EĞİTİM - 30 Haziran 2022 Perşembe 09:11

Pandemi döneminde eğitim uygulamalarının verimliliğine mercek tutuluyor

A
A
A
Pandemi döneminde eğitim uygulamalarının verimliliğine mercek tutuluyor

Pandemi sürecinin en çok tartışılan konularından biri de eğitim süreci oldu. Tüm eğitim-öğretim kademelerinde uygulanan hibrit, uzaktan öğretim sistemlerin verimliliği tartışma konusu olmaya devam ediyor. Ancak uzaktan eğitim sürecini en iyi yürüten kurumların başında gelen İstanbul Topkapı Üniversitesi, pandemi sürecinde eğitim alanında yaşanan gelişmelere mercek tuttu.

Proje yürütücülüğünü İstanbul Topkapı Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Barış Bulunmaz’ın yaptığı ve araştırma görevlileri Ramazan Bilge, Bahşende Çoban ve Berna Uysal’ın da proje araştırmacıları olarak yer aldığı “Pandemi Sürecinde Üniversitelerde Eğitim Yöntemleri ve Verimlilik Araştırması” başlıklı, 14 ay süren İstanbul Topkapı Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi tamamlandı. Birinci bölümde; eğitim bilimleri, psikoloji ve bilişim perspektifinden pandemi sürecine yönelik akademik bakışın gerçekleştirildiği bilimsel araştırma projesinde; pandemi süreci ve eğitim uygulamaları, psikoloji üzerinden pandemi dönemini okumak ile bilişim teknolojileri ve pandemi dönemi ele alınarak, bilimsel ve sosyal analizler yapıldı ve sürece yönelik yorumlarda bulunuldu.

“Araştırma 15 üniversiteden, bin 604 öğrenci ile hazırlandı”
Projenin ikinci bölümünde ise; pandemi sürecinde eğitim yöntemlerinde verimlilik ve üniversite öğrencilerine yönelik, İstanbul’da yer alan 15 üniversiteyi ve bin 604 öğrenciyi kapsayan çok boyutlu bir araştırma gerçekleştirildi.

Projeye yönelik olarak proje yöneticisi Prof. Dr. Barış Bulunmaz şunları söyledi: “Projenin muhteviyatını ve sorunsalını açık bir biçimde ortaya koymak için, Türkiye’deki üniversitelerde uzaktan eğitim faaliyetlerinin nasıl ve hangi yöntemlerle gerçekleştirildiği, bu sürecin en hassas yerinde bulunan üniversite öğrencilerinin bu faaliyetlerden ne kadar faydalandığı ve verimlilik elde ettiği ana amaç sorusu çerçevesinde, projenin hedeflediği temel veriyi elde etmek için üç ayrı araştırma sorusu, üç ayrı hedef kitlenin analizini oluşturacak şekilde tasarlandı. Öncelikli olarak; Covid-19 pandemisi sürecinde üniversitelerin uzaktan eğitim birimlerinin hangi altyapı ve metotları kullanarak eğitim faaliyetlerini bir aksaklığa neden olmayacak şekilde gerçekleştirdiği irdelendi, daha sonra uzaktan eğitim faaliyetlerinin uygulayıcısı konumunda bulunan öğretim elemanlarının dijital teknolojileri kullanma konusundaki yetkinliğinin ne düzeyde olduğu saptanmaya çalışıldı ve son olarak da pandemi sürecinin ortaya çıkardığı uzaktan eğitim uygulamalarının alıcısı konumunda bulunan üniversite öğrencilerinin bu uygulamalardan elde ettiği verimlilik düzeyi araştırıldı. Üç ayrı hedef kitle olmasına rağmen, nesnellik ölçütünün daha somut verilere dayandırılması ve manipülatif bir tarafa kaymaması adına ilk iki araştırma sorusu uzaktan eğitim birimlerinde çalışan personele, üçüncü araştırma sorusu ise üniversite öğrencilerine uygulandı. Böylelikle uzaktan eğitim faaliyetlerinin tüm paydaşları olan; uzaktan eğitim birimlerinde çalışanlar, öğretim elemanları ve öğrenciler araştırma evreninin veri toplama kaynakları olarak belirlendi. Aslında bu yöntem sayesinde işin teknik tarafını, uygulayıcısını ve alıcısını aynı potada eriterek, herkese söz hakkı tanıyarak, taraf olmayarak, tek taraflı bakmayarak, bilimsel etik kurallarının gerektirdiği çoğunlukçu, nesnel, tarafsız, geçerliliği ve güvenilirliği sınanmış verinin/bilginin elde edilme imkanı bulundu.”

