GENEL - 17 Ocak 2012 Salı 09:40

ÜÇÜNCÜ BOĞAZ KÖPRÜSÜ İÇİN PROJE ÖNERİSİ

A
A
A
ÜÇÜNCÜ BOĞAZ KÖPRÜSÜ İÇİN PROJE ÖNERİSİ

Tüm Mühendisler ve Mimarlar Birliği Platformu (TMMBP) Genel Başkanı Mimar-Ekonomist Remzi Kozal, İstanbul’a yapılacak olan 3. boğaz köprüsü için ilginç proje ürettiklerini belirterek, yetkililerin bu projeyi dikkate almasını istedi.
İstanbul’a yapılacak olan 3. boğaz köprüsü için ihale çalışmalarının hızla devam ettiğini hatırlatan Kozal, "Öyle veya böyle bir şekilde bu köprü yakın zamanda ihale edilmiş ve inşa edilmeye başlanmış olacaktır. Önemli olan aynı zamanda maksimum faydayı sağlayacak bir projeyi hayata geçirmektir. Bu çerçevede uzun yıllar düşündüğüm ve hayalini kurduğum, üzerinde çalıştığım, üçüncü boğaz köprüsü artık somut bir şekilde projelendirilmiş bulunuyor. Tamamen Türk mimar ve mühendisleri tarafından
gerçekleştirilen çalışma daha da geliştirilerek gerek İstanbul için ve gerekse Türkiye için çok önemli bir simge olacak şekilde geliştirilebilecektir" dedi.
Resmi makamlarca projelendirme, danışmanlık gibi her türlü talebi karşılamaya hazır olduklarını ifade eden Kozal, "Türk mimar ve mühendislerinin, Türkiye’yi daha iyi tanıdıkları için çok daha güzel, çok daha faydalı projeleri hazırlayacaklarına şüphe yoktur. Dolayısıyla da 3. boğaz köprüsünü yüklü paralar ödenerek yabancılar değil, bizzat bizim mühendis ve mimarlarımız hazırlamalıdır ve uygulamalarını yürütmelidir" diye konuştu.
Kozal, "Proje çalışmalarımız esnasında çeşitli mühendislik konularında daha geniş fikir alışverişinde bulunurken, aynı zamanda asmaray ve havaray sistemleri konusunda da dünyaca tanınmış bazı firma yetkilileri ile proje üzerinde görüş alışverişinde bulunduk. Köprü, metro, karşılıklı dörder şeritli oto geçişi, havaray (şehir içi ulaşım için alternatif, havadan direklerle taşınan ray üzerinde giden tren), asmaray (havada gerdirilen halatlara asılan kabinlerle insanların taşınması) aynı anda 3+1 diye ifade
ettiğim 4 farklı işlevde araç geçişi yapılabilmektedir. Bu dört geçiş normal köprü maliyetini en fazla yüzde 50 kadar artırmaktadır. Böylece üçüncü köprü ile maksimum fayda sağlanırken gelecekte yeni köprü ihtiyacı da minimuma indirilmiş olacaktır. Diğer taraftan, köprü korkulukları şeffaf malzemelerle yükseltilerek yayaların da güven içerisinde geçmeleri sağlanabilecektir. Özellikle, ücretli geçiş ve seyir mekanı olarak düzenlenecek bu sistemle önemli oranda gelir de elde edilebilecektir. Bu düzenlemeyle
3. köprü, turistlerin mutlaka uğrayacağı önemli çekim merkezlerinden birisi olacaktır. Köprü; Avrupa ve Asya yakalarında dörder ayaklı 200 metre yüksekliğinde iki kuleden oluşmaktadır. Kuleler köprüyü ve diğer geçiş sistemlerini güvenle taşırken, aynı zamanda da çeşitli aktivitelerin yer aldığı olabildiğince şeffaf, estetik, simgesel özelliği olan yapılar olarak düşünülmektedir.Zemin bölümünde katlı otopark yer alıp sütunlara monte edilmiş şeffaf asansörlerle insanlar kulelerin muhtelif bölümlerine
taşınabilmektedir. Her bir kulede; restoranlar, kongre ve toplantı salonları, kafeteryalar, kültür merkezleri ve belli sayıda da 7 yıldızlı otel hizmeti verilen özel bölümlerin yer alması düşünülmektedir. Kulelerin üzerinde helikopter pistleri de yer almakta olup gerektiğinde kullanılabilecektir" şeklinde konuştu.
Asmaray sisteminin iki ayrı amaç için kullanılabileceğini ileri süren Başkan Remzi Kozal, "Birincisi, normal şartlarda 38 kişiye kadar yolcu taşıyabilen kabinler 20-30 kişiye kadar guruplar için, restoran, kafeterya, özel toplantı amaçlı olarak kullanılabilecektir. İnsanlar boğazın 200 metre yüksekliğinden İstanbul’u seyrederek ve çaylarının, kahvelerinin bir bölümünü Asya’da bir bölümünü Avrupa’da yudumlayabileceklerdir. Hatta, dünyadaki birçok zengin öğleleri uçakları ile Türkiye’ye gelip Boğaz’da
Avrupa ve Asya arasında dolaşarak muhteşem bir yemek yiyip dönebileceklerdir. Asmarayın ikinci kullanımı ise, şehir içi ulaşımı için olabilecektir. Yükseklik yeterli olduğunda beş bin metre mesafede ara direksiz ve 80 kilometre rüzgarda (fırtına) son derece güvenli bir şekilde sistem çalışabilmektedir. Üçüncü köprüde yer alacak havaray sistemi, yalnızca direk dikilecek kadar yerlerin bulunması ile (200 metrede bir dikilecek direklerle) şehir içinde son derece ucuz bir şekilde seri olarak inşa edilmiş bir
ulaşım sistemine İstanbul’u kavuşturmuş olabiliriz. Bu sistem son derece güvenli olduğu gibi trafiğin tıkanması gibi bir durumu da yoktur. Bu sistemi de üçüncü köprüden geçirerek İstanbul boğazının iki yanından Üsküdar-Sultantepe ile Kabataş-Taksim arasında inşa edilecek havaray ile döner bir ulaşım sistemi oluşturulabilir. Daha sonra İstanbul’un yolcu yoğunluğu olan akslarında da asmaray sistemini kurarak boğaziçi döneri ile entegre edebiliriz" dedi.
Remzi Kozal, konuşmasını söyle tamamladı:
"Metro geçişinin, İstanbul Boğazı’nın her iki yakasındaki metro yapılanmaları ve tüp geçişi ile entegre edilerek karşılıklı döner oluşturması yolcu taşımacılığını ve dolayısıyla da trafiği önemli ölçüde rahatlatacaktır. Transit oto trafiği tamamen bu köprüye aktarılmalıdır. Bu köprü aynı zamanda İstanbul’un kuzeyinde yer alarak deprem fay hattına en uzak bölgede konuşlandığı için bir deprem anında acil çıkış yolu olarak ta çok önemli bir konumda olacaktır. İstanbul’un kuzeyi güneye göre daha engebeli ve
yüksek olduğu için bağlantı yolları viyadükler ve tünellerle inşa edilerek çevreye, yeşile en az zarar verilirken yollar boyunca bolca ağaç dikilerek de bitki örtüsü zenginleştirilebilir. Üçüncü boğaz köprüsü geçiş ve bağlantı yolları güzergahları ve de yakın çevreleri planlanarak kontrolsüz ve çarpık yapılaşma mutlaka önlenmelidir."
Bunlar Da İlginizi Çekebilir