DÜNYA - 23 Ağustos 2019 Cuma 14:21

Grönland, ABD'nin satın almak istediği ilk toprak değil

A
A
A
Grönland, ABD'nin satın almak istediği ilk toprak değil

ABD Başkanı Donald Trump’ın Danimarka’dan Grönland’ı satın alma teklifi tepki toplamaya devam ederken, ABD’nin ‘satın alınmış’ toprakları yeniden gündemde. ABD daha önce de Alaska ve Louisiana’yı satın almıştı.

ABD Başkanı Donald Trump'ın geçtiğimiz günlerde Danimarka'ya yapmış olduğu Grönland’ı satın alma teklifi, başta Danimarka olmak üzere tüm dünyanın dikkatini çekmiş ve büyük tepki toplamıştı. Grönland’ın buzlarla kaplı bir ada olması, ABD Başkanı’nın teklifini kamuoyu açısından tek başına ilginç kılarken ‘para karşılığında toprak satın alma’ fikri dikkatleri çeken bir başka nokta oldu. Geçtiğimiz günlerde Başkan Trump’ın teklifini ‘absürt’ bulduğunu ifade eden Danimarka Başbakanı Mette Frederiksen, Grönland’ın satılık olmadığını kesin bir dille belirtmişti. 

Konuya mizahi bir yaklaşım getiren Başkan Trump, sosyal medya hesabından adanın ortasına fotomontajla dikilmiş bir Trump Tower'ın yer aldığı fotoğrafı paylaşarak, “Grönland’a bunu yapmayacağıma söz veriyorum” demişti. Ancak ret kararı ve teklifin ‘absürt bulunduğu’ açıklamaları karşısında tepki gösteren Trump, Danimarka’ya yapacağı ziyareti iptal ederek memnuniyetsizliğini ifade etmişti.
ABD tarihinde Alaska da dahil çok sayıda toprak satın alma olayı yaşanmasına karşın Trump'ın bu beklenmedik teklifi dünya kamuoyunun tepkisini çekerek konuşulmaya devam ediyor. Öte yandan uzmanlar, yüzde 81’i buzlarla kaplı olan dünyanın en büyük adasının yeraltı zenginliğini ABD Başkanından gelen teklifin ve dünyanın tepkisinin temel nedeni olarak değerlendiriyor. Çünkü Trump, satın almak istediği adayı “Stratejik olarak ilgi çekici” olarak nitelendirmişti.

Grönland’daki ABD varlığı
Grönland'ın kuzeybatısında bulunan Qaasuitsup şehrinde Amerikan Hava Kuvvetlerinin 1943 yılında Blue Jay operasyonu ile 12 bin Amerikalı inşaat işçisi ve asker gönderilerek inşası tamamlanan Thule Askeri Hava Üssü bulunuyor. Özellikle Soğuk Savaş döneminde etkin olarak kullanılan şimdi ise adadaki ABD varlığını temsil eden yapı, 3 bin metre uzunluğundaki pisti ile yılda 2 bin 600 askeri uçuşa ev sahipliği yapıyor.

ABD’nin satın aldığı topraklar

Grönland teklifi ile dünya kamuoyunun dikkatlerini bir kez daha çeken ABD, daha önce de defalarca toprak satın almıştı. ABD, 1803’de Fransızlardan aldığı Louisiana eyaleti dahil olmak üzere çok sayıda toprağı para karşılığında satın almıştı. ABD, 1917 yılında Danimarka’dan da Virjin Adalarını satın almıştı.
ABD’nin en karlı yatırımlardan biri olarak Alaska, 1867 yılında Rusya’dan 7 milyon 200 bin dolar karşılığında satın alınmıştı. Hem ABD hem de Kırım Savaşı'nın ardından mali açıdan büyük sıkıntıya giren Rusya, adanın satıldığı dönemde ABD'nin en büyük yüzölçümü eyaleti olan Alaska’daki altın ve petrol rezervlerinin varlığından habersizdi. Rusya'ya 50 kilometre uzaklıktaki Alaska, günümüzde ABD'de üretilen petrolün yüzde 25'ini karşılıyor.

Kuzey Kutbu’ndaki petrol kaynaklarının büyük kısmına sahip

Yüzyıllarca Norveç toprağı olan Grönland, 1721'de Danimarka'ya bağlanmıştı. Anayasasında 1953'de yapılan değişiklik ile kolonilikten eyalet statüsüne yükselel Ada, 1979'da özerklik elde etmişti. Adanın 31 üyeli meclisi Landstinget sağlık, ekonomi ve eğitim konularında söz sahibi olmasına karşın Grönland, dış politika, ekonomi ve güvenlik meselelerinde Danimarka’ya bağlı bulunuyor.

Geçtiğimiz yıllarda US Geological Survey Kurumu, Grönland’ın petrol rezervlerinin Suudi Arabistan’ınkilerin neredeyse yarısı kadar olduğunu açıklamıştı. Mart 2004’te Brüksel’de gerçekleştirilen Avrupa Birliği (AB) Zirvesine artan petrol fiyatları kaynaklı enerji konusunun damgasını vurmasının ardından 1985’de AB’den ayrılan Grönland’ı yeniden Birliğe dahil etme çalışmaları başlamıştı. AB, Kuzey Kutbu’ndaki petrol kaynaklarının büyük kısmını elinde bulunduran, dahası Avrupa’nın en büyük altın ve uranyum madenlerine de sahip olduğu düşünülen Grönland’a her yıl milyonlarca Euro vermeyi teklif etmişti. Teklif karşılığında ise AB, Grönland’daki enerji kaynaklarının kullanılması, bilimsel araştırmalar yapılması ve adadaki madenlerin çıkarılması hakkını istemiş ve 2006’da yaklaşık 16 milyar euro'luk yardım paketini içeren anlaşmayı imzalamıştı.

