ÇEVRE - 09 Haziran 2021 Çarşamba 10:52

Baba kız, ata tohumunu korumak için 5 yıldır domates üretiyor

A
A
A
Baba kız, ata tohumunu korumak için 5 yıldır domates üretiyor

Denizli’de Orman Mühendisi Aslı Sözeri, babasıyla birlikte 5 yıldır ata tohumu domatesleri korumak için üretim yapıyor.

Denizli’de Orman Mühendisi Aslı Sözeri, babasıyla birlikte 5 yıldır ata tohumu domatesleri korumak için üretim yapıyor. Özel serasında ata tohumundan domates fidanı da üreten Sözeri, fidanların büyük bölümünü ücretsiz olarak dağıtıyor.



Süleyman Demirel Üniversitesinden orman mühendisi olarak mezun olduktan sonra eğitimini Londra’da tamamlayan Aslı Sözeri, babası Ali Sözeri’yle birlikte 5 yıldan bu yana ata tohumu domatesleri korumak için üretim yapıyor. Kuraklığa dayanıklı, kokulu, pembe rengi ve kıvrışık yapısıyla dikkat çeken domatesler 500 gram ağırlığa kadar büyüyebiliyor.



Ata tohumunu korumak isteyen üreticilere de ücretsiz domates fidanı verdiklerini belirten Aslı Sözeri, “Öncelikli olarak ata tohumuna domates fidanından başladık. Domatesleri yetiştirmek için babam beş yıldır uğraşıyor. Ben Londra’da ata tohumumuzu ‘Nasıl yetiştirebilir? Nasıl koruyabiliriz?’ diyerek eğitim aldım. Yetiştirdiğimiz domateslerin tamamı ata tohumundan oluştu. Renk olarak domateslerimiz pembe. Tadı kokusu diğer hibrit türlerden üstün. Elinize aldığınızda kokusunu hissedebiliyorsunuz. Şekil olarak da markette gördüğümüz hiçbir domatese benzemiyor. Büyüklüğü 500 grama kadar çıktığı oluyor. Ata tohumlarımız Türkiye iklimine daha uygun. Öncelikli olarak domates tohumu ile başladık. Daha sonra diğer çeşitlerde de ata tohumumuzu korumak istiyoruz. Çünkü ata tohumuna sahip çıkan, geleceğine de sahip çıkar. Bunları korumak istiyoruz” dedi.



"Tohum kaybolmasın diye uyarıyoruz"


