EĞİTİM - 25 Mart 2019 Pazartesi 16:06

Van, TÜBİTAK’ta bin 53 projeyle Türkiye ikincisi oldu

A
A
A
Van, TÜBİTAK’ta bin 53 projeyle Türkiye ikincisi oldu

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesinde (Van YYÜ) ‘2019 yılı Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) 13.

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesinde (Van YYÜ) ‘2019 yılı Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) 13. Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri Van Bölge Yarışması Sergisi’ açıldı.


Van YYÜ’de açılan TÜBİTAK sergisinde Ağrı, Bitlis, Hakkari, Batman, Muş, Siirt, Şırnak ve Van ilinden 100 proje yer aldı. Van YYÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde gerçekleştirilen sergide 8 ilden ortaokul öğrencilerinin hazırlamış oldukları projeler sergilendi. Van bölgesinden, TÜBİTAK 13. Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projelerine bu yıl bin 841 projeyle başvuru yapılırken, kendi bölgesinde birinci olan Van, bin 53 proje sayısıyla Türkiye genelinde ikinci sırada yer aldı.


Sergiyle ilgili gazetecilere açıklamalarda bulunan TÜBİTAK Van Bölge Koordinatörü Prof. Dr. Cemil Tunç, Van bölge illerinden TÜBİTAK yarışmalarına her yıl ilginin arttığın belirtti. Koordinatör Tunç, “Türkiye genelinde 12 bin civarında proje başvurusu olmuştur. Van bölgesi olarak da 8 ilimiz var. Bölgemizde bin 841 proje başvurusu yapılmıştır. Sayısal olarak bölgeden yoğun bir ilgi ve sahiplenme var. Bu proje başvurularının 100 tanesi bölge sergisine çağrıldı. Bu projelerden 12 tanesi Elazığ’da mayıs ayında yapılacak olan Türkiye finallerine gönderilecek. Bölge olarak çok iyi bir durumdayız. Her yıl gittikçe daha çok sahiplenme oluyor. Çocuklarımız bu yaşta bilimle tanışıyorlar. Bilgiye ulaşmak, analiz etmek gerçekten çok güzeldir. Burada bir anlamda bilimsel potansiyele sahip olan çocuklarımız keşfediliyor” diye konuştu.


Serginin 3 gün süreceğini ve perşembe günü ödül töreninin yapılacağını ifade eden Tunç, Van bölgesinden 12 projeyi Elazığ’daki Türkiye finallerine göndereceklerini kaydetti.


