YEREL HABERLER - 30 Nisan 2017 Pazar 09:55

İzmir trafiği 3 bin akıllı cihazla yönetilecek

A
A
A
İzmir trafiği 3 bin akıllı cihazla yönetilecek

İzmir Büyükşehir Belediyesi, akıllı cihazlarla kent ulaşımına düzen getirecek çevreci ve engelli dostu “Tam Adaptif Trafik Yönetim, Denetim ve Bilgilendirme Sistemi”nin kurulum çalışmalarında sona geldi.

İzmir Büyükşehir Belediyesi, akıllı cihazlarla kent ulaşımına düzen getirecek çevreci ve engelli dostu “Tam Adaptif Trafik Yönetim, Denetim ve Bilgilendirme Sistemi”nin kurulum çalışmalarında sona geldi. Geçen yıl Amsterdam Intertraffic Fuarı’nda tüm kategoriler arasındaki ’En iyi proje Ödülü’nü kazanan sistem, trafik mühendisliği açısından büyük önem taşıyan verileri elde etmenin dışında, İzmirlilerin günlük yaşamlarını da kolaylaştıracak.



Kent genelindeki birçok bölgede altyapı çalışmaları tamamlanan ve halk arasında “Akıllı Trafik Sistemi” olarak bilinen “Tam Adaptif Trafik Yönetim, Denetim ve Bilgilendirme Sistemi”nin hayata geçmesi için artık her şey hazır. İzmir’in kent içi ulaşımdaki ana akslarını oluşturan tüm cadde, bulvar ve kavşakları izleme, denetleme ve trafiği yönlendirme imkanı sunan sistemin kontrol edileceği İzmir Ulaşım Merkezi’nde kurulum işlemi tamamlandı. İzmir Emniyet Müdürlüğü ile imzalanacak protokolün ardından denetim faaliyetleri de resmen başlayacak.



Ödüllü sistem 3 bin akıllı cihazla yönetilecek


İzmir’in tüm ana arterlerini 24 saat kontrol ve denetim altında tutacak, kayıt altına alacak ve trafiği yönlendirecek donanıma sahip İzmir Ulaşım Merkezi’nde operatörler, trafik mühendisleri ve bilişim uzmanlarından oluşan bir ekip görev yapacak. Türkiye’de bugüne dek trafik alanındaki en büyük ve en kapsamlı yatırım niteliğindeki sistem, 3 bin civarında akıllı cihazla kentin ulaşımına düzen getirecek. 2016 yılında Amsterdam Intertraffic Fuarı’nda tüm kategoriler arasındaki ’En iyi proje Ödülü’nü kazanan sistem, “Invipo” denilen ana yazılımla yönetilecek. İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin kurduğu sistemle birlikte kent genelinde bulunan 402 sinyalize kavşak adaptif sisteme bağlanırken, bu sayıyı 900 kavşağa kadar çıkarabilecek altyapı oluşturuldu.



Trafik ihlalleri denetlenecek


Trafik ihlallerinin denetlenmesi için 163 adet “Kırmızı Işık İhlal Tespit Sistemi”, 116 adet “Park İhlal Tespit Sistemi”, 12 güzergahta ise hız koridoru şeklinde çalışan “Hız İhlal Tespit Sistemi” kuruldu. Bin 500 otobüse kamera izleme sistemi, kablosuz 3G data bağlantı sistemi ve yolcu sayım sistemi yerleştirildi. 164 itfaiye ve 100 ambulans aracına kavşaklarda öncelik sistemi kuruldu. Ayrıca 110 noktada “Trafik İzleme Kamerası”, 30 noktada “Meteoroloji Ölçüm Sistemi”, 16 noktada “Gabari Ölçüm Sistemi” kuruldu. Trafik yoğunluk bilgilerinin oluşturulabilmesi için 209 adet “Trafik Ölçüm Sensörü” ve bu bilgiler ile diğer trafik bilgilerinin sürücülere iletilebilmesi için 48 adet de “Değişken Mesaj Sistemi” (DMS) ve 60 adet Otopark Bilgilendirme Ekranı devreye alındı.



