ÇEVRE - 22 Kasım 2019 Cuma 13:09

(Özel) Devasa kanyonda 9 bin yıllık tarihin izleri

A
A
A
(Özel) Devasa kanyonda 9 bin yıllık tarihin izleri

Dünyanın eşsiz mekanları arasında yer alan Çal Kısık Kanyonunun turizme açılması için çalışmalar sürüyor.

Dünyanın eşsiz mekanları arasında yer alan Çal Kısık Kanyonunun turizme açılması için çalışmalar sürüyor. 9 bin yıllık tarihi içinde barındıran kanyonda Roma ve Bizans dönemine ait kaya mezarları da bulunuyor. Kanyonun drone ile havadan alınan görüntüsü ise görenleri etkiledi.


Doğal güzelliği ile nadir mekanlar arasında yer alan Kısık Kanyonu’nun turizme kazandırılması için Çal Belediyesi’nin hazırladığı projenin yapımı sürüyor. Doğa severlerin özellikle yaz aylarında akınına uğrayan kanyona, ilk etapta 3.5 kilometrelik yürüyüş parkuru yapılacak. Derinliği ortalama 90 metre, genişliği ise yer yer 25-30 metre olan kanyon, Büyük Menderes Nehri’ni içinde barındırıyor.



İlerledikçe 9 bin yıllık tarih gün yüzüne çıkıyor


Kanyonun tam anlamıyla turizme kazandırılması için yapılan çalışmalarda, yetkililer ilerledikçe 9 bin yıllık tarihi de gün yüzüne çıkartıyor. Roma ve Bizans dönemine ait kaya mezarları rahatlıkla görülebilirken, geçmişe ait izler de kanyonun içinde bulunuyor.


Proje ve kanyon hakkında bilgi veren Çal Belediye Başkanı Fethi Akcan, Türkiye’deki ender kanyonlardan bir tanesi olduğuna dikkat çekti. İçinde su olmasının, Büyük Menderes’in geçmesinin kanyonu özel kıldığını ifade eden Akcan, “Çal Kanyonu sadece 3,5 kilometre ile bitmiyor. 847 yıllık tarihe sahip olan koyun atlatma şenliklerimizi düzenlemiş olduğumuz yere kadar gidersek de yaklaşık 8,5 kilometrelik bir kanyon ama biz bunun inşallah ilk etaptaki 3,5 kilometrelik alanını faaliyete geçirmek istiyoruz” dedi.



“Kanyonda 2020 yılında kazı çalışmasına başlanacak”


Başkan Akcan, kanyonun tarihi hakkında da İhlas Haber Ajansı (İHA) muhabirine bilgiler vererek kanyonun tarihi bir antik kenti bünyesinde barındırdığını ifade ederek şunları söyledi:


“Kanyonun tarihine baktığımızda bir antik kentimiz var burada Lounda diye bir antik kentimiz var. ‘O’ Lounda Antik Kenti’nin içerisinde bir milatta önce yaşam olan, yaşam süren ve burada yaşam izlerine rastladığımız mağaralarıyla, değişik o döneme ait kalıntılarla süslenmiş bir kanyon burası, inşallah önümüzdeki günlerde, Lounda antik kenti ile de ilgili çalışmalar yapacağız. Şu anda zaten kanyon yolu üzerinde bulunan Dayılar Mahallemizde mevcut olan Ekşi Höyük olan bir antik kentimiz var. Bu Ekşi Höyüğümüzde şu anda kazı çalışmaları, Pamukkale Üniversitesi’nde ki hocalarımızda kazı çalışmalarını yapıyor. Şu ana kadar gelen bilgiler bize 9 bin yıl önceki yaşama doğru gidiyor. Artık aslında baktığımız zaman tarihide yeniden yazılma gibi bir durumda karşı karşıyayız. Yine o Ekşi Höyük’ün yanındaki Aşağıseyit Mahallemizde bulunan bir tane de antik kentimiz var. İnşallah kale şeklinde orayı da bu sene 2020 yılında kazı çalışmasına başlanacak. Yani burası sadece kanyondan ziyade yaşam kentinin de olduğu bir yaşam şekliyle inşallah insanlarımıza hizmet edecek.”



