EĞİTİM - 16 Haziran 2016 Perşembe 08:45

LYS'ye doğru: Hangi derslerde başarı arttı, hangilerinde düştü?

A
A
A
LYS'ye doğru: Hangi derslerde başarı arttı, hangilerinde düştü?

LYS başvurusunu tamamlayan öğrenciler büyük bir heyecanla sınav tarihini bekliyor. Üniversiteye girişin ilk aşaması olan YGS, 13 Mart’ta gerçekleşmişti. LYS için ise ÖSYM’nin takviminde açıklanan tarihler, 18 Haziran’da Sosyal Bilimler sınavı ile başlıyor. Merak edilen çok fazla soru var. Atılım Üniversitesi Strateji ve İş Geliştirme Müdürü Hasan Atasoy, hangi derslerde başarının arttığını, hangilerinde düştüğünü ve üniversite sınavlarında yıllar içinde ne gibi değişimler yaşandığını anlattı.

13 Mart tarihinde gerçekleşen Yükseköğretime Geçiş Sınavının (YGS) ardından gözler 18 Haziran tarihinden itibaren 5 farklı aşamada yapılacak olan Lisans Yerleştirme Sınavlarına (LYS) çevrildi. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi’nin (ÖSYM) takviminde açıklanan tarihlere göre Sosyal Bilimler sınavı 18 Haziran’da, Matematik sınavı 19 Haziran’da, Fen Bilimleri sınavı ile Yabancı Dil sınavı 25 Haziran’da, Edebiyat-Coğrafya sınavı ise 26 Haziran tarihinde gerçekleşecek. Ancak derslerdeki başarı ortalamaları yıllara göre değişkenlik gösteriyor. Genel olarak bakıldığında ise derslerin birçoğunda her geçen yıl başarı ortalaması düşüyor.

“FİZİK, KİMYA VE BİYOLOJİDE BAŞARI ORTALAMASI DÜŞÜYOR”
LYS Fizik, Kimya ve Biyoloji sınavlarında soru sayısı değişmemesine rağmen 2010 yılından bu güne sınavı geçerli adayların test ortalamasının gerilediğini söyleyen Atılım Üniversitesi Strateji ve İş Geliştirme Müdürü Hasan Atasoy, “2010 yılında 12 olan Biyoloji dersi genel test ortalaması 2011 yılında 11,37’ye geriledi. 2012 yılında ise 10,08 oldu. 2013 yılında arttı ancak 2014 yıllarında tekrar geriledi. 2013 yılında test ortalaması 11,15, 2014 yılında ise 9,33’e kadar geriledi. 2015 yılında ise 9,78’e yükseldi. Lise son sınıf öğrencilerinin daha başarılı olduğu gözlense de 2010 yılında lise son sınıf öğrencilerinin Biyoloji test ortalaması 12,7 iken 2015 yılında 10,53’e geriledi. Aynı şekilde lise mezunlarından sınava girip sınavı geçerli olan adayların test ortalaması 11,1’den 8,78’e geriledi. 2010 yılından 2015 yılına kadar ÖSYS’ye başvuran aday sayısı yüzde 47 artarken aynı süreçte benzer şekilde LYS 2 (Fizik, Kimya, Biyoloji) sınavı geçerli olan aday sayısı da yüzde 48 arttı” açıklamalarında bulundu. 

Fizik dersi genel test ortalamalarına da değinen Atasoy, “2010 yılında 9,5 olan Fizik dersi genel test ortalaması 2015 yılında 6,48’e geriledi. Lise son sınıf öğrencilerinin daha başarılı olduğu gözlense de 2010 yılında lise son sınıf öğrencilerinin Fizik test ortalaması 10,1 iken 2015 yılında 7’ye geriledi. Aynı şekilde lise mezunlarından sınava girip sınavı geçerli olan adayların test ortalaması 8,75’ten 5,79’a geriledi” diye konuştu. Kimya dersi için de durumun değişmediğini söyleyen Atasoy, “2010 yılında 14,1 olan Kimya dersi genel test ortalaması 2011 yılında 11,43’e geriledi. 2012 yılında ise 9,87 oldu. 2013 yılında arttı ancak 2014 yıllarında geriledi. 2013 yılında test ortalaması 10,19, 2014 yılında ise 7,54’e kadar geriledi. 2015 yılında 8,75’e yükseldi. Yine aynı şekilde lise son sınıf öğrencilerinin daha başarılı olduğu gözlense de 2010 yılında lise son sınıf öğrencilerinin Kimya test ortalaması 14,9 iken 2015 yılında 9,52’ye geriledi. Aynı şekilde lise mezunlarından sınava girip sınavı geçerli olan adayların test ortalaması 13,1’den 7,73’e geriledi” ifadelerini kullandı. 