Ata tohumu domateslerin korunması ve türün kaybolmaması için fidan verdikleri üreticilere de uyarılarda bulunduklarını belirten baba Ali Sözeri ise, “1975 yılından beri fidancılık işiyle uğraşıyorum. 5 yıldır bin 500 rakımda ata tohumları üzerine domates fidesinin tohumunu almak için uğraş verdim. İki yıldır ürünlerini topluma vermekteyiz. Her verdiğimiz kişiyi tohumunu kaybetmemesi konusunda uyarıyoruz. Tohumumuz kaybolmasın diye mücadele ediyoruz. Kalanın kıymeti kalmadı her gelen alıp, gidiyor. Üretimlerimizi devam ettiriyoruz. Az sulu yerde daha güzel olur. Suyun bol olduğu yerde lezzeti düşer. Güneşin altında kalınca daha lezzetli oluyor. Serada yetişenler sulu olduğu için lezzeti düşer” şeklinde konuştu.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Adana Adana’da yetişen turp, pırasa ve ıspanaklar deprem bölgesi Malatya’dan talep görüyor Çukurova’nın bereketli topraklarında üretilen turp, ıspanak ve pırasa deprem bölgesi Malatya için hasat ediliyor. Bölgede yetişen ürünlerin hasadı sürerken, kadınlar Ramazan ayında zorlu mesailerini sürdürüyor. Kozan’da üretilen ve ramazan ayında zorlu mesailerini sürdüren tarım emekçileri bölgede ürettikleri ıspanak turp ve pırasaları hasat ederek tazyikli sularda yıkayarak kasalarla deprem bölgesi Malatya için hasat ediyor. Kadınlar bölgede üretilen pırasa, turp ve ıspanakları topraktan sofralara ulaştırmak için mesai yaparken erkekler kasalarla kamyonlar ile nakliyelere hazırlıyor. Gün boyu suyun içinde süren zorlu mesai Ramazan’da devam ederken, ürünler deprem bölgesi Malatya’ya sevk ediliyor. Kadın üreticilerden Necla Peksoy, zorlu mesai sürdürdüklerini kaydederek, “Sabah saat 7’de mesaiye başlıyoruz. Gün boyu mesaimiz sürüyor. Kozan’da ürettiğimiz ıspanak, pırasa ve turpları tüketiciler için hazırlıyoruz” dedi. Mevsimin sıcak geçtiğini, hasadın zorlaştığını söyleyen Murat Doğanay ise, “Ramazan’da zor oluyor ama ürünler bereketli bölgeden talep görüyor. 16 saat boyunca biz yolda oluyoruz. Haftada 3 sefer olmak üzere bölgeleye geliyoruz. 8 ila 10 ton arasında hasat bölgeye ulaşıyor. Bu toprakların bereketli olması maddi açıdan avantajlı olması deprem bölgesinden rağbet görüyor” diye konuştu. Tarlada kilosu 10’TL’den alıcı bulan ıspanaklar deprem bölgesi Malatya için özenle hazırlanıyor.
İstanbul Vitamin LGS’den sınava hazırlık sürecinde bire bir rehberlik desteği Türk Telekom’un iştiraki olan eğitim teknolojileri şirketi Sebit’in yapay zekâ destekli LGS’ye hazırlık ürünü Vitamin LGS’de, uzmanlar ile öğrencileri bire bir canlı görüşmelerde buluşturan rehberlik desteği başladı. Sebit, LGS’ye hazırlanan 8. sınıf öğrencilerine yönelik psikolog ve psikolojik danışmanlarla bire bir rehberlik desteği hizmeti başlattı. 2 Haziran’da yapılacak olan Liselere Geçiş Sistemi (LGS) merkezî sınavına kadar kalan sürede öğrencilerin ilk merkezi sınav deneyimlerinde kaygılarını azaltmak, sınavda nelere dikkat etmeleri gerektiği ve sınava kadar olan süreçte netlerini nasıl artıracakları konularında tavsiyeler sunmak üzere rehberlik desteği verilmesi hedefleniyor. Vitamin LGS hakkında şu bilgiler verildi: LGS hazırlığında uzmanlarla rehberlik desteği Vitamin LGS’de Akıllı yönlendirmeler yapan yapay zekâ teknolojisiyle Vitamin LGS, öğrencileri LGS hazırlık sürecinde adım adım destekliyor. LGS’ye hazırlanan öğrencilere sınav için gerekli olan analiz etme, kritik düşünme, problem çözme gibi üst düzey becerileri kazandıran Vitamin LGS; ‘Bire Bir Rehberlik’ uygulamasıyla da öğrencilerin uzman psikolojik danışmanlardan ve psikologlardan online rehberlik desteği alabilmelerini sağlıyor. Vitamin LGS Bire Bir Rehberlik Paketi’nde ‘Sınav Kaygısı Ölçeği’ ve ‘Çalışma Davranışı Ölçeği’ olmak üzere 2 test, öğrencilere yönelik 13 ve velilere yönelik 12 eğitim, kırkar ve yirmişer dakikalık 5 adet bire bir online görüşme bulunuyor. Online görüşmeler ek paketlerle artırılabiliyor. Öğrencilerin tüm ihtiyaçları tek bir sette 8. sınıf öğrencileri, yapay zekâ destekli Vitamin LGS’yle sınava eksiksiz bir şekilde hazırlanabiliyor. Vitamin LGS Seti’nde kişiye özel çalışma sistemi, uzmanlarla bire bir görüşmelerle rehberlik desteği, 16 bin soru ve çözüm videosu, konu anlatım videoları, MEB örnek soruları ve geçmiş yıllarda çıkmış LGS soruları, 13 deneme sınavı ve ‘Adım Kartları Seti’ bulunuyor. Toplamda 28 soru bankasıyla Türkiye’nin en iyi yayıncılarının kitaplarını bir araya getiren Vitamin LGS’yle öğrenciler, başka bir kaynak arayışıyla vakit kaybetmeden eksiksiz bir şekilde sınava hazırlanıyor.