ASAYİŞ - 12 Şubat 2020 Çarşamba 17:35

Yolsuzluk soruşturmasındaki kilit ismin ifadesi ortaya çıktı: "Talimatları Halit Güleç verdi"

A
A
A
Yolsuzluk soruşturmasındaki kilit ismin ifadesi ortaya çıktı: "Talimatları Halit Güleç verdi"

Yalova Belediyesindeki yolsuzluk soruşturması kapsamında tutuklanan Mali İşler Müdürlüğü personeli Reşat.

Yalova Belediyesindeki yolsuzluk soruşturması kapsamında tutuklanan Mali İşler Müdürlüğü personeli Reşat. E., polise verdiği ifadede, soruşturmadaki söz konusu 32 işlemin Yalova Belediye Başkan Yardımcısı Halit Güleç’in talimatıyla yapıldığını söyledi.


Yalova Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından yürütülen yolsuzluk soruşturması kapsamında, belediyeye ait yüklü miktarda parayı zimmetine geçirdiği iddiasıyla kaçtığı Denizli ilinde yakalanan Mali İşler Müdürlüğü personeli Reşat E.’nin polise verdiği ifade ortaya çıktı. “Görevi kötüye kullanma” ve “nitelikli dolandırıcılık” suçlamasıyla hakim karşısına çıkan ve tutuklu yargılanmasına karar verilen Reşat E., etkin pişmanlık hükümlerinden yararlandı.


Reşat E., polise verdiği ifadede, 2014 yılından bu yana Yalova Belediye Başkan Yardımcısı Halit Güleç ile çalıştığını söyledi. Reşat E., Güleç’in bu tarihten itibaren yanına çağırarak veya haber yollayarak bazı firmalara ödeme yapması konusunda talimat verdiğini anlattı. Talimatlar doğrultusunda ödeme yapılacak firmaların evraklarını hazırlayarak Mali İşler Müdürü Ş.R.K’a imzalattığını kaydeden Reşat E., sonrasından ilgili firma yetkilisinin çağrıldığını, ödeme yetkisinin verildiğini ve firma yetkilisinin parasını bankadan çektiğini ifade etti.


Reşat E., Halit Güleç’in firma yetkilisinin verilen paranın belli bir miktarını geri getirdiğini söyledi. Reşat E., çektiği paranın bir miktarının kendisine veya Halit Güleç’in sekreteri ya da şoförüne getirildiğini kaydetti. Bu şekilde birçok firmayla çalıştıklarını anlatan Reşat E., “Belediyeden karambole iş alan kimse ve firma olmaz. Belediyemizin yapmış olduğu ihaleler yüksek ve karlı meblağladır. İhaleler belediye tarafından istenilen kişiye veya firmaya verilir. İhaleye eğer yabancı bir firma tesadüfen katılırsa ihale bir şekilde iptal edilmeye çalışılır, ihale iptal edilmezse adama bir şekilde zorluklar çıkarılır, ödemelerde problem yaşatılır. İhaleyi alacak firmayı arka planda Başkan Yardımcımız Halit Güleç belirler, ancak resmi evraklarda hiçbir şekilde imzası olmaz, ilk zamanlarda oluyordu, ancak müfettiş incelemesinde imzası olanlara tebligat yapıldığı, müfettiş raporunda ismi geçtiği için bundan rahatsız oldu ve daha sonra ihalelerde ödeme evraklarına imza atmadı” dediği öğrenildi.



Geri ödeme alabileceği firmalara ihaleler verildi


Reşat E., Halit Güleç’in geri ödeme alabileceği 6 firmanın ihaleleri almasını sağladığını kaydetti. Reşat E., ayrıca yemek ihalelerini kazanan firmaların malzeme ve et ihtiyaçlarını Halit Güleç’in tarım ve hayvancılık firmasından karşıladığını söyledi. Reşat E., belediyenin bir yemek firmasına her ay 100 ile 500 bin TL arasında fatura kestiğini de anlattı. Reşat E., ödemeler çıkarılınca da firma sahibi M.İ. ile ilgili Başkan Yardımcısı Güleç’in, “Ben aradım, haber verdim. Söyle, benim paramı getirsinler, sen parayı çıkar, firmaya haber ver” şeklinde talimatlar verdiğini iddia etti.



