EKONOMİ - 04 Ekim 2018 Perşembe 08:13

Yapay zekâ uçuracak

A
A
A
Yapay zekâ uçuracak

Teknoloji üssüne dönüşen İstanbul yeni havalimanı yapay zekâ ile yönetilecek. Yüz tanıma sistemleri ile yolcunun kimliği belirlenecek, şüpheli davranışlar anında analiz edilecek. Havalimanın içerisinde robotlar dışında ise sürücüsüz otobüsler hizmet verecek.

İstanbul yeni havalimanı 29 Ekim’de ilk uçuşunu gerçekleştirmeye hazırlanıyor. Bu tarihten itibaren Atatürk Havalimanı’ndaki 70 milyon yolcu da kademeli olarak yeni havalimanını kullanmaya başlayacak. Devasa büyüklüğe sahip havalimanında kargaşa yaşanmasının önüne ise akıllı sistemler ve yapay zekâ ile geçilecek. Bugüne kadar 200 milyon avro IT yatırımın yapıldığı havalimanı tam bir entegrasyonla çalışacak. Evden çıkan yolcu mobil uygulama üzerinden uçağa binene kadar en kısa yola yönlendirilecek. Havalimanı 9 bin güvenlik kamerası ve kapılara yerleştirilen 4 bin sensör ile hizmet verecek. Kameralardan 248’i yüz tanıma özelliğiyle daha yolcu kapıdayken tanıyacak. Bağıran, bagajını bırakıp giden ya da şüpheli hareketler sergileyen yolcular anbean kayıt altına alınacak.

ROBOTLAR VE SÜRÜCÜSÜZ OTOBÜSLER

Havalimanında güvenlik görevlilerinin yanı sıra temizlik robotu, güvenlik robotu ve yolcu hizmet robotu olmak üç ayrı robot ekibi görev yapacak. Hizmet robotu yolunu şaşıran yolculara rehberlik edecek. Güvenlik robotu ise üzerindeki kamera ile etrafta olup bitenleri kayıt altına alacak. İlk etapta havalimanında 8 robot görev alacak. Yolcular parmak izi sayesinde hızlı geçiş yapabilecek. Bagaj takip sistemi ile de bagajının nerede olduğunu bilecekler. Yolcuların taşınma işlemi ise sürücüsüz otobüsler tarafından gerçekleştirilecek. Otoparka aracını bırakan yolcu buradan IGABUS adı verilen sürücüsüz otobüsler tarafından havalimanının kapısına kadar taşınacak.

SANAL KULE VE YEŞİL ŞERİT

Teknoloji uçakların da hizmetinde olacak. Türkiye’de ilk defa “sanal kule” uygulaması yeni havalimanı ile birlikte hayata geçirilecek. Sanal kule ile uçakların apron içerisindeki hareketleri artırılmış gerçeklik üzerinden izlenebilecek. Aynı şekilde apronda kuyruk oluşmaması için ilk defa “yeşil şerit” uygulaması yapılacak. Böylece uçak bekleme yapmadan yeşil şeridi izleyerek en uygun aprona yönlendirilecek. Bütün bunlar 3 bin metrekarelik operasyon merkezinden yönetilecek.

İGA BİLİŞİM ŞİRKETİ KURULDU

İstanbul yeni havalimanının tüm bu teknolojik altyapısı ve bilişim hizmetleri İGA Bilişim şirketine emanet olacak. İGA Havalimanı İşletmesi AŞ tarafından kurulan İGA Bilişim şirketi toplam 780 kişilik bir ekibiyle havalimanının, altyapı, güvenlik, havacılık, iş uygulamaları ve yazılım geliştirme gibi 5 ana sisteminden sorumlu olacak. İGA Bilişim Genel Müdürü Ersin İnankul, İstanbul yeni havalimanı ile dünyanın en büyük havalimanının tasarım, kurulum, entegrasyon ve devreye alma işlemlerini gerçekleştirdiğini belirterek, İGA Bilişim’in havalimanı bilişim hizmetlerini bu çapta sağlayan, dünyanın en büyük şirketi olacağının altını çizdi.

DÜNYAYA ÖRNEK OLACAK

İnankul, “İstanbul yeni havalimanında yolcu memnuniyetini en üst düzeye çıkarmak için kullanılacak mobil uygulamalardan, havalimanı güvenlik sistemlerine, havayolları mesajlaşma platformundan, ortak karar verme sistemine kadar birçok yazılımı hayata geçirdik. Ayrıca dünyanın ilk havalimanı veri merkezi, ülkemizin ilk sanal kule uygulaması ile yerli robot, insansız yolcu taşıma araçları gibi güncel teknolojik sistemler üzerinde de çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Burada ürettiğimiz yerli ve millî teknolojiler, tüm dünya havalimanları için örnek olacak nitelikte“ diye konuştu.

