EKONOMİ - 09 Ağustos 2019 Cuma 12:53

Türkiye'de otoyol devrimi

A
A
A
Türkiye'de otoyol devrimi

Son 17 yılda devreye aldığı yeni otoyollar ile ticaret akışında uluslararası rotada köprü görevi üstlenen Türkiye'de dev otoyol projeleri vasıtasıyla iller arasındaki mesafeler kısalarak hem zamandan hem de yakıttan tasarruf sağlanıyor. 2023 yılında toplam ulaşılması hedeflenen otoyol uzunluğu 5 bin 34 km, daha ileriki dönemde ise bu rakam 8 bin 235 km olarak bekliyor.

Türkiye, Ak Parti döneminde savunma, enerji başta olmak üzere bir çok alanda sınıf atladı. Hayata geçirilen dev projeler Türkiye'yi bölgesinde güçlü, uluslararası alanda da ses yükseltebilen bir ülke konuma getirdi. Öncelikle ticaretin kolaylaştırılması adına atılan ulaşım adımlarında otoyol projeleri büyük önem arz ediyordu. Devreye alınan otoyol projeler ile Türkiye, temiz, güvenli, tasarruf sağlayan ve zamanı kısaltan yollara sahip oldu. 

Mevcut otoyol ağımızın uzunluğu 2 bin 875 km olan Türkiye'de bu rakamın 2023’te 5 bin 34 km’ye, 2023 ve sonrası hedefleriyle 8 bin 235 km'ye ulaştırılması amaçlanıyor. Otoyollarda öncelik nüfusun en yoğun olduğu Marmara Bölgesi. Bu ağın en önemli parçaları olan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu (433 km) tamamlandı. Kuzey Marmara Otoyolu’nda ise Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve bağlantı yolları (Odayeri-Kurtköy, Kınalı-Odayeri Kesimi-88 km ve Kurtköy-Akyazı Kesimi 169 km) hizmete açıldı.

Çalışmaların sürdüğü otoyollar 

Üzerinde 1915 Çanakkale Köprüsü’nün de yer aldığı Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu, bu kuşağın diğer bir önemli bölümü. Bu otoyolun temeli geçtiğimiz yıl 18 Mart Zaferi'nin yıl dönümünde atıldı. İzmir'in, Aliağa ve Çandarlı Limanı'na yüksek standartlı yollarla bağlantı sağlayacak, mevcut şehir içi yollar üzerinden sağlanan kuzey-güney yönlü ağır vasıta trafiğine de hizmet edecek ve İzmir'in şehir içi trafiğini rahatlatacak Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu'nun (76 km) temeli 5 Nisan 2017 yılında atıldı.

Edirne’den başlayan TEM (Trans European Motorway) Otoyolu’nun İstanbul-Bolu-Ankara-Pozantı-Adana-Gaziantep- Şanlıurfa kesiminin yapılmayan tek bölümü olan Ankara-Niğde Otoyolunun 14 Nisan 2017 tarihinde ihalesi yapıldı ve çalışmalara başlandı.

Ankara-Niğde Otoyolu’nun devreye girmesiyle Batı ile Güneydoğu arasındaki otoyol seyahatinin kesintisiz hâle gelmesi sağlanacak ve ayrıca ileride yapılması planlanan Şanlıurfa-Habur otoyolunun da tamamlanmasıyla Kapıkule’den başlayan TEM Otoyolu Habur Sınır Kapısına kadar uzanacak.

Bölünmüş yollarda 17 yılda yüzde 332'lik artış 

Gelişmenin ve kalkınmanın anahtarı olan ulaşım ve iletişim alanındaki bu avantajı kullanabilmek için son 17 yılda devrim niteliğinde adımlar atılarak dev projeler bir bir hayata geçirildi. 17 yıl önce toplam 6 bin 101 km bölünmüş yol vardı. Buna Ak Parti döneminde 20 bin 109 km ilave edilerek toplam 26 bin 764 km’ye çıkarıldı. Bu rakam oransal olarak yüzde 332'ye denk geliyor. 5 yıl önce 6 il bölünmüş yollar ile birbirine bağlıyken bugün 77 il birbirine bölünmüş yol ile bağlandı.

Türkiye 'köprü' oldu 

Türkiye, hayata geçirilen devasa proje ve otoyollarla Doğu’yla Batı’nın arasındaki köprü oldu. Marmaray, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, Avrasya Tüneli gibi dev ve birbirinden zor projeler ardı ardına devreye sokuldu.

