KÜLTÜR SANAT - 30 Kasım 2009 Pazartesi 11:44

Mimari harika: Çivisiz Cami

A
A
A
Mimari harika: Çivisiz Cami

Samsun'un Çarşamba ilçesinde bulunan ve 800 yıl önce hiç bir çivi kullanılmadan yapılan ahşap cami görenleri hayrete düşürüyor.

MUAMMER AY / SAMSUN 

Samsun´un Çarşamba ilçesinde tek çivi kullanılmadan yapılan ismiyle Çivisiz Camii, restore edildikten sonra ziyaretçi akınına uğruyor.

İlçe merkezinde Hasabahçe Göçeli Mezarlığı içinde bulunan, halk arasında da 'Mezarlık Cami' diye adlandırılan çivisiz camiyi inceleyen Tüm Mühendisler ve Mimarlar Birliği Platformu (TMMMBP) Genel Başkanı Mimar-Ekonomist Remzi Kozal, camiye hayran kaldığını açıkladı. 

800 yıl önce inşa edilen ve ahşap olmasına rağmen hiçbir çivi kullanılmadan yapılan söz konusu caminin Türk ahşap mimarisinin şaheseri ve dünya kültür mirası olduğunu belirten Ramzi Kozal, "Selçuklular döneminde inşa edildiği tahmin edilen ahşap mimarimizin bu muhteşem şaheser; geçmişten geleceğe çok önemli bir köprü olarak yer almakta ve mimarlık tarihimize ışık tutmaktadır. 800 yılı aşkın bir süredir çürümeden, bozulmadan ayakta durabilen böyle bir yapı yalnızca Türkiye'de değil, dünyada da nadirdir ve yoktur. Halen ibadete açık olan bu camii, ecdadımızın her konuda olduğu gibi mükemmeliyetçiliğini, ahşap yapı konusundaki uzmanlığını göstermektedir ki, ahşabın, uzun süre dayanabilmesi için kestane ağaçlarının kesim zamanı, kurutulması ve işlenmesi son derece önemlidir. Bu bina, dönemi itibari ile bir mimari şaheser olmasının yanı sıra, kültür ve turizm açısından da, bir dünya kültür mirası olarak ta büyük önem taşımaktadır" dedi.

Söz konusu caminin Vakıflar Genel Müdürlüğü mülkiyetinde bulunduğunu hatırlatan Kozal, cami hakkında şu bilgileri verdi: "Tamamen ahşaptan ve metal çivi kullanılmadan yapılmış olup tek katlı ve dikdörtgen planlıdır. 392 metrekarelik alanı kapsayan caminin dış duvarları 10 santim kalınlığında, 50-60-70 santim eninde ve 10-15 metre uzunluğundaki kestane ağaçlarından kalaslarla (dilmelerle) örülmüştür. Bu dilmeler birbirine giydirme usulü ile monte edilmiş, köşelerde geçme tekniği ile bağlantı sağlanmıştır. Kiremitlerle örtülü olan çatısı, camiyi bir şemsiye gibi kapatmakta, iç kısımda direklerle desteklenmektedir. Caminin minaresi zaman içerisinde yıkılmıştır. Caminin tavanı çeşitli bitkisel motiflerle süslüdür. Caminin giriş saçağında hilal şeklinde bir görünüm vardır. Yine caminin giriş kapısının üstünde yay şeklinde bir görünüm bulunmaktadır. Caminin kapısından içeriye girince karşımıza birinci direkte yukarıyı gösteren ok işaretlerine rastlanmaktadır. Bu işaretler yükselmeyi geleceğe güvenle bakmayı vurgulamaktadır. Başınız dik olsun kimseye eğilmeyin anlamındadır. Kıble yönünde mihrabın sağında ve solunda üçer ışık penceresi vardır. Caminin pencerelerinin kıble yönünde olması ayrı bir anlam taşımaktadır. Camiye dıştan ve içten baktığımızda, seccade şeklinde kıbleye uzanmış secde eder gibidir. Mihrabın üzerinde hilal ve hilalinde üzerinde 11 tane yıldızın ışık saçtığını görmekteyiz."