Buradaki teknolojiyi ihraç edeceğiz

Havalimanının bölgenin teknoloji üssü olacağını belirten İGA Havalimanı İşletmesi İcra Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü H. Kadri Samsunlu, “Dünyanın en akıllı havalimanlarından biri olacak İstanbul yeni havalimanı, Türkiye’nin teknolojik kalkınma sürecine ivme katacak. Nihai amacımız İstanbul yeni havalimanındaki teknolojik deneyimi, ülkemizde ve bölgede yapılacak diğer havalimanlarına aktarmak istiyoruz. Şu an havalimanı alanında anahtar teslimini yapan 10’dan fazla Türk şirketi var. Onlarla iş birliği yaparak bu teknolojilerin yurt dışında kullanılmasını hedefliyoruz” dedi.

Tax free otomatik ödenecek

İstanbul yeni havalimanı genç fikirlere de ev sahipliği yapacak. Bu kapsamda bir kuluçka merkezi gibi çalışacak. Havacılık alanındaki fikirlerin burada hayata geçirilebileceğini belirten İGA Bilişim Genel Müdürü Ersin İnankul, “TEKNOFEST’te bir yarışma düzenledik. Yarışmaya 214 proje katıldı. Bunlardan ilk üçü uygulamaya geçecek. Mesela elektronik vergilendirme sistemi ile tax free ödemeleri otomatik yapılabilecek. Akıllı çanta uygulamasıyla da yolcular çantalarını takip edebilecek” diye konuştu.

İstanbul-Berlin arası kadar fiber döşendi

Havalimanı bünyesinde 20 milyon GB’lık data alanı olacak. Havalimanına döşenen fiber kablo uzunluğu ise İstanbul- Berlin arasındaki 1.700 km’ye eşit. Bunun yanı sıra İstanbul Yeni Delhi arasındaki 4.500 km uzunluğunda bakır kablolama da havalimanının özellikleri arasında yer alıyor.

9.000 adet güvenlik kamerası olacak

3.257 adet kartlı geçiş noktası

3 adet veri merkezi (data center)

