GÜNDEM - 10 Ekim 2018 Çarşamba 12:24

Karadeniz bu yolu bekliyor

A
A
A
Karadeniz bu yolu bekliyor

Ordu'da yapımına 4 yıl önce başlanan 2 milyarlık dev bir mega proje olan çevre yolu inşaatının birinci etabı 3 ay sonra tamamlanacak. Doğu Karadeniz’i Kafkasya’ya bağlayan Karadeniz Sahil Yolu’nun en önemli etabı olan Ordu Çevre Yolu’nun yılbaşında hizmete gireceği açıklandı.

1989 yılında Sovyetler Birliği’nin dağılmasının ardından Sarp Sınır Kapısı’nın açılmasıyla birlikte Karadeniz ve Kafkaslar'ın jeostratejik, siyasi, ekonomik ve sosyal yönden büyük önem kazanması Karadeniz Sahil Yolu'nun da önemini arttırdı. Kıyılara dolgu yapılmasıyla inşa edilen sahil yolu, trafiği büyük ölçüde hafifletirken, dolgu ve otoban yapılmayan ayrıca çevre yolu olmayan tek il olan Ordu’da trafik geçişi adeta çileye dönüştü.
Karayolları Genel Müdürlüğünün tespitlerine göre, Ordu şehir içi yolunda günde ortalama 100 bin araç geçiş yaparken, bu rakam yaz aylarında 120 bin seviyelerine ulaşıyor. Bu özelliğinden dolayı Karadeniz Sahil Yolu'nun en dar ve kritik noktası özelliğini taşıyan ve büyük bir zaman kaybına sebep olan Ordu'nun merkezi ilçesi Altınordu’da şehir içi geçişinde 12 trafik ışığı bulunuyor. Görünüş itibariyle 10 dakikada geçilebilecek olan Ordu şehir içi geçişi, trafik ışıkları, trafik yoğunluğu sebebiyle 30 dakikada zor geçiliyor.

Tepenin altından 5 kilometrelik tünel açıldı 

Bu özellikleri sebebiyle yapımına 4 yıl önce başlanan Ordu Çevre Yolu inşaatı Türk mühendislerinin olağanüstü gayretiyle sürüyor. Perşembe ilçesi Akçaova'dan başlayıp Boztepe'nin altından biri 3 bin 300 metrelik, diğeri 2 bin metrelik toplam 5 bin 300 metrelik iki ayrı tünelle, viyadükler ve duble yollarla Ordu’yu iç kesimden geçerek sahil yoluna bağlanacak 21 kilometrelik yolun ilk etabı olan yaklaşık 11 kilometrelik bölümünde çalışmalar tamamlanma aşamasına geldi. Tünel, viyadük ve kavşak inşaatlarının bitirildiği yolda halen küçük bir heyelanlı bölümde çalışmalar yapılıyor.

75 kilometrelik fore kazık 

Ordu Valisi Seddar Yavuz, Ordu Çevre Yolunu sadece Ordu’nun değil tüm Karadeniz’in beklediğini söyledi. Çevre yolunun trafiği rahatlatmasının yanında transit yolcular ile mal ve hizmet taşıyanların şehir trafiğine takılmadan kısa sürede gidecekleri yere varmasını sağlayan önemli bir yatırım olduğunu vurgulayan Vali Yavuz, bu yatırımı yaparken Karadeniz’in karakteristik doğasıyla karşılaştıklarını belirtti. Yavuz, “Öncelikle iki etap halinde yapılması planlanan Ordu Çevre Yolu, toplam uzunluğu 21,4 kilometre olup, birinci etabı 10,4 kilometredir. 10,4 kilometrenin 10,2 kilometresi tamamlanmış olup, 500 metrelik bir alanda beklenmeyen bir heyelan vakası ile karşı karşıya kalınmıştır. Burada şu ana kadar 65 kilometre fore kazık çalışması yapılmış, bu da heyelanı önlemeye kafi gelmemiştir. Bunun üzerine Karayolları Genel Müdürlüğümüz teknik ekipleri tekrar çalışma yapmış ve 11 kilometrelik ilave bir fore kazık çalışması yapılması planlanmış ve hala devam ediyor” dedi. 

Ordu Valisi Yavuz, “Ulaşıma en kısa sürede açmayı biz ve Karayolları Genel Müdürlüğümüz de arzu ediyor. Çünkü bu yol sadece Ordu’yu değil, tüm Karadeniz’i rahatlatacak bir yol. Şuana kadar 65 kilometre tamamlandı, 11 kilometre fore kazık çalışması hızla devam ediyor. Karayolları Genel Müdürlüğü ve Bölge Müdürlüğü teknik ekiplerinin bana verdiği bilgiye göre de yılbaşına kadar buranın bitirilmesi hedefleniyor” diye konuştu. 

Bu projenin maliyetinin 2 milyar lira olduğuna dikkat çeken Vali Yavuz, "Ordu Çevre Yolu projesi yaklaşık 2 milyar civarında bir bedeli olan mega bir proje. Bu gecikmeler elbette elde olmayan, teknik sebeplerden kaynaklanan gecikmeler. Vatandaşlarımızın bunu anlayışla karşılayacağını umut ediyorum. Ancak yol yıl sonuna kadar tamamlanarak hizmete açılacak” ifadelerini kullandı.  

