EKONOMİ - 18 Eylül 2020 Cuma 10:26

Kurulan şirket sayısı Ağustos’ta azaldı

A
A
A
Kurulan şirket sayısı Ağustos’ta azaldı

2020 yılı Ağustos ayında kurulan şirketlerin sayısında bir önceki aya göre yüzde 8,33 azalış oldu.

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) 2020 yılı ağustos ayına ait kurulan ve kapanan şirketler istatistiklerini paylaştı. Buna göre, bir önceki aya göre kurulan şirket sayısı yüzde 8,33 kurulan kooperatif sayısı yüzde 25,00 kurulan gerçek kişi ticari işletme sayısı yüzde 9,20 oranında azaldı.

Bir önceki aya göre kapanan şirket sayısında yüzde 17,54 kapanan gerçek kişi ticari işletme sayısı yüzde 39,21 oranında azalmış olup kapanan kooperatif sayısı yüzde 611,11 oranında arttı.

Kurulan şirket sayısında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 76,42 artış oldu.

2020 yılı Ağustos ayında, 2019 yılı Ağustos ayına göre kurulan şirket sayısı yüzde 76,42 kurulan kooperatif sayısı yüzde 61,80 kurulan gerçek kişi ticari işletme sayısı yüzde 93,58 oranında arttı.

2020 yılı Ağustos ayında, kapanan şirket sayısı 2019 yılının aynı ayına göre yüzde 28,60 kapanan gerçek kişi ticari işletme sayısında yüzde 13,58 kapanan kooperatif sayısında yüzde 39,13 oranında artış oldu.

2020 yılının ilk sekiz ayında kurulan şirket sayısı, 2019 yılının aynı dönemine göre yüzde 20,65 oranında arttı.

2020 yılının ilk sekiz ayında 2019 yılının aynı dönemine göre kurulan şirket sayısında 20,65 kurulan kooperatif sayısında yüzde 30,61 kurulan gerçek kişi ticari işletme sayısında yüzde 34,95 oranında artış gözlendi.

2020 yılının ilk sekiz ayında 2019 yılının aynı dönemine göre kapanan şirket sayısında yüzde 11,78 kapanan gerçek kişi ticari işletme sayısında yüzde 15,18 oranında artış olup kapanan kooperatif sayısında yüzde 31,71 oranında azalış gözlendi.

2020 yılı Ağustos ayında tüm illerde şirket kuruluşu gerçekleşti.

2020 yılı Ağustos ayında kurulan toplam 9.496 şirket ve kooperatifin yüzde 85,19’u limited şirket, yüzde 13,26’sı anonim şirket, yüzde 1,52’si ise kooperatif. Şirket ve kooperatiflerin yüzde 38,17’si İstanbul, yüzde 9,81’i Ankara, yüzde 6,60’ı İzmir’de kuruldu.

Bu ay tüm illerde şirket kuruluşu gerçekleşti.
2020 Ağustos ayında kurulan şirketlerin sermayelerinin toplamı, bir önceki aya göre yüzde 84,04 oranında artmıştı.

2020 yılında toplam 64 bin 269 şirket ve kooperatif kuruldu. Bu dönemde kurulan toplam 54 bin 719 limited şirket, toplam sermayenin yüzde 65,74’ünü, 8 bin 582 anonim şirket ise yüzde 34,26’sını oluşturdu. Ağustos ayında kurulan şirketlerin sermayelerinin toplamı, Temmuz ayına göre yüzde 84,04 oranında arttı.

2020 Ağustos ayında şirket ve kooperatiflerin 3 bin 337’si ticaret, bin 390’ı imalat ve bin 188’i inşaat sektöründe kuruldu. Bin 80 gerçek kişi ticari işletmesi ise ticaret sektöründe kuruldu.

2020 Ağustos ayında şirket ve kooperatiflerin 3 bin 337’si ticaret, bin 390’ı imalat ve bin 188’i inşaat sektöründe kuruldu. 2020 Ağustos ayında kurulan gerçek kişi ticari işletmelerinin; bin 80’i toptan ve perakende ticaret motorlu taşıtların ve motosikletlerin onarımı, 776’sı inşaat, 267’si imalat sektöründe.