Adada 21 Haziran 2009'da düzenlenen referandumla Grönland hükumeti, petrol kaynaklarının kontrolünü de içeren 32 konudaki yetkileri Danimarka'dan alarak daha fazla özerklik kazanmıştı.  

Melike Yazır

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Konya Trafikte önem taşıyan sürücüler tarafından çok bilinmeyen levha: ’Yol ver’ Önüne geçilemeyen trafik kazalarının nedenleri arasında ilk sıralarda kural ihlalleri geliyor. Sürücülerin birçoğu kavşaklarda bulunan "yol ver" trafik tanzim levhasının anlamını bilmediği için kural ihlali yaparken, uzmanlar kurallara uyulduğunda kazaların azalacağına, can ve mal kaybının önüne geçilebileceğine dikkat çekiyor. Her gün bir çok kişi trafik kazalarında hayatını kaybederken, bir çok kişi yaralanıyor, maddi kayıplar meydana geliyor. Önüne geçilemeyen kazaların nedenleri arasında kural ihlalleri öne çıkıyor. Sürücülerin küçük ihmal olarak bildiği, özellikle şehir içi trafiğinde çok sık karşılaşılan "yol ver" trafik tanzim levhası, kazalarının önlenmesi noktasında büyük görev üstleniyor. Trafik tanzim işaretlerinden "yol ver" anlamına gelen ters üçgen şeklindeki işaretin bulunduğu yol katılımları ve kavşaklarda sürücülerin diğer araçlara yol vermesi gerekiyor. Sürücülerin birçoğunun kavşaklarda bulunan bu önemli ’yol ver’ levhasının anlamını bilmemesi ise dikkat çekiyor. Bazı sürücüler, "yol ver" trafik levhasını "yol boyu yasak işareti", "yaya yok", "girişi olmayan yol" olarak bildiğini belirtirken; trafik işaretinin anlamını bilen sürücüler ise kuralları uyduklarını ifade etti. "Araçlar birbirine yol vermediği takdirde sıkıntılar meydana gelir" Kavşaklardaki kazaların azaltılması için ’yol ver’ levhasını gören sürücülerin diğer araçlara yol vermesi gerektiğine dikkat çeken Sürücü Kursları ve Eğitimcileri Federasyonu Başkan Yardımcısı ve İleri Sürüş Uzmanı Ramazan Ceylan, "Yol ver levhası ters üçgen trafik levhalarının içerisinde tek ters üçgendir. Başka ters üçgen levhamız yoktur. Bu levha ne işe yarar denildiği zaman, yolun kesiştiği kavşaklarda diğer araçlara yol vermesi gerektiği anlamını taşır. Yani döner kavşağa yaklaşıyorsunuz, bir kavşağa gireceksiniz ya da ana yola çıkacaksınız burada da bu levha vardır. Bu levhayı gören sürücüler kesinlikle diğer araçlara yol vermesi gerekir. Araçlar birbirine yol vermediği takdirde sıkıntılar meydana gelir. Trafik kazaları meydana gelir, can ve mal kaybına sebep olur" dedi. "Aracınızın hızlı olması kazaları atlatır anlamına gelmez" Sürücülerin birçoğunun hızlı, agresif, sinirli ve çok umursamaz olduğunu söyleyen Ceylan, "Bazı sürücülerimiz, benim arabam hızlı, ben hemen geçerim diye düşünüyor. Belki senin araban güçlü olabilir, hızlı olabilirsin ama burada yol hakkı var. Yani geçiş hakkı var. Kimin geçiş hakkı varsa ona yol verilmesi gerekir. Yani sizin aracınızın hızlı olması kazaları atlatır anlamına gelmez. Orada başka büyük bir tehlikeyi meydana getirebilir. Bir kavşakta siz hızlı dönerseniz, kavşağa hızlı girerseniz ya da virajı hızlı dönerseniz başka bir kazaya sebebiyet verebilirsiniz. Belki yol vermediğiniz kişiyle kaza yapmazsınız ama orada başka bir kaza meydana gelir" şeklinde konuştu. "Kanuni bir düzenleme yapılarak levhaların anlamlarının tamamen hatırlatılması faydalı olur" Trafik kurallarına uyulmadığı zaman trafik kazalarının meydana geldiğine değinen İleri Sürüş Uzmanı Ramazan Ceylan, "2017 yılından sonra sürücü belgesi sahibi olanlar bu kuralların hepsini biliyorlar ama 2017’den önce sürücü belgesi almış olan sürücülerimiz yeni eklenen daha sonradan eklenen derslerden ve levhalardan haberi olmuyor. Dolayısıyla şu da var, 5 ila 10 yıl hiç araç kullanmamış sürücülerimiz de var. Yani 10 yıl sonra araç sahibi olmuş, trafiğe çıkmış. Sonra trafik levhalarını ve kurallarını unutmuş olabiliyor veya o levhayı hiç fark etmeyenler de var, aracı çok dalgın kullananlar da var. Dolayısıyla kanuni bir düzenleme yapılarak hem bu levhaların anlamlarının tamamen hatırlatılması, unutulanların tekrar öğrenilmesi şeklinde sürücü belgeleri değiştirilirken bir tamamlayıcı eğitim almasını önemsiyoruz. Yol levhasına ve diğer trafik kurallarına uymadığı zaman trafik kazaları meydana geliyor. Burada can ve mal kayıpları meydana gelebilir" diye konuştu.