Metin Akyürek - Selim Kuşcu

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Bayburt Bayburt’ta 4 kişinin yaralandığı trafik kazası güvenlik kamerasına yansıdı Bayburt’ta iki otomobilin çarpıştığı ve 4 kişinin yaralandığı trafik kazası, güvenlik kamerasına yansıdı. Kaza, Bayburt merkez Tuzcuzade Mahallesi, Sıla Kent Konutları önünde meydana geldi. Kazada ikisi sürücü olmak üzere toplam 4 kişi yaralandı. Camları, aynaları paramparça olan, kaput kısmı tamamen hurdaya dönen iki aracın karıştığı kaza ise etrafta bulunan iş yeri güvenlik kameralarına yansıdı. Bayburt merkez Köprülü Kavşak yönüne seyir halinde bulunan 69 AG 003 plakalı otomobil, şehir merkezi istikametine gelen 69 AS 030 plakalı otomobile dönüş yaptığı esnada çarptı. Çarpmanın etkisiyle yoldan çıkan otomobil etrafta marketin, evlerin bulunduğu yola devrildi. 69 AS 030 plakalı otomobil içerisinde bulunan 1’i sürücü 3 kişi, 69 AG 003 plakalı otomobildeki sürücü yaralandı. Market çalışanlarının ve etraftan geçen vatandaşların ihbarı üzerine olay yerine sağlık ve polis ekipleri sevk edildi. Devrilen otomobilde sıkışan bir kişi ve diğer 2 yaralı araçtan çıkarıldı, sağlık ekiplerince yaralılara ilk müdahaleleri olay yerinde yapıldı. Yaralılar ambulanslarla Bayburt Devlet Hastanesine tedavileri yapılmak üzere götürüldü. Hurdaya dönen otomobil, olay yerine çağrılan çekici yardımıyla yoldan kaldırıldı. İş yeri güvenlik kameraları tarafından saniye saniye kaydedilen görüntülerde, anayoldan gelen 69 AG 003 plakalı kırmızı aracın, hatalı dönüş yapan 69 AS 030 plakalı araca sert bir şekilde çarptığı görüldü.
Erzincan Erzincan’da tarım bölümü öğrencileri hem öğreniyor, hem üretiyor Erzincan’da meslek lisesi öğrencileri okulun bahçesindeki serada fide yetiştiriciliği yaparak hem öğreniyor hem de ekonomiye katkı sunuyor. Tarım bölümü öğrencileri, serada teorik eğitimlerini uygulama fırsatı buluyor. Erzincan İl Millî Eğitim Müdürlüğü’nün destekleri ile kurulan seralarda sebze fidesi üretim faaliyeti 2020 yılında başlayarak Tarım Alanı öğretmen ve öğrencileri tarafından kurulduğu yıl 30 bin sebze fidesi üretimi gerçekleştirildi. 2021 yılında Covid-19 nedeniyle uzaktan eğitim yapıldığı için, sebze ve aromatik bitki fidesi üretim faaliyetleri öğrencilerin okulda olmaması nedeniyle Tarım Alanı öğretmenleri tarafından yapıldı. Okul serasının üretim kapasitesi, pandemi olmasına rağmen, 2021 yılında iki katına çıkarılarak 60 bin adet fideye ulaştı. 2022 yılında ise mevcut serada tam kapasiteye ulaşılarak 90 bin sebze ve aromatik bitki fidesi üretildi. 2023 yılında da serada 95 bin fide üretimi yapıldı. Bu sene ise 110 bin fide üretimi yapıldı. Serada, domates, biber, hıyar, kabak, kavun, karpuz, lahana, patlıcan ve 3 cins aromatik bitki olarak reyhan, kekik, fesleğen üretimi olmak üzere toplamda 35 farklı tür fide üretimi yapılıyor. Üretimde yerelde halkın lezzet olarak en çok tercih ettiği ata tohumları kullanılmaya özen gösterilirken, ticari anlamda üretim yapmak isteyenler için yüksek verimli hibrit türlerin de üretimi gerçekleştiriliyor. Kullanılan tohumların genelde ata tohumu olması, üretilen fidelerin piyasa fiyatlarına nispeten en az yüzde 30 daha ucuz olması, hastalıklara dayanıklı olmaları, çeşitlerin doğru olarak verilmesi, ticari olarak üretim yapan üreticiler için ise yüksek verimli hibrit türlerin de olması gibi nedenlerden dolayı vatandaşlardan oldukça rağbet görüyor. Erzincan Gül Celal Toraman Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi 11. sınıf öğrencisi Tuba Bakartepe, “Biz derste gördüğümüz teorik işlemleri serada uygulayabiliyoruz. Serada fidelerimizi yetiştiriyoruz. İlaçlaması, gübrelemesi, sulaması hep bizim elimizden geçiyor. Organik gübreyle kendimizin yetiştirdiği fideleri halkımıza sunuyoruz.” dedi. Erzincan Gül Celal Toraman Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Müdür Başyardımcısı Abdullah Çiftçi’de, “Okulumuzun üretim üssü olan seramızdayız. Bu serada öğretmen ve öğrencilerimizle 100 binin üzerinde fide üretilmiş durumda. Kullanılan tohumların genelinin ata tohumu olması, üretilen fidelerin piyasa fiyatlarına nispeten en az yüzde 20 daha ucuz olması, hastalıklara dayanıklı olmaları, çeşitlerin doğru olarak verilmesi, ticari olarak üretim yapan üreticilerimiz için ise yüksek verimli hibrit türlerin de olması gibi nedenlerden dolayı halkımızın talebi fazla olmaktadır. Ayrıca üretilen fideler sosyal projeler dahilinde ihtiyaçlı ailelere ücretsiz olarak verilerek, öğrencilerimiz nezaretinde söz konusu ailelerin üretim faaliyeti yapmaları ve ailelerin geçimlerine katkı sağlamaları hedeflenmektedir." dedi.