Bu ay kapanan şirket ve kooperatiflerin; 396’sı toptan ve perakende ticaret, motorlu taşıtların ve motosikletlerin onarımı, 240’ı inşaat, 166’sı imalat sektöründe.

Bu ay kapanan gerçek kişi ticari işletmelerinin 420’si toptan ve perakende ticaret, motorlu taşıtların ve motosikletlerin onarımı, 161’i inşaat, 132’si ulaştırma ve depolama sektöründe.

2020 Ağustos ayında kurulan 144 Kooperatifin 71’i Konut Yapı Kooperatifi.

2020 Ağustos ayında kurulan 144 Kooperatifin 71’si Konut Yapı Kooperatifi, 25’i İşletme Kooperatifi 15’i Tarımsal Kalkınma Kooperatifi olarak kuruldu.

2020 yılı Ağustos ayında bin 37 adet yabancı ortak sermayeli şirket kuruldu.

2020 yılı Ağustos ayında kurulan bin 37 yabancı ortak sermayeli şirketin 552’si Türkiye, 64’ü İran, 38’i Suriye ortaklı olarak kuruldu.

Kurulan bin 37 yabancı ortak sermayeli şirketin 104’ü anonim, 933’ü limited şirkettir. 2020 yılında kurulan şirketlerin 753’ü belirli bir mala tahsis edilmemiş mağazalardaki toptan ticaret, 314’ü gayrimenkul acenteleri ve 285’i İşletme ve diğer idari danışmanlık faaliyetleri sektöründe kuruldu.