Hayat kolaylaşacak


Sistem, trafik mühendisliği açısından büyük önem taşıyan verileri elde etmenin dışında, İzmirlilerin günlük kullanımına da hizmet ederek yaşamlarını kolaylaştıracak. Kısa süre içinde hizmet girecek web uygulamasıyla trafik akış ve yoğunluğu kentli tarafından da izlenebilecek ve buna bağlı olarak güzergah seçimi yapılabilecek. Kural ihlallerinin gözlenerek kontrol altına alınması, emisyon salınım oranlarının düşürülmesi, yakıt ve yedek parça harcamalarının azaltılması da sistemin sağlayacağı avantajlar arasında yer alıyor. Sistem yol kapasitelerinin yüksek verimde kullanılmasının yanı sıra, daha güvenli bir araç ve yaya trafiği sağlanacak. Seyahat sürelerinin kısaltılması, kavşaklardaki birikmenin ve bekleme sürelerinin azalması sistemin en önemli getirisi olacak.



İşte yeni sistemin uygulama alanları:



Tam Adaptif Kavşak Kontrolü: Toros’taki merkezden İzmir’deki akıllı trafik uygulaması kapsamındaki tüm cadde ve kavşaklar izlenebiliyor ve sistemlere buradan müdahale edilebiliyor. Sistem, kavşak kollarındaki ve bağlantılı kavşaklardaki trafik yüklerinin gerçek zamanlı olarak ölçülmesi ve ölçülen değerlere göre en uygun sinyal planlarının oluşturulması esasına göre çalışıyor. Yani kavşaklardaki ışık süreleri önceden planmış düzenler içinde değil, mevcut durumun ihtiyacına göre bilgisayarlar tarafından otomatik olarak ayarlanıyor.



Trafik Ölçüm: İzmir trafiğini ölçümleyen sensörler aracılığıyla anlık verilere ulaşılıyor. Ortalama hız, dakikada kaç araç geçtiği ve trafik yoğunluğu tespit edilebiliyor.



Seyahat Süresi: İnternet üzerinden kullanılacak uygulamalarla sürücülerin seçtikleri herhangi bir noktaya hangi güzergahtan kaç dakikada ulaşabilecekleri, mevcut trafik yoğunluğuna göre anlık olarak görülebiliyor.



Otopark yönetim: İzelman’ın işlettiği otoparkların tamamı "akıllı" hale getirildi. Bu sistemle otoparklarda ne kadar boş yer olduğuna internet üzerinden veya led ekranlardan ulaşılabiliyor. Yine mobil siteyi kullanarak bulunduğunuz yerden en yakın otoparka nasıl gideceğinizi de navigasyon yardımıyla öğrenebileceksiniz.



Yol kenarı otoparklar: Yerin altına döşenen sensörler vasıtasıyla yol kenarındaki otoparkların doluluk durumları da sistem tarafından tespit edilebiliyor. Boş park yerlerini gösteren mobil uygulama sayesinde park yeri arama sorunu son buluyor.



Trafik ihlal sistemleri: Hız ihlal sistemi, kırmızı ışık ihlal sistemi, park ihlal sistemi ve gabari (yükseklik) ihlal sistemi başlıkları altında sürücülerin kuralara uygun hareket edip etmediği 24 saat denetlenecek. Emniyet Genel Müdürlüğü ile koordineli çalışması gereken sistem ilgili protokolün imzalanmasının ardından denetim görevini de yerine getirecek.



Yayalaştırılmış Bölge: Proje kapsamındaki Mimar Kemalettin, 1. Kordon, Karşıyaka Çarşı, Kemeraltı ve Kıbrıs Şehitleri gibi yayalaştırılmış bölgelerin giriş çıkışlarına merkezden kontrol edilebilen mantar bariyerler yerleştirildi. Hangi saatte, hangi aracın girebileceği plaka okuma esasına göre çalışan sistemle kontrol ediliyor. Sadece plakası tanımlı araçlar yaklaştığında bariyerler açılıyor. İtfaiye, ambulans gibi acil müdahale araçları ise sisteme otomatik olarak kaydediliyor.



