ÇEVRE - 12 Haziran 2021 Cumartesi 11:05

Elbistan’da lavanta vadisinde 3.etap fide dikimi başlandı

A
A
A
Elbistan’da lavanta vadisinde 3.etap fide dikimi başlandı

Kahramanmaraş’ın Elbistan ilçesinde Türkiye’nin en büyük lavanta vadisini oluşturma projesinin 3.

Kahramanmaraş’ın Elbistan ilçesinde Türkiye’nin en büyük lavanta vadisini oluşturma projesinin 3.etabında 15 bin fide daha toprakla buluşturuldu.


Elbistan Belediye Başkanı Mehmet Gürbüz, projede ‘Elbistan’ adlı bir marka oluşturmayı hedeflediklerini ve bireysel olarak lavanta yetiştirmek isteyenlere de yol gösterici olacaklarını söyledi.


Elbistan’da Pınarbaşı mesire alanının üst tarafında bulunan Çubuklu Vadisi olarak adlandırılan alanda geçtiğimiz yıl başlatılan lavanta vadisi projesi, aşama aşama büyüyor. İlk fidelerin boy vermeye başladığı Türkiye’nin en büyük lavanta vadisinin 3.etabında da 15 bin fide, eflatun çiçeklere dönmek için toprakla buluştu.


Elbistan Belediye Başkanı Mehmet Gürbüz, lavantanın, görsel şölenin yanı sıra ekonomik açıdan da önemli bir gelir kaynağı olacağına değindi.


Lavanta vadisi projesinde 65 bin fide hedeflerinin olduğunu hatırlatan Başkan Gürbüz, “Elbistan Belediyesi olarak geçtiğimiz yıl başladığımız lavanta vadisi projemizde etap etap ilerlemeye devam ediyoruz. Vatandaşlarımız için yeni bir yaşam alanı olarak planladığımız bu projede toplam 1 milyon metrekarelik bir sahada çalışacağız. Bu yıl itibariyle 15 bin fidenin dikimi yapılıyor. Fideler, çelikleme yöntemiyle tamamen belediyemize ait seralarda yetiştirildi. Proje kapsamındaki hedefimiz ize 65 bin adet fideyi halı gibi dokuyarak bölgeye dikmiş olacağız” şeklinde konuştu.


Aromatik bir bitki olan lavantanın, turizm kadar endüstriyel olarak da değerlendirilmesi için çalışmalara başladıklarını anımsatan Elbistan Belediye Başkanı Mehmet Gürbüz, “Lavanta her ne kadar turizmle anılsa da ekonomik açıdan da ciddi gelir getiren bir aromatik bitki. Yağının pazar alanı çok geniş. Biz de bu yönde teknik çalışmalarımızı yapıyoruz. Elbistan’ın adını taşıyan lavanta yağı markası oluşturup hem belediyemize hem de kentimize ekonomik katkı sunmak istiyoruz. Önümüzdeki yıldan itibaren hasat olgunluğuna erişen lavantalarla birlikte bu projeye de ağırlık vereceğiz” değerlendirmesini yaptı.


