EĞİTİM - 06 Temmuz 2021 Salı 09:16

Liseler için tercih heyecanı başladı

A
A
A
Liseler için tercih heyecanı başladı

Açıklanan LGS sonuçlarının ardından öğrencileri tercih heyecanı sardı. Yüz binlerce öğrenci geleceklerine yön verecek liseler için 5-16 Temmuz tarihleri arasında tercih listelerini doldurabilir. İTÜ ETA Vakfı Doğa Koleji Ortaokul Rehberlik Bölüm Başkanı Gülşen Aksu tercih yapacak adaylara önerilerde bulundu.

Liseye Geçiş Sınavı’na katılan öğrenciler için 5 Temmuz’da tercih dönemi heyecanı başladı. Liselere Geçiş Sistemi kapsamındaki merkezi sınav sonuçları 30 Haziran’da açıklandı. Merakla beklenen sonuçların açıklanmasının ardından yayınlanan 2021 Ortaöğretime Geçiş Tercih ve Yerleştirme Kılavuzu’nda yer alan esaslara göre tercihler yapılacak

. Öğrencilerin öğrenim hayatları boyunca kariyer hedefleri etkileyecek sınavlardan biri olan LGS sonrası yüz binlerce öğrenci iyi bir liseye yerleşebilmek için tercih yapacak.

İyi bir lisede eğitim alabilmek adına yapılacak tercih, öğrenciler için bir dönüm noktası olacak. Doğru tercihler öğrencilerin hayatlarının sadece dört yılını değil, üniversiteye gidiş yolunu da etkileyecek.

İTÜ ETA Vakfı Doğa Koleji Ortaokul Rehberlik Bölüm Başkanı Gülşen Aksu, tercih döneminde öğrenci ve ailelere önerilerde bulundu.

“Önemli olan sınav sonucu değil, sınav süresince verilen emektir”

Sınav sonucu ne olursa olsun bu sınavın sadece orta öğretime geçişte bir basamak olduğu unutulmamalıdır. Bu sebeple öğrenciler, tüm yıl gösterdikleri çaba için kendileriyle gurur duymalılar.

Aileler bu süreçte çocuklarıyla sınav sonucunun değerlendirmesini yaparken çocuğun kişiliğini değil çalışma davranışına yönelik geri bildirimler vermelidir. Öğrencilere sınav sonucu beklentinin altında kaldıysa “verimli çalışmanın önemi”nden, “bu yıl neyi daha iyi yapsaydı istenen bir sonuç alabilirdi?” başlıklarında görüşülmelidir. Sınav sonucu beklentileri karşıladıysa çalışma performansı takdir edilmeli ve bu çalışma performansının kendisine kazandırdığı ve eğitim hayatı boyunca kazandıracakları hakkında görüşülmelidir.
Aileler, önemli olanın sınav sonucu değil sınav süreci boyunca öğrencinin verdiği emek olduğunu her fırsatta dile getirmelidir. Sınav sonuçları yerine süreçleri takdir edilen öğrencilerin çalışma performansları pekiştirilmiş olur ve ebeveynlerinin gözündeki değerlerinin sınav sonucuyla ölçülmediğini fark ederler.

“Tercih işlemleri uzman kişilerle yapılmalıdır”

Tüm öğrenciler ve veliler yayımlanan 2021 Orta öğretime Geçiş Tercih ve Yerleştirme Kılavuzu’nu titizlikle incelemeli ve kılavuzda yer alan takvim doğrultusunda yaz programlarını planlamalılar.

Yayımlanan kılavuza göre tercih ve yerleştirme işlemleri bu yıl 5-16 Temmuz 2021 tarihleri arasında e-okul sistemi üzerinden yapılmalı ve okul müdürlüğü tarafından onaylanmalıdır.

Tercih sonuçları 26 Temmuz 2021 tarihinde açıklanacak ve aynı gün boş kontenjanların ilanıyla nakil süreçleri başlayacaktır.

Tercih işlemleri öğrencilerin kişilik özellikleri, ilgi alanları, kariyer hedefleri dikkate alınarak mutlaka bu alanda uzman kişilerle yapılmalıdır.

