GENEL - 14 Haziran 2018 Perşembe 11:28

(Özel) Vatandaşlar bu tatlılardan mahrum kalacak

A
A
A
(Özel) Vatandaşlar bu tatlılardan mahrum kalacak

Firmaların, antep fıstığında meydana gelen aşırı fiyat artışı nedeniyle yoğun antep fıstığı içeren geleneksel tatlıları üretmeme kararı, vatandaşları bu Ramazan Bayramı’nda fıstıklı sarma, kuşgözü ve yaprak şöbiyet gibi tatlılardan mahrum bırakacak.

Firmaların, antep fıstığında meydana gelen aşırı fiyat artışı nedeniyle yoğun antep fıstığı içeren geleneksel tatlıları üretmeme kararı, vatandaşları bu Ramazan Bayramı’nda fıstıklı sarma, kuşgözü ve yaprak şöbiyet gibi tatlılardan mahrum bırakacak.


Geleneksel şerbetli tatlıların olmazsa olmazı antep fıstığında meydana gelen aşırı fiyat artışı, tatlı severleri bu bayramda üzecek. Firmalar, yüksek maliyet nedeniyle yoğun antep fıstığı içeren fıstıklı sarma, kuşgözü ve yaprak şöbiyet gibi geleneksel tatlıları üretmeme kararı aldı.


Açtıkları mağazayla İzmirlileri Gaziantep Baklavası ile buluşturan Tuncay Karşal, geçen seneye göre satışlarda düşme olduğunu ifade ederek, buna sebep olarak da antep fıstığının fiyatlarındaki büyük artışı gösterdi. Gerçek baklavanın tadıyla, rengiyle ve fıstığın rengiyle belli olduğunu belirten Karşal, “Baklavaya baktığımız zaman sahte bir parlaklık değil doğal bir parlaklık olması gerekir. Yerken de vatandaş bunu hissediyor. Piyasada bugün fıstığın bu kadar pahalanmasına rağmen hala 20-30 liraya baklava satışları yapılıyor. Bunların içinde de gerçek fıstığın olması imkansız” diye konuştu.



“Vatandaşlar mahrum kalacak”


Vatandaşların özellikle fıstıklı ürünleri tercih ettiğine dikkat çeken Eren Kurt ise "Bu sene fıstık fiyatlarında olağan dışı bir artış oldu. Geçen sene 80 liraya satılan 1. sınıf fıstığın kilogram fiyatı bir anda 110 ve en son 240 liraya kadar yükseldi. Bununla birlikte biz ellimizi taşın altına koyduk ve mümkün olduğunca bunu fiyatlarımıza yansıtmamaya çalıştık. Bu konuda vatandaşların da bize destek çıkması gerekiyor. Cevizli üretime ağırlık verdik. Fındıklı üretimimiz hiç yoktu. Fındıklı üretime başladık. Bu konuda da vatandaşların ön yargılarını yıkarak fındıklı baklavaya da bir şans vermesi ya da cevizli ürünlere şans vermesi gerekiyor ki fıstıktaki bu olağan dışı artışa bir dur diyebilelim" diye konuştu.


Bu bayramda çok yoğun üretilen fıstıklı ürünlerin üretimine protesto amaçlı ara verdiklerini açıklayan Kurt, "Hem vatandaşlarımız mağdur olmasın diye, hem de bu fiyat artışının önüne geçebilmek için bazı ürünlerin üretimine ara verdik. Örneğin fıstıklı sarma, kuşgözü, yaprak şöbiyet gibi ürünleri üretmeme kararı aldık. Bu bayramda vatandaşımız bu ürünlerden mahrum kalacak" şeklinde konuştu.



"Müşteriler etkilenmesin diye belli başlı ürünlerimizi kaldırdık"


