EKONOMİ - 15 Şubat 2018 Perşembe 10:40

İnşaat malzemeleri üretimi yapacak personel bulunamıyor

A
A
A
İnşaat malzemeleri üretimi yapacak personel bulunamıyor

Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) 16 No’lu İnşaat Malzemeleri Üretimi ve Ticareti Meslek Komitesi Başkanı Erol Berktaş, sektörde yetişmiş eleman bulamamaları nedeniyle üretimin büyük bölümünün şehir dışına kaymasından şikayetçi.

Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) 16 No’lu İnşaat Malzemeleri Üretimi ve Ticareti Meslek Komitesi Başkanı Erol Berktaş, sektörde yetişmiş eleman bulamamaları nedeniyle üretimin büyük bölümünün şehir dışına kaymasından şikayetçi.


Berktaş, yaptığı açıklamada, gerek üretim bölümünde gerekse satışta teknik bilgisi yeterli personel bulamadıklarına belirterek, "İhtiyacımız olan inşaat malzemelerini üretecek makineleri kullanacak personelimiz olmadığı için makine yatırımını da bu makineyle gerçekleştirilebilecek üretimi de yapamıyoruz. Bunların hepsi zincirin birer halkası. Personel yoksa makine yok. Makine yoksa üretim yok. Biz de bu sorunun çözümü için mecburen şehir dışına yöneliyoruz. Sektörümüzde üretim yapmak isteyen arkadaşlarımız da yatırım için İstanbul gibi büyük şehirlere yönelmek durumunda kalıyor" dedi.


Bu durumun avantajını da dezavantajını da yaşadıklarına değinen Berktaş, nakliye maliyetlerinin eklenmesi nedeniyle Mersin’e getirdikleri ürünlerde fiyat artışı yaşanmasına rağmen İstanbul’dan Türkiye’nin her noktasına ulaşımın kolay olması nedeniyle farklı bölgelere ürün gönderirken nakliye avantajı yakalandığını söyledi. Berktaş, her zaman şehir dışına yatırım yapmanın mümkün olmadığını da kaydederek, zaman zaman fason üretime başvurmak durumunda kaldıklarına değindi.


Üretimde olduğu gibi inşaat malzemesi satışı gerçekleştiren firmaların da teknik personel bulmakta zorlandığını anlatan Berktaş, “Eğer bir personel bulup zaman içinde yetiştirecek olursak, sektörde yeterli eleman olmadığı için bu az bilgiye sahip personel paylaşılamaz kişi konumuna geliyor. Bu durum bir anda personelin maliyetini artırıyor ve bir süre sonra o kişiyi işyerinizde tutamaz oluyorsunuz" dedi.


İnşaat malzemesi üreticilerinin Mersin’de dağınık alanlarda faaliyet gösterdiğini de belirten Berktaş, bu durumun gerek gürültü gerekse üretim sırasında oluşan atıklar nedeniyle çevre kirliliğini beraberinde getirdiğini anlattı. Aynı zamanda bu firmaların büyük makinelerinin ya da ürünlerinin kaldırılıp indirilmesi için kullandığı vinçlerin de gerek trafiğe gerekse çevre sakinlerine önemli ölçüde sıkıntı verdiğini vurgulayan Berktaş, “Tüm bu sorunlar, bu iş kolundaki üreticilerin şehir dışında bir merkezde toplanması ile çözülebilir” diye konuştu.


Sektörü zorlayan bir diğer konunun KDV oranları olduğunu anlatan Berktaş, kayıtdışı çalışan firmalarla rekabette zorlandıklarını vurguladı. Kayıt altında, dürüst çalışan firmaların yüzde 18 KDV ödediğini hatırlatan Berktaş, “Bu şartlar altında satış sırasında düzgün çalışan firma yarışa yüzde 18 dezavantajlı başlıyor. Kayıtdışı çalışan firmalar ise KDV’nin yanı sıra işçisinin SGK ücretlerini de ödemiyor ve bu kez rekabetteki makas giderek açılıyor. Çok sıkıntı yaşıyoruz” ifadelerini kulandı.


