SAĞLIK - 22 Eylül 2017 Cuma 12:19

Aşırı sakarlık varsa dikkat

A
A
A
Aşırı sakarlık varsa dikkat

Uzman Fizyoterapist İmran Erkanat Toylan, çocuğu aşırı sakar olan ailelere uyarılar da bulundu.

Uzman Fizyoterapist İmran Erkanat Toylan, çocuğu aşırı sakar olan ailelere uyarılar da bulundu.


Duyu Evi Fizyoterapi Hizmetleri Kurucu Müdürü Uz. Fzt. İmran Erkanat Toylan, “Dispraksi hareketlerin performans ve organizasyonunu, başlatmayı önleyen zorlukların tümünü kapsamak için kullanılan genel bir terimdir. Beyinden mesajların tam olarak vücuda iletilememesine neden olur ve aynı zamanda bilgiyi işleme kabiliyetinde sorun vardır. Dispraksi doğuştan olabileceği gibi, travma, inme gibi problemlerden sonrada olabilmektedir. Motor planların yapılmasındaki güçlükleri ve planlama silsilesindeki koordinasyon zorluklarını içerir. Mesajların vücuttan tam olarak iletilememesinin sonucu olan beyinin bilgiyi işleyememesiyle ilgili problemlerde açıkta görülür. Dispraksi doğuştan veya stroke (inme) veya travma gibi beyin hasarına yol açan hasarlardan olabilir. Birleşik Krallıkta (UK.), dispraksi terimi tipik olarak gelişimi diğerlerinden farklı olanları anlatmak içinde sıkça kullanılır. Dispraksi gelişmekte olan çocuklardaki sakarlık, beceriksizlik durumunu değil, hareketin çok daha belirgin problemleri tanımlamak tercih edilmiştir” dedi.


Çocuğun motor becerilerinin, motor planlama becerileri ile aynı olmadığını ifade eden Bobath terapisti- duyu bütünleme terapisti ve Uz. Fzt. İmran Erkanat Toylan, “”Çocuğunuzun motor becerilerini gösterdiği, yapabildiği pek çok fiziksel hareket vardır. Fakat eğer yapmak istediği zamanda yapmak istediği şeyi yapmakta sorunu var ise, motor planlama ile güçlüğü sahiptir. Belki de vücudunu her zaman istediği şekilde hareket ettiremiyordur. Yapmak istediği belli aktiviteleri yapmak ile ilgili sorun yaşıyordur. Bu aktiviteleri oluşturmayı başarabilmek onun için çok daha fazla çaba ve zaman gerektirebilir. Bazı tekrarlanan şablon motor hareketlere takılıp kalmış ve onları değiştirmek veya durdurmak ile ilgili zorluk yaşıyor olabilir. Bazen denememesine rağmen bazı değişik motor harekeleri çabucak yapabiliyor iken, bazı hareketleri istediğinde yapamayabilir. Patern olarak bazı hareketlere sahip olabilir ve takılıp kaldığı hareket paterni içinde yapmaya çalışır. Eğer bir çocuk, istediği bir nesneyi merdivenlerin tepesinde görürse, merdivenleri çıkıp istediği nesneyi alabilir. Ama eğer, merdivenlerden yukarı çıkmak için odaklanması ve nesneyi alması istenirse bu komutu yerine getirmede zorluk yaşayabilir. Burada ilgi ile alakalı iki farklı durum vardır. Birincisinde dispraksisine rağmen, çocuk uyarana karşı hareketi yapabilir. Fakat ikincisinde talep değiştiği karşı taraftan geldiği için çok daha planlama ve sıralı hareketlere odaklanması sebebi ile başarısız olur” açıklamalarında bulundu.


