KÜLTÜR SANAT - 18 Ekim 2018 Perşembe 19:30

600 yıllık Hasankeyf kale kapısı taşındı

A
A
A
600 yıllık Hasankeyf kale kapısı taşındı

Batman’ın Hasankeyf ilçesinde bulunan ve Ilısu Barajı Gölü suyu altında kalacak olan tarihi eserlerin taşınması işlemine bugün de devam edildi. 3 parçaya bölünerek taşınan 600 yıllık Hasankeyf Kalesi Orta Kapısı’nın yaklaşık 130 tonluk son kısmı da taşındı.

Hasankeyf’te, Ilısu Baraj sularının altında kalacak olacak olan 600 yıllık Kale Kapısı’nın üçüncü ve son parçası taşındı. 130 tonluk tarihi kapının son parçası 96 tekerlekli modüler SPMT aracına yüklenerek yaklaşık 4 kilometre uzaklıkta bulunan Yeni Hasankeyf yerleşkesindeki arkeopark alanına götürüldü. Taşıma işlemi öncesi konuşan Devlet Su İşleri (DSİ) 16. Bölge Müdürü Ali Naci Kösalı, daha önce Zeynel Bey Türbesi, Artuklu Hamamı ve İmam Abdullah Zaviyesini taşıdıklarını ve tarihi orta kapı ile 4’üncü eserin taşındığını belirtti. Açıklamasının devamında Kösalı şunları söyledi: 

“Ilısu Barajı ülkemizin son yüzyıllık vizyon projesi içerisinde yer alan bir proje. Çok önemli bir proje, çok kapsamlı bir proje. Barajla beraber işte köy yolları yapıyoruz, devlet yolu yapıyoruz. Tarihimize kültürümüze sahip çıkıyoruz. Eserlerimizi taşıyoruz. Barajda artık yüzde 98 inşaat ilerlemesine geldik. Su tutma sürecine geçtik. Şuanda da yoğunluğumuzu artık Hasankeyf’e verdik.

Hasankeyf’te daha önce üç tane eser taşıdık. Zeynel Bey Türbesini yerine yerleştirdik, külliye inşaatını yine aslına uygun olarak tamamladık, özgün yapılarla. Yine arkasından Artuklu Hamamını taşıdık. Artuklu Hamamı’nın da sıcak bölümünü yine yerine montajını yapacağız. Yani imalatını yapacağız. İmam Abdullah zaviyesini minaresiyle beraber ayrı ayrı taşıdık. Bununla beraber Baldaken türbelerinin yapımına başladık. Yörede yine kıymet gören 5 tane zatın cenazesini sandukasını oraya taşıyacağız. Böylece yeni yerinde olacak. Bununla beraber sol taraftaki işlerimizden sadece İmam Abdullah Zaviyesi’nin eyvan kısmı kaldı. Onu da yarın taşımayı düşünüyoruz. Böylece sol taraftaki yapıları tamamlamış olacağız, taşınan eserleri. Sağ taraftaki ilk eserimizde Orta Kapı. Orta Kapı’nın ilk 2 parçasını geçici depo sahasına almıştık, biraz aşağıya. Bugün en alttaki parçayı artık daimi yerine taşıyoruz. Oradaki temel kısmı hazır. Bugün itibarı ile daimi yerine koyacağız. Daha sonra bu iş için özel getirilen vinci de söküp yerine aldıktan sonra geçici depo sahasındaki iki parçayı da üstüne koyarak orta kapıyı da taşımış olacağız. Daha sonra çalışmalarımız Kızlar Camii, Süleyman Han Minaresi, Kapısı ve Çeşmesi, ondan sonra El-Rızık Cami’nin minaresi yine taşları sökeceğiz. Bunlar üzerine devam edeceğiz.”

“DOLGU VE TAŞIMA MALİYETİ 500 MİLYON TL”

“Hasankeyf’teki taşıma işlerimizin maliyeti yaklaşık 250 milyon civarında bulunmaktadır” diyen Kösalı, “İşte güçlendirme işlerimizi de kattığımızda yaklaşık 500 milyon TL civarında bir maliyeti var” dedi. 4 kilometre taşınması planlanan tarihi orta kapının alt kısmı taşınması havanın kararması nediyle 2’inci kilometrede ara verildi. Tarihi orta kapının alt kısmının taşınmasına yarın devam edilecek” dedi.

Hüseyin Sakar - Osman Arslan

 

