EKONOMİ - 26 Mayıs 2017 Cuma 11:47

Karayolu Taşıma Yönetmeliği Taslağı, lojistikçileri memnun etti

A
A
A
Karayolu Taşıma Yönetmeliği Taslağı, lojistikçileri memnun etti

Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Yönetim Kurulu Üyesi Ufuk Maya, Karayolu Taşıma Yönetmeliği Taslağının Türkiye’yi lojistiğe taşıyacak bir yönetmelik olduğunu söyledi.

Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Yönetim Kurulu Üyesi Ufuk Maya, Karayolu Taşıma Yönetmeliği Taslağının Türkiye’yi lojistiğe taşıyacak bir yönetmelik olduğunu söyledi. Özellikle Ulaştırma Elektronik ve Takip Denetim Sistemi’nin reform niteliğinde olduğunu belirten Maya, “Biz lojistikçiler için zor bir süreç olacak, ancak Türkiye’nin lojistiğe tamamen geçişinde çok faydalı bir yönetmelik olacağına da inanıyoruz” dedi.


MTSO Yönetim Kurulu Üyesi ve lojistik sektörü temsilcisi Ufuk Maya, Oda Başkanı Şerafettin Aşut’un düzenlediği aylık basın toplantısında, Karayolu Taşıma Yönetmeliği Taslağı hakkında bilgi verdi. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından hazırlanan yönetmelik taslağının Türkiye’yi lojistiğe taşıyacak nitelikte olduğunu vurguladı. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) geçen hafta düzenlediği ve Bakanlık yetkililerinin davetli olduğu toplantıya katıldığını ifade eden Maya, toplantıda yeni Karayolu Taşıma Yönetmeliği Taslağını tartıştıklarını dile getirdi.



“Türkiye’yi lojistiğe taşıyacak bir yönetmelik”


Taslakla getirilen yeniliklerle ilgili bilgi veren Maya, “Lojistikte uzun yıllardır bir kavram karmaşası var; lojistik, taşımacılık, kamyonculuk, nakliyecilik derken Ulaştırma Bakanlığı yeni yönetmelik taslağında lojistiğe geçişin adını tam anlamıyla koydu. Türkiye’yi lojistiğe taşıyacak bir yönetmelik hazırladı. 50’nin üzerinde taşımayla ilgili yetki belgesi varken, bakanlık bunu sadeleştirerek 13 belgeye düşürüyor ve lojistiğin tam tanımını yapıyor. Dolayısıyla her belge sahibinin ne iş yapacağını, ne kadarından sorumlu olacağını net şekilde bileceği bir taslak yönetmelik. Bu, hem eşya hem yolcu taşımacılığı için geçerli” diye konuştu.


Yönetmelik taslağı ile taşımacılıkta kriterlerin, kuralların biraz daha netleştiğini ve çok ciddi disipline edildiğini anlatan Maya, “Türkiye’deki kamyonculuk, nakliyecilik kültüründen artık lojistik işletmeciliği kültürüne doğru net adımlarla gidilecek bir yönetmelik taslağı hazırlanmış. Bu süreçte şirketlerimiz biraz zorlanacak, ancak uzun vadede şirketlerimizin geleceklerini garanti altına alan çok iyi detaylandırılmış bir yönetmelik” ifadelerini kullandı.



“Haksız rekabetin kesinlikle önüne geçilen bir süreç başlıyor”


Yönetmelik yasalaştığında haksız rekabetin önüne geçilecek bir sürecin başlayacağını vurgulayan Maya, taslakla getirilen yenilikleri örneklerle açıkladı. Maya, “Mesela Mersin’de çok eski firmalarımız vardı. Bunları artık göremiyoruz, çünkü haksız rekabetle günümüz şartlarıyla birçok firmamız yok olup gitti. 10 yılını dolduran firma sayısı bile o kadar az kaldı ki sektörde. Bunun ele alınması gerekiyordu ve Ulaştırma Bakanlığı bunu yaptı. Burada haksız rekabetin kesinlikle önüne geçilen bir süreç başlıyor” şeklinde konuştu.