Yerleştirme işlemleri her yıl öğrencinin yüzdelik dilimine göre yapılır fakat geçen yıl sınava 1.472.088 öğrenci girmişken bu yıl sadece 1.038.492 öğrenci sınava girdiğinden bu fark yüzdelik dilimleri etkileyecektir. Bu sebeple tercih işlemleri yapılırken bir önceki yıla ait okulların yüzdelik dilimleri baz alınarak tercih işlemi yapılması yanıltıcı olabilir. Tercih işlemleri yapılırken öğrencinin Türkiye geneli başarı sırasına göre bir rota belirleyip tercih yapmak daha doğru olacaktır. Tercih listelerine ve tercih işlemleri ekranlarına e-okul ana sayfadan ulaşılabilecek.

Lise seçimi nasıl yapılmalı

Lise hayatı; bir öğrencinin gelecekle ilgili önemli kararlar aldığı, üniversite ve bölüm hedefleri belirlediği, kariyer planlamasını şekillendirdiği bir dönemdir. Aynı zamanda yaş itibarıyla öğrencilerin ergenlik döneminde olduğu psikososyal gelişim kuramlarına göre de kimlik oluşturdukları bir süreçtir. Bu nedenle lise hayatında öğrencilerin akademik becerileri kadar psikososyal ihtiyaçlarına duyarlı bir eğitim-öğretim ortamı oluşturmak gerekir. Veliler ve öğrenciler, iyi bir lise seçiminde bazı kriterleri göz önünde bulundurmalıdırlar. Bu kriterler:

Öğrenme ortamı
İyi bir lise, lise hayatının ilk yıllarından itibaren öğrenciyi tanımalı, ilgi, yetenek ve kişilik özelliklerini keşfedebilecekleri ve geliştirebilecekleri öğrenme ortamları oluşturmalıdır. İyi bir lisenin hem içeriğe hem de beceriye odaklanması gerekir. Lise müfredatının konu ve kazanımları içselleştirilmeli, özümseyerek öğrenme gerçekleşmeli, öğrenciler iyi kurgulanmış bir ölçme değerlendirme sistemi ve yayınlarla desteklenmeli, öğrencilere ve ailelere sık geri bildirim verilmelidir.

Üniversite hazırlık süreci

İyi bir lise, üniversite hazırlık süreçlerinde öğrencilerinin akademik takibini yapmalı ve belirli periyotlarda geri bildirimler vererek çalışma davranışlarını şekillendirmelidir. Üniversiteye geçişte uygulanan sınav sisteminde öğrencilerin dört yıllık lise eğitimi boyunca sorumlu oldukları konu ve kazanımlar ölçülür. Dolayısıyla lisenin ilk yıllarından itibaren öğrencilerin güçlü bir akademik altyapıya sahip olmaları gerekir. İyi bir lisenin bu bilinçle hareket etmesi, sadece rehberlik bölümünün değil, tüm öğretmenlerin de öğrencilerin akademik becerilerini yakından izledikleri, öğrenciye ve veliye sık geri bildirim verdikleri bir danışman öğretmenlik sistemi uygulanmalıdır.

Liseler için tercih heyecanı başladı

Sosyal beceri gelişimi

İyi bir lise; öğrencilerinin iletişim becerilerine, sosyal becerilerine önem vermelidir. Ergenlik dönemi, aynı zamanda genç yetişkinlik dönemine hazırlık demektir. Bu nedenle bir birey olarak toplum içinde yer edinecek öğrencilerin bu becerilerinin desteklenmesi gerekir.

Kulüpler, etkinlikler, sosyal sorumluluk projeleriyle lise hayatındaki öğrenme ortamlarını zenginleştirilmelidir. Öğrencilerin kendilerini çok yönlü geliştirebilecekleri akademik ve sosyal ortamlar sağlamalıdır.

Dijital dünyada dijital beceriler

İyi bir lise, öğrencilerin dijital becerilerini geliştirmelidir. İnsanlarla nasıl iletişim kurduğumuz, haberleştiğimiz, sosyalleştiğimiz, çevremizle, dünyayla ilgili gelişmelerden nasıl haberdar olduğumuz, alışverişimizi nasıl yaptığımız, anılarımızı nasıl biriktirdiğimizi dönüştüren dijital çağdayız. Dijital çağda öğrenmeyi sadece yüz yüze değil -pandemi döneminde deneyimlediğimiz gibi- uzaktan eğitimle de gerçekleştirdik. İyi bir lise, öğrencilerinin dijital dönemde nasıl kimlik oluşturduklarını ve dijital güvenlik konularını önemsemeli, öğrencilerinin kodlama, yazılım ve yapay zekâ gibi konularda becerilerini geliştirmelidir.