“Evrensel düzeyde ülkemize fayda sağlayacak çalışmalara devam edeceğiz”
Projeden elde edilen verilerin İstanbul Topkapı Üniversitesi tarafından bilimsel bir rapor şeklinde kitap haline getirildikten sonra kamuoyu ile paylaşılacağını ifade eden Prof. Dr. Bulunmaz, “Elde edilen verilerin ufak bir kısmını temmuz ayının başında İspanya’nın Mallorca şehrinde gerçekleştirilecek uluslararası bir konferansta paylaşacağız. Daha sonra ise projeden elde edilen veriler çerçevesinde üretilecek üç bilimsel yayın daha yapacağız. Sonuç olarak; bir yıldan fazla bir süreyi kapsayan, sadece uygulama aşaması dört ayı bulan, bilimsel geçerlilik ve güvenilirlik konusunda azami gayret gösterilen, etik ilkelere sıkı sıkıya bağlı ve ülkemizin eğitim havuzuna bir nebze olsun katkı sağlamayı amaçlayan bilimsel araştırma projemizi tamamladık. Bizler elimizden geldiğince iyisini ve doğrusunu yapmaya çalıştık, hatalarımız ya da gözümüzden kaçanlar mutlaka olmuştur, umarız bayrak yarışı olarak gördüğümüz bu bilim koşusunda hem farklı disiplinler üzerinden ilave katkı sağlayacaklar hem de daha iyisini yapacaklar olur. Daha nice projelere, bilimsel dünyanın hakkettiği katkılara ve evrensel düzeyde ülkemize fayda sağlayacak çalışmalara üniversite olarak devam edeceğiz” dedi.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Muğla Fethiye’de Softbol Türkiye Şampiyonası başladı Muğla’nın Fethiye ilçesinde Küçük Kızlar ve Yıldız Kızlar Okul Sporları Türkiye Softbol Şampiyonası, açılış seremonisi ile başladı. Kız sporcular 5 gün boyunca mücadele edecek. Türkiye Okul Sporları Federasyonu tarafından Fethiye’de ilk defa düzenlenen Küçük Kızlar ve Yıldız Kızlar Okul Sporları Türkiye Softbol Şampiyonası törenle başladı. Saygı duruşu ve İstiklal Marşı’nın ardından tören geçişiyle başlayan şampiyonada, kız öğrenciler 5 gün boyunca mücadele edecek. 29 Nisan Pazartesi gününe kadar devam edecek karşılaşmaların ardından küçük kızlar ve yıldız kızlar Türkiye şampiyonları belli olacak. 16 ilden 33 takımla 500 sporcunun katıldığını söyleyen Fethiye Gençlik ve Spor Müdürü Harun Reşit Yiğit, “Bu tür organizasyonlar ilçenin tanıtım ve turizmine büyük katkı sağlıyor” dedi. Açılış töreninde sporculara hitap eden Fethiye Gençlik ve Spor Müdürü Harun Reşit Yiğit, “Geçen hafta okul sporları Beyzbol şampiyonasını ilçemizde tamamlamıştık. Farklı spor dallarının müsabakalarında öğrencilerimizi misafir ediyoruz. Bu tür organizasyonlar ilçenin tanıtım ve turizmine büyük katkı sağlıyor. Bu anlamda federasyon başkanımıza da teşekkür ediyoruz. 16 ilden 500 sporcumuz, 33 takımımız var. Pazartesi günü de Türkiye şampiyonlarımız için ödül töreni yapacağız” dedi.