Bundan sonra artık herkesin, yetki belgesinin şartlarına uyan işi yapacağının da altını çizen Maya, şöyle devam etti:


“Örneğin taşımacılıkta K Belgesi kendi öz mal araçlarıyla yurt içi taşımacılık yapan bir belge ama K Belgesi sahibi bir işletmeci şu anda kiralık araçlarla da çalışıyor. Ulaştırma Bakanlığı bunu sınırlıyor ve ’senin K belgen varsa sadece kendi araçlarınla taşıma yapabilirsin, dışarıdan diğer araçları kullanamazsın. Bunu yapmak istiyorsan R belgesi alacaksın’ diyor.”



“Ulaştırma Elektronik ve Takip Denetim Sistemi reform niteliğinde bir uygulama”


Taslakta yer alan Ulaştırma Elektronik ve Takip Denetim Sistemi’nin (UETDS) en önemli maddelerden biri olduğuna dikkat çeken Maya, şunları söyledi:


“Yönetmelik taslağı ile reform niteliğinde olan Ulaştırma Elektronik ve Takip Denetim Sistemi geliyor. Bu sistem, gerçek ve tüzel kişilerin faaliyetlerine ilişkin bakanlıkça verilerin tutulduğu, gerektiğinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarıyla veri paylaşımına açık olabilecek bir sistem. Bu sistemde taşımacılar taşıdıkları yükü kim taşıyor, kimin yükü, bunları bakanlık online sistemle takip edebilecek ve neyin nereden ne zaman gittiğini tek tek görebilecek. Bu şirketlerin mali yapılarını, belgeli belgesiz olup olmadıklarını, e fatura, e irsaliye kullanıp kullanmadıklarını görebilecek. Bu da reform niteliğinde bir uygulama olacak. İlk kez bakanlık gönderene de hukuki bir sorumluluk yüklüyor. Gönderene, ‘gönderdiğiniz yükün, taşıdığınız lojistikçinin belgesi var mı yok mu, siz bunu bilmek zorundasınız. Yoksa olası bir hukuki süreçte sizi de zorunlu tutarım’ diyor. Bakanlık bunlara düzenlemeler getirmiş. Tabi önümüzdeki süreçte bu taslak biraz daha olgunlaşacaktır. Şu an bakanlık olabilecek aksamaları bypass etmek için bir takım toplantılar yapıyor, Türkiye genelinde tüm yetki ve sektör dernekleriyle görüşmeler yapıyor ve süreci yürütüyor. Biz lojistikçiler olarak bunun zor bir süreç olacağını biliyoruz, ancak ileride gerçekten Türkiye’nin lojistiğe tamamen geçişinde çok faydalı bir yönetmelik olacağına da inanıyoruz.”