Ünlü bir baklava firmasının yönetim kurulu üyesi Cevdet Murat da yaklaşan Ramazan Bayramı öncesinde antep fıstığına gelen aşırı zam nedeniyle genelde cevizli ürünlerin üretimini tercih ettiklerini kaydetti. Fıstıklı ürün ürettikleri takdirde satış fiyatlarını da fahiş bir şekilde arttırmak zorunda kalacaklarını anlatan Murat, "Bu artıştan dolayı müşterilerimiz etkilenmesin diye belli başlı ürünlerimizi kaldırdık. Fıstığı fazla giden ürünleri kaldırdık, yerine fıstığın daha az kullanıldığı ürünlerle hizmet veriyoruz. Müşterilerimiz de bunu anlayışla karşılıyor ve cevizli ürünleri tercih ederek bize destek oluyor” ifadelerini kullandı.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Beyaz eşya satışları Mart ayında yüzde 24 arttı Beyaz eşya sektörü 2024 yılı ilk çeyreğinde iç satışlarda yüzde 28 artış yaşadı. İhracat ise yüzde 5 azaldı. Aylık bazdaki verilere göre ise bu Mart ayında geçen yılın Mart ayına kıyasla iç satışlarda yüzde 24 oranında artış görüldü. Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD), sektörün 2024 yılı ilk çeyrek değerlendirmesinde bulundu. Paylaşılan bilgilere göre, 2024 yılının ilk üç ayında yurt içi satışlar geçtiğimiz yıla göre yüzde 28 arttı. Beyaz eşya sektöründeki ihracat düşüşü ise devam ederken, bu dönemde de yüzde 5 oranında gerileme gösterdi. 2024 yılı ilk çeyreğinde 6 ana üründe ihracat ve iç satışlardan oluşan toplam satışlar yaklaşık 8,3 milyon adet olarak gerçekleşti ve geçen yıla göre yüzde 5 oranında artış gösterdi. Buna paralel olarak üretim miktarı da bir önceki yıla göre yüzde 1 artarak benzer seyretti. Aylık bazdaki verilere göre ise bu Mart ayında geçen yılın Mart ayına kıyasla iç satışlarda yüzde 24 oranında artış görülüyor. Üretim 3 milyon adet ile geçen yılın Mart ayına kıyasla yüzde 2 oranında azalırken, ihracattaki düşüş trendi bu ay yüzde 11 seviyesinde devam etti. "Sektörümüz 33 milyon adetlik üretim ve 23 milyon adetlik ihracat kapasitesiyle önemli bir aktör" TÜRKBESD Başkanı Gökhan Sığın, “Türkiye beyaz eşya sanayisi Avrupa’nın en büyük, dünyanın ise ikinci en büyük üretim üssü konumunda. Sektörümüz 33 milyon adetlik üretim ve 23 milyon adetlik ihracat kapasitesiyle önemli bir aktör. 60 bin kişiye doğrudan istihdam sağlarken, Ar-Ge, dijital dönüşüm ve yeşil dönüşüm yatırımlarıyla dünyayla rekabet ediyor” dedi. Sığın, altı ana üründe ihracat ve iç satışlardan oluşan toplam satışların yaklaşık 8.3 milyon adet olarak gerçekleşerek geçen yıla göre yüzde 5 oranında artış gösterdiğini kaydetti. Son iki yılda ihracatın sürekli düşüş kaydettiğini ve bu seyrin kısa dönemde değişmeyeceğini ön gördüklerini belirten Gökhan Sığın, sektörün küresel pazarlardaki daralmaya rağmen iç pazarda istikrarlı bir trend gösterdiğini dile getirdi ve ekledi: “İhracattaki düşüşün temel nedeni küresel pazarlardaki daralma oldu. Buna karşılık üretim ve istihdam seviyelerimizi iç pazardan aldığımız bu güç ile korumaya devam ediyoruz. Bu noktada, iç pazar canlılığını sürekli kılmak büyük önem taşıyor." Gökhan Sığın, ihracat bazında değer dağılımını aktarırken, Avrupa’nın hala ana ihracat pazarlarından biri olduğunu belirtti ve ürünlerin AB standartlarına uygunluğu konusunda ülkemizin teknik ve hukuki altyapısının gelişmeye devam ettiğini vurguladı. Ulusal mevzuatın AB’nin yeşil ve dijital dönüşüm politikalarını da kapsayacak şekilde güncellenmesinin sektör için önemli olduğunu dile getiren Sığın, bu tür revizyonların ihracata olumlu yansıyacağını düşündüklerini ifade etti ve sözlerini şöyle noktaladı: “Enerji verimli ürünlerin Türkiye’de daha da yaygınlaşmasını arzu ediyoruz. Bu durum ülke kaynaklarımızın korunmasının yanı sıra tüketicilerimize de tasarruf imkanı sağlıyor. Enerji verimli ürünlerin kullanımının artması sanayimizin varlığı ve sürekliliği için olduğu kadar ülkemizin ve tüketicilerimizin refahı için de büyük önem taşıyor.” TÜRKBESD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Fatih Özkadı, "Ülkemizin ve çevrenin korunmasına yönelik uzun vadeli hedefleri perspektifinde çevre uygulamalarındaki gelirlerin ilgili sektör bazında yeşil dönüşüm ve enerji verimliliği projelerine, teknoloji gelişimine aktarılmasını temin edecek bir mekanizma en kısa sürede kurulmalıdır" dedi. Özkadı ayrıca Türkiye’ye geçici olarak ithal edilen ve işleme tabi tutulan eşyanın, işleme sonrasında tekrar ihraç edilmesini sağlayan Dahilde İşleme Rejimi’nin teşvikinin (DİR) Türkiye’nin ihracatına büyük katkı sağladığına değindi. Sektörün önemli temel girdilerinden yassı çelik ürünleri ile ilgili olarak da TÜRKBESD Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Yavuz şunları söyledi: “Uluslararası konjonktür nedeniyle hammadde maliyetleri değişkenlik göstermektedir. Bu da, tahmin edilebilirliği düşürerek üreticileri daha ihtiyatlı satın almalar yapmaya yöneltmektedir." “Yetkili servisler için en doğru kaynak firmaların resmi websiteleri ve servis.gov.tr” Son olarak toplantıda yetkili servislerin önemine değinen TÜRKBESD Yönetim Kurulu Üyesi Semir Kuseyri, 3 bin 500’ü aşkın yetkili servisin her gün binlerce tüketiciye çözüm ve destek sunduğunu hatırlatırken ‘aldatıcı’ nitelikli yani yetkili olmadığı halde kendilerini yetkili servis gibi tanıtan kişilerin çok sayıda tüketici mağduriyetine ve ürün kaybına neden olduğuna dikkat çekti. Kuseyri sözlerine şöyle devam etti: “Tüketicilerimize şirketlerimizin resmi web sitelerinden ya da Ticaret Bakanlığımız tarafından uygulamaya konulan servis.gov.tr üzerinden yetkili servis bilgilerine ulaşmalarını tavsiye ediyoruz.”