ÇEVRE - 19 Ocak 2018 Cuma 15:53

Muğla’da ‘Mermer ve Çevre’ çalıştayı

A
A
A
Muğla’da ‘Mermer ve Çevre’ çalıştayı

10 bin kişinin istihdam edildiği Muğla mermer sektörünün artıklarının değerlendirilmesi için Muğla Valiliği, Muğla Büyükşehir Belediyesi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla Ticaret ve Sanayi Odası ile Muğla mermerciler Derneği tarafından ‘Mermer ve Çevre’ çalıştayı düzenlendi.

10 bin kişinin istihdam edildiği Muğla mermer sektörünün artıklarının değerlendirilmesi için Muğla Valiliği, Muğla Büyükşehir Belediyesi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla Ticaret ve Sanayi Odası ile Muğla mermerciler Derneği tarafından ‘Mermer ve Çevre’ çalıştayı düzenlendi. Çalıştaya Vali Esengül Civelek, Muğla Büyükşehir Belediye başkanı Osman Gürün, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mansur Harmandar, Muğla Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Bülent karakuş, Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Mevlut Kaya, İstanbul Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Aydın Dinçer, Muğla Mermerciler derneği Başkanı Mustafa Ercan ve mermer sektörü temsilcileri katıldı.


Muğla’dan 300 milyon dolarlık mermer ihracatı


Muğla’da 10 bin kişiyi istihdam ettiklerini belirten Muğla Mermerciler Derneği Başkanı Mustafa Ercan, “10 bin kişi doğrudan bu sektörden ekmek yiyor ve 10 bin kişi istihdam ediyoruz. Türkiye’nin 2017 yılındaki doğal taş ihracatı 2,1 milyar seviyesinde gerçekleşti. Biz Muğla olarak da yaklaşık 300 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik. Bu da Türkiye genelindeki doğal taş ihracatının yüzde 15’ini bölgemizden sağlamış oluyoruz. Mermer ocağı açmak o kadar kolay bir iş değil. Türkiye Büyük millet Meclisi Araştırma Komisyonunun raporuna göre, bir kişinin madenci olabilmesi için 8 Bakanlıktan, 82 yasa, 87 yönetmelik, 16 uluslar arası sözleşme, 8 tüzük, 21 de değişik gruptan müracaat yapması ve izin alması lazım. Bu prosedürler de ortalama 1-2 yıl sürmektedir” derken, mermer artıkları ile ilgili yaptığı açıklamada, “Bizim aslında atığımız yoktur. Atık bir işe yaramaz. Mermer artıklarımızı yavaş yavaş talsit üretime dönüştürmeye başladık ama artıklarımızın tonajı ve miktarı oldukça fazla. Bu tesislerimizin artması gerekiyor. Bunu öncelikle meslektaşlarımızın mermercilerin yapması gerekiyor” dedi.


“Biz artık stabilize yoldan otobana çıktık”


Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Mevlüt Kaya, “Biz 25 yıl önce sadece Türkiye’de 25-30 milyar doğaltaş olarak ihracat yapan sektörden 2,5 milyar dolara yol alan ciddi bir sektörüz. Ama çok da lobimiz yok. Biz artık otobana çıktık. Biz stabilize yoldan bu başarıları sağlayan bu sektör yüzde 25 bu yıl büyüdü. Eğer biz bu yüzde 25’lik bantta kalırsak 16 milyar 400 milyon doları bulacak ve en önemlisi de hiçbir ithal girdisi olmayan bir para” dedi.


‘Muğla Beyaz’ı için coğrafi işaret başvurusu yapıldı


Muğla Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Bülent Karakuş, mermer sektörünün Muğla’nın yüzde 25’lik bir ihracatını yapar duruma geldiğini söyledi. Karakuş, Muğla Beyazı diye adlandırılan mermerin coğrafi işaret alması için başvurunun yapıldığını, bir yıl içinde patentinin alınması için çalışmaların sürdüğünü belirtti. Karakuş, Muğla Beyaz’ın sertlik ve dayanıklılığı ile önemli bir marka olduğunu belirtti.


“Amacımız sorunu tespit ve çözüm getirmek”


Muğla Büyükşehir Belediye Başkanı Osman Gürün, mermer ile ilgili gelecekteki beklentilerinin pozitif yönde olduğunu söyledi. Başkan Gürün, “Burada toplanmamızın amacı mermer ve çevre ile ilgili tespit. Sorun ve çözüm. Burada önemli olan bu sorunlar var mı? Var. Bütün sektörler olarak elbirliği ile nasıl çözüme getirebiliriz. Biz atığı, artığa, artıktan da ek ekonomik değerler çıkarmaya ne yaparak varabiliriz? Muğla özelinde Termik Santrallerde çok rahatlıkla kullanılabilecek bir olayın kurumlar arası ve bakanlıklar arası işbirliğinin koordinasyonu tam olarak kuramaması nedeniyle bir türlü bir gereklilik ve mecburiyet haline sokulamadı” dedi.


