GENEL - 07 Mayıs 2021 Cuma 13:07

Ülkelerindeki savaştan kaçan göçmenler Diyarbakır’da yaşama tutunmaya çalışıyor

Ülkelerindeki savaştan kaçan göçmenler Diyarbakır’da yaşama tutunmaya çalışıyor

Ülkelerindeki iç savaş ve yoksulluktan kaçıp 1 ayı aşkın süre yollarda kalan göçmenlerin Avrupa’ya gitme umudu Diyarbakır’da son buluyor. Çoğunluğunu Afganların oluşturduğu düzensiz göçmenler, otogarda yaşama tutunmaya çalışıyor.

Ülkelerinde yaşanan yoksulluk ve savaş nedeniyle ailelerini bırakarak zorlu şartlar altında geçirdikleri 35 günlük yolculuğun ardından Diyarbakır’a gelen düzensiz göçmenlerin sayısı her geçen gün artmaya devam ediyor. İnsan kaçakçıları tarafından biner dolar paraları alınan 180 göçmenden sadece 45’i varış noktalarına ulaşabiliyor. Kimi göçmenler yolda bitkin düşüp hayatını kaybederken, kimisi de güvenlik güçlerine yakalanıp sınır dışı ediliyor. Türkiye ve Avrupa hayaliyle dağları aşarak sınırdan geçen göçmenler, İstanbul ve Avrupa yolunu tutmak için Diyarbakır Şehirlerarası Otobüs Terminali’nde bekliyor. Diyarbakır’da hayırseverler tarafından yeme ve içme ihtiyaçları giderilen düzensiz göçmenler yaşama tutunmaya çalışıyor.

Yaklaşık 35 gündür yollarda olan evli ve bir çocuk babası Seyfullah Sadmanlı, akrabalarıyla çıktığı umut yolculuğunda dağlarda insan kaçakçıları tarafından getirildiklerini ve kendilerinden kişi başı bin dolar alındığını söyledi. Sadmanlı, "Afganistan’dan buraya 35 gün sürüyor, birçok yeri arabayla geliyoruz, dağları ise yürüyerek çıkıyoruz. Para karşılığı Afganistan’dan buraya kadar bin dolar alıyorlar. Buradan Ankara, İstanbul’a gidiyoruz. Bizim grupta hayatını kaybeden olmadı, ama bizden önce gelenlerde olmuş, kış aylarında karlar altına kalanlar olmuş" dedi.

"Yola 180 kişi ile çıktık, sadece 45’imiz yetiştik"

Göçmenlerden Adil Besel ise 180 kişilik grupla yola çıktıklarını, 45’inin buraya vardığını, içlerinden 5 kişinin öldüğünü, geri kalanının ise güvenlik görevlilerine yakalandığını söyledi. Besel, "Afganistan’dan kaçarak önce Pakistan’a, daha sonra İran’a gelerek, oradan Van’dan Türkiye’ye girip Diyarbakır’a kadar geldim. Araba ve yürüyerek geldik, 35 günde geldik. Bir günde 600 kişi geliyor. Bizim grupta 180 kişi çıktık yola, 45 kişi buraya yetiştik. Diğerlerini polisler tuttu geri gönderdi. Yolda gelirken su ve yemek yok, 5 kişi öldü. Buradan İstanbul’a gideceğim, orada çalışacağım. Avrupa hayalim çok var. Avrupa’ya Yunan tarafından giriş yapıp en son Hollanda’ya kadar akrabalarımla beraber gidiyorum. Kadınları Afganistan’da bıraktık, para kazanınca göndereceğiz" diye konuştu.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Bursa Üniversite öğrencileri, Mudanya’nın tarihini yakından inceledi Mudanya Belediyesi, Frankfurt Goethe Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) ile Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nden mimarlık fakültesi öğrencilerini ilçede ağırladı. Proje kapsamında Mudanya’nın tarihi yapılarını ziyaret eden öğrenciler, araştırmalarını sanal sergi yoluyla duyuracak. Frankfurt Goethe Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) ile Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nin (ODTÜ) işbirliğinde gerçekleştirilen “Bizans ve Osmanlı Dönemi Yapılarının Mimari Karşılaştırmaları” projesi kapsamında mimarlık fakültesi öğrencileri Mudanya, Kumyaka ve Tirilye’yi ziyaret etti. Öğrenciler, projeyi yürüten akademisyenler eşliğinde Kumyaka Baş Melekler Kilisesi, Tirilye Kültür Merkezi, Taş Mektep, Dündar Evi, Kemerli Kilise, Fatih Cami ve Tirilye Hamamı’nda incelemelerde bulundu. Tarihi gezinin ardından öğrenciler tarafından elde edilen sonuçlar, sanal sergi yoluyla duyurulacak. Araştırma projesi kapsamında birçok gezi düzenlediklerini ifade eden ODTÜ Mimarlık Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Pelin Yoncacı, “Araştırma projesi kapsamında Osmanlı ve Bizans eserlerinin öğrenciler tarafından münakaşa edildiği, gelişimlerin, devamlılıkların ve kesintilerin konuşulduğu bir araştırma projesi gerçekleştirdik” dedi. İTÜ Mimarlık Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr.Bilge Ar, projenin lisansüstü öğrencilerin eğitimi ve ağ oluşturmasıyla ilgili olduğunu belirterek, “Gezilerde öğrencilerimiz kendi uzmanlık alanlarına göre aralarında bilgi alışverişi sağlıyorlar” diye konuştu. İki senedir devam eden program kapsamında öğrencilere çeşitli görevler verdiklerinin de altını çizen Ar, “Bu görevler kapsamında öğrencilerimiz hem görsel olarak hem de yapacakları arşiv araştırmalarıyla hazırlayacakları bilgi verici posterleri sanal bir sergi ile tamamlayacaklar” şeklinde ifade etti. Proje çerçevesinde İstanbul, Bursa ve Tirilye gezisi gerçekleştirdiklerini ifade eden İTÜ Mimarlık Tarihi öğrencisi Ömer Faruk Ulusoy, Osmanlı ve Bizans miraslarını inceleyerek, proje de yer alan konular kapsamında gerçekleştirecekleri sergiye hazırlandıklarını söyledi. Gerçekleşen geziye Mudanya Belediye Meclis üyeleri Nilgün Arslanoğlu, Jale Büyükurgancı ile Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü personelleri de eşlik etti.