 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Artvin Artvin’de kayma ve çatlamaların meydana geldiği viyadük sürücüleri tedirgin ediyor Artvin-Erzurum karayolu üzerinde Yusufeli Barajı kapsamında yapılan Şilenkar Viyadüğünde kayma ve çatlamalar meydana geldi. Sürücüleri tedirgin eden kayma ve çatlaklar için inceleme başlatıldı. Artvin’in Yusufeli ilçesinde Çoruh Nehri üzerinde inşa edilen Yusufeli Barajı ve HES projesi kapsamında ilçenin yeni yerleşimine ulaşım sağlayacak yollar geçtiğimiz yıllarda hizmete açıldı. Artvin-Erzurum karayolunun 75. kilometresinde bulunan 530 metre uzunluğundaki Şilenkar Viyadüğü de baraj kapsamında yapılarak bir süre önce hizmete açıldı. Aynı zamanda Karadeniz’i Doğu Anadolu’ya bağlayan güzergahlardan biri olan viyadük üzerinde bulunan şeritler kaymadan kaynaklı kıvrımlı hale gelirken, yer yer gözle görülür açılmalar da oluştu. Baraj gölü sonrası yaşanan kaymadan kaynaklı olduğu belirtilen çatlamalar için Karayolları Bölge Müdürlüğü teknik ekipleri inceleme başlattı. “Dağın viyadüğe baskı yaptığı söyleniyor” Bölge halkından Serhat İnce konuyla ilgili yaptığı açıklamada “İşhan köyünde bulunan ve 530 metre uzunluğuna sahip Şilenkar Viyadüğü barajdan sonra yapılan bir viyadük. Yusufeli girişinde bulunan ve çökmelerin meydana geldiği tünelle aynı kaderi yaşıyor. Burada da su dolduktan sonra köprünün üzerine doğru dağın baskı yaptığı söyleniyor. Konudan yetkililerin bilgisi var. Fakat bizi yine de tedirgin ediyor. Çünkü halen daha kullanmaktayız. Bu yol Doğu’yu Karadeniz’e bağlayan yol. Bu bölge özelikle yazın oldukça yoğun oluyor. Köprünün üzerinde olan şeritte hafif bir kaymalar oldu buda viyadükte kaymaların yaşandığını gösteriyor" dedi.
Ankara Bakan Uraloğlu: “Trabzon Hafif Raylı Sistem Projesi’ni hayata geçirecek protokolü de imzaladık” Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, “Dün Trabzon Büyükşehir Belediyesi yetkilileri ile bir araya gelerek, Trabzon Hafif Raylı Sistem Projesi’ni hayata geçirecek protokolü de imzaladık. Biz bir söz verdik mi yaparız” dedi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Başkent Trabzon Dernekler Federasyonu koordinasyonunda gerçekleştirilen Trabzon Tanıtım Günleri etkinliklerine katıldı. Başkent Millet Bahçesi’nde düzenlenen etkinlikte Trabzonlu vatandaşlara müjde veren Uraloğlu, Trabzon Büyükşehir Belediyesi yetkilileri ile bir araya gelerek Trabzon Hafif Raylı Sistem Projesi’nin imzalarını attıklarını duyurdu. “Ülkemizin ihtiyaç duyduğu her alanda iş için aş için Türkiye’nin dört bir yanına kök saldık” Trabzon Tanıtım Günleri gibi etkinliklerin sıla hasretinde kavrulan yüreklerin avunduğu güzide organizasyonlar olduğunu belirten Uraloğlu, “Bizler Trabzonlular olarak ülkemizin ihtiyaç duyduğu her alanda iş için aş için Türkiye’nin dört bir yanına kök saldık. İşçi olduk, doktor olduk, memur olduk, asker olduk, esnaf olduk, sanayici olduk, iş insanı olduk, siyasetçi olduk. Ama her gittiğimiz yerde kurduğumuz hemşehri ve yardımlaşma cemiyetleri ile kültürümüzü yaşattık, Trabzon’u, Trabzonluluk kimliğimizi tanıttık. Tarihimizi, kültürümüzü, şehrimizin eşsiz doğa güzelliklerini ve ürettiklerini tanıtmak için çok iyi fırsatlardır. Ancak en önemli özelliklerinden biri ise insanın doğduğu yer ile doyduğu yer arasında bir kardeşlik köprüsü kurmasıdır” şeklinde konuştu. Trabzon’un Türkiye ekonomisine katkısından bahseden Uraloğlu, “Bugün Trabzon, eski Trabzon değil. Trabzon’umuz Türkiye’nin en yaşanabilir kentler listesinde 10. sırada. 2023 yılında yaklaşık 1 milyar 58 milyon dolar ihracat gerçekleştirerek Doğu Karadeniz illeri arasında en fazla ihracat yapan şehir oldu” ifadelerini kullandı. “Trabzon Hafif Raylı Sistem Projesi’ni hayata geçirecek protokolü de imzaladık” Trabzon’a yeni bir müjde veren Uraloğlu, “Dün Trabzon Büyükşehir Belediyesi yetkilileri ile bir araya gelerek, Trabzon Hafif Raylı Sistem Projesi’ni hayata geçirecek protokolü de imzaladık. Biz bir söz verdik mi yaparız. Trabzon’umuza Akçaabat’tan Yomra merkeze ulaşan; Şehir Hastanesi, Akyazı Stadyumu, Meydan, Üniversite, Otogar ve Havalimanı gibi birçok önemli durağı içeren 31,9 kilometre uzunluğunda 56 istasyon içeren kent içi raylı sistemi kazandıracağız. Trabzon Havalimanımızın genişletme çalışmalarına da başladık. Bu çalışmalar elbette kısa vadeli çözümdür. Yeni havalimanı projesini de yatırım programına aldık. 3 bin 240 metre uzunluğunda ve 45 metre genişliğinde pist inşa ederek geniş gövdeli uçakların da inebileceği bir havalimanına kavuşacağız. 70 bin metrekarelik terminal binasında yılda 15 milyon yolcuyu ağırlayabileceğiz. Tamamlandığında Trabzon’a uzun yıllar hizmet edecek çok kıymetli bir eser olacak” ddei.