“Yol haritası için buradayız”


Mermer ile ilgili siyah-beyaz uçların bulunduğunun altını çizen Başkan Gürün, bir kesimin mermercilere karşı sürekli gardını almış durumda olduğunu söyledi. Gürün, “Bundan kurtulmamız lazım. Mermer ve mermerin ülkeye ve Muğla’mıza kattığı ekonomik değer, kesinlikle yadsınacak bir olay değil. Biz bunu bu tür çalıştaylarla ve toplantılarla bir yol haritası çıkarak en aza indirmek zorundayız. Bu yol haritası için buradayız” dedi.


Muğla Valisi Esengül Civelek, ekonomik kalkınmanın temelini oluşturan öncü sektör madencilik sektöründe mermerciliğin Muğla’nın ekonomik yapısı içerisinde çok önemli bir yer teşkil ettiğini belirtti. Mermer üretim sonucundaki atıkların, artıkların miktarının artmasının sürdürülebilir doğa ve çevre koruma açısından endişe duyulduunu söyleyen Civelek, “Bugün çalıştayın amacı da bizi düşündüren bu noktalara çözüm önerileri geliştirebilmek” dedi

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Bayraktar TB3’ün toplam uçuş saati 272 saat 47 dakikaya ulaştı Baykar’ın milli ve özgün olarak geliştirdiği Bayraktar TB3 SİHA test uçuşlarına hız kesmeden devam ediyor. Hafta boyunca süren testlerde iki prototipi de test uçuşları gerçekleştiren Bayraktar TB3’ün toplam uçuş saati 272 saat 47 dakikaya ulaştı. Baykar’ın milli ve özgün olarak geliştirdiği Bayraktar TB3 Silahlı İnsansız Hava Aracı (SİHA) test uçuşlarını ara vermeden sürdürüyor. Hafta boyunca gerçekleştirilen testlerde iki prototipi de uçuş icra eden milli SİHA’nın toplam uçuş saati 272 saat 47 dakikaya ulaştı. İki Bayraktar TB3 havada Cumhuriyet’in 100. yılını taçlandırmak amacıyla 27 Ekim 2023 tarihinde ilk uçuş testini başarıyla tamamlayarak gökyüzü ile buluşan Bayraktar TB3 SİHA’nın iki prototipi de test uçuşlarını Tekirdağ’ın Çorlu ilçesindeki AKINCI Uçuş Eğitim ve Test Merkezi’nde sürdürüyor. Bayraktar TB3 PT-1 ve PT-2, geçtiğimiz hafta boyunca orta irtifada icra edilen sistem ve dayanım performanslarının ölçüldüğü testlerin tamamını başarıyla tamamladı. Toplam uçuş 272 saate ulaştı Bayraktar TB3 SİHA bugüne kadar gerçekleştirilen test uçuşlarında toplam 272 saat 47 dakika havada kaldı. TEI tarafından yerli olarak geliştirilen PD-170 motoruyla havalanan milli SİHA, 20 Aralık 2023’te gerçekleştirilen uzun uçuş testinde yere inmeden 32 saat havada kalmış ve gökyüzünde 5 bin 700 km yol kat etmişti. Milli SİHA, milli kamera Bayraktar TB3 SİHA, 26 Mart 2024 tarihinde ilk kez Aselsan tarafından milli olarak geliştirilen ASELFLIR-500 ile uçtu. İcra edilen test kapsamında dünyadaki muadillerine göre en yüksek performansa sahip olan ASELFLIR-500 Elektro-Optik Keşif, Gözetleme ve Hedefleme Sistemi entegrasyonu başarıyla gerçekleştirildi. TCG ANADOLU’dan ilk uçuş 2024’te Bayraktar TB3 SİHA, katlanabilen kanat yapısıyla TCG Anadolu gibi kısa pistli gemilerden kalkış ve iniş kabiliyetine sahip dünyadaki ilk silahlı insansız hava aracı olacak. Baykar Yönetim Kurulu Başkanı ve Teknoloji Lideri Selçuk Bayraktar, Bayraktar TB3 için 2024 yılı içinde TCG Anadolu gemisinde testlere başlanmasını planladıklarını açıklamıştı. Bayraktar TB3’ün sahip olacağı kabiliyetler bu sınıftaki insansız hava araçları açısından da önemli bir yenilik olacak. Görüş hattı ötesi haberleşme kabiliyetine de sahip olacak milli SİHA, bu sayede çok uzun mesafelerden kumanda edilebilecek. Başlangıçtan bugüne tüm projelerini öz kaynakları ile yürüten Baykar, 2003 yılındaki İHA Ar-Ge sürecinin başlangıcından itibaren tüm gelirlerinin yüzde 83’ünü ihracattan elde etti. Öte yandan Baykar 2021 ve 2022 yıllarında Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre savunma ve havacılık sektörünün ihracat lideri oldu. Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından 2023’te de sektörün ihracat şampiyonu olduğu açıklanan Baykar, geçen yıl 1.8 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Son yıllarda gelirlerinin yüzde 90’ından fazlasını ihracattan elde eden Baykar, 2023’te savunma ve havacılık sektöründeki ihracatın 3’te 1’ini tek başına yaptı. Öte yandan Bayraktar TB2 SİHA için 33 ülkeyle, Bayraktar AKINCI TİHA için ise şimdiye kadar 9 ülke ile olmak üzere toplam 34 ülkeyle ihracat anlaşması imzalandı.