GEOMETRİ VE MATEMATİKTE ORTALAMALAR HER YIL DÜŞÜYOR
“LYS Geometri sınavında yıllardan beri 30 soru soruluyor ancak genel test ortalaması 2010 yılında 10,5 iken 2015 yılında 3,8’e kadar geriledi” diye konuşan Atasoy, “Her ne kadar lise son sınıfta okuyan öğrencilerin LYS Geometri ortalaması göreceli olarak mezunlardan daha yüksek gözükse de yıllar geçtikçe bu rakamda ciddi düşüşler yaşandı. 2010 yılında lise son sınıfta okuyan öğrencilerden sınavı geçerli olanların LYS Geometri sınav test ortalaması 10,8 iken yıllar geçtikçe gerileyerek (2014 yılında bir önceki yıla göre yükselmiş olsa bile) 2015 yılında 4,1 oldu” dedi. 

2010 yılında LYS’de puanı hesaplanan toplam 593 bin 253 öğrencinin LYS Matematik test ortalamasının 50 soruda 14,2 olduğunu, puanı hesaplanan toplam 317 bin 868 son sınıf öğrencisinin doğru cevap ortalamasının 14,7 olduğunu ve mezunların test ortalamasının ise 13,6 olduğunu belirten Atasoy, “2011 yılında genel ortalama 15,11’e yükseldi, lise son sınıfların Matematik test ortalaması ise 15,93 oldu. 2012 yılında 13,17’ye gerileyen genel ortalama lise son sınıflar için 14,43 oldu. Gerileme 2013 ve 2014 yıllarında da sürdü ve genel ortalama 2013 yılında 12,32, 2014 yılında 9,72 oldu” diye konuştu.

LYS TARİH SINAVLARINDA MEZUNLAR SON SINIFLARDA OKUYANLARDAN DAHA BAŞARILI
“Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavlarında (ÖSYS) genel olarak Lise son sınıfta okuyan öğrenciler daha başarılı oluyor. Ancak bu Tarih sınavları için geçerli değil. 2010 yılından geçtiğimiz yıla kadar 6 Tarih sınavının test ortalamaları değerlendirildiğinde mezunların son sınıfta okuyan öğrencilere göre bariz bir şekilde daha başarılı olduğu görülmektedir” diyen Atasoy, açıklamalarına şöyle devam etti: “Soru sayısı değişmemesine rağmen ve her yıl 44 soru sorulmasına rağmen, genel test ortalaması 2010 yılında 17,3 iken 2015 yılında 13,1’e kadar gerilemiştir ancak değerlendirilen her yıl mezunların orta öğretim kurumlarının son sınıfında okuyanlara göre başarılı olduğu görülmektedir. 2010 yılında son sınıf öğrencilerinin test ortalaması 16 iken mezunların 18,5 idi. Geçtiğimiz yıl da son sınıf öğrencilerinin ortalaması 12,7 iken mezunların not ortalaması 13,6 idi.”

