KÜLTÜR SANAT - 10 Ekim 2018 Çarşamba 15:59

Rıfat Ilgaz’ın oğlundan yıllar sonra gelen itiraf

A
A
A
Rıfat Ilgaz’ın oğlundan yıllar sonra gelen itiraf

Hababam Sınıfı’nın yazarı Rıfat Ilgaz’ın oğlu Aydın Ilgaz, "Önceleri Hababam Sınıfı filminin başında babamın adı yoktu.

Hababam Sınıfı’nın yazarı Rıfat Ilgaz’ın oğlu Aydın Ilgaz, "Önceleri Hababam Sınıfı filminin başında babamın adı yoktu. Babam Hababam Sınıfı’nı izlemek istemezdi. ’Kapatın şunu’ derdi. İsmi olmadığı için canı sıkılırdı" dedi.


Edirne Kitap Fuarında babası Rıfat Ilgaz hakkında bilinmeyenleri anlatan Aydın Ilgaz, "Babam 1993 yılında vefat etti. Hababam Sınıfı babamın bir öğretmen olarak tezidir aslında. Kötü öğretmen, kötü veli yoktur, kötü öğrenci yoktur. Kötü öğretim sistemi vardır. Babam Hababam Sınıfı’nda öğretmene kel dediği için sansürden geçmedi zamanında. Onu Mahmut Hoca yaptı. Mahmut Hoca okulda Tarık Akan’ın çocuğuna baktı. Bir lise öğrencisi okula çocuğunu getirdi. Bu Türkiye değil, dünyada yanlış bir şeydir. Bu çocuğa sadece Hafize Ana değil, okul yönetimi birlikte baktı. Ben bunu eleştirdiğim zaman işin şakası diyorlar" dedi.


Hababam Sınıfı kitabında aslında Damat Ferit karakterinin olmadığını ifade eden Ilgaz, "Damat Ferih Osmanlı Devleti’nde sevilmeyen bir isimdir. Bu ismi topluma alıştırmak ayrı bir iştir. Aslında Tarık Akan isimden dolayı istediği işleri yapmamaktan rahatsız olduğunu söylerken Tarık yıllar sonra babamın Karartma Geceleri filminde çeşitli ülkelerden 12 ödül almıştır. Babam ona ‘Niye kitapta olmayan rolü oynuyorsun?’ diye sorunca, ‘Hocam kitabı okumadım’ demiştir. Babam, ‘O zaman sen sanatçı değilsin’ demiştir. Ne zaman Karartma Geceleri filminin galasında Tarık geldi babama sordu. ‘Hocam oldu mu?’ diye. Babam, ‘Sen şimdi gerçek sanatçı oldun’ dedi. O günden beri biz Tarık ile can ciğeriz" şeklinde konuştu.



"Anlaşmada bir film vardı”


Hababam Sınıfı’nın bir film için anlaşıldığını belirten Ilgaz, "Babamın zamanında bir film yapılmak için çıkıldı yola. Anlaşmada öyledir. O zamanlarda İstanbul’da Türk filmleri çok gösterilmezdi. Babam filmin gerçeği yansıtması gerektiğini savunurdu. Toplumcu film olması gerektiğini savunurdu. Hababam Sınıfı’nda bunu yaptı. Toplu bir sınıf. Karakterler Türkiye’nin her tarafından gelmiştir. Ama bir sınıftadırlar. Birlikte kopya çekerler, birlikte yemek yerler ve uyurlar" dedi.



"Kısmen benden de etkilendi"


Babasının kendi okul yaşamından etkilendiğini ifade eden Ilgaz, "Ben Kabataş Lisesinde okudum. Bizim Beden Eğitimi öğretmenimiz Bacak İsmail’di. Hababam Sınıfı’nda Badi Ekrem. ‘Ama baba sen benim dediğim gibi yazmadın’ deyince bana ‘Hadi oradan’ derdi. Babam kısmen benden etkilendi, Hababam Sınıfı’nda. Babam bana bazen derste ne yaptığımızı sorardı. Ben de Tarih öğretmenimizi omzumuza aldığımızı söylerdim" ifadelerini kaydetti..



"Babam Güdük Necmi karakterinde kendini anlattı"


Babasının kendisini Güdük Necmi karakterinde anlattığını belirten Ilgaz, "Öküz Ahmet, babamın Safranbolu’da bir öğrencisi. İnek Şaban karakteri aslında Öküz Ahmet. Kel Mahmut karakterinin gerçekte evine gittik. Aslında kel değil. Aksine saçları çok gürdü. Babam kendisini Güdük Necmi karakterinde anlattı.


Babasının yatılı okuduğunu kaydeden Ilgaz, "Babam, Kastamonu Muallim Mektebi’nde yatılı okumuş. Yatılı yaşamını Hababam Sınıfı’nda kaleme almış" diye konuştu.



