DÜNYA - 04 Mayıs 2024 Cumartesi 19:04 | Son Güncelleme : 04 Mayıs 2024 Cumartesi 19:08

Bakan Şimşek: “2026 yılında tekrar tek haneli enflasyona dönmüş olacağız”

A
A
A

Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, Almanya’da düzenlenen 8. Türk-Alman Ekonomi Günü’nde, “Mayıs ayında yüzde 70’in üzerinde bir enflasyonla zirveyi bulacağız. Daha sonra uygulamaya koyduğumuz programla birlikte enflasyon hızlı bir şekilde düşecek ve 2026 yılında tekrar tek haneli enflasyona dönmüş olacağız” dedi.

Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, bu yıl 8.'si düzenlenen Türk-Alman Ekonomi Günü’ne katılmak üzere Almanya’ya geldi. “Avrupa Türk İş İnsanları ve Sanayicileri Derneği (ATİAD) tarafından Düsseldorf Kongre Merkezi’nde düzenlenen etkinliğe katılan Şimşek, konuşmasına Almanca “Bugün burada bulunmaktan memnuniyet duyuyorum” diyerek başladı. Şimşek, “Bir sunum yapmak istiyorum hem Türkiye ekonomisinin içinden geçtiği süreçle ilgili olarak hem de Türk-Alman ilişkileri ile ilgili olarak. Biz Türk girişimcilerin Almanya’da yatırım yapmasından memnunuz, aynı zamanda Türkiye’de yatırım yapmanızı isteriz. O nedenle çok kısa bir şekilde Türkiye'nin neden yatırımcı için cazip bir ülke olduğundan bahsedeceğim” dedi.
Orta vadeli bir programları olduğunu belirten Şimşek, “Temel makroekonomik dengesizlikleri çözmek için uygulamaya koyduğumuz bir program. Ve bu programımız da çalışıyor. Türkiye, Almanya kadar olmasa da büyük bir ekonomi. Geçen sene cari kurlarla 1,1 trilyonu aştı ama nüfusuna, çalışma çağındaki nüfusuna, satın alma gücü paritesiyle milli gelirine baktığınız zaman neredeyse 15-17 Avrupa Birliği üyesi ülke büyüklüğünde bir ülke. Yatırım yapmak için gittiğiniz pazarın büyük olması önemli. O anlamda Türkiye büyük ve önemli bir partner” diye konuştu.

"Borçluluğun düşük olması büyüme açısından önemli"

Büyüme potansiyeline bakıldığı zaman son yüzyılda ortalama büyümenin reel olarak yüzde 4 olduğunu söyleyen Şimşek, “Ama son 20 yıla baktığınız zaman ortalama reel büyüme yüzde 5,4. Türkiye’nin reel performansı 2002'yi 100 olarak alırsanız 2023'de 300'ün üzerine çıkmış. Aynı dönemde Çin, Hindistan hariç gelişmekte olan ülkeler 100’den 217’ye çıkmış. Dolayısıyla gerçekten Türkiye hem büyük bir ekonomi, hem de son 20 yılda performansı güçlü bir ekonomi” ifadelerini kullandı.

Dünyada büyük bir borç sorununun olduğunu aktaran Şimşek, “Faizler yüksek. O nedenle borçluluğun düşük olması büyüme açısından önemli. Almanya bu konuda en dirayetli ve en disiplinli ülkelerden bir tanesi. Türkiye’nin toplam borcu, özel sektör, hane halkı, şirketlerin, finans sektörünün, devletin toplam borcu milli gelire oranı yüzde 108. Bizim gibi gelişmekte olan ülkelerde bu oran yüzde 255, dünyada da yüzde 330’un üzerinde” şeklinde konuştu.

Jeostratejik rekabetlerin gerilimlere yol açtığını dile getiren Şimşek, “Dünyada ticarette kırılmalar var. Jeostratejik rekabet gerilimlere yol açıyor ve ticarette parçalanmalar var. Türkiye bu dönemde yakın coğrafyalardan tedarik konusunda avantajlı. Avrupa Birliği ile 1963'ten beri bir diyaloğumuz var, angajmanımız var ve bir ortaklığımız var. O nedenle biz Avrupa‘yla dostuz” dedi.