"Kanyonu ‘Millet Kanyonu’na çevireceğiz"


Yaptıkları proje ile kanyonu Millet Kanyonu’na çevirmek için uğraştıklarını ifade eden Başkan Akcan, “Biz buraya sadece yürüyüş yolu yapmayacağız, sadece yürüyüş yolu yaptıktan sonra bitmeyecek, inşallah hedefimiz 2021’in Nisan ya da Mayıs’ında burayı hizmete açarken en az 2 tane kafeteryamız olacak burada. Dinlenme yerleri, çay evleri ve her şeyden en önemlisi mescidinin olduğu, tuvaletlerinin olduğu ve oturma yerlerinin olduğu bir alan olacak. Ama burayı özel kılan bir Türkiye’de farklı bir boyutunu bunu inşallah çalışıyoruz şu anda, peyzajcı arkadaşlarımız Orman Müdürlüğümüz ile beraber, burayı aynı zamanda Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın Millet Parkı dediği yeri biz, inşallah biz bunu kanyonda gerçekleştireceğiz. Çal Kanyonunu ‘Millet Kanyonu’na dönüştüreceğiz burayı, burada değişik 101 tane çiçeklerimiz olacak. İşte sümbülünden, sursalından, kekiğinden, lavantasından ve ıhlamur ağaçlarından, iğde ağaçlarından aklınıza gelebilecek olan bütün güzellikleri yaşayabileceğimiz bir alana dönüştüreceğiz, botanik bahçeye dönüştüreceğiz burayı. Bu da nasıl olacak, Mart ayında buraya geldiğinde Kasım, Aralık, Ocak’a kadar, burada bütün çiçekleri, bütün renkleri görebileceğiz inşallah. Hedefimiz amacımız bu, bununla ilgili çalışmalarımızı bitirdik. Fen İşleri Müdürlüğümüz inşallah bunlarla ilgili de çalışmalar güzel gidiyor şu anda, Orman İşletme Müdürlüğümüz destek veriyor. İnşallah vali beyle görüştük kendisi de destek veriyor. Burayı çok farklı bir hale getireceğiz. 2021’in Nisan ayında burayı bütün hem iç hem de dış turizme açmış olacağız” diye konuştu.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Muğla Başkan Köksal Üniversite öğrencileri ile buluştu Menteşe Belediye Başkanı Gonca Köksal, Kötekli Gençlik Merkezinde üniversite öğrencileri ile buluştu. Buluşmada gençlik merkezinin (MEGEM) nasıl daha etkin ve verimli olabileceği konusu ile ilgili öğrencilerin taleplerini dinleyen ve notlar alan Köksal, gençlerin belediyeden beklentilerine yönelik de çözüm önerilerini paylaştı. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi öğrenci topluluklarının, gençlerin ve vatandaşların yoğun katılım gösterdiği gençlik merkezindeki buluşmada konuşan Köksal, “Kentimizi ortak akılla yönetecek, taleplerin önceliğine göre hizmet üreteceğiz demiştik. Sizlerin öncelikli olarak ulaşım ücretleri ile ilgili talebinizi Büyükşehir Belediyemiz ile görüşerek çözdük. Böylece otobüslerin ring seferleri 1 TL’ye düştü. Ayrıca otobüslerin sefer saatleri de güncelleniyor” dedi. Üniversite kent entegrasyonunu sağlamak istediklerini belirten Köksal, “Gençlik merkezimizi sizlerin talepleri doğrultusunda daha verimli, kent merkezimizde sizlerin kentin yaşamına, üretimine dâhil olacağı bir proje hazırlıyoruz. Sizlere Menteşe’de bir alan tahsis edeceğiz. Bu alanda dans, spor, yemek, satranç, kodlama, meslek etkinlikleri gibi yeni deneyimler kazanacak ve ilgi alanlarınıza göre yeteneklerinizi keşfedeceksiniz. Fikir üretebileceğiniz, sosyalleşeceğiniz, satış yapabileceğiniz ve kentin yaşamı içerisinde aktif olarak yer alacağınız bir alan oluşturacağız. Her zaman sizlerle bir arada ve iletişim halinde olmak istiyoruz” diye konuştu. Köksal, “Gençlik Birimi ve Gençlik Meclisi kuracağız” Başkan Köksal, gençlik birimi ve gençlik meclisi kuracaklarını belirterek, “Yarınlarımızı, sizlerle birlikte doğru şekilde inşa etmek istiyoruz. Bu anlamda gençlik birimi ve gençlik meclisi oluşturacağız. Sizlerin enerjisinden, fikirlerinden faydalanmak istiyoruz” dedi. Başkan Köksal konuşmasının ardından sözü buluşmaya katılan öğrencilere bıraktı. Sırayla söz alan ve buluşma için Başkan Köksal’a teşekkür eden öğrenciler, gençlik merkezinin daha etkin kullanılması ile ilgili önerilerini ve belediyeden farklı konulardaki beklentilerini açıkladılar.