Dispraksinin bir başka karakteristik özelliğinin de çocuğun rutin ve mutat (alışılmış) belli hareketlerinin olabilmesi olduğunu kaydeden Toylan, “Rutinin gücü, motor planlama becerisinden çok daha fazla olabilir. Hepimizin, otomatik pilota bağlayıp, gitmeyi planladığımız yer yerine, gitmeye alışık olduğumuz yere gitmemiz ile ilgili tecrübelerimiz vardır. Bu durumda ‘’ şapşallık yaptım’’ deyip, geri döneriz. Neyse ki bu çok sık olarak günlük hayatımızı olumsuz etkilemez. Ama çocuğunuzun durumu, onun günlük işlevlerini engellemeye yetecek derecede ciddi olabilir. Çocuğunuzun otomatik pilotu, onun niyetlerinden daha güçlü olduğu için, yapmak istememesine rağmen yaptığı bazı hareketleri olabilir. Ama bu dinamik çocuğa fonksiyonlarına hasar verebilecek kadar ciddi olabilir. Kendi kendini uyaran olarak tekrarlayıcı hareketler içinde olan bazı çocukların ‘’dispraksisi vardır. Eğer bir çocuk çevre ile daha yakın ilişkiye girmek için çabalıyor ama açık bir talebe yanıt vermekte zorlanıyor ise ”dispraksi’’ ye sahip olduğu düşünülür” ifadelerini kaydetti.


“Hareketleri öğrenmesi uzun bir zaman alır”