Kurulan yabancı ortak sermayeli şirketlerin toplam sermayelerinin yüzde 76,57 ’sini yabancı sermayeli ortak payını oluşturuyor.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Muğla Başkan Köksal Üniversite öğrencileri ile buluştu Menteşe Belediye Başkanı Gonca Köksal, Kötekli Gençlik Merkezinde üniversite öğrencileri ile buluştu. Buluşmada gençlik merkezinin (MEGEM) nasıl daha etkin ve verimli olabileceği konusu ile ilgili öğrencilerin taleplerini dinleyen ve notlar alan Köksal, gençlerin belediyeden beklentilerine yönelik de çözüm önerilerini paylaştı. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi öğrenci topluluklarının, gençlerin ve vatandaşların yoğun katılım gösterdiği gençlik merkezindeki buluşmada konuşan Köksal, “Kentimizi ortak akılla yönetecek, taleplerin önceliğine göre hizmet üreteceğiz demiştik. Sizlerin öncelikli olarak ulaşım ücretleri ile ilgili talebinizi Büyükşehir Belediyemiz ile görüşerek çözdük. Böylece otobüslerin ring seferleri 1 TL’ye düştü. Ayrıca otobüslerin sefer saatleri de güncelleniyor” dedi. Üniversite kent entegrasyonunu sağlamak istediklerini belirten Köksal, “Gençlik merkezimizi sizlerin talepleri doğrultusunda daha verimli, kent merkezimizde sizlerin kentin yaşamına, üretimine dâhil olacağı bir proje hazırlıyoruz. Sizlere Menteşe’de bir alan tahsis edeceğiz. Bu alanda dans, spor, yemek, satranç, kodlama, meslek etkinlikleri gibi yeni deneyimler kazanacak ve ilgi alanlarınıza göre yeteneklerinizi keşfedeceksiniz. Fikir üretebileceğiniz, sosyalleşeceğiniz, satış yapabileceğiniz ve kentin yaşamı içerisinde aktif olarak yer alacağınız bir alan oluşturacağız. Her zaman sizlerle bir arada ve iletişim halinde olmak istiyoruz” diye konuştu. Köksal, “Gençlik Birimi ve Gençlik Meclisi kuracağız” Başkan Köksal, gençlik birimi ve gençlik meclisi kuracaklarını belirterek, “Yarınlarımızı, sizlerle birlikte doğru şekilde inşa etmek istiyoruz. Bu anlamda gençlik birimi ve gençlik meclisi oluşturacağız. Sizlerin enerjisinden, fikirlerinden faydalanmak istiyoruz” dedi. Başkan Köksal konuşmasının ardından sözü buluşmaya katılan öğrencilere bıraktı. Sırayla söz alan ve buluşma için Başkan Köksal’a teşekkür eden öğrenciler, gençlik merkezinin daha etkin kullanılması ile ilgili önerilerini ve belediyeden farklı konulardaki beklentilerini açıkladılar.
Konya Tavandaki lambaları düzeltirken elektrik akımına kapılarak 4 metreden düştü, o anlar kameraya yansıdı Konya’da iş yerinin tavanında bulunan lambaları düzeltmek için merdivenle 4 metre yükseğe çıkan iş yeri sahibinin elektrik akımına kapılarak zemine düşme anı güvenlik kamerasına saniye saniye yansıdı. İş yeri sahibi hastaneye kaldırılırken, yapılan muayenelerinde sağlık durumunun iyi olduğunun anlaşılması üzerine hastaneden taburcu edildi. Olay, 22 Nisan Pazartesi günü gece saatlerinde merkez Selçuklu ilçesi Erenköy Mahallesinde bulunan bir iş yerinde meydana geldi. Edinilen bilgiye göre, iş yeri sahibi antikacı Uğur Bitim (49), misafirlerini ağırladıktan sonra mezat yaptıkları büyük çadırın tavanında bulunan lambaları düzeltmek için merdiven yardımıyla 4 metre yukarı çıktı. Lambaları düzelten Uğur Bitim, bu sırada kablodan elektrik akımına kapıldı. Bir süre akımdan etkilenen Bitim, merdivenden zemine düştü. İhbar üzerine adrese sağlık ekibi sevk edildi. Bitim, sağlık görevlilerinin ilk müdahalesinin ardından Konya Numune Hastanesine kaldırılarak tedavi altına alındı. Yapılan muayenelerin ardından sağlık durumu iyi olan Uğur Bitim, taburcu edildi. Olay anı güvenlik kamerasında İş yeri sahibi Uğur Bitim’in akıma kapıldığı anlar ise iş yerinin güvenlik kamerasına saniye saniye yansıdı. Görüntülerde, Bitim’in tavanda bulunan lambaları düzeltmek için merdivene çıktığı, çalıştığı sırada elektrik akıma kapılarak 4 metre yükseklikten aşağıya düştüğü görülüyor. “Hiçbir kırık çıkıksız atlattım elhamdülillah” Yaşadıklarını anlatan Uğur Bitim, “Akşamdan misafirlerim geldi. Saat 11.30’a kadar oturdular. Daha sonra 11.30’da dağıldılar. Ben de burada lambalarla uğraşıyordum. Ampulleri düzelteyim diye yukarıya çıktım, beşini bağladım. Yukarıya doğru biraz daha çekerek ufak tefek kendim yapıyordum. Beşinci sırada tam orada elektriğin dağıtım bağlantısı varmış, görmedim elimle beraber avuçladığım an 4 metre kadar yükseklikte salladı tam hatırlıyorum. Zaten gözlerim filan karardı. Orada çırpındığımı hatırlıyorum. Daha sonra sırtüstü yere düştüm. Biraz geri geri sürüklendim. Orada ayağa kalkar gibi oldum. Elime telefonu aldım. Hemen bir komşuyu aradım. Onlar ambulansa haber verdiler, sağ olsun müdahale ettiler hastaneye kaldırdılar. Elhamdülillah bir şeyim çıkmadı. Hiçbir kırık çıkıksız atlattım elhamdülillah” dedi.