Konya Tavandaki lambaları düzeltirken elektrik akımına kapılarak 4 metreden düştü, o anlar kameraya yansıdı Konya’da iş yerinin tavanında bulunan lambaları düzeltmek için merdivenle 4 metre yükseğe çıkan iş yeri sahibinin elektrik akımına kapılarak zemine düşme anı güvenlik kamerasına saniye saniye yansıdı. İş yeri sahibi hastaneye kaldırılırken, yapılan muayenelerinde sağlık durumunun iyi olduğunun anlaşılması üzerine hastaneden taburcu edildi. Olay, 22 Nisan Pazartesi günü gece saatlerinde merkez Selçuklu ilçesi Erenköy Mahallesinde bulunan bir iş yerinde meydana geldi. Edinilen bilgiye göre, iş yeri sahibi antikacı Uğur Bitim (49), misafirlerini ağırladıktan sonra mezat yaptıkları büyük çadırın tavanında bulunan lambaları düzeltmek için merdiven yardımıyla 4 metre yukarı çıktı. Lambaları düzelten Uğur Bitim, bu sırada kablodan elektrik akımına kapıldı. Bir süre akımdan etkilenen Bitim, merdivenden zemine düştü. İhbar üzerine adrese sağlık ekibi sevk edildi. Bitim, sağlık görevlilerinin ilk müdahalesinin ardından Konya Numune Hastanesine kaldırılarak tedavi altına alındı. Yapılan muayenelerin ardından sağlık durumu iyi olan Uğur Bitim, taburcu edildi. Olay anı güvenlik kamerasında İş yeri sahibi Uğur Bitim’in akıma kapıldığı anlar ise iş yerinin güvenlik kamerasına saniye saniye yansıdı. Görüntülerde, Bitim’in tavanda bulunan lambaları düzeltmek için merdivene çıktığı, çalıştığı sırada elektrik akıma kapılarak 4 metre yükseklikten aşağıya düştüğü görülüyor. “Hiçbir kırık çıkıksız atlattım elhamdülillah” Yaşadıklarını anlatan Uğur Bitim, “Akşamdan misafirlerim geldi. Saat 11.30’a kadar oturdular. Daha sonra 11.30’da dağıldılar. Ben de burada lambalarla uğraşıyordum. Ampulleri düzelteyim diye yukarıya çıktım, beşini bağladım. Yukarıya doğru biraz daha çekerek ufak tefek kendim yapıyordum. Beşinci sırada tam orada elektriğin dağıtım bağlantısı varmış, görmedim elimle beraber avuçladığım an 4 metre kadar yükseklikte salladı tam hatırlıyorum. Zaten gözlerim filan karardı. Orada çırpındığımı hatırlıyorum. Daha sonra sırtüstü yere düştüm. Biraz geri geri sürüklendim. Orada ayağa kalkar gibi oldum. Elime telefonu aldım. Hemen bir komşuyu aradım. Onlar ambulansa haber verdiler, sağ olsun müdahale ettiler hastaneye kaldırdılar. Elhamdülillah bir şeyim çıkmadı. Hiçbir kırık çıkıksız atlattım elhamdülillah” dedi.
İstanbul Akbank, geliştirdiği ‘büyük dil modeli’ ile müşterilerine hizmet verecek Akbank Teknoloji mühendisleri tarafından geliştirilen yeni ‘büyük dil modeli’, bankacılık uzmanlığı gerektiren konuları etkin bir şekilde anlayarak daha verimli ve hızlı sonuç üreten bir yapay zeka altyapısına olanak sunuyor. Geliştirilen yeni büyük dil modelinin ilk uygulama alanı müşteriler, iş ortakları ya da resmi kurumlardan yazışma yoluyla gelen binlerce talimat ve talebin anlaşılması, analiz edilmesi ve işlemlerin otomatik olarak gerçekleştirilmesi olarak belirlendi. Yenilikçi ürün ve hizmetlerle bankacılığın geleceğini şekillendiren Akbank, yürüttüğü yapay zeka çalışmalarının yanı sıra üretken yapay zeka (GenAI) çözümlerini de bir süredir odağına almıştı. Bu kapsamda banka, bankacılık alanındaki tecrübesini yapay zeka teknolojileri alanındaki gücü ile bir araya getirerek, bankacılık ürün ve süreçleri üzerine uzmanlaşmış kendi ‘büyük dil modeli’ni geliştirdi. Akbank Teknoloji mühendisleri tarafından geliştirilen yeni ‘büyük dil modeli’, açık kaynaklı birçok model üzerinde yürütülen araştırma çalışmalarının sonucunda seçilen, Türkçe ve İngilizceyle birlikte sekiz dilde iletişim imkânı sunan Mixtral modelini temel alıyor. 