Uzm.Fzt. Toylan, “Sonrasında da, çocuk uygun olmadığı zaman bile öğrenilmiş o hareketlerle karşılık verir. Taleplere gecikmiş cevap vermesi , Zaman geçtikten sonra hareketi yapması. Çocuğunuz aşırı derecede tutarsızdır, bazen bir hareketi akıcı bir şekilde yapar ve bazen de aynı hareketti yapmak da büyük güçlüğe sahip olabilir. Sıklıkla eşleme egzersizlerini veya aynı tekrarlayan motor planlama gerektiren diğer aktiviteleri yapabilir. Taklit konusunda sıkıntı yaşar. Çocuğunuz hareketi oluşturmak için, eğer sizin elleriniz onun ellinden daha iyi çalışacağını düşünüyorsa sizin ellerinizi alır. Çocuğunuz, hareketler serisini öğrenmekte zorluk yaşar. Sıklıkla çocuk belirli hareketlerde alışılmamışlık gözükür. Bu motor becerilerinde çocuk hantal ve gecikmiş gözükür. Diğer pek çok motor becerisi normal gözükmesine rağmen yine de bu olabilir. Yazarken veya karalarken aynı, karışık veya anahtar kombinasyonları aşırı derece tekrar ve tekrar görünür. Çocuk sürekli ve tekrarlayıcı bir şekilde masayı terk edebilir. Çünkü kalkmak ve gitmek için motor paterne sahiptir. Ve sürekli olarak ağzına bir şeyler götürmek üstüne bir motor kalıba sahip olabilir. Sıklıkla çocuklar, onların kalıplarını kırmak için onları engellemenize rağmen, sinirlenmek yerine hoş karşılar. Çünkü sizin bu hareketlerinize takılı kalmıştır, Hatta bazı disparaksiye sahip çocuklar onları yatağa veya koltuğa bağlayan kemeri bile hoş karşılayabilirler çocuğun gösterdiğinden daha fazlasını anladığına dair güçlü bir his vardır. Bazen çok daha sofistikiye bir yolla konuştuğu zaman, dikkatin kalitesinde farklılık oluşur. Sıklıkla bileteral koordinasyon zayıflığı vardır. Genellikle dominant bir el seçimi yapılmamıştır. Zıt kas gruplarının çekme ve uzamasını içeren alternatif kasılmasını etkileyen görevlerde daha düşük performans gösterebilirler. Örneğin; eğer bir çocuktan kovaya bir nesneyi koşmasını isterseniz, nesneyi alıp kaldırabilir, kovanın üstünde tutabilir ve bırakamaz. Almak ve bırakmak zıt kas gruplarını içeren bir görevdir. Dispraksili bir çocuk karşılık verdiğinde, hareket hızlı ve anidir. Yavaş, kontrol edilerek yapılan hareketler çok nadiren görülebilir. Şaşırtıcı bir şekilde yazı yazabilen dispraksisi olan çocukları yazabildiği görünmüştür. Gözleri kapatıldığı zaman yazıları daha iyi ve yavaştır. Kısacası dispraksi hastalığı bulunan bir kişide hareket, koordinasyon, yargılama, işleme, hafıza ve diğer bazı bilişsel beceriler konusunda sorunlar görülmektedir” şeklinde konuştu.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Bayburt Bayburt’ta ’Eczane Teknisyenleri ve Teknikerleri Günü’ dolayısıyla etkinler düzenlendi Her yıl 26 Nisan’da kutlanan ’Eczane Teknisyenleri ve Teknikerleri’ günü dolayısıyla Bayburt’ta da çeşitli etkinlikler yapıldı, alanında uzman isimler ve öğrenciler Eczane Teknisyenleri ve Teknikerleri Günü’nü düzenledikleri programla kutladılar. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Eczane Hizmetleri öğrencileri tarafından ’Eczane Teknisyenleri ve Teknikerleri Günü’ münasebetiyle panel, tiyatro, söyleşi ve stanttan oluşan etkinlikler organize edildi. Düzenlenen program, panelle başladı. ’Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp: Fitoterapi’ paneline konuşmacı olarak katılan Karadeniz Teknik Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ufuk Özgen ve Akademisyen/Yazar Doç. Dr. Kenan Taştan, bitkilerin tedavi süreçlerindeki temel ve yardımcı fonksiyonlarını anlatan çok yönlü sunumlarını katılımcılarla paylaştılar. Doç. Dr. Kenan Taştan konuşmasında Geleneksel tedavi yöntemlerinin önemine vurgu yaptı. Halk arasında çok fazla bilinen ve kullanılan hacamat yöntemine özellikle ayrı bir parantez açan Taştan, “Hacamat mutlaka işin uzamanı bir hekim tarafından ve gerekli tahliller yapıldıktan sonra uygulanmalıdır. Aksi halde özellikle kan hastalıkları olan bireylerde ya da enfeksiyondan kaynaklanan problemler ciddi rahatsızlıklara yol açması söz konusu olabilir” diyerek konuştu. Prof. Dr. Ufuk Özgen ise konuşmasında birçok ilacın hammaddesini oluşturan bitkilerin şifalı özelliklerine değindi. Ancak ilaçlarla birlikte kullanılan bitkisel çayların ya da bilinçsizce kullanılan bitkisel ürünlerin çok ciddi yan etkileri olabileceğine vurgu yaptı. Etkinliğin ikinci ayağında Eczane Hizmetleri öğrencileri Şehit Recep Eşiyok Ortaokulunda öğrencilerle bir araya geldiler. Öğrenci Ecem Şahin’in kaleme aldığı tiyatro oyunu ile ortaokul öğrencilerine akıllı ilaç kullanımının önemine ve gerekliliğine dikkat çektiler. Ardından Eczane Hizmetleri öğretim elemanlarından Dr. Öğr. Üyesi Ümit Karakaş, öğrencilere ilaçlar ve akılcı ilaç kullanımı konulu söyleşisini gerçekleştirdi. Etkinlik Bayburt şehir merkezinde Yakutiye Camisi önünde kurulan stant ile son buldu. Stantta ’Doğru İlaç Kullanımı’ konusunda vatandaşla buluşan gençler, konu ile ilgili el broşürü, ilaç zamanlama ve taşıma kutusu dağıttılar. Öğrenciler, vatandaşlara ilaç ile ilgili sorular sorarak, doğru ilaç kullanımına yönelik farkındalık kazandırmaya çalıştılar. Konu ile ilgili olarak düzenleme komitesi başkanı öğrenci Nazım Onur Bulut, akıllı ilaç kullanımı hakkında bilgiler vererek, "Akıllı ilaç kullanımı konusunda toplumun bilgilendirilmesi için oldukça önemli nedenler bulunmaktadır. Bu gerekçelerin ilki modern sağlık bakımındaki kimyasal ajanların önemli rolünün olmasıdır. İkincisi bireylerin sağlıkları ile ilgili sorumluluk alabilmelerini ve uygun tedavi edici stratejilerin belirlenmesini sağlamaktır. Üçüncüsü, bireylerin tedavi edici kararlarında rol almaları ve sonraki dozlar ve süreç ile ilgili bilgilendirilme haklarının olmasıdır. Dördüncüsü ise bireylerin akılcı ve güvenli ilaç teminini ve etik olmayan ticari tanıtımdan zarar görmemelerini sağlamaktır" dedi.