İstanbul-İzmir arası 3,5 saat 

Dev otoyol projelerine geçtiğimiz Pazar günü Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın hizmete açtığı İstanbul-İzmir otoyolu eklendi. Daha önce 201 kilometresi ana gövde, 33 kilometresi de bağlantı yolu olmak üzere hizmete açılan İstanbul-İzmir otoyolunun, 183 kilometresi ana gövde, 9 kilometresi de bağlantı yolu olmak üzere toplam 192 kilometrelik son kesimi geçtiğimiz hafta hizmete girdi. Bu gelişmeyle 515 km olan İstanbul-İzmir arası 404 km'ye indi. İstanbul-İzmir otoyoluyla, Edirne-İstanbul-Ankara otoyolu ile İzmir-Aydın, İzmir-Çeşme otoyolu birleşerek, Marmara ve Ege bölgeleri otoyol ağıyla bağlanmış oldu. Yapımı devam eden Kuzey Marmara otoyolu (YSS Köprüsü dahil), Çanakkale Malkara otoyolu (1915 Çanakkale Köprüsü dahil) ve yapımı planlanan Kınalı-Malkara ve Çanakkale-Savaştepe otoyolu ile birlikte Marmara otoyol entegrasyonu tamamlanacak, İzmir ve Aydın’ın; Bursa, Kocaeli ve İstanbul’a olan mesafesi kısalacak.

Kaza oranları düştü 

Devreye alınan otoyollar sadece zaman, yakıt tasarrufu sağlamadı, aynı zamanda trafik canavarına da engel koydu. Hizmete açılan yollar ile ölümlü kazalarda yüzde 56'lık bir azalma yaşandı. Toplam kazalarda ise yüzde 60'a yakın bir düşüş oldu. 

2023'ü bekleyen hedef; 1399 km 

Türkiye'de son 16 yılda devreye alınan otoyol projeleri bir bir masaya geliyor. Bu çerçevede hükümet, 2023 yılına kadar toplamda bin 399 km'lik otoyolu araç geçişine açmaya hazırlanıyor.

Bu kapsamda yap-işlet-devret modeliyle 2023 yılına kadar yapılması hedeflenen otoyol projeleri şu şekilde sıralanıyor: 

Ankara-Kırıkkale-Delice Otoyolu 119 km
Aydın-Denizli-Burdur Otoyolu (Aydın-Denizli Kesimi) 165 km
Mersin(Çeşmeli)-Erdemli-Taşucu Otoyolu 92 km
Afyon-Antalya-Alanya Otoyolu (Antalya-Alanya Kesimi) 187 km
Ankara-İzmir Otoyolu 572 km
Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu 251 km
İzmir Körfez Geçişi 13 km

Erdoğan: “Ulaşım 17 yıllık iktidarının alametifarikalarından biri”
Geçtiğimiz Pazar günü İstanbul-İzmir Otoyolu açılışında konuşan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, AK Parti'nin 17 yıllık iktidarının alametifarikalarından birinin de "ulaşım meselesi" olduğunu belirterek,"Yolunuz yoksa, suyunuz yoksa siz gayri medenisiniz ama nerede CHP varsa orada susuzluk var, orada çöp var. İşte şu anda CHP'nin belediyelerinin olduğu yerlerde maalesef atık su, susuzluk almış başını gidiyor" ifadelerini kullandı.

17 yılda Cumhuriyet tarihinin neredeyse tamamı kadar otoyol yapıldı
Erdoğan, iktidara geldiklerinde bin 714 kilometre olan otoyol uzunluğunu, 2 bin 875 kilometreye çıkardıklarını dile getirerek, "Bölünmüş yol ile bağlı il sayısını 6'dan 77'ye, karayolu tünel sayısını 83'ten 367'ye, karayolu tünel uzunluğunu da 50 kilometreden 473 kilometreye yükselttik. Böylece vatandaşlarımızın hem mal hem can güvenliğinde çok önemli iyileştirmeler gerçekleştirdik. Bu vesileyle vatandaşlarımızın yol konforunu artırdık, kaza riskini minimize ettik" değerlendirmesinde bulundu.  

