EKONOMİ - 09 Ağustos 2019 Cuma 13:33

Rize-Artvin Havalimanı planlanandan 2 yıl önce bitecek

A
A
A
Rize-Artvin Havalimanı planlanandan 2 yıl önce bitecek

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, deniz dolgusu üzerine yapımı devam eden Rize-Artvin Havalimanı’nda incelemelerde bulunarak “Dev projeyi her ne kadar 2022 yılında hizmete alacağımızı söylesek de, inşallah gelecek yıl Ekim ayında hizmete açacak şekilde iş programımızı güncelledik” dedi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, Rize’ye gelerek yapımına devam eden Türkiye’nin deniz dolgusu üzerine yapılan Rize-Artvin Havalimanı’nda incelemelerde bulundu. İncelemenin ardından basın toplantısı düzenleyen Bakan Turhan, havalimanında toplamda 85 milyon 500 bin ton dolgu yapılacağını belirtti. Havalimanı’nda günlük 242 ağır iş makinesi ile günde 120 ton taş dolgu yapıldığını kaydeden Bakan Turhan, “Rize- Artvin Havalimanı, Avrupa’nın deniz üzerine kurulan ilk havalimanı olan Ordu-Giresun Havalimanından sonra ülkemizin deniz üzerine dolgu yöntemiyle inşa edilecek ikinci havalimanı oldu. Bu havalimanımızda 85 milyon 500 bin ton dolgu yapılacak. Ve şu ana kadar da 242 ağır iş makinesi ile günde 120 bin ton taş dolgu yapılarak 32 milyon ton üzerinde taş dolgusunu tamamlamış durumdayız. Bunun 11 milyon tonu da kategorik taş dediğimiz mendireğin yapımında kullanılıyor. Ve havalimanımızın en önemli kısmı olan taş dolgu mendireğin yüzde 64'ü bitmiş durumda. Havalimanı altyapı tesisleri inşaatının tamamı düşünüldüğünde ise projenin yüzde 40’ına yakınını tamamlamış bulunuyoruz. Şu ana kadar tam tamına 7 bin 653 adet beton blok üreterek 5 bin 136 tanesini mendireğe yerleştirdik. Bu sayıyı 19 bin 250’ye çıkaracağız ve bu yılın sonunda mendireği tamamlamış olacağız. Daha da önemlisi pistin, apronun ve taksi yolunun yapımına da bu yıl Kasım ayında tamamlıyoruz. Üst yapı tesislerini de altyapısı ile eşzamanlı olarak yapacağız. Bu projeyi bölgeye sağlayacağı katkılar nedeniyle büyük önem verdiğimiz için 7 gün 24 saat çalışıyoruz. Çünkü bu havalimanı, Rize ve Artvin’in kent merkezi ile turizm potansiyeli olan ilçelerinin gelişmesine önemli katkı sağlayacak. Doğu Karadeniz bölgesine komşu ülkeler ile ticari ilişkilerin artmasına katkıda bulunacak. Doğu Karadeniz bölgesinde hava ulaşımının kesintisiz bir şekilde sağlanmasına da katkı sunacak” dedi.

“Havalimanının 2022 yılından daha erken açılması için çalışmaları hızlandırdık” 

3 bin metre uzunluğu ve 45 metre genişliği olacak olan havaalanının planlandığı 2022 yılından daha erken açılacağını, önümüzdeki yıl hizmete girmesi için çalışmaların hızlandırıldığını dile getiren Bakan Turhan, “Havaalanımızın pist uzunluğu 3 bin metre ve 45 metre genişliğinde dizayn edildi ve inşa edilecek. 264 metre uzunluğunda, 24 metrelik genişliğiyle taksi yolu ile de birçok büyük uçağa da ev sahipliği yapabilecek. Yılda 3 milyon yolcuya hizmet edecek olan havalimanının, yaklaşık 30 bin metrekare kapalı alanıyla da bölgenin en büyük havalimanlarından olacak. Bu önemi nedeniyle de bu dev projeyi her ne kadar 2022 yılında hizmete alacağımızı söylesek de, hedefimizi yükselttik, iş programımızı değiştirdik, çalışmalarımızı hızlandırdık, bu projeyi inşallah gelecek yıl Ekim ayında hizmete açacak şekilde iş programımızı güncelledik. Ve bu eşsiz havalimanı ile Rize ve Artvin illerimiz havacılıkta başlattığımız devrimin de önemli bir karesini oluşturacak. Şimdiden hayırlı uğurlu olsun" diye konuştu.

