşlar, bu uygulamayla birlikte ürünlerin fiyat aşamalarını izleyerek nihai tercihlerini belirleyebilir. Dolayısıyla tezgaha ulaşana dek karşılaştığı yüksek kar marjları da aşağı düşecektir. Bu düzenleme iyi uygulanırsa, şeffaflığın yanında rekabeti ve tüketici bilincini de arttıracaktır” dedi.

"Uygulama şeffaflık getirir"
Gıda Komitesi’nin ilgili kanunda yaptığı değişiklikle birlikte marketlerin, fiyat ibarelerinde üretici fiyatı yanında kendi alış fiyatlarını da belirtmek durumunda olduğunu ifade eden Serpil Kahraman, “Üretim aşamasından tüketim noktasına kadar ki tüm aşamalarını gösteren ve bir nevi kimlik niteliği taşıyan künyelerdeki en önemli yenilik, ürünün alış fiyatının da yer alacak olması. Üzerinde QR kod da bulunan künyelerin numaralarının www.hal.gov.tr adresinden sorgulanmasıyla, üretici bilgileri, ürünün türü, üretim yeri ve tarihi gibi bilgiler dışında, ürünlerin üreticiden tüketiciye ulaşana dek oluşan fiyat hareketlerine de ulaşılabilecek. Fiyat hareketlerinde şeffaflık sağlanmasıyla birlikte, bir nebze de olsa kayıt dışı ekonomiyle mücadele ve aynı zamanda da ürün fiyatlarının kontrolüne destek vermek hedefleniyor” diye konuştu.

"Tüketici bilincini artırır"
Serbest piyasa ekonomisinde, oluşan fiyatlara herhangi bir müdahale söz konusu olmadığını hatırlatan Yrd.Doç.Dr. Kahraman, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Ancak tüketiciler tarafındaki beklenti, şeffaflıkla beraber ürünlerin fiyat aşamalarını izleyerek nihai tercihlerini belirleyebilmeleri. Dolayısıyla ürünün üreticiden nihai satış sürecine ulaşana dek karşılaştığı yüksek kar marjlarının aşağı düşmesi beklenebilir. İşleyiş şeffaflığı yanında rekabeti ve tüketici bilincini artıran bir uygulama. Öte yandan, üretici fiyatları ile satış fiyatları arasında gerek üretici gerekse nihai tüketici aleyhine kimi zaman ciddi farklar olduğu da aşikar. Ancak burada, arz-talep dışında özellikle yaş meyve ve sebzelerde malın nihai fiyatını belirleyen diğer etkenleri de göz ardı etmemek gerek."

"Mevsim etkileri ve fire koşulları gözardı edilmemeli"
Sebze ve meyvede fiyatların günlük olarak belirlendiğini kaydeden Kahraman, “Mevsimsel etkiler gibi kontrol dışı etkenler yanında, temin koşulları, tüketim yerine uzaklık, kimi ürünlerde fire vermede zaman faktörünün belirleyici olması, taşıma esnasında veya satış yerinde oluşabilecek doğal fire oranları gibi maliyeti doğrudan artıran, ancak kısmen kontrol edilebilen etkenler, fiyat oluşumunda önemli rol oynuyor. Bununla birlikte marketlerin işletme maliyetleri, ürünlerin seçtirilerek satılmasından kaynaklanan fireler de maliyeti, dolayısıyla kar marjını etkiliyor. Kuşkusuz nihai tüketicinin, tüketim kararı alırken söz konusu noktaları da birlikte değerlendirmesi oldukça güç. Zira meyve ve sebze fiyatları tüketicilerin market tercihinde önemli rol oynamakta” ifadelerini kullandı.