Dijital Mesaj Sistemi : Kent genelinde 48 tane büyük LED ekran DMS yerleştirildi. Bu ekranlardan sürücülere yönelik hava ve yol durumu bilgisi, arabalı vapurlardaki boş yer bilgileri veriliyor.



Toplu taşıma: Projenin en önemli parçalarından biri toplu ulaşıma yönelik kolaylıklar sağlaması. Bin 500 otobüsün tamamına kameralar ve tüm kapılarına yolcu sayım sistemleri ve araç bilgisayarları yerleştirildi. Bu sayede hangi otobüsün hangi sürücüyle sefer yaptığı, otobüsteki anlık yolcu sayısı ve otobüsün bulunduğu nokta tek tuşla tespit edilebiliyor. Hangi durağa ne zaman ulaşacağının bilgilerine erişilebiliyor.



Kaza ve yol kapanma bilgileri: Herhangi bir kaza veya çalışma nedeniyle kapanan bir olduğu takdirde bu bilgi ve alternatif yollar sistem üzerinden kullanıcılara aktarılabiliyor.



Meteoroloji sistemleri: Hava sıcaklığı, yol sıcaklığı, nem, sistem, yağmur ve rüzgar bilgileri led ekranlar ve web sitesi üzerinden sürücülere ulaştırılıyor.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Fatih’te hareketli gece: Komşusunun kapısına balyoz ve matkapla saldırıp kapıyı ateşe verdi Fatih’te iddiaya göre, psikolojik sorunları olan bir kişi sesten rahatsız olduğu için üst komşusunun kapısını önce balyoz ve matkapla kırmaya çalıştı, başarılı olamayınca 4 kişinin bulunduğu evin dış kapısını ateşe verdi. Polis, itfaiye ve özel harekat polisleri olaya müdahale ederek saldırganı etkisiz hale getirdi. Olay, saat 01.30 sıralarında Fatih İskenderpaşa Mahallesi Feyzullah Efendi Sokak’ta yaşandı. İddiaya göre, 5 katlı binanın 4’üncü katında oturan psikolojik sorunları olan bir kişi, üst komşularının çıkardığı sesten rahatsız olunca eline aldığı balyoz ve matkapla üst komşusunun kapısına vurarak açmaya çalıştı. 5’inci katta oturan komşuları neye uğradıklarını şaşırarak panik içinde polise haber verdi. Kapıyı balyoz ve matkapla açamayan saldırgan başarılı olamayınca kapıyı ateşe verdi. Özel harekat polisleri saldırganı etkisiz hale getirdi Olay yerine gelen polis ve itfaiye ekipleri balyoz saldırgana müdahale etmekte güçlük çekince olay yerine polis özel harekat ekipleri sevk edildi. Özel harekat ekiplerinin çalışmasıyla saldırgan etkisiz hale getirilirken dairede bulunan 4 kişi itfaiye ekiplerince evin camından merdiven aracıyla tahliye edildi. Binadan dışarı çıkmak istemeyen saldırgan polis özel harekat tarafından etkisiz hale getirilerek sedye ile binadan dışarı çıkarıldı. Sedye ile dışarı çıkarılan saldırgan ambulansla hastaneye kaldırıldı. Alt komşularının saldırısına uğrayan 4 kişi, saldırgandan şikayetçi olmak ve ifade vermek için polis merkezine götürüldü. Saldırı anında dairede olan ev sahibi Muhammet Enes, “Alt kattaki komşu eve matkapla içeri girmeye çalıştı, evin kapısını yaktı. Balyozla kapıya vurdu. Polisi aradık polis geldi. Camdan bağırıyorum ben polislere, yardımcı olsanıza adam kapıyı yakıyor. Adamı almıyorlar. Özel harekat geldi, tek bir adam ancak alabildi. Saldırgan benim alt komşum, daha önce hiçbir tartışma yaşamadık. Ruh hastası kendisi kuruluyor. Daha önce de biz polis çağırmıştık. Çevik kuvvet gelmişti kapıyı koçbaşıyla kırmıştı. Kapısını biz mi kırdık zannediyor artık. 