Maliyetlerini artırıcı unsurlar arasında enerji giderlerinin de önemli bir yer tuttuğuna vurgu yapan Berktaş, Türkiye Elektrik Kurumu’nun özelleşmesiyle birlikte elektrik maliyetlerinin yükseldiğini anlattı. “Makinelerimiz elektrikle çalışıyor ve bu da giderlerimizi artırıyor” diyen Berktaş, tüm parametreler birleştiğinde rekabetçi fiyatlarla üretimde zorlandıklarını, fiyatlar yükseldikçe durgun piyasaların daha da durgunlaştığını dile getirdi. Komite olarak önümüzdeki süreç için taleplerini de anlatan Berktaş, özellikle yurtdışı fuar organizasyonlarına değindi. Kendisini geliştirmek isteyen firmaların önünün açılması için fuar organizasyonlarında belirli bir sayının yakalanması zorunluluğunun kaldırılarak esneklik sağlanması talebinde bulunan Berktaş, “İstenen çoğunluğa ulaşmak kimi zaman mümkün olmuyor bu nedenle takip etmek istediğimiz fuarları kaçırmak durumunda kalabiliyoruz” dedi.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İzmir Aliağa’da CHP Grup Sözcüsünden şok eden gaf Aliağa Belediyesi CHP’li Grup Sözcüsü İbrahim Doğangül, meclis toplantısında İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı’nın ismine “Cemil Bayık” dedi. Doğangül, binlerce kişinin istihdam edildiği Gemi Söküm sektörüne “uyuşturucu trafiğinin durağı” iddiasında bulundu. 31 Mart’ta yapılan seçimlerde Aliağa’da MHP’li Serkan Acar’ın üçüncü kez Belediye Başkanı seçilmesinin ardından Belediye Meclisinin 2. oturumu yapıldı. Hararetli geçen Belediye Meclis toplantısına CHP Meclis Grup Sözcüsü İbrahim Doğangül’ün İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Cemil Tugay’dan bölücü terör örgütünün elebaşlarından “Cemil Bayık” olarak söz etmesi damgasını vurdu. Cemil Tugay’dan “Cemil Bayık” olarak bahsetti, herkes şok oldu CHP Grup Sözcüsü İbrahim Doğangül, belediyenin faaliyet raporunun görüşüldüğü oturumun sonunda dilek ve temennileri olduğunu belirterek söz istedi. Doğangül sözlerine, “Dün veya evvelsi gün Büyükşehir Belediye Başkanımız Cemil Bayık’ın” diyerek söze bölücü terör örgütünün eli kanlı elebaşlarından birinin adıyla başladı. CHP’li meclis üyesinin bölücü örgütün eli kanlı isimlerinden birinden bahsetmesi bir anda salonda şaşkınlığa sebep oldu. O sırada büyük bir gafa imza atan CHP’li meclis üyesine İzmir Büyükşehir Belediye Başkanının adının Cemil Tugay olduğunu hatırlatan isim ise MHP Grup sözcüsü Avukat Hilal Sadıkoğlu Akar oldu. MHP Grup sözcüsü Avukat Hilal Sadıkoğlu Akar “Tugay, soy ismi” dedi. Bunun üzerine büyük bir şaşkınlık yaşayan CHP’li üye, sözlerini düzeltti ancak sözlerinin devamında bir gafa daha imza atarak hem belediye meclis üyelerinin hem de salondaki vatandaşların tepkisini çekti. CHP Grup Sözcüsü Doğangül’den Gemi Söküm sektörüne uyuşturucu iddiası Aliağa Belediye Meclisi toplantısında birbiri ardına gaflarına devam eden CHP Grup Sözcüsü İbrahim Doğangül, bu kez binlerce işçinin çalıştığı gemi söküm sektörüne uyuşturucu iddiasında bulundu. Aliağa’da binlerce ailenin istihdam edilerek geçimini sağladığı gemi sökümden “uyuşturucu trafiğinin duraklarından” olarak söz eden Doğangül’ün iddiaları tepki çekti. Meclis toplantısını izleyen bir vatandaş, CHP’li meclis üyesine yüksek sesle, "Öyle bir iddia size yakışmıyor. Uyuşturucu trafiği yok" diyerek sert tepki gösterdi.