"Hababam Sınıfı’nı izlemek istemezdi"


Son olarak babasının Hababam Sınıfı’nı izlememe nedenini açıklayan Ilgaz, "Önceleri Hababam Sınıfı filminin başında babamın adı yoktu. Babam Hababam Sınıfı’nı izlemek istemezdi. Kapatın şunu’ derdi. İsmi olmadığı için canı sıkılırdı. Daha sonra mahkeme kararıyla biz kasetlere, filmlere babamın ismini yazdırmayı başardık" dedi.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Bayraktar TB3’ün toplam uçuş saati 272 saat 47 dakikaya ulaştı Baykar’ın milli ve özgün olarak geliştirdiği Bayraktar TB3 SİHA test uçuşlarına hız kesmeden devam ediyor. Hafta boyunca süren testlerde iki prototipi de test uçuşları gerçekleştiren Bayraktar TB3’ün toplam uçuş saati 272 saat 47 dakikaya ulaştı. Baykar’ın milli ve özgün olarak geliştirdiği Bayraktar TB3 Silahlı İnsansız Hava Aracı (SİHA) test uçuşlarını ara vermeden sürdürüyor. Hafta boyunca gerçekleştirilen testlerde iki prototipi de uçuş icra eden milli SİHA’nın toplam uçuş saati 272 saat 47 dakikaya ulaştı. İki Bayraktar TB3 havada Cumhuriyet’in 100. yılını taçlandırmak amacıyla 27 Ekim 2023 tarihinde ilk uçuş testini başarıyla tamamlayarak gökyüzü ile buluşan Bayraktar TB3 SİHA’nın iki prototipi de test uçuşlarını Tekirdağ’ın Çorlu ilçesindeki AKINCI Uçuş Eğitim ve Test Merkezi’nde sürdürüyor. Bayraktar TB3 PT-1 ve PT-2, geçtiğimiz hafta boyunca orta irtifada icra edilen sistem ve dayanım performanslarının ölçüldüğü testlerin tamamını başarıyla tamamladı. Toplam uçuş 272 saate ulaştı Bayraktar TB3 SİHA bugüne kadar gerçekleştirilen test uçuşlarında toplam 272 saat 47 dakika havada kaldı. TEI tarafından yerli olarak geliştirilen PD-170 motoruyla havalanan milli SİHA, 20 Aralık 2023’te gerçekleştirilen uzun uçuş testinde yere inmeden 32 saat havada kalmış ve gökyüzünde 5 bin 700 km yol kat etmişti. Milli SİHA, milli kamera Bayraktar TB3 SİHA, 26 Mart 2024 tarihinde ilk kez Aselsan tarafından milli olarak geliştirilen ASELFLIR-500 ile uçtu. İcra edilen test kapsamında dünyadaki muadillerine göre en yüksek performansa sahip olan ASELFLIR-500 Elektro-Optik Keşif, Gözetleme ve Hedefleme Sistemi entegrasyonu başarıyla gerçekleştirildi. TCG ANADOLU’dan ilk uçuş 2024’te Bayraktar TB3 SİHA, katlanabilen kanat yapısıyla TCG Anadolu gibi kısa pistli gemilerden kalkış ve iniş kabiliyetine sahip dünyadaki ilk silahlı insansız hava aracı olacak. Baykar Yönetim Kurulu Başkanı ve Teknoloji Lideri Selçuk Bayraktar, Bayraktar TB3 için 2024 yılı içinde TCG Anadolu gemisinde testlere başlanmasını planladıklarını açıklamıştı. Bayraktar TB3’ün sahip olacağı kabiliyetler bu sınıftaki insansız hava araçları açısından da önemli bir yenilik olacak. Görüş hattı ötesi haberleşme kabiliyetine de sahip olacak milli SİHA, bu sayede çok uzun mesafelerden kumanda edilebilecek. Başlangıçtan bugüne tüm projelerini öz kaynakları ile yürüten Baykar, 2003 yılındaki İHA Ar-Ge sürecinin başlangıcından itibaren tüm gelirlerinin yüzde 83’ünü ihracattan elde etti. Öte yandan Baykar 2021 ve 2022 yıllarında Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre savunma ve havacılık sektörünün ihracat lideri oldu. Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından 2023’te de sektörün ihracat şampiyonu olduğu açıklanan Baykar, geçen yıl 1.8 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Son yıllarda gelirlerinin yüzde 90’ından fazlasını ihracattan elde eden Baykar, 2023’te savunma ve havacılık sektöründeki ihracatın 3’te 1’ini tek başına yaptı. Öte yandan Bayraktar TB2 SİHA için 33 ülkeyle, Bayraktar AKINCI TİHA için ise şimdiye kadar 9 ülke ile olmak üzere toplam 34 ülkeyle ihracat anlaşması imzalandı.