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Balıkesir Balıkesir adayları seçmene sosyal medyadan ulaştı Balıkesir Büyükşehir Belediye Başkan adayları, seçim sürecinde yaptıkları propagandaları sosyal medya üzerinden halka ulaştırdı. Adaylar, bazı sosyal medya platformlarına daha fazla ağırlık verirken, sıkılan eller, vaatler, seçmenler ile birlikte verilen mesajlar sosyal medya üzerinden vatandaşa iletildi. Balıkesir’de sosyal medya hesabında en fazla takipçisi bulunan aday ise İYİ Parti’nin adayı Turhan Çömez oldu. 361 bin kişinin takip ettiği Çömez, sosyal paylaşım sayfası X’i aktif kullandı. Balıkesir’de Büyükşehir Belediye Başkan adayları, afiş, broşür, medya reklamları gibi unsurlarla diğer rakiplerinden öne çıkmak istese de en çok kullanılan platformlardan birisi de sosyal medya oldu. AK Parti - CHP - İYİ Parti adaylarının takipçi rakamları ise şu şekilde: Sosyal medya sayfası Facebook’ta CHP’nin adayı Ahmet Akın 61 bin, AK Parti’nin adayı Yücel Yılmaz 49 bin, İYİ Parti’nin adayı Turhan Çömez ise 8 bin 500 takipçi ile iletişim halinde. Sosyal medya sayfası X’te ise durum değişiyor. İYİ Parti’nin adayı Çömez 361 bin, CHP’nin adayı Ahmet Akın 93 bin, AK Parti’nin adayı Yücel Yılmaz ise 47 bin takipçiye sahip. Daha çok gençlerin aktif kullandığı Instagram platformunda ise CHP’nin adayı Ahmet Akın 78 bin, AK Parti’nin adayı Yücel Yılmaz 65 bin, İYİ Parti’nin adayının ise 50 bin takipçisi mevcut.
Ordu Tır şoförleri iftar saatini Ordu’ya göre ayarlıyor Ordu’da, Ramazan ayının simgesi haline gelen uzun yol şoförlerine iftariyelik dağıtımı Büyükşehir Belediyesi tarafından uygulanmaya devam ediyor. Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Mehmet Hilmi Güler’in göreve başlamasından sonra başlatılan uygulama, uzun yol şoförleri ve vatandaşların beğenisini kazanıyor. Ordu Büyükşehir Belediyesi yardımlaşma ve dayanışma ayı olan Ramazan ayı ile birlikte yaptığı çeşitli çalışmalarla birçok vatandaşa dokunmaya devam ediyor. Büyükşehir Belediyesi, 5 yıl önce başladığı uzun yol şoförlerine ve şehirlerarası seyahat eden vatandaşlara iftariyelik ikramı bu sene de devam ediyor. Uzun yol şoförleri uygulamadan memnun Ordu’dan geçen uzun yol şoförleri başta olmak üzere iftara yetişemeyen vatandaşların noktası olan Ramazan iftariyelik dağıtım noktaları, Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Mehmet Hilmi Güler’in göreve başlamasından sonra her Ramazan ayında hizmet veriyor. Yapılan uygulama özellikle Ordu üzerinden doğu ve batı istikametine yük taşıyan uzun yol şoförlerini mutlu ederken, iftar saatlerini Ordu’ya göre ayarlayan şoförler bu uygulama sayesinde mutlu olduklarını belirtiyor. “5 yıldır orucumuzu Ordu’da açıyoruz” İftar saatinde Ordu Büyükşehir Belediyesi’nin yol üzerinde kurduğu iftariyelik stantlarında oruçlarını açan uzun yol şoförleri, aldıkları hizmet karşısında emeği geçen herkese teşekkür etti. Şoförler, “Her Ramazan olduğu gibi bu Ramazan ayında da iftarımızı Ordu’da açıyoruz. Biz uzun yol şoförleri olarak yıllardır iftar saatimizi Ordu’ya göre ayarlıyoruz, şimdi yine buradayız. Durduk, mola verdik, iftarımızı açacağız. Burada böyle güzel bir hizmet var, teşekkür ediyoruz. Yapanlardan emeği geçen herkesten Allah razı olsun” ifadelerine yer verdiler. Ordu Büyükşehir Belediyesi’nin iftariyelik hizmeti, Ramazan ayı boyunca şehrin giriş ve çıkışlarında uygulanmaya devam edecek.
Bursa DOSAB ve DOSABSİAD geleneksel iftar programında bir araya geldi DOSAB ve DOSABSİAD tarafından bu yıl da gerçekleştirilen geleneksel iftar yemeği programında bölge sanayicileri bir araya geldi. Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi Sanayici ve İş İnsanları Derneği (DOSABSİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Nilüfer Çevikel ve Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi (DOSAB) Yönetim Kurulu Başkanı Levent Eski’nin öncülüğünde düzenlenen iftar programında bölge sanayicilerinin de katılımıyla birlik ve dayanışma ruhu bir kez daha pekiştirildi. Yoğun katılımla gerçekleştirilen iftar organizasyonunda birlik ve beraberlik vurgusu yapan DOSABSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Nilüfer Çevikel, “Ramazan ayının bereketini paylaştığımız şu günlerde birlikte olmak bizlere manevi huzur ve güç veriyor. Bu ayda ihtiyaç sahiplerine yardım eli uzatmak bizler için bir vazife ve sorumluluktur. Bu doğrultuda DOSAB ile iş birliğinde ihtiyaç sahiplerine erzak yardımlarımızı ulaştırdık. Birlik ve