GENEL - 10 Eylül 2019 Salı 11:37

Türkiye’nin Çiçek Bahçesi Isparta’da ’Parfüm Bitkileri Çalıştayı’

A
A
A
Türkiye’nin Çiçek Bahçesi Isparta’da ’Parfüm Bitkileri Çalıştayı’

Isparta Valiliği’nin öncülüğünde Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı (BAKA), Eğirdir Meyvecilik Araştırma Enstitüsü (MAREM) ve ilgili kurum kuruluşların destekleriyle Eğirdir ilçesinde ’Parfüm Bitkileri Çalıştayı’ düzenlendi.

Isparta Valiliği’nin öncülüğünde Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı (BAKA), Eğirdir Meyvecilik Araştırma Enstitüsü (MAREM) ve ilgili kurum kuruluşların destekleriyle Eğirdir ilçesinde ’Parfüm Bitkileri Çalıştayı’ düzenlendi.


’Özünde Güzel Koku Var’ sloganıyla Eğirdir MAREM’de yapılan çalıştay, dün yapılan kayıtlarla başladı.


Çalıştaya Eğirdir Kaymakamı Adem Çelik, Belediye Başkanı Veli Gök, Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi (ISUBÜ) Rektör Yardımcısı Prof. Dr. İsa Telci, ISUBÜ Tarım Bilimleri ve Teknolojileri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Adnan Nurhan Yıldırım, Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü (TAGEM) Tarla Bitkileri Daire Başkanı Dr. Ayten Salantur, BAKA Genel Sekreteri Volkan Güler, Anadolu Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Farmakognosi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Temel Özek, Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü Tarım Dairesi’nden Güner Gençer, Isparta Tarım ve Orman il Müdürü Enver Murat Dolunay, Isparta Ziraat Odası Başkanı Müstahattin Can Selçuk, Eğirdir Ziraat Odası Başkanı Osman Sarıdoğan, daire amirleri, sektör temsilcileri, üreticiler ve davetliler katıldı.


BAKA ile MAREM, parfüm bitkileri sektöründe ilgili kurum ve kuruluşların destekleriyle önemli bir çalıştay programladı. Konu başlıkları gül ve lavantanın yanı sıra papatya, biberiye, misk adaçayı, nane, ölmez otu gibi diğer parfüm bitkileri olacak çalıştayda dünya gül yağının yüzde 65’ini, lavanta, kekik, defne, adaçayı gibi çok sayıda parfüm bitkisinin üretildiği ülkemizdeki sektörün paydaşları bir araya geldi.


Eğirdir’de saygı duruşunda bulunulması ve İstiklal Marşı’nın okunmasıyla başlayan çalıştay, düzenlenen açılış töreni ile devam etti.


’Parfüm Bitkileri Çalıştayı’nda açılış konuşmalarının ardından sunumlara geçildi.


Çalıştayda düzenlenen paneli Anadolu Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Farmakognosi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Temel Özek yönetirken, 45 ülkeye ihracat yapan özel firma yetkilisi Eğirdirli Hüseyin Erdoğmuş, “Bölgede üretilebilecek kokulu bitkilerin üretim teknikleri, ekonomisi ve işleme teknolojileri ile sürdürülebilirliği”, Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü Tarım Dairesinden Güner Gençer “Itri, Tıbbi ve Aromatik Bitkiler Dış Ticareti” konusunda ve ISUBÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. İsa Telci ise “Tıbbi ve Aromatik Bitkilerde Yerel Çeşitlilik” konularında çağrılı bildiriler sundu.


Gül ve lavanta lokomotifinde sorunları ve çözüm yolları masaya yatırıldı


Çalıştayda ayrıca, gül, lavanta, papatya, kekik, biberiye, nane gibi parfüm bitkilerinin geleceği, sektöre ait süreç iyileştirme çalışmaları, rehber hazırlanması, sorunlar, çözüm önerileri ve çözüm üretecek kurumlar konularında beyin fırtınası yapıldı.


Sektörün durum tespiti, sorun ve çözüm önerileri ve yol haritasının belirlenmesi hedefiyle gerçekleştirilen çalıştayda "Parfüm Bitkileri Yetiştirme Tekniği", "Parfüm Bitkileri Ar-Ge" ve "Parfüm Sektör Analizi" olarak 3 çalışma grubu oluşturuldu.