"Bizim önceliğimiz fiyat istikrarı"

Görüş farklılıklarının olduğunu ancak yine de Gümrük Birliği üzerinden Avrupa Birliği ile kendilerini dost olarak gördüklerini vurgulayan Şimşek, “Dolayısıyla hem yakınız hem dostuz. Orta Asya‘yla, Kuzey Afrika‘yla, Orta Doğu‘yla hem yakınız hem dostuz. Dolayısıyla dünyadaki bu jeostratejik rekabetten kaynaklı fragmentasyonun, yani ticaretteki parçalanmanın bizi çok olumsuz etkilememesi bekleniyor” diye konuştu.
Önceliklerinin enflasyonun tek haneye düşürülmesi olduğunu söyleyen Şimşek, “Bizim önceliğimiz fiyat istikrarı, yani enflasyonun tek haneye düşürülmesi, mali disiplin ve tabii ki yapısal dönüşüm. Yapısal dönüşümden kastettiğimiz yeşil dönüşüm, dijital dönüşüm ve sanayide dönüşüm bütün bunlar bize daha yüksek sürdürebilir büyümenin imkanını arttıracak” ifadelerini kullandı.

"Cari açığımız var, cari açığı da azaltmaya yönelik bir programımız var"

2026 yılında enflasyonun tek haneli rakamlara düşeceğini söyleyen Şimşek, “Mayıs ayında yüzde 70’in üzerinde bir enflasyonla zirveyi bulacağız. Daha sonra uygulamaya koyduğumuz programla birlikte enflasyon hızlı bir şekilde düşecek ve 2026 yılında tekrar tek haneli enflasyona dönmüş olacağız. Uzun bir yolculuk ama başaracağız çünkü iyi bir programımız var” şeklinde konuştu.
Bütçe açığının deprem nedeniyle geçen sene çok arttığını bildiren Şimşek, “Deprem harici bütçe açığımız yüzde 1,6, milli gelire oran olarak. Mastrich kriterleri ile uyumluyuz. Ama depremden dolayı yüzde 5,2. Geçen sene çok tedbir aldık, o tedbirleri almasaydık bütçe açığı çok daha yüksek olacaktı” dedi.

Önümüzdeki yıllardan itibaren bütçe açığının deprem etkisi dahil, kalıcı olarak yüzde 3’ün altına düşüreceklerini belirten Şimşek, “Borcun da milli geliri oranla yüzde 35’un altında tutacağız. Mastrich kriterleri ile uyumlu olacağız” şeklinde konuştu.

Almanya’ya deprem felaketi nedeniyle gösterdikleri dayanışma ve yardım için teşekkür eden Şimşek, “Alman halkına, Alman devletine biz müteşekkiriz. En zor dönemimizde Almanya hep bizim yanımızda olmuştur, kendilerine teşekkür ediyoruz. Bizim Almanya gibi fazlamız yok, yani dış ticaret fazlamız yok. Cari açığımız var, cari açığı da azaltmaya yönelik bir programımız var” ifadelerini kullandı.

"Reformların amacı Türkiye’nin rekabet gücünü arttırmak"

Yapısal reformlara değinen Şimşek, “Tabii ki önce insanımıza yatırım yapacak, niteliklerini arttıracağız. Eğitimin kalitesini arttıracağız, yatırım ortamını iyileştireceğiz. Bütün bu reformların amacı Türkiye’nin rekabet gücünü arttırmak, Türkiye’de verimliliği arttırmak ve büyüme potansiyelini arttırmak. Program çalışıyor mu, evet gerçekten çalışıyor. Biz rasyonel politikalar ve yapısal reformlarla yola çıktık, yatırımcının güveni geldi, şimdi tabii ki portföyü tercihleri liradan yana dönüştü. Reel kurda bir istikrar var, enflasyon Hazirandan itibaren hızlı bir şekilde düşmeye başlayacak, ekonomi yeniden dengelenecek” diye konuştu.

"Biz Almanya ile asla ayrılamayız"

Almanya ile Türkiye’nin çok güçlü bağları olduğuna vurgu yapan Şimşek, “Bugün ben Türkiye’de herhangi bir ile gitsem bu kadar büyük iş insanına hitap etme ihtimalim zayıf. Almanya demek ki bizim bağlarımız çok güçlü. Bu sadece ticaretle sınırlı değil, sadece ekonomi ile sınırlı değil daha çok halktan halka bağımız var” dedi.

Almanya’yı değerli bir ortak olarak gördüklerini söyleyen Şimşek, “NATO’da ortağız, Avrupa Birliği sürecinde Almanya’nın yapıcı tutumunu her zaman önemsedik. Biz Almanya ile asla ayrılamayız. Almanya‘yla çok güçlü bağlarımız var. Şimdi sizlerin sayesinde bu bağları güçlendirmek istiyoruz” ifadelerini kullandı.

Etkinlikte Kuzey Ren-Vestfalya Başbakanı Hendrik Wüst, Türkiye'nin Almanya Berlin Büyükelçisi Ahmet Başar Şen ve ATİAD Başkanı Aziz Sarıyar da konuşma yaparken, Almanya Federal Maliye Bakanı Christian Lindner ve Düsseldorf Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Stephan Keller video birer mesaj gönderdi.