Proje temelli lise

İyi bir lise, öğrencilerin bilimsel süreç becerileri kazanmalarını desteklemelidir. Matematik, fizik, kimya, biyoloji, edebiyat, tarih, coğrafya gibi temel bilimlerde öğrencilerin araştırma yapmasını, bilimsel bilgi üretmesini sağlamalıdır. Öğrencilerini ulusal ve uluslararası bilimsel proje yarışmalarına yönlendirmelidir. Etik ve akademik dürüstlük gibi kavramları lise hayatında öğretmeli, üniversitedeki akademik hayata hazırlamalıdır. Bilim ve teknoloji üretme, ülkesine, topluma ve dünyaya katkı sağlayacak gençler yetiştirme misyonuna sahip olmalıdır.

Yabancı dil eğitimi

İyi bir lise, yabancı dil eğitimine önem vermelidir. Haftalık programda yabancı dil ders saatlerine yoğunluk vermeli ve öğrencilerin dil becerilerini nasıl geliştirdiği ile ilgili özgün bir programı olmalıdır. Öğrencilerin dil yeterliliğini ölçen uluslararası sınavlara hazırlamalıdır.

Hayata hazırlık

İyi bir lise; öğrencilerini tasarım odaklı düşünme, girişimcilik, liderlik, inovasyon, üretkenlik, problem çözme gibi kavramlarla tanıştırmalı. Bu alanlardaki projeler ve etkinliklerle öğrencilerini üniversitenin yanında geleceğin iş dünyasına da hazırlamalıdır.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Aydın Sınıf arkadaşlarını özür dileme bahanesi ile çağırıp darp ettiler Aydın’ın Efeler ilçesinde sınıf arkadaşları tarafından darp edilen ve çevredeki esnafa sığınan 7’inci sınıf öğrencisi çocuk, ambulansla hastaneye kaldırıldı. Başına aldığı darbe nedeniyle dikiş atılan çocuğun ailesi evlatlarını darp eden 2 çocuktan şikayetçi oldu. Olay, Efeler Ortaokulu’nda meydana geldi. Edinilen bilgiye göre, okulda eğitim gören 7’inci sınıf öğrencisi A.T.. bir gün önce henüz bilinmeyen bir nedenle beden eğitimi dersinde sınıf arkadaşları A.P. ve B.A. ile tartıştı. Çıkan arbedede A.T.’nin boynu çizilirken, olaydan bir gün sonra iddiaya göre sınıf arkadaşları A.P. ve B.A. arkadaşları A.T.’den özür dilemek istediklerini belirterek okul çıkışı mahalle arasında bir yere çağırdı. Burada özür dilemelerini beklediği arkadaşları tarafından darp edilen A.T. can havli ile çevredeki bir beyaz eşya servisine sığındı. 112 Acil Çağrı Merkezi’ne yapılan ihbar üzerine bölgeye sağlık ve polis ekipleri sevk edildi. Kısa sürede olay yerine gelen sağlık ekipleri darp sonucu yaralanan A.T.’ye ilk müdahaleyi yaparak ambulansla hastaneye kaldırdı. Hastanede başına dikiş atıldığı öğrenilen A.T. bir müddet müşahede altında kaldıktan sonra taburcu edildi. A.T.’nin ailesi hastanedeki işlemlerinin ardından polis karakoluna giderek evlatlarını yaralayan 2 çocuktan şikayetçi oldu. Olayla ilgili soruşturma sürüyor.
Diyarbakır Turistik Diyarbakır Ekspresi davul zurnayla karşılandı Ankara-Diyarbakır güzergahında ilk seferine başlayan Turistik Diyarbakır Ekspresi, Diyarbakır Tren Garı’nda davul zurna eşliğinde halayla karşılandı. 1051 kilometre hat uzunluğunda Ankara-Diyarbakır güzergahında işletilecek olan 180 kişi kapasiteli Ankara-Diyarbakır-Ankara Turistik Treni, Tarihi Ankara Garı’ndan dün hareket etmişti. Bu sezon ilk seferine başlayan tren, saat 16.15’te Diyarbakır’a ulaştı. Yolcular, davul zurna eşliğinde halayla karşılandı, yolculara çiçek takdim edildi. Yolcular, bir süre halaya dahil olarak oynayanlara eşlik etti. Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası (DTSO) Başkanı Mehmet Kaya, uzun süredir üzerinde çalıştıkları bir proje olduğunu, hem Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Devlet Demir Yolları ile hem de Kültür ve Turizm Bakanlığı ile yürüttükleri ve kendileri içinde önemli bir proje olduğunu söyledi. “Mezopotamya ekspresi diyoruz. Sadece Diyarbakır değil, aynı zamanda güzergahta Malatya, Elazığ ve Kayseri’de, buralarda da 3’er, 4’er saat durarak oranın da turizmine katkı koyan bir projeden bahsediyoruz” diyen Kaya, “Buraya geldikten sonra bir gece konaklıyor. 9 vagonlu bir trenin yolcularının bir kısmı da sadece aynı gün dönmeyecek. Burada kalıp, Diyarbakır’ı tanıyıp başka ulaşım araçlarıyla da dönebilecekler. Kent turizminin tanıtılması, kent turizmine katkı anlamında çok çok önemli” dedi. Bu 3 aylık süre içerisinde yapıldıktan sonra daha sonra hangi aylar içerisinde yapılacağı, nasıl devam edeceğiyle ilgili de oda ve Devlet Demir Yolları’nın ortak çalışmaları ile belirleneceğini belirten Kaya, şöyle konuştu: “Gelen misafirlerimizi ağırlıyoruz. Hem gastronomimizi gösteriyoruz, hem burada konaklamaları ile ilgili destekler veriyoruz, burayı tanımalarını istiyoruz. Bu 3 aylık deneme süreci bizler içinde önemli. İlgiye bakarsak bütün kompartımanlar dolu geldi. Gidişte de aynı şey olacak. Oraya da yoğun talep var. Bölgeden Ankara’ya, Kayseri veya Malatya’ya gidip oraları tanımak isteyen Diyarbakırlı hemşehrilerimizi de buna davet ediyoruz. Buradan Ankara’ya gidişle de yoğun bir talep var. Bu da bizi sevindiriyor.” Misafirleri; Diyarbakır Vali Yardımcısı İlyas Öztürk, TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürü Ufuk Yalçın, Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Mehmet Kaya, İl Kültür Turizm Müdürü Mehmet Sebahattin Genç, turizm temsilcileri ve çok sayıda davetli karşıladı.
Çorum Çorum’da fırtına köy düğününü savaş alanına çevirdi Çorum’un İskilip ilçesine bağlı Karaburun köyünde, fırtına düğün yerini savaş alanına çevirdi. Düğün çadırı, masa ve sandalyeler fırtına nedeniyle uçtu. Karaburun köyünde ikamet eden Yaşar Bıyık, oğlunun düğünü için köy meydanında yemek verdi. Yaklaşık bin 500 davetlinin katıldığı düğün yemeği aniden çıkan fırtına nedeniyle yarıda kalırken, düğün yemeği için kurulan çadır ile yemek için hazırlanan masa ve sandalyeler etrafa savruldu. Düğüne katılmak için köye gelen davetlilerin bir kısmı geri dönerken büyük bir bölümü ise köydeki samanlık ve çatı altlarına sığındı. Düğün daveti için kurulan düğün çadırı fırtına nedeniyle yırtılıp uçarken yemek için hazırlanan masa ve sandalyelerde savrularak çevredeki tarla ve bahçelere uçtu. Düğün çadırının fırtına nedeniyle uçmaması için büyük uğraş veren düğün sahibi ve davetlilerin çabaları yeterli olmadı. Yırtılan çadır çok sayıda parçaya ayrılırken, masa ve plastik sandalyelerin bir kısmı da kırıldı. Düğün sahibi Yaşar ve Erdal Bıyık kardeşler, "Düğünümüz vardı, fırtına her şeyi altüst etti. Yaklaşık bin 500 kadar davetlimiz vardı, fırtına sonrası her şey yarıda kaldı. Düğün çadırı, masa, sandalye her şey uçtu. Allah’tan gelen afat, düğün yarıda kaldı fakat can kaybımız yok, buna şükür" dedi.