Üreticiler, sektör temsilcileri, devlet yetkilileri, STK’lar ve bilim insanları, tam anlamıyla fayda sağlanamayan parfüm bitkilerine ait tüm sektör paydaşlarının bir araya geldiği çalıştayda, parfüm bitkilerinin geleceği, sektöre ait süreç iyileştirme çalışmaları konusunda rehber hazırlanması, sorunlar, çözüm önerileri ve çözüm sağlayıcı kurumlar konusunda beyin fırtınası yapacak. Çalıştayın sonuç bildirgesiyle parfüm bitkilerinin geleceğine ve sektöre yön vermek amacıyla rehber oluşturulacak.


Çalışmalar kapsamında ayrıca, bu rehberin Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından düzenlenen Tarım Şurası Kararları içerisinde yer alması için ilgili makamlara gönderilecek.


’Parfüm Bitkileri Çalıştayı’ akşam saatlerindeki Çalıştay Sonuç Raporu ile son buldu.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Teknosa, İstanbul’daki iki mağazasını daha dijitalleştirdi Tüm dünyada yükselen deneyim odaklı perakende trendini sahiplenen Teknosa, yılda milyonlarca ziyaretçiyi ağırlayan en büyük mağazası Cevahir Teknosa’yı müşteri odaklı dijital konsepte dönüştürdü. Çoklu kanal stratejisi çerçevesinde dijital kanallarla birlikte mağaza yatırımlarını sürdüren Sabancı Holding iştiraklerinden Teknosa, Türkiye genelindeki mağazalarını daha dijital ve erişilebilir konseptte yenilemeyi sürdürüyor. Bu kapsamda Teknosa, 4 bin metrekarelik alanıyla en büyük buluşma noktasını oluşturan Cevahir AVM mağazasını da dijital konsepte dönüştürdü. Yenilenen yüzüyle teknoloji tutkunlarının karşısına çıkan mağaza, Teknosa Yönetim Kurulu Başkanı Max Speur, Teknosa CEO’su Sitare Sezgin, İcra Kurulu Üyeleri ve iş ortaklarının katılımıyla açıldı. Dijital, erişilebilir ve sürdürülebilir konsept Yılda milyonlarca ziyaretçiyi ağırlayan Cevahir AVM Teknosa Exxtra Mağazası, yeni konseptte farklı deneyim alanlarıyla tüketicilere çok daha dijital ve yalın bir deneyim sunuyor. Müşteriler, mağazadayken ürün bilgilendirme ekranları aracılığı ile teknosa.com’dan sipariş verme imkanı ve birçok ürün grubu için oluşturulan deneyim alanları ile aradıkları ürünlere daha kolay ulaşıp, ev konforunda deneyimleme fırsatına sahip oluyor. Mağazada oluşturulan Tekno Coffee alanında kahve keyfini o an yaşamak mümkün oluyor. Ödeme noktası ile Tekno Hizmet alanlarının daha görünür olduğu mağazada, görme engelli müşteriler için tasarlanan yürüyüş alanları ile satış danışmanlarına kolayca ulaşabilecekleri butonlar yer alıyor. Fiziksel engelli müşteriler için ise kasada ve Tekno Hizmet alanında özel bölümler var. Sürdürülebilirlik duvarının da yer aldığı mağazada tüketiciler hem enerji tasarrufu, karbon ayak izi gibi birçok konuda bilgi sahibi olabiliyor hem de elektronik atıklarını geri dönüşüm kutularına bırakabiliyor. “Mağazalarımızı dijital kanallarla entegre ediyoruz” Teknosa CEO’su Sitare Sezgin, en büyük mağazalarını da dijital konsepte dönüştürmekten mutluluk duyduklarını belirterek, şunları söyledi: “Türkiye’nin en yaygın mağaza ağına sahip teknoloji perakende şirketi olarak, müşterilerimize bütünsel ve kapsamlı bir deneyim sunmak için pek çok yeniliği hayata geçiriyoruz. Bu kapsamda müşteri odaklı, daha dijital, erişilebilir ve sürdürülebilir konseptimizde içerik karmaşasından uzak konforlu bir alışveriş deneyimi sunuyoruz. 