- 18 Mart 2022 Cuma 09:54

Ayakkabı sektörü, uzaktaki müşteriyi sanal gerçeklikle “tavlayacak”

A
A
A
Ayakkabı sektörü, uzaktaki müşteriyi sanal gerçeklikle “tavlayacak”

48.

48. Shoexpo İzmir’e katılan İzmirli bir ayakkabı markası, sanal gerçeklikten yararlanarak dünyanın herhangi bir yerinde olan müşterinin mağazadaki tüm ürünleri görebilmesini sağlayan sistem geliştirdi. Markanın standını ziyaret edip VR gözlükleri takarak sistemi deneyimleyen Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Erkan Zandar, “Sanalı hiçbir zaman bırakmayacağız. Yeni jenerasyonun büyük çoğunluğu artık seyahat etmek istemiyor. Onları uzak mesafeden nasıl tavlayacağımız bize kalmış” dedi.


48. Shoexpo İzmir, Fuar İzmir’de kapılarını açtı. İzmirli bir ayakkabı markası da pandemi krizini fırsata çevirerek müşterileri çekmenin ilginç bir yöntemini buldu. Markanın bir yazılım firması ile geliştirdiği sistem sayesinde, dünyanın herhangi bir yerinde olan müşteri ve satıcı aynı anda VR gözlükleri takıyor. Uygulamayı indiren müşteri, sanal ortamda mağazanın içine girip satıcı tarafından sanal ortama aktarılan ürünleri 360 derece döndürerek görebiliyor. Ayrıca ürünün özelliklerini satıcı ile konuşarak öğrenebiliyor. Fuarı ziyaret eden Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Erkan Zandar da VR gözlüğü takarak İzmirli firmanın geliştirdiği sistemi deneyimledi. Zandar, “Üreticilerimiz 4 yıl içerisinde dijital anlamda çok iş yaptı. Ürünlerini dijitale taşıdılar. Bundan sonrası artık işin hibritine döndü. Hem fuarlarda hem de sanalda olmamız lazım. Sanalı hiçbir zaman bırakmayacağız. Yeni jenerasyonun büyük çoğunluğu artık seyahat etmek istemiyor. Onları uzak mesafeden nasıl tavlayacağımız bize kalmış. Bence bu çok iyi fırsat” diye konuştu.



“Mesafenin önemi olmadığı bir dünyada yaşıyoruz”


Türkiye’nin ayakkabıda kendini ispat etmiş bir ülke olduğunu belirten Zandar, “Ayakkabı sektörü, pandemi öncesine kadar her sene yüzde 20, yüzde 30 artan bir trendle ihracatını artıran bir sektör. Pandemi, bu artan trendi bir anda yıkıverdi ama biz bu işi burada bırakmadık. Ege İhracatçı Birlikleri, teknolojiye verdiği önemle dünyada ilk sanal ayakkabı fuarını düzenledi. Teknolojinin geleceğine inanıyoruz. Bugün mesafenin önemi olmadığı bir dünyada yaşıyoruz. Sanal gerçeklik bunu ciddi anlamda sağlıyor. Ayakkabı sektörünün de geri kalan diğer sektörler gibi buna adapte olması şart” ifadelerini kullandı.



“Tüm satışları bu şekilde yapabiliriz”


Türkiye’nin teknolojide ileride olduğunu kaydeden Zandar, şöyle devam etti: “Bizim gibi emek yoğun sektörler, yavaş yavaş buralara giriş yapıyor ve ciddi anlamda yatırımlar var. Ayakkabıda teknolojinin geleceği çok parlak. Sanal gerçekliği pandemi döneminde ciddi anlamda deneyimlemeye çalıştık. Neredeyse yaptığımız tüm ihracat toplantılarını dijital ekranlardan yaptık. Moda sektörlerinin sanal gerçeklik platformlarına adaptasyon süreci elbette daha da hızlanacak. Bu adaptasyon süreci de geliştikten sonra belki 10 yıl içerisinde tüm satışlarımızı bu şekilde yapacağız.”