Bu alanda yatırım yapmak isteyen üreticilere de yol göstermeye hazır olduklarını vurgulayan Başkan Gürbüz, “Bu projemizle birlikte lavantanın şehrimiz iklimi ile uyumlu olduğunu ve bölgede de yetişebileceğini görmüş olduk. Lavanta yetiştiriciliği yapmak isteyen vatandaşlarımıza da kapımız açık. Elbistan Belediyesi olarak bu konuda üreticilerimizin yönlendirilmesi için elimizden gelen desteği vereceğiz. Lavantayı, bölgemiz için en avantajlı alternatif ürün seçeneklerinden biri olarak değerlendirebiliriz. Üreticilerimizin bu alana yönlendirilmesi ile bölgemizdeki ürün çeşitliliğinin de artacağını düşünüyoruz” ifadelerini kullandı.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Taksim’de test sürüşüne çıkan akülü nostaljik tramvaya vatandaşlar yoğun ilgi gösterdi Taksim ve İstiklal Caddesi’nin simgelerinden biri olan tramvayın yerine yapılan akülü nostaljik tramvay test sürüşüne çıktı. Vatandaşlar akülü tramvaya yoğun ilgi gösterdi. Beyoğlu’nda 1990 yılından beri Taksim - Tünel arasında hizmet veren nostaljik tramvaylar yerine kullanılacak akülü nostaljik tramvay test sürüşüne çıktı. Sabah saatlerinde başlayan test sürüşü sefer saati bitene kadar devam etti. Yeni akülü tramvayın, elektrik telleriyle teması bulunan eski tramvayların yerini alacağı öğrenildi. Akülü nostaljik tramvay test sürüşünde vatandaşlar tarafından yoğun ilgi gördü. Yenilenen nostaljik tramvayın ilk yolcularından olan Hayri Taş, “Güzel olmuş, eskisi güzeldi ama bu daha güzel, orijinal olmuş. Etrafı kapalı olmuş, gerçekten güzel. Değişime uymak zorundayız, değişiklik her zaman iyidir. Gerçekten çok güzel olmuş, Beyoğlu’na yakışmış” dedi. Akülü nostaljik tramvayı beğenmediğini belirten Mahmut Genç, “Nostaljik tramvayı birçok sefer kullandım. Bu şekilde akülüye geçmesi belki eski formundan birazcık değişiklik, inovatif olmuş olabilir. Ama bazı şeylerin orijinal formunda kalması gerekiyor. Çevreci falan ama üstten o tellerin gidiyor olmasını takip etmek de garip bir heyecan katıyordu. Biraz da böyle binelim bakalım nasıl olacak. Trenin yeni formunda ön tarafta insanların ayaklarını koyup asılabilecekleri yerleri kaldırmışlar. Keza kapıların oradaki merdivenleri de kapatmışlar. Bu bence hoş bir şey değil. Çünkü bu birazcık aslında bu tramvayın kültürüne ait olan bir şeydi. Ben defalarca kez burada sallanarak Şişhane’ye inmişimdir, Şişhane’den Taksim tarafına çıkmışlığım var. Aslında akbil kullanan birisiyim ama bunun keyfi bambaşka oluyordu. Bunu kaldırıyor olmaları bence tamamıyla kültürü yok etti. Çünkü insanlar burada sadece tramvayın fotoğrafını çekmiyorlardı, buraya asılan insanların da fotoğraflarını çekiyordu. Bu belki birazcık tehlikeli tarafları kesinlikle var bunun ama bazı şeyler simgeseldir. Bu simgesel şeylere dokunmak birazcık orijinalliği yine bozan şeylerden birisi. Ben bunu kesinlikle hiç beğenmedim, hiç hoşlanmadım buraya insanların tutunabilecekleri yerlerin yapılmasını yeniden istiyorum” diye konuştu.