Diyarbakır Diyarbakırlı öğrenciler NASA Conrad Challenge 2024 Finallerinde Türkiye’yi temsil ediyor Bahçeşehir Koleji Diyarbakır Hevsel Kampüsü öğrencilerinden oluşan Healthy Companions takımı, Houston NASA Uzay Merkezi’nde düzenlenen Conrad Challenge 2024’te Türkiye’yi temsil edecek tek takım olarak seçildi. Conrad Challenge, NASA bünyesinde düzenlenen prestijli bir yarışma olup, Healthy Companions takımı Türkiye’deki tek temsilci olarak 1000 takım arasından 5 finalistten biri olarak seçildi ve NASA’nın Houston Uzay Merkezi’ne gitmeye hak kazandı. Fen ve Teknoloji Lisesi öğrencileri Yağmur Delal Cengiz, Beyza Kaya, Dilvin Laçin, Adar Özalkak, Mir Baran Esen ve Diyar Karabulut tarafından oluşturulan Healthy Companions, NASA tarafından 13-18 yaş arasındaki öğrencilerin küresel etki oluşturmak, sorunları çözmek için bilim, teknoloji ve inovasyonu kullanarak projeler yürütüp, girişimcilik özelliklerini ortaya koymaları için düzenlediği Conrad Challenge’a Türkiye’yi temsil ediyor. Healthy Companions, evcil hayvan sahiplerinin hayvanlarının sağlık durumunu izlemelerine yardımcı olan yenilikçi bir cihaz geliştirdi. Nabız oksimetrisi ve rektal sıcaklık algılama gibi son teknolojileri kullanarak, projeleri kullanıcıların evcil dostlarının sağlık durumunu kapsamlı bir şekilde takip etmelerini sağlıyor. Ürünleri aynı zamanda telefon uygulamasıyla bütünleşmiş bir şekilde yapay zeka desteği de sunuyor, böylece evcil hayvan sahiplerine daha kişiselleştirilmiş çözümler sunabiliyor ve sağlık durumu ile ilgili önemli bilgiler sağlıyor. Healthy Companions takımı, "Türkiye’den bu aşamaya ulaşan tek takım olarak ülkemizi Amerika Birleşik Devletleri’nde temsil etmenin gururunu taşıyoruz. Uzun süredir çaba sarf ettiğimiz projemizi dünyaya tanıtmak bizi oldukça heyecanlandırıyor" dedi. Healthy Companions, tasarım sürecinde basit ve kullanıcı dostu bir arayüz oluşturmaya özellikle odaklandı ve prototip aşamasında birçok deneme ve test gerçekleştirerek en pratik tasarımı hayata geçirdi. Barınaklar ve veteriner ve sosyal hizmet kuruluşları gibi kurumlardan da geri bildirim alarak ürünlerini geliştirdi. Bahçeşehir Koleji Diyarbakır Kampüsü Kurucu Temsilcisi Zeki Esen, Bahçeşehir Koleji Diyarbakır Hevsel Kampüsü Liseleri’nde araştırmacı, bilimin gücüne inanan, yenilikçi, bilim ve teknoloji üreten, ülkemizin geleceğine yön verecek nesiller yetiştirmeyi hedeflediklerini belirterek, “Sevgili öğrencilerimizin göstermiş oldukları bu başarı uluslararası arenada inovasyon ve teknolojiye olan katkısını bir kez daha vurguluyor. Öğrencilerim adına mutlu ve gururluyum. NASA’nın Texas’taki Uzay Merkezi’nde gerçekleşecek finale katılmaya hak kazanan Healthy Companions değerli işler ortaya koyacaklarına inanıyorum ve onlara başarılar diliyorum” dedi.