“Taleplere yetişemiyoruz”


Sektörün ihracat rakamları hakkında bilgi veren Zandar, “2021’e nazaran yüzde 30’luk bir ihracat artışımız var. 2019’un da üzerine çıktık. Ege zaten ihracatını Avrupa’ya yapan bir bölge. Ayakkabı sektörü olarak Rusya-Ukrayna’daki gelişmelerden etkilenmedik. Avrupa’dan çok fazla talep var. Taleplere yetişemiyoruz. Avrupa ve İngiltere bölgesinde bulunduğumuz sürece şansımız çok fazla” sözlerine yer verdi.



“Amerika’daki müşterimiz ürünleri görmek için Türkiye’ye gelmek zorunda değil”


Ayakkabı markasının ortağı Ali Yağcı da sistemi neden geliştirdiklerini şu sözlerle anlattı: “Bu sistemi kullanmak için öncelikle iki tarafta da VR gözlüklerin olması gerekiyor. Uygulamayı indiren ve gözlüğü takan kişi karşıdaki mağazaya sanal ortamda gidebiliyor. Bu sistem sayesinde sanal ortama aktarılan ürünleri görebiliyorsunuz. Üretici olarak dünyadaki tüm müşterilerimize ulaşmak için böyle bir sistemi hazırladık. Pandemi döneminde insanlar seyahat edemediği için ticaret çok fazla gerçekleşemedi. Biz de bu sorunu aşmak ve çağı yakalamak için böyle bir proje geliştirdik. Türkiye’de bu anlamda ilk adımı atanlardan olduk. Artık Amerika’daki müşterimiz ürünleri görmek için Türkiye’ye gelmek zorunda değil. Ürünleri görmek istediğinde her iki taraf VR gözlükleri takacak, sanal ortamda aynı anda mağazanın içinde bulunulacak. Bu sistemle ürünleri inceleyip aynı anda konuşabileceğiz."



“Sistemi kullanmak da kolay”