Doğrudan teminlerde uydurma teklif mektupları


Belediyenin çöp ihaleleri farklı firmalar tarafından alınsa da hepsinin aynı şahsa ait olduğunu ve hak edişleriyle alakalı yine Halit Güleç’in talimatlarıyla geri ödemeler yapıldığını söyleyen Reşat E., bunun yanı sıra doğrudan temin yöntemi ile verilen işlerin daha sonra teklif mektupları uydurulmak suretiyle yapıldığını anlattı. Reşat E., özellikle mobilya, kırtasiye ve çiçek alımlarında bu yöntemin kullanıldığını söyledi.


2018 yılına kadar belediyede aynı firmalara ihale verildiği ve ödemeler yapıldığı için bu olayların duyulduğunu kaydeden Reşat E., soruşturma kapsamında tutuklanan iş adamı B.B.’ye ait 3 firmaya Güleç’in ödeme talimatı verdiğini ve “B.B. benim akrabamdır. İşini görün” dediğini kaydetti.


Reşat E., soruşturma kapsamına konu olan 32 adet usulsüz yöntemlerle düzenlenen belgelerin belediyede günlük yaptıkları işlemler olduğunu söyledi.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Eskişehir Yoğun talep gören otomatik vitesli araçların kullanımına dikkat Son zamanlarda vatandaşların genel olarak tercih ettikleri otomatik şanzımanlı araçlar hakkında konuşan Experix Kurumsal Oto Ekspertiz Genel Koordinatörü Alperen Temizyürek, “Yağ değişimi yapılmadıktan, kullanımında dikkat edilmedikten sonra 150-200 bin kilometrede ağır masraflar çıkartıyor” dedi. Son dönemlerde araç kullanıcıları tarafından yoğun şekilde tercih edilen otomatik şanzımanlı araçlar, yaşanabilen arızalarla öne çıkıyor. Hatalı kullanıma bağlı olarak yüksek maliyetli arızalar çıkartabilen otomatik şanzımanlı araçlar hakkında işin uzmanları uyarıyor. Özellikle kırmızı ışıkta bekleme esnasında yapılan vites değişikliklerinin ve park edilme esnasında araç yükünün şanzımana bindirilmesinin büyük deformasyonlara neden olduğunu belirten Experix Kurumsal Oto Ekspertiz Genel Koordinatörü Alperen Temizyürek, “Şanzıman değişikliklerinde 100 bin liraya kadar maliyetler oluşabiliyor” dedi. “Ekspertize gelen 5 aracın 4’ü otomatik ve yarı otomatik araçlar” Son zamanlarda ekspertize gelen araçların büyük kısmının otomatik şanzımanlı olduğunu belirten Alperen Temizyürek, “Şu an ekspertize gelen 5 aracın 4’ü otomatik ve yarı otomatik araçlar. Çoğunlukla üreticiler de artık otomatik vitesli araçlar çıkartıyor. Şehir trafiğinden kaynaklı olarak daha rahat bir kullanım ve konfor sağlamak, yeni nesil araçlardaki şerit takip sistemleri, otonom sürüş modelleri ve bazı özellikleri kullanabilmek için otomatik viteslerin üretimi arttı. Bunlar geliştikçe taleplerde de yükseliş yaşandı” dedi. “Hatalı park ve şanzıman yağı değiştirmemekten kaynaklı ciddi deformeler oluyor” Kullanıcı hatalarının ve eksik bakımların deformelere neden olarak yüksek maliyetli arızalar oluşturduğunu belirten Temizyürek, “Öncelikle manuel şanzımandan alıştığımız sürüş modelinden vaz geçmemiz lazım. Sıfır araç alacak arkadaşlar bu konuda biraz daha şanslı. Servislerle görüşüp, kullanım talimatları ve bilgilendirme alabilirler. Ama ikinci el araç alacak arkadaşlar da