İstanbul Akbank, geliştirdiği ‘büyük dil modeli’ ile müşterilerine hizmet verecek Akbank Teknoloji mühendisleri tarafından geliştirilen yeni ‘büyük dil modeli’, bankacılık uzmanlığı gerektiren konuları etkin bir şekilde anlayarak daha verimli ve hızlı sonuç üreten bir yapay zeka altyapısına olanak sunuyor. Geliştirilen yeni büyük dil modelinin ilk uygulama alanı müşteriler, iş ortakları ya da resmi kurumlardan yazışma yoluyla gelen binlerce talimat ve talebin anlaşılması, analiz edilmesi ve işlemlerin otomatik olarak gerçekleştirilmesi olarak belirlendi. Yenilikçi ürün ve hizmetlerle bankacılığın geleceğini şekillendiren Akbank, yürüttüğü yapay zeka çalışmalarının yanı sıra üretken yapay zeka (GenAI) çözümlerini de bir süredir odağına almıştı. Bu kapsamda banka, bankacılık alanındaki tecrübesini yapay zeka teknolojileri alanındaki gücü ile bir araya getirerek, bankacılık ürün ve süreçleri üzerine uzmanlaşmış kendi ‘büyük dil modeli’ni geliştirdi. Akbank Teknoloji mühendisleri tarafından geliştirilen yeni ‘büyük dil modeli’, açık kaynaklı birçok model üzerinde yürütülen araştırma çalışmalarının sonucunda seçilen, Türkçe ve İngilizceyle birlikte sekiz dilde iletişim imkânı sunan Mixtral modelini temel alıyor. 56 milyar token ve bankacılık özelinde 100 bin örnek doküman ile eğitilen bu yeni model, bankacılık uzmanlığı gerektiren konuları etkin bir şekilde anlayarak daha verimli ve hızlı sonuç üreten bir yapay zeka altyapısına olanak sunuyor. Bankacılık hizmetleri üretken yapay zeka ile yeniden şekilleniyor Geliştirilen büyük dil modelinin ilk uygulama alanı resmi kurumlar, iş ortakları ya da müşterilerden yazışma yoluyla gelen binlerce talimat ve talebin otomasyon dahilinde okunması, anlamlandırılması ve işlemlerin otomatik olarak gerçekleştirilmesi olarak belirlendi. Böylece müşteriler tarafından şubelere gelen para transferi talimatları gibi detaylı işlemlerin daha hızlı ve verimli bir şekilde gerçekleştirilmesi ile müşteri deneyimi en üst seviyeye çıkartılıyor. Akbank Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Gökçay yaptığı açıklamada, “Banka olarak bankacılığın geleceğini tanımlama vizyonumuzla inovasyon çalışmalarımızın sınırlarını genişletmeye devam ediyoruz. Günümüzün hızla değişen teknoloji ortamında yapay zeka, bulut tabanlı uygulama modernizasyonu, servis bankacılığı teknolojileri gibi alanlarda çalışmalarımızı titizlikle sürdürüyoruz. Teknoloji, bankacılığın geleceğinde kritik bir rol üstleniyor ve bu rol hem hizmetleri hem de müşteri deneyimini kökten değiştirecek güçte. Biz de önemli yatırım alanlarımızdan biri olan yapay zeka teknolojilerini, pek çok yeni bankacılık hizmetini sunabileceğimiz stratejik bir değer potansiyeli olarak görüyoruz” dedi. Bankanın daha önce sunduğu doğal ses modeli, yardımcı sohbet botları gibi yapay zeka uygulamaları ile her zaman müşterilerinin hayatını kolaylaştıran çözümlerde öncü olduğunu belirten Gökçay, sözlerine şöyle devam etti: “Günümüz dünyasının karmaşık finansal taleplerine cevap olabilmek için 76 yıllık bankacılık tecrübemizi, yapay zeka uzmanlığımız ile sentezleyerek kendi büyük dil modelimizi geliştirdik. Bu kapsamda müşterilerimizden gelen talepleri çok daha hızlı bir şekilde işleyerek yanıtlayacak ve kişiselleştirilmiş hizmetler sunarak üst düzey bir deneyim sağlayacağız. Bununla birlikte işlenen veriler yalnızca bankamız veri ortamlarında tutuluyor ve güvenle saklanıyor olacak. Geliştirdiğimiz yeni ‘büyük dil modeli’ müşteri talimatlarını işlemede ve doğruluk oranlarında yüksek başarı sağladı. Model, 56 milyar token ve bankacılık özelinde 100 bin örnek doküman ile eğitildi. Yaptığımız testlerde klasik doğal dil işleme çözümleriyle elde edilen doğruluk oranı, büyük dil modeli ile kurgulanan üretken yapay zeka ve arama optimizasyonu uygulamaları sonrası yüzde 35 artış gösterdi. Banka olarak, önümüzdeki dönemde de mevcut doğal dil işleme çözümlerini büyük dil modeli ile dönüştürmeyi ve yapay zeka temelli yeni bankacılık uygulamalarını hayata geçirmeyi amaçlıyoruz. Bu çerçevede, müşterilerimizin ihtiyaçlarını öngörebilen, hızlı ve güvenilir çözümler geliştirmek için teknolojiyi en etkin şekilde kullanmaya devam edeceğiz.”