Sergi açılışına Van YYÜ Rektör Yardımcısı. Prof. Dr. Murat Demirel, İl Milli Eğitim Müdürü Hasan Tevke ve Tuşba İlçe Milli Eğitim Müdürü Muhlis Ceylani, proje danışmanları ile öğrenciler katıldı.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Beyaz eşya satışları Mart ayında yüzde 24 arttı Beyaz eşya sektörü 2024 yılı ilk çeyreğinde iç satışlarda yüzde 28 artış yaşadı. İhracat ise yüzde 5 azaldı. Aylık bazdaki verilere göre ise bu Mart ayında geçen yılın Mart ayına kıyasla iç satışlarda yüzde 24 oranında artış görüldü. Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD), sektörün 2024 yılı ilk çeyrek değerlendirmesinde bulundu. Paylaşılan bilgilere göre, 2024 yılının ilk üç ayında yurt içi satışlar geçtiğimiz yıla göre yüzde 28 arttı. Beyaz eşya sektöründeki ihracat düşüşü ise devam ederken, bu dönemde de yüzde 5 oranında gerileme gösterdi. 2024 yılı ilk çeyreğinde 6 ana üründe ihracat ve iç satışlardan oluşan toplam satışlar yaklaşık 8,3 milyon adet olarak gerçekleşti ve geçen yıla göre yüzde 5 oranında artış gösterdi. Buna paralel olarak üretim miktarı da bir önceki yıla göre yüzde 1 artarak benzer seyretti. Aylık bazdaki verilere göre ise bu Mart ayında geçen yılın Mart ayına kıyasla iç satışlarda yüzde 24 oranında artış görülüyor. Üretim 3 milyon adet ile geçen yılın Mart ayına kıyasla yüzde 2 oranında azalırken, ihracattaki düşüş trendi bu ay yüzde 11 seviyesinde devam etti. "Sektörümüz 33 milyon adetlik üretim ve 23 milyon adetlik ihracat kapasitesiyle önemli bir aktör" TÜRKBESD Başkanı Gökhan Sığın, “Türkiye beyaz eşya sanayisi Avrupa’nın en büyük, dünyanın ise ikinci en büyük üretim üssü konumunda. Sektörümüz 33 milyon adetlik üretim ve 23 milyon adetlik ihracat kapasitesiyle önemli bir aktör. 60 bin kişiye doğrudan istihdam sağlarken, Ar-Ge, dijital dönüşüm ve yeşil dönüşüm yatırımlarıyla dünyayla rekabet ediyor” dedi. Sığın, altı ana üründe ihracat ve iç satışlardan oluşan toplam satışların yaklaşık 8.3 milyon adet olarak gerçekleşerek geçen yıla göre yüzde 5 oranında artış gösterdiğini kaydetti. Son iki yılda ihracatın sürekli düşüş kaydettiğini ve bu seyrin kısa dönemde değişmeyeceğini ön gördüklerini belirten Gökhan Sığın, sektörün küresel pazarlardaki daralmaya rağmen iç pazarda istikrarlı bir trend gösterdiğini dile getirdi ve ekledi: “İhracattaki düşüşün temel nedeni küresel pazarlardaki daralma oldu. Buna karşılık üretim ve istihdam seviyelerimizi iç pazardan aldığımız bu güç ile korumaya devam ediyoruz. Bu noktada, iç pazar canlılığını sürekli kılmak büyük önem taşıyor." Gökhan Sığın, ihracat bazında değer dağılımını aktarırken, Avrupa’nın hala ana ihracat pazarlarından biri olduğunu belirtti ve ürünlerin AB standartlarına uygunluğu konusunda ülkemizin teknik ve hukuki altyapısının gelişmeye devam ettiğini vurguladı. Ulusal mevzuatın AB’nin yeşil ve dijital dönüşüm politikalarını da kapsayacak şekilde güncellenmesinin sektör için önemli olduğunu dile getiren Sığın, bu tür revizyonların ihracata olumlu yansıyacağını düşündüklerini ifade etti ve sözlerini şöyle noktaladı: “Enerji verimli ürünlerin Türkiye’de daha da yaygınlaşmasını arzu ediyoruz. Bu durum ülke kaynaklarımızın korunmasının yanı sıra tüketicilerimize de tasarruf imkanı sağlıyor. Enerji verimli ürünlerin kullanımının artması sanayimizin varlığı ve sürekliliği için olduğu kadar ülkemizin ve tüketicilerimizin refahı için de büyük önem taşıyor.” TÜRKBESD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Fatih Özkadı, "Ülkemizin ve çevrenin korunmasına yönelik uzun vadeli hedefleri perspektifinde çevre uygulamalarındaki gelirlerin ilgili sektör bazında yeşil dönüşüm ve enerji verimliliği projelerine, teknoloji gelişimine aktarılmasını temin edecek bir mekanizma en kısa sürede kurulmalıdır" dedi. Özkadı ayrıca Türkiye’ye geçici olarak ithal edilen ve işleme tabi tutulan eşyanın, işleme sonrasında tekrar ihraç edilmesini sağlayan Dahilde İşleme Rejimi’nin teşvikinin (DİR) Türkiye’nin ihracatına büyük katkı sağladığına değindi. Sektörün önemli temel girdilerinden yassı çelik ürünleri ile ilgili olarak da TÜRKBESD Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Yavuz şunları söyledi: “Uluslararası konjonktür nedeniyle hammadde maliyetleri değişkenlik göstermektedir. Bu da, tahmin edilebilirliği düşürerek üreticileri daha ihtiyatlı satın almalar yapmaya yöneltmektedir." “Yetkili servisler için en doğru kaynak firmaların resmi websiteleri ve servis.gov.tr” Son olarak toplantıda yetkili servislerin önemine değinen TÜRKBESD Yönetim Kurulu Üyesi Semir Kuseyri, 3 bin 500’ü aşkın yetkili servisin her gün binlerce tüketiciye çözüm ve destek sunduğunu hatırlatırken ‘aldatıcı’ nitelikli yani yetkili olmadığı halde kendilerini yetkili servis gibi tanıtan kişilerin çok sayıda tüketici mağduriyetine ve ürün kaybına neden olduğuna dikkat çekti. Kuseyri sözlerine şöyle devam etti: “Tüketicilerimize şirketlerimizin resmi web sitelerinden ya da Ticaret Bakanlığımız tarafından uygulamaya konulan servis.gov.tr üzerinden yetkili servis bilgilerine ulaşmalarını tavsiye ediyoruz.”