beraberliğimizi deprem zamanında da göstererek ihtiyaç malzemelerinin yer aldığı TIR’ları bölgeye gönderdik. Ayrıca çeşitli gruplarda ihtiyaçları belirleyerek toplumsal dayanışmanın gücünü ortaya koymaya çalışıyoruz. DOSAB Başkanımız Levent Eski de Türkiye’de örnek bir OSB olma yolunda faaliyetler sürdürerek çalışmalarımıza destek oluyor. Bizler de DOSABSİAD olarak gerek ekonomik, gerek kültürel gerekse sosyal faaliyetlerimizle, her zaman toplumumuzun yanında olmaya ve bugün burada aynı sofrada bir araya gelen sanayicilerimizle kentimiz ve ülkemize değer katmaya devam edeceğiz” ifadelerini kullandı. Bölgede hayata geçirilen önemli proje ve faaliyetlere değinen DOSAB Yönetim Kurulu Başkanı Levent Eski ise, “Sanayicilerimizin üretimini güçlendirmek adına yaptığımız faaliyetlerin yanı sıra, birlik ve beraberliği güçlendirmek de öncelikli hedefimizdir. Yaptığımız yardımların ihtiyaç sahiplerine umut ve destek olmasını diliyorum. Bu değerleri yaşatarak, bölgemizin gelişimine katkıda bulunmayı sürdüreceğiz" dedi.
Gaziantep Artan kakao fiyatları çikolata ihracatçılarının gündeminde Çikolata ve kakao içeren gıda müstahzarları ihracatının, 2023 yılında gerçekleşen 12,4 milyar dolar büyüklüğündeki hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ihracatı içinde yüzde 7’lik yere sahip olduğuna dikkat çeken TİM Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri Sektör Kurulu Ahmet Tiryakioğlu, kakao fiyatlarındaki yükselişi değerlendirdi. Türkiye Gıda İhracatçıları, iklim değişikliği ve kuraklık gibi etkenlere bağlı olarak ton başına fiyatı 10 bin doları aşarak tarihi zirveye ulaşan kakao fiyatları hakkında değerlendirmelerde bulundu. Çikolata ve kakao içeren gıda müstahzarları ihracatının, 2023 yılında gerçekleşen 12,4 milyar dolar büyüklüğündeki hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ihracatı içinde yüzde 7’lik yere sahip olduğuna dikkat çeken TİM Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri Sektör Kurulu Ahmet Tiryakioğlu, kakao fiyatlarındaki yükselişi şu şekilde değerlendirdi: “TÜİK verilerine göre geçen yıl 211 bin tonu geçen toplam kakao ithalatımızın büyüklüğü 672 milyon dolara ulaştı. Yurt içindeki tüketim ihtiyacını da kapsayan bu hammadde girişinin sonunda 2023 yılı çikolata ve kakaolu ürün ihracatımız 860 milyon dolar oldu. Gıdanın hemen hemen her alanında olduğumuz gibi, firmalarımız çikolata konusunda da çok geniş bir coğrafyaya hizmet veren rekabetçi bir yapıya sahip. Öte yandan uluslararası müşteri profilimizin temel bir özelliği, fiyat hassasiyetlerinin yüksek olması. Bir kilo kakao fiyatının 10 dolara ulaştığı bir ortamda çikolata üretim maliyetleri zorlayıcı oluyor.” Güneydoğu Anadolu’nun çikolata ihracatında ABD ilk 3’te Yılın ilk 2 ayında Türkiye’nin çikolata ve kakaolu mamul ihracatının yüzde 14,3 artışla 149,2 milyon dolara eriştiğine dikkat çeken Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Celal Kadooğlu, “Kakao fiyatlarında yaşanan artışın tam da talebin çok yükseldiği Ramazan Bayramı öncesine gelmesi, ürünün satış kârlılığını etkiledi. Fiyatların artmasında arz sıkıntısının yanında, ilerleyen aylarda talebin daha da artacağını öngörerek stok yapan büyün alıcıların spekülatif etkisi olduğu kesin. Mevcut üretim rakamları, fiyatların uzun süre daha gevşemeyeceğini gösteriyor. Stoklarındaki kakaonun azalmaya başladığını gören üreticilerimiz de tedarik sorununu aşmak için alternatif ülkelere yoğunlaşıyor. Güneydoğu Anadolu son yıllarda çikolata ve kakaolu ürün ihracatında en güçlü bölgelerden biri haline geldi. Bu ürünün bölgemizin hububat sektörü ihracatı içindeki payı 2023 yılında yüzde 4,8 seviyelerine yükseldi. Güneydoğu’dan en fazla çikolata ihracatını Irak ve Libya’dan sonra ABD’ye yapıyoruz. İhracatçı firmalarımız çikolata çeşitlerini son yıllarda çok artırdılar, inovatif ürünlerle güçlü markalarımızın sayısını artırmayı amaçlıyoruz” diye konuştu. TGİ Hakkında GAİB, İİB, AKİB, OAİB, EİB ve KİB çatısı altındaki 6 İhracatçı Birliğini bir araya getiren Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri Sektör Kurulu, yeni dönemde tanıtım çalışmalarını Türkiye Gıda İhracatçıları (TGİ) markasıyla yürütüyor. İştigal alanları arasında bisküvi-pasta, buğday unu, bitkisel yağlar, şeker ve kakao mamulleri, makarna, bakliyat ve baharat gibi birçok gıda ürününün yer aldığı 6 İhracatçı Birliğinin oluşturduğu TGİ, yurt dışında ortaklaşa yürüttüğü faaliyetlerde Turkish Food Exporters markasını kullanıyor.