"İstanbul Havalimanı, hem kurulduğu alan hem de uçuş güvenliğiyle de dünyanın sayılı projelerinden biridir"
İstanbul Havalimanı ile ilgili de eleştirileri cevaplayan Bakan Turhan "Devlet bütçesinden tek kuruş çıkmadan dünyanın en büyük havalimanlarından birini ülkemize kazandırdık. İstanbul Havalimanı, ülkemiz için sadece ilave bir hizmet kapasitesi oluşturmakla kalmadı, şimdiden bölge ülkelerin topla-dağıt-işle-aktar (hub) havalimanı olarak Türkiye'ye ekonomik ve sosyal değer kattı. Ülkemiz ekonomisine sağladığı katkı da her geçen gün artmakta. Ancak her projenin önünde duranlar şimdi de bu projeyi değersizleştirmek için ellerinden geleni yapıyorlar. 'Güvenli değil, yeri iyi değil' yaftaları yapıştırmaya çalışıyorlar. İstanbul Havalimanı, hem kurulduğu alan hem de uçuş güvenliğiyle de dünyanın sayılı projelerinden biridir. Onlar ne yaparlarsa yapsınlar bu gerçeği değiştiremeyecekler. İstanbul Havalimanı İstanbul’a da bu ülkeye de değer katmaya devam edecek. Biz havalimanı da yaparken, otoyol da yaparken, demiryolu da yaparken milletimiz için en iyisini yapıyoruz. Yarın bu havalimanını hizmete açtığımızda burasını da eleştirirler ama milletimiz gerçeği biliyor” şeklinde konuştu.

“İstanbul-İzmir karayolunun eleştirilmesine geçiş sayılarıyla halk cevap vermiştir” 

Geçtiğimiz hafta açılışı gerçekleştirilen İstanbul-İzmir Karayolu’nun eleştirilmesine, İstanbul havaalanı ve karayolundan geçiş sayılarıyla halkın cevap verdiğini dile getiren Bakan Turhan “Geçen hafta Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın teşrifleri ile en büyük projelerimizden biri olan İstanbul-İzmir Otoyolu'nu hizmete açtık. Yine devletin bütçesinden bir lira çıkmadan 11 milyar dolarlık bir yatırım yaptık. Birkaç gündür yol ücreti üzerinden eleştiriyorlar. Dikkatimi çekti, karayolu ile giderseniz bu kadar lira havayolu ile gitseniz daha iyi diyorlar. Bu yolların, bu projelerin biz milletimize en iyi, en kaliteli hayatını kolaylaştıracak, refahını arttıracak hizmetleri vermek için yapıyoruz. Milletimiz doğruyu biliyor ve bunun cevabını milletimiz veriyor. Gerek İstanbul’daki havaalanımız olsun, gerekse geçen hafta açtığımız projemizde olsun, yol kullanıcıları havaalanı kullanıcıları bu eleştirilere en büyük cevaptır” şeklinde konuştu.  