muhakkak ki servislere ve ekspertiz noktalarına bunlarla ilgili danışmaları ve kontrollerini yaptırması lazım. Manuel araçlardaki bakım ve onarım durumları daha kolay ve daha düşük maliyetli olurken, otomatik şanzımanlarda bunlar çok daha yüksek maliyetli oluyor. Çoğunlukta hatalı park ve şanzıman yağı değiştirmemekten kaynaklı olarak parçalarda ciddi anlamda deformeler oluyor. Bu da araç kullanma esnasında vites geçişlerinde vuruntu yapabiliyor ve randımanlı performans aktarma eğilimini gösteremiyor. Onlara dikkat edilmesi lazım. Kullanımla ilgili olan durumunda şanzıman yağı değişimine ve üretici firmanın ön gördüğü kilometre aralığında bakımlarının yapılmasına dikkat edilmesi gerekiyor. Şanzıman değişimine kadar gidebiliyor bu durum. Onlarda da 100 bin TL’den başlayan çok yüksek fiyatlar çıkıyor. Bakımlar genel itibariyle daha ucuz. Ama yine de otomatik şanzıman bakımları da 20 bin TL civarında başlıyor. Daha yukarıya doğru ilerliyor” diye konuştu. “Araç yükünü şanzımana bindirmemek gerekiyor” Sürücülerin otomatik şanzımanlı araç kullanırken vites değişiminde ve park konumuna getirmede dikkatli olması gerektiğini belirten Alperen Temizyürek, “Yeni nesil otomatik şanzımanlarda ‘hold’ veya ‘auto hold’ diye geçen sistemimiz mevcut. Bu sistem, aracın trafikte ve kırmızı ışıkta beklediği esnada vites D’de olsa bile belli bir süre sonra ayağınız frende değilken vitesi boşa alıyor. Kullanıcılar harici olarak kendileri vitesi D’den N konumuna getirdiğinde, hareket için tekrar D’ye getirip seri bir şekilde kalkış istediğinde şanzımana aniden yüksek güç biniyor. Bu da vuruntulara sebebiyet veriyor, dolayısıyla yapılmaması gerekiyor. Bu sistemler zaten aracı boşa çekiyor. Siz tekrardan gaza bastığınızda da vitese alıyor aracı. Bir diğer konu da park halindeki hatalar. Aracı park ederken öncelikle vitesi D konumundan N konumuna getirip aracın yükünü el frenine bindirmemiz gerekiyor. El frenin çektikten sonra aracı P konumuna getirmemiz lazım. El frenin çekmeden direkt P konumuna getirdiğimiz zaman aracın bütün yükünü şanzıman çekiyor. Bu da yine deformeye ve yıpranmaya sebebiyet veriyor” dedi. “Dikkatli kullanıldığında 350 bin kilometreye kadar dayanaklıdır” Halk arasında otomatik şanzımanların 200 bin kilometre ömrü olduğuna dair yanlış bilgi olduğunu belirten Experix Kurumsal Oto Ekspertiz Genel Koordinatörü Alperen Temizyürek, şu ifadeleri kullandı: “Şanzıman üreticilerinin biçmiş olduğu ömür 350 ila 500 bin kilometre aralığındadır. Fakat bu periyot dahilinde 60 ila 80 bin kilometre aralıklarında marka ve modeline göre değişmekle birlikte bakımı ve yağ değişimleri var. Şanzıman yağları ömür boyu kullanılabilir yağlar değillerdir. Yağ değişimi yapılmadıktan, kullanımında dikkat edilmedikten sonra 150-200 bin kilometrede ağır masraflar çıkartıyor. Oluşan algı bundan kaynaklı. Özellikle şanzıman yağı değişimi ve kullanım durumuna dikkat edildikten sonra 350 bin kilometreye kadar şanzımanlarda herhangi bir revizyon işlemine veya değişimine duyulmayacaktır.”