"Yüzde 20'yi bulan fireyi azaltmaya çalışılmalı"
2015 yılı Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, ortalama 100 milyar lira işlem hacmine sahip yaş meyve ve sebze de fire oranının yüzde 20’lere ulaştığını vurgulayan Yrd.Doç.Dr. Kahraman, “Esasen, ürünün üretim aşamasında verimi artırmak, üreticinin pazara erişimini kolaylaştırmak, tasnif ve ambalajdan tedarik zincirinde soğuk hava depolarının, lojistik süreçte ise frigofirik araçların kullanımına kadar olan süreçlerde standartlar getirmek gibi temel uygulama esasları üzerinde durulmalı. Nihayetinde, ekonomik verimliliği ve etkinliği artırmak, fire oranlarını ve maliyetleri azaltarak, fiyatların da düşmesinde etkili olacaktır” diyerek yapılması gerekenleri anlattı.
 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Antalya Antalya’da meteoroloji uyardı, ekipler teyakkuza geçti Antalya Büyükşehir Belediyesi, Meteoroloji Bölge Müdürlüğü’nün Antalya ve ilçelerinde verdiği kuvvetli yağış ve fırtına uyarısından sonra teyakkuza geçti. Büyükşehir ve ASAT ekipleri, alt geçitler ile cadde ve sokaklardaki mazgalları temizlerken herhangi bir olumsuzluğa karşı nöbetçi ekipler oluşturdu. Meteoroloji Bölge Müdürlüğü’nün Antalya’da 20 Mart Cumartesi günü Antalya ve ilçelerinde verdiği kuvvetli yağış ve fırtına uyarısı üzerine Antalya Büyükşehir Belediyesi tüm birimleriyle teyakkuza geçti. Antalya Büyükşehir Belediyesi, itfaiye ekipleri başta olmak üzere, ASAT, Fen İşleri, Destek Hizmetleri, Zabıta, Park Bahçeler, Temizlik İşleri, Ulaşım, Sosyal Hizmetler gibi önemli birimler de nöbetçi ekipler oluşturuldu. Hatlar temizleniyor Hazırlık çalışmaları kapsamında, Düden Şelalesi’nde oluşabilecek bir taşkın riskine karşı Düden Çayı üzerinde tarımsal sulama için Altınova ve Güzeloba’da bulunan regülatörlerin kapakları, biriken su denize akıtıldı. Alt geçitler ve yol güzergahlarındaki mazgallarda ekipler temizlik çalışması yapıyor. 180 kişilik nöbetçi ekip oluşturuldu ASAT oluşabilecek kanalizasyon tıkanmaları ve su baskını ihbarlarına karşı acil müdahale ekiplerine ilave olarak, 180 kişilik nöbetçi ekip oluşturuldu. ASAT, şiddetli yağış uyarısına karşı kamyon, kepçe kanal açma kombine aracı, kuka yüksek basınçlı kanal açma araçlarını hazır bekletiyor. Büyükşehir Belediyesi, mazgallarda tıkanmalara sebep olabilecek poşet, pet şişe ve ağaç dallarının temizlenme noktasında ilçe belediyeleri de uyararak, gerekli çalışmaların yapılmasını istedi.
Gaziantep Kadooğlu’ndan ihracatçılara uyarı Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliğinin 2023 yılı mali genel kurul toplantısı yapıldı. Genel kurulda konuşan Başkan Celal Kadooğlu, ihracatçılara, “Finans yönetiminizi hassasiyetle yapın” uyarısında bulundu. Mehmet Surur Aydın’ın divan başkanı, Batuhan Memiş ve Mehmet Bülent Baharoğlu’nun da divan üyesi olarak görev yaptığı genel kurula TİM Başkan Vekili ve GAİB Koordinatör Başkanı Ahmet Fikret Kileci, TİM Sektör Kurulu Başkanı Ahmet Tiryakioğlu, Güneydoğu Anadolu Halı İhracatçıları Birliği Başkanı Zeynal Abidin Kaplan, Güneydoğu Anadolu Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Çıkmaz, TİM ve Bakanlık temsilcileri ile ihracatçılar katıldı. “Girdi maliyetlerine dikkat edin” Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, genel kurul sonrası yaptığı konuşmada, katılımcılara teşekkür ettikten sonra genel bir değerlendirme yaptı. Başkan Kadooğlu, 2023 yılında sıkıntılı bir dönem geçirdiklerini belirterek, “Şu anda finansa erişimde ciddi sıkıntı yaşanıyor. Girdi maliyetlerinin arttığı, kur dengesinin aşağıda olduğu bir ortamda ihracat yapmaya çalışan bir aileyiz. Buradan ihracat ailesine bir mesaj vermek istiyorum; Lütfen hepimiz finans yönetimimizi hassasiyetle yapalım. Girdi maliyetlerimizde bir kemer sıkmaya, tasarrufa gidelim. Çünkü bol keseden dağıtabileceğimiz bir ortam yok. TL bazında yüzde 60-70 faizlerin olduğu, döviz bazında yüzde 12 ile 18 arasında maliyetlerin olduğu bir ortamda ihracat yapma mücadelesi veriyoruz. Gerçekten zor bir ortamdayız. Bu açıdan hepimizin çok hassasiyetle işimizin başında olmamız gerektiğini belirtmek istiyorum. Ta ki, 2024 yılı sonuna kadar bu süreç böyle devam edecektir. Enflasyon ve girdi maliyetlerindeki artışlar kar marjlarımızı çok düşürdü. Bu nedenle işimize biraz daha konsantre olmamız gerekiyor. Ama ben şuna da inanıyorum ki; Bizim bu coğrafyanın insanları mücadeleyi seven bir ruha sahiptir. Allah’ın izni ile hepimiz bu mücadeleyi yapacağız ve başaracağız. Ben bütün ihracat ailemize güveniyorum” dedi. 174 ülkeye ihracat Genel kurulda, Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliğinin 2023 yılı faaliyet raporu oy birliği ile kabul edildi. Faaliyet raporunda, “Ülkemiz hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ihracatı 2023 yılında yüzde 8 artışla 12 milyar 380 milyon ABD doları olmuştur. Birliğimiz ihracatı ise yüzde 6,6 artışla 3 milyar 806 milyon ABD doları olarak gerçekleşmiştir. 2023 yılı Birliğimiz hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ihracatının Türkiye hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ihracatı içindeki payı yüzde 30,7 olmuştur. Birliğin bölgemizden yapılan ihracat içindeki payı ise yüzde 32,4 olarak gerçekleşmiştir. 2023 yılında, Birliğimizden yapılan ihracatın yüzde 16,2’sini makarna, yüzde 14,4’ünü buğday unu ve yüzde 12,7’sini ay çiçek tohumu yağı, yüzde 9,7’sini mısır oluşturmaktadır. 2023 yılında toplam 174 ülkeye hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ihracı gerçekleşmiştir” denildi. Genel kurulun ardından Divan Başkanı Mehmet Surur Aydın da, yaptığı değerlendirmede, Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin başarılı bir süreç geçirdiğini belirterek, “Başkanımız Celal Kadooğlu ve yönetim kurulu üyelerine hizmetlerinden dolayı teşekkür ediyoruz” diye konuştu.