56 milyar token ve bankacılık özelinde 100 bin örnek doküman ile eğitilen bu yeni model, bankacılık uzmanlığı gerektiren konuları etkin bir şekilde anlayarak daha verimli ve hızlı sonuç üreten bir yapay zeka altyapısına olanak sunuyor. Bankacılık hizmetleri üretken yapay zeka ile yeniden şekilleniyor Geliştirilen büyük dil modelinin ilk uygulama alanı resmi kurumlar, iş ortakları ya da müşterilerden yazışma yoluyla gelen binlerce talimat ve talebin otomasyon dahilinde okunması, anlamlandırılması ve işlemlerin otomatik olarak gerçekleştirilmesi olarak belirlendi. Böylece müşteriler tarafından şubelere gelen para transferi talimatları gibi detaylı işlemlerin daha hızlı ve verimli bir şekilde gerçekleştirilmesi ile müşteri deneyimi en üst seviyeye çıkartılıyor. Akbank Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Gökçay yaptığı açıklamada, “Banka olarak bankacılığın geleceğini tanımlama vizyonumuzla inovasyon çalışmalarımızın sınırlarını genişletmeye devam ediyoruz. Günümüzün hızla değişen teknoloji ortamında yapay zeka, bulut tabanlı uygulama modernizasyonu, servis bankacılığı teknolojileri gibi alanlarda çalışmalarımızı titizlikle sürdürüyoruz. Teknoloji, bankacılığın geleceğinde kritik bir rol üstleniyor ve bu rol hem hizmetleri hem de müşteri deneyimini kökten değiştirecek güçte. Biz de önemli yatırım alanlarımızdan biri olan yapay zeka teknolojilerini, pek çok yeni bankacılık hizmetini sunabileceğimiz stratejik bir değer potansiyeli olarak görüyoruz” dedi. Bankanın daha önce sunduğu doğal ses modeli, yardımcı sohbet botları gibi yapay zeka uygulamaları ile her zaman müşterilerinin hayatını kolaylaştıran çözümlerde öncü olduğunu belirten Gökçay, sözlerine şöyle devam etti: “Günümüz dünyasının karmaşık finansal taleplerine cevap olabilmek için 76 yıllık bankacılık tecrübemizi, yapay zeka uzmanlığımız ile sentezleyerek kendi büyük dil modelimizi geliştirdik. Bu kapsamda müşterilerimizden gelen talepleri çok daha hızlı bir şekilde işleyerek yanıtlayacak ve kişiselleştirilmiş hizmetler sunarak üst düzey bir deneyim sağlayacağız. Bununla birlikte işlenen veriler yalnızca bankamız veri ortamlarında tutuluyor ve güvenle saklanıyor olacak. Geliştirdiğimiz yeni ‘büyük dil modeli’ müşteri talimatlarını işlemede ve doğruluk oranlarında yüksek başarı sağladı. Model, 56 milyar token ve bankacılık özelinde 100 bin örnek doküman ile eğitildi. Yaptığımız testlerde klasik doğal dil işleme çözümleriyle elde edilen doğruluk oranı, büyük dil modeli ile kurgulanan üretken yapay zeka ve arama optimizasyonu uygulamaları sonrası yüzde 35 artış gösterdi. Banka olarak, önümüzdeki dönemde de mevcut doğal dil işleme çözümlerini büyük dil modeli ile dönüştürmeyi ve yapay zeka temelli yeni bankacılık uygulamalarını hayata geçirmeyi amaçlıyoruz. Bu çerçevede, müşterilerimizin ihtiyaçlarını öngörebilen, hızlı ve güvenilir çözümler geliştirmek için teknolojiyi en etkin şekilde kullanmaya devam edeceğiz.”