Yıllık 24 milyar dolarlık ihracat yapan tekstil ve hazır giyim sektörlerinin ana hammaddesi olan ve beyaz altın olarak nitelendirilen pamuğun stratejik ürün ilan edilmesi istendi.
Ege’nin "beyaz altın"ı, yıllık 24 milyar dolarlık tekstil ve hazır giyim ihracatının ana hammaddesi pamuk, İzmir’de 14-15 Ocak 2012 tarihlerinde düzenlenen Pamuk Arama Konferansı’nda masaya yatırılmıştı. Ekonomi Bakanlığı’nın koordinatörlüğünde Ege Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (ETKİB)
organizasyonunda düzenlenen konferans sonrası hedeflerini açıklayan ETKİB Yönetim Kurulu Başkanı Sabri Ünlütürk, düzenlenen çalıştaya pamukla ilgili tüm paydaşların katıldığını dile getirdi. Çalıştayda daha fazla katma değerli ürün üretilmesi, ithalata bağımlılığın azaltılması, tedarik güvenliği ve ihracatta rekabet gücünün kazanılması konusunda eylem planları hazırlandığını söyleyen Ünlütürk, pamuk üretiminin yıllık 900 bin tonlardan 370 bin tonlara düştüğünü hatırlattı. Bu ürünün mutlaka "stratejik ürün"
olarak belirlenmesi gerektiğini dile getiren Ünlütürk, "Pamukta dünyanın sayılı üreticilerinden biri iken çeşitli nedenlerden dolayı pamuğa küsen üreticinin yeniden pamuk ile barıştırılması gerekmektedir. Teşvik sisteminin devamlılığı büyük önem taşımaktadır" dedi.
HEDEF İTİBARIN İADESİ
Ünlütürk, pamuğun stratejik ürün ilan edilmesini, üreticinin yeniden pamukla barıştırılmasını ve "beyaz altına itibarının iadesini" istedi. Ünlütürk, bu amaçla ilk olarak 4 ay sonra tarlaya girecek üreticiye moral desteği vermek için prim miktarının bir an önce açıklanmasını talep etti. Geçen yıl pamuktaki sert fiyat yükselişleri ve düşüşlerine de dikkat çeken Ünlütürk şöyle konuştu:
"Pamuk üzerinde yaratılan bu tarz manipülatif oyunlara karşı sanayimizi koruma altına almak için pamuk stratejik ürün ilan edilmelidir. Planlanan tüm faaliyetlerin nihai hedefi beyaz altın olarak tanımlanan pamuğun itibarının iadesidir. Bu amaca ulaşmak için kamu, özel sektör ve üniversite ayrımı olmadan işbirliği yapılması gerekiyor."
İthal kumaştaki koruma önlemleri hakkındaki bir soru üzerine Ünlütürk, "Temmuz-ağustos aylarından itibaren ithalat bir miktar azaldı. Türkiye’de de üretimde bir artış görüyoruz. Ayrıca istihdama da olumlu yansıdığını söyleyebiliriz" dedi.
Konfeksiyoncunun uzun vadede işini sürdürmesi için bu tür önlemlerin önemine dikkat çeken ve iki sektörün ayrılmaz olduğunu vurgulayan Ünlütürk, Ekonomi Bakanlığı’nın da gelişmeleri izleyerek buna yönelik adımlar atacağına işaret etti.