Fuarı ziyaret edip sistemi deneyen müşterilerden Mehmet Temel ise “Sanal ortamda ayakkabıları 360 derece döndürebiliyorum. Her yerine bakmış oluyorum. Ayakkabıları gelip görme durumum olmadığında bu yöntemi kullanarak ürünlere bakabilirim. Teknolojiyi yakalamak önemli. Sistemi kullanmak da kolay. Ürünü kendine yaklaştırabiliyorsun, sağa ve sola döndürebiliyorsun. Ayrıca satıcı ile ürünün özellikleri hakkında anlık konuşabiliyorsun” dedi.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Şırnak Terörden temizlenen dağlarda yetişen şifalı otlar ilaç deposu gibi Şırnak dağlarından temizlenen terörün ardından oluşan huzurla birlikte vatandaşlar şifalı otları toplamak için dağlara akın etmeye başladı. Adeta ilaç deposu olan dağlarda bir çok hastalığa iyi gelen bitkiler yetişiyor. Beytüşşebap ilçesinde 3 bin metreye kadar çıkan karlı dağlarda bahar aylarında yetişen endemik bitki türleri binlerce hastaya şifa oluyor. Hengedan, bik ve ment otlarının yanı sıra, çevr, luşk, kenger, heliz, alilo ve daha bir çok bitkinin yetiştiği dağlara giden vatandaşlar günlerce topladıkları bitkileri at sırtında köylerine getiriyor. Zorlu yolculuk ve pancar toplama 2 gün sürüyor. 6 kilometre atların sırtında dağa çıkan köylüler burada kamp kurup geceyi dağlarda geçiriyor. Sabahın ilk ışıklarıyla pancara çıkan köylüler kilolarca pancarı toplayıp at sırtına yükleyerek köylerine getiriyor. Kimi topladığı bitkileri satıyor, kimisi de ilaç olarak kış aylarında tüketmek için saklıyor. İlkbahar aylarında 20 gün yetişen bu bitkileri toplama mesaisi günlerdir devam ediyor. Servet Ermağan, topladıkları bitkileri guatır ve kanser tedavisinde kullandıklarını söyledi. Ermağan, "Sabah yola çıktık 6 kilometre yol geldik burada pancarları toplayıp evimize götürüyoruz. Bu bitkiler guatır ve kanser ilacı olarak kullanılıyor’’ dedi. Caner Gükçe isimli bir genç ise "Günler önce buraya çıkıyoruz. Dün kamp kurduk, uyuduk, sabah pancar topladık. Her sene olduğu gibi bu yılda geldik. Kimisi topladıklarını satıyor, kimisi ilaç olarak götürüyor’’ diye konuştu.
İstanbul lifebox’tan kullanıcılarına A Milli Takım’la tanışma fırsatı Türkiye’nin önde gelen dijital operatörlerinden Turkcell’in bireysel bulut depolama servisi lifebox, spor tutkunu kullanıcılarına A Milli Takım futbolcularıyla antrenmanda tanışma fırsatı sunuyor. Futbolseverler, 31 Temmuz tarihine kadar lifebox uygulamasından başvurularını yapıp çekilişe katılabilecekler. Türkiye Futbol Federasyonu iş birliğiyle gerçekleşen proje kapsamında, lifebox’ta ücretli paketi olan mevcut veya yeni abonelerin katılabileceği bir çekiliş düzenlenecek. Kullanıcılar, 31 Temmuz tarihine kadar lifebox uygulamasındaki keşfet bölümünden başvurularını yapıp, çekilişe katılabilecekler. Çekiliş sonunda şanslı üç kullanıcı, A Milli Futbol Takımı’yla Riva Tesisleri’ndeki antrenmanda bir araya gelerek, özel bir deneyim yaşayacak. Gelişmiş teknolojileriyle kullanıcılarına sade ve kolay bir deneyim sağlayan lifebox’da kullanıcılar, otomatik yedekleme özelliği ile tüm fotoğraf ve videolarını ister Wi-Fi isterlerse hücresel veri ile yedekleyebiliyor ve verilerini orijinal kalitede saklayabiliyorlar. Ayrıca lifebox’a yedekledikleri rehberi telefonlarına geri yükleyebiliyor ve tekrarlayan kayıtları teke düşürebiliyorlar. lifebox yapay zekâ yardımıyla kişi, nesne, zaman ve konum tanımanın yanı sıra seçtiği fotoğraflar arasından otomatik hikâyeler oluşturabiliyor. Fotoğraf düzenleme özelliği ile görselleri özel filtre, efekt ve çerçevelerle özgünleştirebilen lifebox çıkartmalarla da anılara eğlence katıyor. lifebox, kullanıcıları sosyal medyada paylaşacağı fotoğrafa karar veremediği zaman ise platformun Photopick fotoğraf analizi özelliğini kullanarak hangisinin daha çok beğeni alacağını görebiliyor.
İstanbul Pendik’te halk otobüsü şoförü ile motosikletlinin yol verme kavgası kamerada Pendik’te halk otobüsü şoförü ile motosiklet sürücüsü arasında yol verme nedeniyle kavga çıktı. Kavga anı başka bir araç sürücüsünün kamerasına yansırken, otobüs şoförüne saldırmaya çalışan motosikletliye 20 bin 106 TL idari para cezası kesildi. Olay, Pendik Doğu Mahallesi Aydınlıyolu Caddesi üzerinde geçtiğimiz gün meydana geldi. İddiaya göre, seyir halinde olan halk otobüsü şoförü ile motosiklet sürücüsü arasında yol verme nedeniyle tartışma çıktı. Tartışma kısa sürede büyüyerek kavgaya dönüştü. Motosiklet sürücüsünün otobüs şoförüne saldırmaya çalışması üzerine otobüste bulunan yolcular kavgaya müdahale etti, motosiklet sürücüsünü sakinleştirmeye çalıştı. O anlar başka bir araç şoförünün cep telefonu kamerasına yansıdı. Görüntülerin bazı sosyal medya hesaplarında paylaşılması üzerine harekete geçen İstanbul Emniyet Müdürlüğü görevliler, trafiğin olağan akışına aykırı olarak hareket ettiği ve trafik güvenliğini tehlikeye düşürdüğü tespit edilen K.D. isimli motosiklet sürücüsünü yakaladı. K.D. isimli şahsa yönelik 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun, “Geçici iptal ehliyet ile araç kullanmak”, “Aracı amaç dışı kullanmak”, “Kask takmamak” maddelerinden olmak üzere toplamda 20 bin 106 TL idari para cezası uygulandı. Ayrıca K.D. hakkında “Trafik Güvenliğini Tehlikeye Düşürmek” maddesinden adli işlem başlatıldı.