2-3 akşamda bir geliyor. Daha önce 4-5 defa şikayetçi olduk. Birinci kattaki komşu onu da rahatsız ediyor, saldırıyor. O da şikayetçi oldu ama almıyorlar” dedi. Yanan kapı içeriden cep telefonu kamerasıyla anbean görüntülendi Görüntülerde, evde yaşayan 4 kişinin yaşadığı panik anları ve dışarıdan yanan kapının dumanlarının daireden içeri girdiği anlar görülüyor. Psikolojik sorunları olduğu iddia edilen saldırganın daha önce de aynı daireye matkapla saldırdığı iddia edildi. Hastaneye kaldırılan saldırganın hastanedeki işlemlerinin ardından ifadesi alınmak üzere polis merkezine götürüldüğü öğrenilirken ekiplerin olayla ilgili çalışmaları sürüyor.
Aksaray Aksaray’da kontrolden çıkan otobüs bahçe duvarına çarptı: 8 yaralı Aksaray’da önüne aniden bir otomobilin geçmesi üzerine fren yapan tıra, arkadan gelen yolcu otobüsü çarptı. Çarpmanın etkisiyle kontrolden çıkan otobüs bir fabrikanın bahçe duvarına çarparak durabildi. Kazada otobüs sürücüsüyle birlikte toplam 8 kişi yaralandı. Kaza saat 02.00 sıralarında Aksaray - Adana Karayolunun 6. kilometresinde meydana geldi. Edinilen bilgiye göre, Ankara’dan Diyarbakır’a giden Muhammet T. (45) idaresindeki 42 EKB 68 plakalı demir profil yüklü tır, önüne aniden geçen Şammas A. (29) yönetimindeki 68 AE 610 plakalı otomobili son anda fark ederek ani fren yaptı. Ani fren yapmasıyla birlikte tırın arkasından seyreden İstanbul - Adıyaman seferini yapan Murat T. (43) idaresindeki 02 AG 525 plakalı yolcu otobüsü tıra arkadan çarptı. Çarpmanın etkisiyle kontrolden çıkan otobüs bir fabrikanın bahçe duvarına çarparak durabildi. 21 yolcunun bulunduğu otobüs kazasında otobüs şoförü ve 7 yolcu olmak üzere 8 kişi yaralandı. Kazayı gören diğer sürücüler durumu hemen 112 Acil Çağrı Merkezine bildirdi. İhbar üzerine olay yerine çok sayıda sağlık ve polis ekibi sevk edildi. Kısa sürede olay yerine gelen sağlık ekiplerince ilk müdahalesi yapılan 3 yaralı ambulanslarla Aksaray Eğitim ve Araştırma Hastanesi Acil Servisine kaldırılırken, hafif yaralanan 5 yolcuya olay yerinde ayakta müdahale yapıldı. Hastanede tedavi altına alınan otobüs sürücüsü ve 2 yolcunun da durumlarının iyi olduğu öğrenilirken, tır ve otomobil sürücüsü gözaltına alındı. Yaşanan kazayı anlatan tır sürücüsü Muhammet T., “Şahin bir gitti bir geldi derken, ben tanımıyorum sürücüsünü ama önüme durdu. Durunca da ben fren yaptım. Çok sert fren yapmadım aslında yavaştım ben, otobüs de vurmuş arkamdan. Ben Ankara’dan Diyarbakır’a gidiyordum” dedi. Otobüste bunulan yolculardan Kadir Göçer (54) ise “Şahin taksi tırın önünde ani fren yaptı. Tır şoförü de ona vurmamak için ani fren yapıyor. Otobüste ona vurmamak için sağa kırınca duvara vuruyor. İyi ki de duvara vurmuş. Direk tıra vursaydı çok kötü olurdu” diye konuştu. Kazanın ardından yolcular otobüs firması tarafından olay yerine tahsis edilen servis minibüsü ile terminalde bulunan başka bir otobüse taşındı. Kazayla ilgili tahkikat başlatıldı.