Ozan Köse-Hasan Fehmi Demir-Oğuz Bal
 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Türkiye’de yapay zeka lisesi kurulma yolunda ilk adım atıldı İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Teknopark İstanbul iş birliğiyle “Yapay Zeka Lisesi kurulum ve içerik geliştirme çalıştayı” gerçekleştirdi. Teknopark İstanbul’da Türkiye’nin geleceğine yön verecek önemli bir adım olan ilk “yapay zeka lisesinin oluşum sürecini şekillendireceği ifade edilen “Yapay Zekâ Lisesi Kurulum ve İçerik Geliştirme Çalıştayı” gerçekleştirildi. Programda konuşan İstanbul Milli Eğitim Müdür yardımcısı Hüseyin aydın, yapay zekâ, çağın en hızlı gelişen ve dönüşen alanlarından biri olarak, eğitim ve genç nesiller için kritik bir öneme sahip, bu bağlamda, Yapay Zekâ Lisesi kurma hedefimiz, genç beyinlerin bu alanda nitelikli bir eğitim almasını sağlayarak, Türkiye’nin küresel arenada rekabet gücünü artırmayı amaçladıklarını belirtti. Teknolojinin hızla ilerlediği bir çağda, yapay zeka bilgi ve becerisi, sadece bireylerin değil, aynı zamanda ulusların ve toplumların geleceğini şekillendirdiğini ifade eden Aydın, Yapay Zeka Lisesi, genç yeteneklere bu alanda eğitim sağlayarak, onları geleceğin liderleri, yenilikçileri ve girişimcileri olarak yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Çalıştayda yapay zeka eğitim ve öğretim konularında uzman isimler bir araya gelerek fikir alışverişinde bulunacağı ve stratejik adımların belirleneceği bir ortam oluşturmayı hedeflediklerini ifade etti. Teknopark İstanbul’da düzenlenen programa, İstanbul Milli Eğitim Müdür yardımcısı Hüseyin Aydın, Teknopark İstanbul yönetim kurulu üyesi Mehmet Akif Özyurt, akademisyenler, öğretmenler ve öğrenciler katıldı. “Yapay Zeka Lisesi ile geleceğin bilimsel ve teknolojik gelişmelerine gençlerimizi şimdiden hazırlıyoruz” İstanbul Milli Eğitim Müdür yardımcısı Hüseyin Aydın, “Günlük hayatımızın birçok alanında kullanılmaya başlanan yapay zekanın etki alanının her geçen gün arttığına şahit oluyoruz. Bilişimden medyaya, sanayi ve ticaretten eğitime kadar çeşitli alanlarda kullanılmaya başlanan yapay zekanın geleceğin en önemli alanlarından biri olduğunun farkındayız. Yapay Zeka Lisesi ile geleceğin bilimsel ve teknolojik gelişmelerine şimdiden hazırladığımız gençlerimiz için bu alanda nitelikli ve eğitim temelli adım atmayı sağlayarak ülkemizin küresel ölçekte diğer ülkelerle teknoloji ve bilimsel rekabette güçlü bir konuma gelmesi gerekiyor. Sayın Cumhurbaşkanımızın, ilan ettiği Milli Teknoloji Hamlesi ve Dijital Dönüşüm vizyonuyla, bakanlığımız eğitim, bilim ve teknolojiyi ulusal hedeflerimize entegre ederek Türkiye’nin eğitimdeki dönüşümüne öncülük etmektir. Bu iki yaklaşım; yani geleneksel değerlerle yenilikçi teknolojilerin benimsenmesi ülkemizin eğitimde kapsamlı bir dönüşüm yaşamasını sağlayacak stratejik bir birlikteliği temsil etmektedir.” dedi. (AZ-
Aydın Aydın inciri için zorlu mesai başladı Dünyanın en kaliteli incirinin yetiştiği ve fiyatı altınla yarışan Aydın’ın sarılop incirinin üretimi için çiftçilerin zorlu mesaisi başladı. Küresel iklim krizi nedeniyle toprağın tavının kaçmaması için adeta zamanla yarışan Aydınlı çiftçileri, aydın dağlarını ilmek ilmek işliyor. Traktör işlemediği için atlarla sürülen arazilerde eli kolu tutan herkes toprağı en iyi şekilde işlemek için çalışıyor. Türkiye’nin en verimli topraklarına sahip illerin başında gelen Aydın’ın incir üretimi yapılan sarp arazilerinde motorlu taşıtlar iş görmediği için halen toprak karasabanla işleniyor. Her türlü teknolojik imkana ve ekonomik güce sahip olmasına rağmen köylüler yamaç olan arazilerini sadece atlarla sürüp işleyebilirken, bir çift at ile çalışanlar aylık 75 bin TL ile 90 bin TL arasında kazanıyor. Çalışan herkese adeta mühendis maaşından fazla ücret ödenen Aydın dağlarında çalışan da çalıştıran da durumdan memnun iken çiftçilerin en büyük sorunu dolgun ücrete rağmen çalışacak kişi bulunmaması. Büyük Menderes Nehri’nin Kuzey ve Güney yamacında bulundan verimli Aydın dağlarında motorlu araçların iş görmemesi nedeniyle halen atlarla toprağı işlemek zorunda olduklarını belirten çiftçi Hayati Kuruş, bu işe hevesli olan kardeşi ile mesai yaptıklarını belirtti. Küresel iklim krizi nedeniyle son yıllarda mevsimlerin değişerek iklim şartlarının kıştan direk yaz mevsimine döndüğü için toprağı işleme süresinin azaldığını belirterek adeta zamanla yarıştıklarını söyledi. Boyundan büyük sabanla toprağı işliyor Son yıllarda incir ve zeytinyağı fiyatlarının adeta altınla yarışması nedeniyle tarım sektöründe çalışmanın daha cazip hale geldiğini belirten ve küçük yaşına rağmen mahareti ile görenleri şaşırtan 14 yaşındaki Tunahan Kuruş, boyundan büyük işi başarıyor. Çocukluğundan beri tarla bahçe işlerinin içinde olduğunu belirten Küçük Tunahan, babasının kendisine hediye ettiği atlarla boyundan büyük sabanı atlara koşup çift sürüyor. Aylık 75-90 Bin TL arasında para kazandığını ve halinden memnun olduğunu belirten Tunahan, görenlerin şaşırdığını söyledi. Kendisinin çift süreceğine inanmadığı için çalışırken izlemeye gelenlerin bile olduğunu belirten Tunahan Kuruş, çalışıp kazanmanın mutluluk verici olduğunu söyledi. Kardeşi ile birlikte dağlarda çift süren 24 yaşındaki Hayati Kuruş ise, mesleği babasından öğrendiğini çok meraklı ve istekli olduğu için kardeşine de öğrettiğini belirterek “Aydın dağlarında üretim yapmak arazi yapısı nedeniyle zor. Yamaç olduğu için traktörün işlemediği bu incir bahçelerini atlarla sürüyoruz. Kardeşim Tunahan, bu işe çok meraklı ve oldukça da becerikli. Israrla kendisine at alınmasını istedi. Bizler gibi O da atlarla çift sürüyor” diye konuştu. (İK-