LYS TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI SINAVINDA LİSE SON SINIFTA OKUYANLAR İLE MEZUNLARIN BAŞARILARI BENZER
“Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavlarında (ÖSYS) genel olarak lise son sınıfta okuyan öğrenciler daha başarılı oluyor” diye konuşan Atasoy, “Örneğin 2015 yılında lise son sınıfta okuyan öğrencilerden sınavı geçerli olanların Kimya sınav ortalaması 30 soru üzerinden 9,52 iken mezun adayların sınav ortalaması 7,73. Türk Dili ve Edebiyatında 2010, 2012, 2013 ve 2014 yıllarında son sınıfta okuyan adayların test ortalamaları mezunlardan daha yüksek iken 2011 ve geçtiğimiz 2015 yılında mezun adayların Türk Dili ve Edebiyatı Sınav ortalamaları ortaöğretim kurumlarının son sınıflarında okuyanlardan daha yüksek oldu” dedi.
 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Çanakkale Hamidiye Tabyalarında 23 Nisan coşkusu yaşandı Çanakkale’de 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı kutlamaları kapsamında, Anadolu Hamidiye Tabyalarında gerçekleştirilen etkinliklerle çocuklar, bayram coşkusunu doyasıya yaşadı. 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın 104. yıl dönümü kutlama programı Anadolu Hamidiye Tabyalarında gerçekleştirilen kortej yürüyüşüyle başladı. Etkinliğe; Vali İlhami Aktaş ve eşi Songül Aktaş, Boğaz ve Garnizon Komutanı Tuğamiral Mustafa Biçen ve eşi Sibel Biçen, Çanakkale Belediye Başkanı Muharrem Erkek ve eşi Özen Algönül Erkek, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. R. Cüneyt Erenoğlu, Çanakkale Savaşları Tarihi Alan Başkanı İsmail Kaşdemir, Vali Yardımcısı Hakkı Uzun, İl Emniyet Müdürü Selim Arıcı, İl Jandarma Komutanı J. Albay Sadi Akman, Sahil Güvenlik Batı Marmara Grup Komutanı SG. Yb. Ercan Oran, İl Milli Eğitim Müdürü Ferhat Yılmaz, protokol üyeleri, siyasi parti temsilcileri, protokol üyeleri, kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcileri, öğrenciler ve vatandaşlar katıldı. Saygı duruşu ve İstiklal Marşının okunması ile başlayan 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı Kutlama programında Ticaret Borsası İlkokulu öğrencisi Cihan Ata Sevinç tarafından “Dünya Çocuk Bayramı” isimli şiir okundu. Kepez Atatürk İlkokulu öğrencileri tarafından halk oyunları gösterisinin izlenmesinin ardından Vali İlhami Aktaş ve eşi Songül Aktaş, Boğaz ve Garnizon Komutanı Tuğamiral Mustafa Biçen ve eşi Sibel Biçen, Çanakkale Belediye Başkanı Muharrem Erkek ve eşi Özen Algönül Erkek ve protokol üyeleri 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı etkinlikleri kapsamında okullar ve kurumlar tarafından açılan stantları ziyaret ederek, çocukların 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı sevincini ve coşkusunu paylaştı. Hamidiye Tabyalarında kurulan stantlarda çocuklar ile yakından ilgilenip, bir süre görüşerek sohbet eden Vali İlhami Aktaş, stantlarda bulunan ürünler hakkında bilgi aldı ve çocukların 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nı kutladı.
Bursa Osmangazi, çocuklarla şenlendi Osmangazi Belediyesi, Mustafa Kemal Atatürk’ün çocuklara armağan ettiği 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı dolayısıyla muhteşem bir kortej programı hazırladı. Çocuklarla birlikte Atatürk Heykeli’ne çelenk sunan Osmangazi Belediye Başkanı Erkan Aydın, daha sonra Türk bayrakları ve Atatürk posterleri ile süslenen Cumhuriyet Caddesi’ndeki kortej yürüyüşüne katıldı. Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin açılışının ve 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın 104. yılı, Osmangazi’de büyük coşkuyla kutlandı. Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün tüm dünya çocuklarına armağan ettiği bayram için ilk olarak Başkan Aydın, çocuklarla birlikte Atatürk Heykeli’ne çelenk sunarak, saygı duruşunda bulundu. Daha sonra Zafer Plaza Meydanı’nda binlerce vatandaşın katılımıyla bir tören gerçekleşti. “Çocukluğumuzu hatırladık” CHP Osmangazi İlçe Başkanı Cengiz Çelikten ve meclis üyelerinin de katıldığı törende konuşan Osmangazi Belediye Başkanı Erkan Aydın, "Tam 104 yıl önce Türkiye Büyük Millet Meclisi’ni açarak büyük kurtuluş savaşını o meclisten idare ederek savaşta bile kapatmayarak ardından Cumhuriyeti ilan edip tam bağımsızlığımızı bizlere armağan eden Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk, silah arkadaşları ve aziz şehitlerimizi saygı, minnet ve rahmetle anıyorum. Ruhları şad olsun. Büyük önder, o gün bir vizyon çizdi. Dünyada hiçbir ülkede olmayıp tek olan bir bayramı çocuklara hediye etti. 19 Mayıs’ı da gençlere hediye etti. Bunda büyük bir ileri görüşlülük, vizyon ve geleceğimizi emanet ettiği çocukların ne kadar değerli olduklarını bilmeleri ve ona göre yetiştirmemiz gerektiğini asla unutmamamız için ilan etti. O yüzden bu bayramda çocuklarımızın, yani geleceğimizin ne kadar değerli olduğunu bir kez daha hatırladık. Umarım onlarla birlikte muasır medeniyetler seviyesine ulaşma arzusunu bizlere emanet edilen bu görevi hep birlikte daha iyi yapacağız. 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nı kutluyorum” diye konuştu. Sadi Etkeser İlkokulu öğrencilerinin bando ve halk oyunları gösterisinin ardından marşlar eşliğinde kortej yürüyüşüne geçildi. Başkan Aydın, çocuklar ve aileleriyle birlikte Zafer Plaza Meydanı’ndan Cumhuriyet Caddesi boyunca çocuk bandosu eşliğinde marşlar söyleyip, ay yıldızlı bayrakları sallayarak coşkulu bir yürüyüş gerçekleştirdi. Esnaf ve vatandaşların da büyük ilgi gösterdiği kortej yürüyüşü Abdal Meydanı’nda son buldu.