Erzurum Tortum ekşi pestili artık coğrafi işaretli Ülkemizde coğrafi işaretli ürün çeşitliliğinde Gaziantep ve Konya’dan sonra en çok ürüne sahip olan Erzurum’da Tortum ekşi pestili de TÜRKPATENT tarafından tescillendi. Tortum Belediyesi tarafından 2022 yılında mahreç işareti almak için TÜRKPANET kurumuna başvurusu yapılan Tortum ekşi pestili, Erzurum’un 55’inci coğrafi işaretli ürünü oldu. Erzurum’un Tortum ilçesine ait kızılcıklar özenle seçilerek marmelat haline getiriliyor. Daha sonra bu marmelat pestil şeklinde serilerek kurutuluyor ve ekşi kızılcık pestili elde ediliyor. Geleneksel üretim şekli bozulmadan üretilen ve tamamen doğal yöntemlerle hazırlanıyor. Tortum ekşi pestilinde şeker ve renklendirici bulunmuyor. Sadece su ve kızılcık kullanılıyor Tortum ekşi pestili, doğal olarak yetişen kızılcık meyvesi ve içme suyu kullanılarak Tortum ilçesinde üretiliyor. Tadı ekşi, rengi parlak kırmızı olan Tortum ekşi pestili endüstriyel ve geleneksel olmak üzere iki şekilde üretiliyor. Tortum ekşi pestilinin üretiminde, genel pestil üretimlerinden farklı olarak, nişasta, un, şeker, fındık veya ceviz kullanılmıyor. Şeker ilavesi yapılmadığı için de kızılcık meyvesinin verdiği ekşi tada sahip olup coğrafi sınırda “ekşi pestili” olarak adlandırılıyor. Tortum ekşi pestilinin geçmişi eskiye dayanıyor. Tortum ilçesinin mutfak kültüründe önemli bir yere sahip ve ilave bileşen içermeyen, sadece kızılcık meyvesi kullanılarak üretilmesi coğrafi sınıra özgü olmasını sağlıyor.
İstanbul Taksim’de test sürüşüne çıkan akülü nostaljik tramvaya vatandaşlar yoğun ilgi gösterdi Taksim ve İstiklal Caddesi’nin simgelerinden biri olan tramvayın yerine yapılan akülü nostaljik tramvay test sürüşüne çıktı. Vatandaşlar akülü tramvaya yoğun ilgi gösterdi. Beyoğlu’nda 1990 yılından beri Taksim - Tünel arasında hizmet veren nostaljik tramvaylar yerine kullanılacak akülü nostaljik tramvay test sürüşüne çıktı. Sabah saatlerinde başlayan test sürüşü sefer saati bitene kadar devam etti. Yeni akülü tramvayın, elektrik telleriyle teması bulunan eski tramvayların yerini alacağı öğrenildi. Akülü nostaljik tramvay test sürüşünde vatandaşlar tarafından yoğun ilgi gördü. Yenilenen nostaljik tramvayın ilk yolcularından olan Hayri Taş, “Güzel olmuş, eskisi güzeldi ama bu daha güzel, orijinal olmuş. Etrafı kapalı olmuş, gerçekten güzel. Değişime uymak zorundayız, değişiklik her zaman iyidir. Gerçekten çok güzel olmuş, Beyoğlu’na yakışmış” dedi. Akülü nostaljik tramvayı beğenmediğini belirten Mahmut Genç, “Nostaljik tramvayı birçok sefer kullandım. Bu şekilde akülüye geçmesi belki eski formundan birazcık değişiklik, inovatif olmuş olabilir. Ama bazı şeylerin orijinal formunda kalması gerekiyor. Çevreci falan ama üstten o tellerin gidiyor olmasını takip etmek de garip bir heyecan katıyordu. Biraz da böyle binelim bakalım nasıl olacak. Trenin yeni formunda ön tarafta insanların ayaklarını koyup asılabilecekleri yerleri kaldırmışlar. Keza kapıların oradaki merdivenleri de kapatmışlar. Bu bence hoş bir şey değil. Çünkü bu birazcık aslında bu tramvayın kültürüne ait olan bir şeydi. Ben defalarca kez burada sallanarak Şişhane’ye inmişimdir, Şişhane’den Taksim tarafına çıkmışlığım var. Aslında akbil kullanan birisiyim ama bunun keyfi bambaşka oluyordu. Bunu kaldırıyor olmaları bence tamamıyla kültürü yok etti. Çünkü insanlar burada sadece tramvayın fotoğrafını çekmiyorlardı, buraya asılan insanların da fotoğraflarını çekiyordu. Bu belki birazcık tehlikeli tarafları kesinlikle var bunun ama bazı şeyler simgeseldir. Bu simgesel şeylere dokunmak birazcık orijinalliği yine bozan şeylerden birisi. Ben bunu kesinlikle hiç beğenmedim, hiç hoşlanmadım buraya insanların tutunabilecekleri yerlerin yapılmasını yeniden istiyorum” diye konuştu. (YEÇ-RU