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Hatay Bine yakın insana mezar olan Rönesans Rezidans’ta yargı süreci başladı Asrın felaketinde bine yakın insana mezar olan Rönesans Rezidans’ın yargı süreci Hatay 3. Ağır Ceza Mahkemesi’nde bu gün görülmeye başlanan ilk duruşmayla başladı. Asrın felaketinde Hatay’da binlerce bina yerle bir olurken yaklaşık 25 bin insan hayatını kaybetmişti. Depremin yok ettiği Antakya ilçesinde en çok ölüm Ekinciler Mahallesi’nde bulunan ‘Cennetten bir köşe’ vaadiyle satılan Rönesans Rezindans’ta yaşanmıştı. Bine yakın insanın hayatını kaybettiği 250 daireden oluşan Rönensans Rezidans, deprem anında saniyeler içinde yerle bir olmuştu. Hatay Cumhuriyet Başsavcılığı Deprem Soruşturma Bürosu tarafından başlatılan soruşturma geçtiğimiz aylarda tamamlanmıştı. Hazırlanan iddianame Hatay 3. Ağır Ceza Mahkemesi’nce kabul edilmişti. Rönesans Rezidans ile ilgili yargı süreci bu gün görülecek ilk duruşma ile başladı. Duruşmaya Rönesans Rezidans’ta yakınlarını kaybeden vatandaşlar da katılım gösterdi. “Bu kadar kişinin ölümüne sebep olan müteahittin en ağır cezayı almasını istiyorum” Asrın felaketinde ablasını ve yeğenini kaybeden depremzede Cemile İncili, “Depreme Rönesans Rezidans’ında yakalanmıştım. Şiddetli bir sarsıntıyla bomba gibi rezidans yıkıldı. Enkazın altından 2 gün sonra çıkartıldım. Bu kadar kişinin ölümüne sebep olan müteahitin en ağır cezayı almasını istiyorum. Bu kadar cana mal oldu” ifadelerini kullandı.
Ankara ATO Başkanı Baran: “Ticaretin önündeki en büyük engel enflasyon” Ankara Ticaret Odası’nın (ATO) düzenlediği “Enflasyon Düzeltmesi, Enflasyon Muhasebesi Midir?” adlı panelde enflasyon düzeltmesi uygulamasının avantajları, dezavantajları ve hukuki boyutları ele alındı. ATO Meclis Salonu’nda ATO, İstanbul Gedik Üniversitesi, Başkent Üniversitesi ve Atılım Üniversitesi işbirliğinde düzenlenen panele ATO Yönetim Kurulu Başkanı Gürsel Baran, İstanbul Gedik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ahmet Kesik, Ankara Vergi Dairesi Başkanı Yüksel Duman ile Ankara Yeminli Mali Müşavirler Odası Başkanı Ali Şeref Acar, ATO Meclis ve Komite Üyeleri ile çok sayıda mali müşavir izledi. “Sattığımız ürünü yerine koyamıyoruz” ATO Başkanı Baran, konuşmasında enflasyonun sadece Türkiye’de değil dünyada ticaretin sağlıklı işlemesini engelleyen nedenlerden biri olduğuna dikkat çekerek, “Ticaretin önündeki en büyük sıkıntı belirsizlik ortamı, belirsizliğin de nedeni enflasyon. Sattığımız bir ürünü aynı fiyattan yerine koyamıyoruz. Sattığımız ürünü yeniden alırken satış fiyatının bile üzerinde almaya başladık. Ciddi sıkıntılar yaşıyoruz. Görünürde yüksek karlar elde ediyoruz ve bu görüntü nedeniyle hak etmediğimiz vergilerle karşı karşıyayız. Çok para kazandığımız görüntüsü gerçek değil, sanal bir karlılıkla karşı karşıyayız. Bu fiktif kar nedeniyle vergiyle muhatap olmamamız gerekiyor” dedi. Baran, enflasyonun iş dünyasını etkileyen sonuçlar ortaya çıkardığını, krediye ulaşmakta ve neredeyse tek ödeme aracı haline gelen kredi kartı konusunda sorun yaşadıklarını anlattı. Baran, “Hep birlikte geçici olan bu sıkıntılara katlanıp, en kısa sürede enflasyon derdinden ve beraberindeki sorunlardan uzaklaşmayı bekliyoruz” dedi. Enflasyon muhasebesinin sanal karları görünür hale getirerek vergi yükünü azaltacağı ümidiyle talep edildiğini kaydeden Baran, “Bütün amaç yıllardan beridir söylediğimiz gibi verginin tabana yayılarak adaletli hale gelmesi” diye konuştu. Baran, Başkent, Atılım ve İstanbul Gedik Üniversiteleri ile birlikte gerçekleştirdikleri panelin enflasyon muhasebesi konusunda iş dünyasının daha fazla bilgilenmesine katkı sağlamasını hedeflediklerini anlattı. Baran, “Ekonomik büyüme ve gelişmeyi sağlayabilmek için verginin iş dünyasının rekabet düzeyini yükseltecek ve ekonomik