İstanbul Bayraktar TB3’ün toplam uçuş saati 272 saat 47 dakikaya ulaştı Baykar’ın milli ve özgün olarak geliştirdiği Bayraktar TB3 SİHA test uçuşlarına hız kesmeden devam ediyor. Hafta boyunca süren testlerde iki prototipi de test uçuşları gerçekleştiren Bayraktar TB3’ün toplam uçuş saati 272 saat 47 dakikaya ulaştı. Baykar’ın milli ve özgün olarak geliştirdiği Bayraktar TB3 Silahlı İnsansız Hava Aracı (SİHA) test uçuşlarını ara vermeden sürdürüyor. Hafta boyunca gerçekleştirilen testlerde iki prototipi de uçuş icra eden milli SİHA’nın toplam uçuş saati 272 saat 47 dakikaya ulaştı. İki Bayraktar TB3 havada Cumhuriyet’in 100. yılını taçlandırmak amacıyla 27 Ekim 2023 tarihinde ilk uçuş testini başarıyla tamamlayarak gökyüzü ile buluşan Bayraktar TB3 SİHA’nın iki prototipi de test uçuşlarını Tekirdağ’ın Çorlu ilçesindeki AKINCI Uçuş Eğitim ve Test Merkezi’nde sürdürüyor. Bayraktar TB3 PT-1 ve PT-2, geçtiğimiz hafta boyunca orta irtifada icra edilen sistem ve dayanım performanslarının ölçüldüğü testlerin tamamını başarıyla tamamladı. Toplam uçuş 272 saate ulaştı Bayraktar TB3 SİHA bugüne kadar gerçekleştirilen test uçuşlarında toplam 272 saat 47 dakika havada kaldı. TEI tarafından yerli olarak geliştirilen PD-170 motoruyla havalanan milli SİHA, 20 Aralık 2023’te gerçekleştirilen uzun uçuş testinde yere inmeden 32 saat havada kalmış ve gökyüzünde 5 bin 700 km yol kat etmişti. Milli SİHA, milli kamera Bayraktar TB3 SİHA, 26 Mart 2024 tarihinde ilk kez Aselsan tarafından milli olarak geliştirilen ASELFLIR-500 ile uçtu. İcra edilen test kapsamında dünyadaki muadillerine göre en yüksek performansa sahip olan ASELFLIR-500 Elektro-Optik Keşif, Gözetleme ve Hedefleme Sistemi entegrasyonu başarıyla gerçekleştirildi. TCG ANADOLU’dan ilk uçuş 2024’te Bayraktar TB3 SİHA, katlanabilen kanat yapısıyla TCG Anadolu gibi kısa pistli gemilerden kalkış ve iniş kabiliyetine sahip dünyadaki ilk silahlı insansız hava aracı olacak. Baykar Yönetim Kurulu Başkanı ve Teknoloji Lideri Selçuk Bayraktar, Bayraktar TB3 için 2024 yılı içinde TCG Anadolu gemisinde testlere başlanmasını planladıklarını açıklamıştı. Bayraktar TB3’ün sahip olacağı kabiliyetler bu sınıftaki insansız hava araçları açısından da önemli bir yenilik olacak. Görüş hattı ötesi haberleşme kabiliyetine de sahip olacak milli SİHA, bu sayede çok uzun mesafelerden kumanda edilebilecek. Başlangıçtan bugüne tüm projelerini öz kaynakları ile yürüten Baykar, 2003 yılındaki İHA Ar-Ge sürecinin başlangıcından itibaren tüm gelirlerinin yüzde 83’ünü ihracattan elde etti. Öte yandan Baykar 2021 ve 2022 yıllarında Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre savunma ve havacılık sektörünün ihracat lideri oldu. Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından 2023’te de sektörün ihracat şampiyonu olduğu açıklanan Baykar, geçen yıl 1.8 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Son yıllarda gelirlerinin yüzde 90’ından fazlasını ihracattan elde eden Baykar, 2023’te savunma ve havacılık sektöründeki ihracatın 3’te 1’ini tek başına yaptı. Öte yandan Bayraktar TB2 SİHA için 33 ülkeyle, Bayraktar AKINCI TİHA için ise şimdiye kadar 9 ülke ile olmak üzere toplam 34 ülkeyle ihracat anlaşması imzalandı.