2022 yılından bu yana Türkiye genelinde mağazalarımızı yeni konsepte dönüştürüyoruz. Cevahir Teknosa mağazamız da bu konseptle yenilediğimiz 18’inci noktamız oldu. Mağazaları olan dijital bir platforma dönüşme hedefimizde, mağazalarımızı dijital kanallarımızla pürüzsüz bir şekilde entegre etmeye devam edeceğiz.” “Ziyaretçi çekme oranımız arttı” Teknosa Perakende Satış Genel Müdür Yardımcısı Enver Yelkenci de yeni mağaza konseptinin temelinde dijitalleşme, sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik olduğunu vurgulayarak, şöyle konuştu: “Yeni konseptimizde müşterilerimizin alışveriş öncesi, sırası ve sonrası yaşadıkları deneyime odaklanan sade bir yapıyla hizmet veriyoruz. Müşteri beklenti ve ihtiyaçlarını doğru anlayıp, beklentilerin de ötesinde bir deneyim yaşatmak üzere çıktığımız bu yolda tüketicilerden de çok güzel geri dönüşler alıyoruz. Dijital konsepte dönüştürdüğümüz mağazalarımızda benzer mağazalarımıza kıyasla daha fazla satış cirosu elde ettik. Mağazalarımıza ziyaretçi çekme oranımız ve sepet büyüklüğümüz de artış gösterdi. Tüm kanallarımızda sunduğumuz deneyim ve değerlerle fark oluşturmaya devam edeceğiz.” Tepe Nautilus mağazası da yenilendi Teknosa, Cevahir mağazasıyla aynı gün Tepe Nautilus AVM’deki mağazasını da dijital konsepte dönüştürdü. Yenilenen mağaza, beyaz eşyadan bilgi teknolojilerine, telekomdan küçük ev aletlerine en çok ihtiyaç duyulan teknoloji ürünlerini tüketicilerle buluşturuyor.
Mersin Turfanda üzüm hasadı başladı Türkiye’nin yaş sebze ve meyve üretim merkezlerinden Mersin’de örtü altında turfanda üretilen üzümde hasat başladı. İlk ürünlerin kilogramı temsili olarak 300 TL’den alıcı buldu. Türkiye’nin tarımsal üretim merkezlerinden Mersin’de örtü altında turfanda üretilen sebze ve meyvelerin hasadı devam ediyor. Karadut, erik gibi ürünlerin ardından yine örtü altı yetiştirilen beyaz üzümde hasat başladı. Erdemli Kocahasanlı bölgesinde sezonun ilk üzümleri bugün hasat edildi. Üreticilerin önemli bir gelir kapısı olan turfanda üzümün ilk hasadı temsili olarak 300 TL’den alıcı bulu. Özenle hasat edilip paketlenen üzümlerin yurt içinde İstanbul, Ankara, İzmir, Konya ve Bursa gibi büyük şehirlere, ardından da Avrupa ile Arap ülkelerine gönderileceği ifade edildi. İlk hasadın temsili 300 TL’den alındığı üzümün piyasada fiyatının ilk 15 günde 150 TL civarında olmasının beklendiği kaydedildi. Üzüm hasadı yapan üretici Mehmet Uygur, "Seramızda ürettiğimiz üzümlerin hasadına başladık. Bu sene verim çok güzel. Şu anda kilogramını 300 TL’den temsili olarak verdik" dedi. "İlk ürünler iç piyasaya gönderiliyor Örtü altı turfanda üzümün ilk hasadına başladıklarını belirten Ziraat Mühendisi Emine Yaman Kulu ise, "Bölgemizde 400 dekar alanda örtü altı üzüm üretimi var. İçinde bulunduğumuz sera 4 dekar, küçük bir aile işletmesi. Bizim için çok kıymetli. Üreticimiz buradan geçimini sağlıyor, çocuklarını büyüttü okuttu, şu anda torunlarına bakıyor. Burada hasat başladı. İlk ürünlerimiz iç piyasaya gönderiliyor. Ürün ileriki günlerde artacaktır, o zaman yurt dışından gelen talepleri de karşılayacağız. Özellikle Arap ve Avrupa ülkelerinden talep geliyor" diye konuştu. "Üreticilerin yaş ortalaması yükseliyor" Girdi ve iklimsel şartların üreticiyi zaman zaman zorladığına dikkat çeken Kulu, "Çiftçilerimizin yaş ortalaması yükseliyor. Şu anda 58. Bir 5 yıl sonra bu çiftçilerimizin üretimden uzaklaşacağını düşünüyoruz. Biz de genç çiftçileri üretime davet ediyoruz. Genç çiftçilere destek verilirse üretimde daha güçlü oluruz" ifadelerini kullandı.