büyümeye zemin hazırlayacak bir nitelikte ve oranda olması gerektiği kanaatindeyiz” dedi. Baran, panelin üyelerin yararlanması amacıyla yayın haline getirileceğini de kaydetti. Panelin açılışına Atılım Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Serkan Eryılmaz da bir mesajla katıldı. “Borçsuz ve teknik iflası olmayan firma neredeyse yok” Atılım Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nevzat Saygılıoğlu moderatörlüğünde gerçekleşen panelde, Başkent Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nalan Akdoğan, Ankara YMMO E. Başkanı Yeminli Mali Müşavir Sakıp Şeker, İstanbul Gedik Üniversitesi Öğretim Görevlisi Yeminli Mali Müşavir Nazmi Karyağdı ve ATO 65 No’lu Danışmanlık Hizmetleri Meslek Komitesi Başkanı Yeminli Mali Müşavir Soner Ülgen birer sunum yaptı. Atılım Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Saygılıoğlu, ATO Başkanı Baran’ın bir iş adamı olarak enflasyon muhasebesi konusunda iş adamlarının beklentisini yalın bir şekilde aktardığını ifade ederek, 2024 yılında devletin indirim, istisna ve muafiyetler yoluyla 2,3 trilyon lira vergiden vazgeçtiğini söyledi. Enflasyon muhasebesi uygulamasının borçlu firmalara vergi yükü çıkartabileceğine dair görüşler olduğunu aktaran Saygılıoğlu, “Borçsuz firma yok, teknik iflası olmayan firma neredeyse yok. Bu konuların ilerleyen süreçte iş dünyasının, dolayısıyla siyasetin de önüne geleceğini tahmin ediyorum” dedi. Saygılıoğlu, konuşmasında vergi affı uygulamalarını da eleştirdi. Katılımcılarının sorularının da cevaplandığı panelin ardından Ankara Vergi Dairesi Başkanı Yüksel Duman, ATO 65 No’lu Danışmanlık Hizmetleri Meslek Komitesi Meclis Üyesi Ahmet Gültan, Ankara Yeminli Mali Müşavirler Odası Başkanı Ali Şeref Acar tarafından panelistlere birer plaket takdim edildi.
Balıkesir Başkan Hakan Şehirli askere giden gençlerle buluştu Altıeylül Belediyesi, vatani görevini yapmak için askere gidecek gençlere yönelik özel bir program düzenledi. Gazi Mustafa Kemal Atatürk Yaşam Kompleksi’nde bulunan Tomruk Kafe’de askere gidecek gençlerle bir araya gelen Altıeylül Belediye Başkanı Hakan Şehirli, “Şimdiden sizlere hayırlı tezkereler diliyorum’ dedi. Tomruk Kafe’de gerçekleştirilen yemek organizasyonunda konuşan Altıeylül Belediye Başkanı Hakan Şehirli, “Askerlik herkesin hayatında dönüm noktasıdır. Vatan görevi kutsal bir görevdir” diye konuştu. Başkan Şehirli, “Askerlik kutsal bir görevdir” Başkan Şehirli, “Güzel bir organizasyonla Altıeylül’de askere gidecek olan gençlerimizle yemek yiyelim sohbet edelim istedim. Gençlerimiz ülkemizin çeşitli illerinde askerlik görevlerini yapacaklar. Askere gidecek olan gençlerimiz deneyimli bir şekilde hayata adapte olacaklar. Askerlik kutsal bir görevdir. Hayatınızın dönüm noktası olacak ve gururla tekrar ailenizin yanına döneceksiniz. Şimdiden hepinize hayırlı teskereler diliyorum. Sizlerle birlikte olmaktan gurur duydum. Bende askerlik vazifemi 18 ay yaptım. Askerde hayatınız boyunca anlatacağınız hikâyelere sahip olmaya başlıyorsunuz. Daha da önemlisi hayatınızın dönüm noktasını başlatıyorsunuz. Bundan sonra hayatınızın akışı askerlik öncesi, askerlik sonrası diye anılmaya başlanıyor. Bizlerde bu anlamda askere giden gençlerimizin coşkusunu sevgisini paylaşmayı da vazife kabul ediyoruz” diye ifade etti. “Başkanımız Hakan Şehirli’ye teşekkür ederiz” Askere gidecek olan Altıeylüllü gençler, “Bizleri özel kıldığınız için Altıeylül Belediyesi ekibine ve siz değerli Başkanımız Hakan Şehirli’ye teşekkür ederiz. Askerlik vazifemizi yapmak için ülkemizin çeşitli illerinde görev alacağız. Allah’ın izniyle vatani görevimizi yapıp ailemizin yanına tekrar döneceğiz. Altıeylül Belediyesi’ne bağlı olan Gazi Mustafa Kemal Atatürk Yaşam Kompleksi’nde bulunan alanda verilen yemekle ayrı bir sevinç yaşadık” dedi.