102 adet entegre sistem

467 adet sunucu

780 telekomünikasyon odası

3.267 uçuş bilgi monitörü

4.549 destek verilen bilgisayar  

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Muğla Muğla BİLSEM Türkiye’de en çok bilimsel proje hazırlayan 2’nci okul Muğla Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM), bilimsel çalışmalar kapsamında Türkiye genelinde en çok proje hazırlayan ikinci okul oldu. Bu yıl Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu’nca 18’incisi düzenlenen Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri yarışması Ege Bölge finali Denizli’de bugün sona erecek. Ege bölgesinden yapılan 887 projeden 100 tanesi jüriler tarafından sergilenmeye değer görülerek bölge finaline davet edildi. Bölge finalinde başarılı olan projeler ise Türkiye finalinde yarışmaya hak kazanacak. Yarışmaya damga vuran Muğla Bilim ve Sanat Merkezi ise hazırladığı yetmiş proje ile Türkiye geneli en çok proje hazırlayan ikinci okul oldu. Davet edilen on üç proje ile de Türkiye geneli en başarılı dördüncü okul oldu. Ege bölgesi özelinde ise bölgeye davet edilen yüz projeden on üçüne sahip olarak Ege Bölgesinin zirvesine yerleşti. Muğla Bilim ve Sanat Merkezi Müdürü Bekir Cevizci, “Öğrencilerimiz ve öğretmenlerimiz bilimsel üretkenliklerini en üst seviyeye çıkararak bu yıl Türkiye’ye damgasını vurdu. Muğla’dan bir devlet okulunun bütün istatistikleri alt üst ederek bilimsel başarılarıyla Türkiye gündemine oturması bizleri çok mutlu etti. Bu başarının mimarı sevgili öğrencilerimizi ve fedakâr öğretmenlerimizi tebrik ederim. Burada 13 ekibimizde toplam 36 kişilik dev bir kadro bulunmaktayız. Buradan güzel başarılar alarak Muğla’ya dönmeyi planlıyoruz. Ayrıca tek faaliyetimiz bilimsel projeler değil, bilimsel yayınlar ve bilimsel öğrenci bildirilerinde de Türkiye gündemine oturmaya hazırız. Bize çalışmalarımızda her zaman destek veren Valiliğimize, Muğla İl Milli Eğitim Müdürümüz Emre Çay Bey’e ve yöneticilerimize teşekkür ederiz” dedi.
Samsun Yıllık işletme cetvellerinde son tarih 30 Nisan Samsun Sanayi ve Teknoloji İl Müdürü Selahattin Altunsoy, sanayi işletmelerinin ‘yıllık işletme cetvelleri’ni 30 Nisan 2024 tarihine kadar vermeleri gerektiğini hatırlatarak, verilmemesi durumunda işletmelere 8 bin 322 TL idari para cezası uygulanacağının altını çizdi. Müdür Selahattin Altunsoy, sanayi sicil belgesi sahibi işletmelerin 2023 yılına ait yıllık işletme cetvellerini 30 Nisan 2024 tarihine kadar vermeleri gerektiğini hatırlattı. Altunsoy, “Sanayi sicil belgesi alan işletmeler aynı kanunun 5. maddesine göre her yıl vermek zorunda oldukları bir yıllık faaliyetlerini gösteren yıllık işletme cetvellerini takvim yılı sonundan itibaren en geç dört ay içinde (30 Nisan tarihine kadar) bağlı bulundukları İl Sanayi ve Teknoloji Müdürlüklerine bildirmek zorundadırlar. Bu çerçevede sanayi siciline kayıt olan işletmelerin 2023 yılına ait yıllık işletme cetvellerini Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca yayımlanan SGM 2014/11 no’lu Tebliğin 11’nci maddesi uyarınca e-Devlet kapısı veya Bakanlık web sayfası Sanayi Sicil Bilgi Sistemi üzerinden (http://sanayisicil.sanayi.gov.tr) elektronik ortamda vermeleri gerekmektedir. Yoğunluk yaşanmaması için girişler son güne bırakılmamalıdır. Sistem 7 gün 24 saat açık olduğundan mesai saatleri dışında ve hafta sonları da girişler yapılabilir. Söz konusu zorunluluğu yerine getirmeyen işletmelere aynı kanunun ilgili maddeleri uyarınca 2024 yılı için belirlenen 8 bin 322 TL idari para cezası uygulanacağından, ilgililerin cezai müeyyideye maruz kalmamaları açısından 30 Nisan 2024 tarihine kadar 2023 yılı yıllık işletme cetvellerini sistem üzerinden vermeleri önem arz etmektedir. Sanayi işletmeleri tereddüt edilen hususlarda bizzat İl Müdürlüğümüz Sanayi Sicil Birimine müracaat edebileceği gibi kurum telefondan da bilgi ve yardım alabileceklerdir” dedi.
Ordu Topraksız tarım sistemiyle çilek üretimine başladılar: Yıllık kazanç hedefleri 5 milyon TL Ordu’da, aldıkları hibe desteği ile 6 dönümlük serada topraksız tarım uygulaması ile çilek üretimine başlayan çift, yıllık yaklaşık 5 milyon TL kazanmayı hedefliyor. Fatsa ilçesinde yaşayan Özge Arslan ve eşi Uğur Arslan, topraksız tarım ile çilek üretimi yapmaya karar verdi. 2021 yılında aldıkları hibe desteği ile seralarını kuran çift, yaklaşık 10 dönümlük arsa üzerine 6 dönüm çilek serası kurdu. Burada 110 bin fideden yıllık 80-100 ton arası üretim yapan çift, yıllık 5 milyon TL kazanmayı hedefliyor. “Öğretmenliğe hiç başlamadan çilek üreticisi oldum, 6 dönüm alanda 30 dönümlük üretim yapıyoruz” Üniversitenin çocuk gelişimi bölümünden mezun olan yaşındaki Özge Arslan, topraksız tarım uygulaması ile verimin 5 katı arttığını belirterek, “Öğretmenliğe hiç başlamadan ticarete başladım, öncesinde farklı sektörlerde de çalıştık, şuanda çilek üretimi yapıyoruz. Topraksız tarım olduğu için herkes su kültürüyle üretim yaptığımızı zannediyor ancak Hindistan cevizi kabuğu içerisinde yetiştiriyoruz. Toprakta olmayan bütün değerlerin tamamını biz veriyoruz ancak kesinlikle hormon ve genetiği değiştirilmiş organizmalar (GDO) yok. Toprağa göre daha hijyenik ve verim olarak 3-5 kat arası daha verimli. Burası 6 dönümlük sera ancak 30 dönüm toprak üretimine tekabül ediyor” diye konuştu. “2 yılda kendini amorti etti, yıllık 5 milyon TL getirisi bekliyoruz” Serada bulunan 110 bin fidede yıllık 80-100 ton ürün ile yıllık 5 milyon TL getiri beklediklerini söyleyen Özge Arslan, “Getirisinden memnunuz, 2 yıl önce 7 milyon liraya kuruldu, şu an maliyetler arttı ancak bu süre zarfından kendini amorti etti. Zaten kırsal kalkınma projesinden de destek almıştık. İl Tarım ve Orman Müdürümüz Kemal Yılmaz’ın da bizlere çok desteği oldu. İlk yıl 3 milyon TL gibi bir getirisi oldu, bu yıl 5 milyon kadar bir gelir bekliyoruz. Sektör açık, bu kalitede çilek Antalya’da ihracata gidiyor, biz burada iç piyasada satıyoruz. İlerleyen günlerden Karadeniz Bölgesi’nin tamamına yaymayı hedefliyoruz” ifadelerine yer verdi. Uğur Arslan ise eşinin fikri ile topraksız tarım sistemiyle çilek üretimi yapmaya başladıklarını ve başarılı olduklarını dile getirerek, bu tür hibe desteklerinin insanları teşvik ettiğini ve üretime katkı sağladığını söyledi.