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Muğla Kuzugöbeği Mantarı 1500 TL’den satıldı Fethiye’de bu yıl 13’üncüsü düzenlenen Dastar ve Kuzugöbeği Mantar Festivali renkli görüntülerle başladı. Festivalde Kuzugöbeği mantarının kilosu Bin 500 TL’den satışa sunuldu. Fethiye Belediyesi, Muğla Büyükşehir Belediyesi, Yeşil Üzümlü Muhtarlığı ve Likya Kadın Girişimi Üretim İşletme ve Kalkınma Kooperatifi iş birliğinde Yeşilüzümlü Mahallesi’nde düzenlenen festivalin açılış töreninde renkli görüntüler oluşurken, katılımcılara kuzugöbeği çorbası ikram edildi. Festivale gelen vatandaşlar davul, zurna ve delbek eşliğinde karşılanırken, dastar ve hediyelik eşya stantları kuruldu. Festival alanında, kadınların dokuma tezgahlarında dokuduğu “Dastar bezi”, yöresel el sanatları ve yiyecekler satışa sunuldu. Mahalle sakinleri ormandan topladıkları taze kuzugöbeği mantarı ise kilosu Bin 500-2000 TL, kurutulmuşu ise 8 bin ila 10 bin TL arasında satıldı. Her gün dolu dolu geçmesi beklenen festival kapsamında davul zurna ve delbek şovları, bando gösterisi, Yeşilüzümlü İlkokulu halk oyunları gösterileri, Sirtaki ve Ege dansları gösterisi, çeşitli yarışmalar, fotoğraf sergileri yer alacak. Etkinlikler; çocuk oyunları ve dans yarışmalarıyla devam edecek. Sakiler ve Saykolar sahne alacak Festivalin ikinci gününde sabah antik kent Kadianda’ya yürüyüş, öğleden sonra ise yemek yarışması yapılacak. Cumartesi günü etkinlikler çocuk oyunları, dans yarışmaları ile devam edecek. Cumartesi akşamı saat: 21.00’de Sakiler Grubu sahne alacak. Festivalin son günü çocuk oyunları ile dans yarışmalarının yapılacağı festivalde Dağların Sultanları, Beşkaza’nın Sultanları, Sirtaki ve Ege Dans grubu, Kırgızistan Darikan dans grubu performans gerçekleştirecekler. Festival, Pazar akşamı saat: 21.00’de Sakiler ve Saykolar Grubu’nun sahne alacağı konserle sona erecek.
Yalova Yalova’ya 2024’ün ilk 3 ayında 233.8 milyon liralık yatırım Yalova Dr. Hülya Kaya başkanlığında gerçekleştirilen İl Koordinasyon Kurulu Toplantısı’nda bir önceki dönemde kentte yapılan yatırımlar değerlendirildi. İl Koordinasyon Kurulu Toplantısı Vali Kaya, başkanlığında İl Özel İdaresi Toplantı Salonu’nda gerçekleştirildi. Yalova Valisi Dr. Hülya Kaya, toplantının açılış konuşmasını gerçekleştirdi. Toplantıda İLYAS (İl Yatırım Takip Sistemi) üzerinden 2024 yılı 1. dönem yatırım uygulamaları değerlendirildi. Sorun, darboğaz ve çözüm önerilerinin görüşülmesinin ardından İl Koordinasyon Kurulu Toplantısı tamamlandı. Açılış konuşması öncesinde yerel seçimler sonrasında göreve yeni seçilen belediye başkanları kendilerini tanıttı. Yalova Valisi Dr. Hülya Kaya, yatırımlarla ilgili, “İlimizde 2024 yılı 1. dönem sonu itibariyle; 13 adet yatırımcı kuruluşun faaliyet gösterdiği 8 ana sektörde, 11 adet biten, 59 adet devam eden, 5 adet başlanmamış ve 20 adet ihale aşamasında olmak üzere toplam 95 adet proje bulunmaktadır. Yatırımların toplam proje bedeli 12,5 milyar TL’dir. Mevcut projeler için 2024 yılından önceki yıllarda yapılan harcama ise 7,4 milyar TL’dir. 2024 yılında projelere toplam olarak 806,6 milyon TL ödenek ayrılmıştır. 2024 yılında 1. dönem sonuna kadar yapılan toplam harcama ise 233,8 milyon TL olup, yıl içinde yapılan harcamanın yıl ödeneğine göre %29,0 oranında; projelere yapılan toplam harcamanın toplam proje bedeline göre ise %61,2 oranında nakdi gerçekleşme sağlanmıştır. Kamu yatırımlarının, yerel ve merkezi düzeyde aktif olarak izlenmesi, analiz edilmesi ve geleceğe yönelik olarak projeksiyon yapılabilmesi maksadıyla, il Yatırım Takip Sistemi Projesi (İLYAS) geliştirilmiştir. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından da illerdeki yatırımlar İLYAS üzerinden takip edilmektedir. Bu nedenle yatırımcı kurum ve kuruluşlarımızın sisteme gereken özen ve hassasiyeti göstermeleri, veri girişlerini eksiksiz ve zamanında yapmaları son derece önem arz etmektedir. Özellikle ilçe belediyelerimizin de konuya hassasiyeti kamu yatırımlarının takibi açısından çok önemlidir. Yatırımcı kuruluşlarımızın ve yerel yönetimlerimizin her dönemde olduğu gibi bundan sonraki dönemlerde de üzerinde çalıştıkları projelerde titiz davranmaları, sorunların çözümünde gerekli hassasiyeti göstermeleri, ilimizin yatırım hizmetlerinin verimliliği açısından çok önemlidir. İl Koordinasyon Kurulunun 2024 yılı 2. toplantısının ilimiz açısından verimli bir platform oluşturmasını, ilimiz ve ülkemiz açısından hayırlı ve uğurlu olmasını diliyorum” dedi.