Türkiye ve Almanya arasındaki ekonomik ilişkileri güçlendirmek ve geleceğe dair stratejik adımlar atmak amacıyla düzenlen etkinlikte, iş ve siyaset dünyasından birçok önemli isim de yer aldı.

 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Şırnak Gabar Dağı eteklerinde öğrencilere afet farkındalık eğitimi verildi Şırnak Gabar Dağı eteklerinde ilkokul öğrencilerine yönelik düzenlenen eğitimde, afet durumlarında alınacak önlemlere ve güvenli şekilde nasıl davranılması gerektiği konularına ilişkin bilgi verildi. Öğrencilere afet türleri, afet öncesi, sırası ve sonrasında davranış şekilleri, acil durum çantası hazırlama ve temel ilk yardım bilgilerini de aktaran ekipler, toplumun her kesimine afet bilinci aşılamaya devam ediyor. Şırnak AFAD İl Müdürü Muzaffer İşlek, "AFAD olarak edindiğimiz afet tecrübelerinden; okul öncesi çocuklarında afet yönetimi, afet bilinci ve farkındalığı yeterli düzeyde olmadığı görülmüştür. Çocukların sadece deprem konusunda daha çok bilgiye sahip oldukları görülmüştür. Çocuklarımızın heyelan ve çığ konusunda yeterli bilgi sahibi olmadıkları görülmektedir. Selin nasıl oluştuğu hakkında bilgileri olduğu ama ne yapmaları gerektiği hakkında bilgi sahibi olmadıkları ortadadır. Çocuk eğitiminde 0-6 yaşın ne kadar önemli olduğunu düşünürsek afet eğitiminin okul öncesinde başlanması gerektiği, mutlaka afet yönetimini, afet bilincini ve afet farkındalığına dair içeriklere aşina olmaları gerekmektedir. Afet esnasında ülkemizin can ve mal kayıplarını en aza indirmek için okul öncesinde çocuklarımıza afet eğitimi mutlaka verilmesi gerekmektedir. Okul öncesinde çocukların okuma yazma bilmediği, oyun oynayarak, yaparak- yaşayarak daha iyi öğrendiği düşünülürse eğitmenlerimiz, çocuklara afet eğitimini deneylerle veya oyunlaştırarak öğretmesinin daha kalıcı olacağı, çocukların afet esnasında ne yapması gerektiğini daha iyi kavrayacağı bilindiğinden; Şırnak İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü olarak, afet eğitim materyali, yapboz, boyama kitabı gibi bir takım eğlenceli metaryelleri kullanarak çocuklarımızı eğlendirerek bilinçlendirmekteyiz" dedi. Bu kapsamda Gabar Dağı eteklerinde bulunan Akçay köyü ilkokulu öğrencilerine afet farkındalık eğitimlerini çocuklara eğlendirerek ve ödüllendirilerek öğrettiklerini ifade edildi.
Manisa Yunusemre’de temizlik seferberliği: 2 buçuk ton çöp toplandı Yunusemre Belediyesi’nin başlattığı temizlik seferberliği Muradiye Mahallesi ile devam etti. Yunusemre Belediye Başkanı Semih Balaban’ın da katıldığı etkinlikte 2 buçuk ton çöp toplandı. Yunusemre Belediye Başkanı Semih Balaban tarafından geçtiğimiz hafta sonu Barbaros Mahallesi’nde başlatılan çöp toplama etkinliğinin bu haftaki durağı Muradiye Mahallesi oldu. Yunusemre Belediye Başkanı Semih Balaban, başkan yardımcıları, belediye meclis üyeleri, daire müdürleri ve Umut Vagonu gönüllüleri ve belediye çalışanlarının katıldığı etkinlikte 2 buçuk ton çöp toplandı. Bu etkinliğin her hafta devam edeceğini belirten Yunusemre Belediye Başkanı Semih Balaban yaptığı açıklamada şunları söyledi; “Değerli gönüllülerimizin, başkan yardımcılarımızın, müdürlerimizin, çalışanlarımızın ve özellikle bugün bize katılan Umut Vagonu ekibiyle birlikte çöp toplama kampanyası kapsamında bu hafta Muradiye’deyiz. Muradiye’de de güzel bir çalışma yaparak, 2 buçuk ton çöp topladık. Her hafta bu etkinliğimiz devam edecek. Ben de bu etkinlikte yer almaktan büyük mutluluk duyuyorum. Amacımız temiz çevre, temiz Yunusemre. Ancak amacımıza toplayarak değil, sokaklara çöp atmayarak ulaşabiliriz. Hepimizin amacı çevre bilinci oluşturmak. Bu çevreyi hep beraber koruyacağız. Şehrimizin en kirli bölgelerinde, en çok çöp atılan bölgelerde bu süreci her hafta yürüteceğiz. Ben inanıyorum ki insanlarımız bu etkinlik sayesinde daha da bilinçlenecek. Temiz Yunusemre’yi hep beraber oluşturacağız”
Gaziantep Dev marketler zinciri Anadolu’ya açıldı ANPA GROSS Marketler Zinciri, yeni mağazasını ‘Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin sanayi şehri ve yıldızı olarak anılan Gaziantep’te ‘ANPA GROSS 27 AVM’de hizmete açtı. ANPA GROSS Marketler Zinciri’nin gerek AVM gerekse gross olarak büyümeye devam ettiği yatırımlarına bir yenisi daha eklendi. ANPA GROSS 27 AVM ve ANPA GROSS’un Gaziantep şubesi saat 10.00’da yapılan muhteşem ve görkemli açılışla hizmete girdi. ANPA GROSS, kaliteli ve hesaplı alışveriş anlayışını Gazianteplilerin hizmetine sundu. ‘ANPA GROSS 27 AVM’ ve ‘ANPA GROSS Mağazası’ bundan böyle Gazianteplilere yeni bir alışveriş deneyimi yaşatacak. Gaziantep’te halkın alışveriş alışkanlıklarını yenilikçi, dijital mağaza alanıyla değiştirecek olan ANPA GROSS, sadece Gaziantep’in değil Güneydoğu Anadolu’nun en güçlü, en yenilikçi ve dünyada bir ilk olan bin m2’lik alana sahip LED ekranlarının yer aldığı ilk projesi oldu. Proje, halkın da alışılmış alışveriş alışkanlıklarına yeni bir farklılık getiriyor. “AVM’lere yeni bir heyecan kattık” ANPA GROSS Marka Yatırım Direktörü ve Danışmanı Fatma Bozdağ, yönettikleri AVM’lere bir yenisini de Gaziantep’te eklediklerini söyledi. ANPA GROSS ile mevcutta 500 bin metrekarelik bir alanı yönettiklerinin altını çizen Fatma Bozdağ, artık AVM’lerde de alışkanlıkların değiştiğini ve çekim gücü oluşturmanın şart olduğunu dile getirdi. Bozdağ, ANPA GROSS ile bu süreci çok iyi yönetip, artık AVM’lerde ciddi çekim gücü ile müşteri deneyimlerinin artarak sektöre çok ciddi faydalarının olduğunu kaydetti. Fatma Bozdağ, “Baktığımızda alışveriş merkezlerine de yeni bir heyecan kattık diyebilirim. Çünkü biz AVM’lerde aynı ANPA GROSS’taki mantıkla hızlı ve iyi bir hizmet anlayışı sergiliyoruz. Yani içerideki kiracılarımızla, iş ortaklarımızla, partnerlerimizle çapraz kampanyalar yapıyoruz. Diyoruz ki biz koşuyoruz, siz de koşmalısınız. AVM’lerde yeni bir konsept ve sistem oluşturduk” dedi. Emka Danışmanlık olarak ANPA GROSS ile güçlerini birleştirdiklerini belirten Bozdağ, “Kiralama, yönetim ve yenileme ile projelerimizde artık Anadolu’da da büyümeye devam ediyoruz” şeklinde konuştu. “ANPA GROSS Marmara bölgesindeki müşteri memnuniyeti başarısını artık Anadolu’ya taşıyor” ANPA GROSS olarak Gaziantep açılışında müşterilere çok büyük indirim ve kampanya müjdelerini de duyurduklarını vurgulayan Fatma Bozdağ, “Her zaman olduğu gibi rekabetçi fiyat politikamızla tüketici dostu olmaya devam edeceğiz. Çok büyük indirim ve kampanyalarımız olacak. Zaten bizim kampanyalarımız 365 gün devam ediyor aslında. Agresif fiyat politikamızla Anadolu’da da tüketicilerimizin yanında olmaya devam edeceğiz. Gaziantep ANPA GROSS marketimizde 40 bine yakın ürün çeşitliliğimiz var” dedi. Fatma Bozdağ, ANPA GROSS olarak Gaziantep’ten sonra Anadolu ve Marmara Bölgesi projeleri ile açılışlara devam edeceklerini sözlerine ekledi. “Marmara’daki fiyat politikamızı Anadolu’da da 365 gün boyunca sürdürmeye devam edeceğiz” Bozdağ, “Burası çok fazla dikkatimizi çeken ve uzun süredir görüştüğümüz alternatifin olduğu projelerden biriydi ve bugüne kısmet oldu. Burası bize göre İstanbul’dan sonra çekimimizin en güçlü, kuvvetli olacağı bölgelerden biridir. Sadece burada Gaziantep değil, Güneydoğu Anadolu’ya özel bir proje gerçekleştirdik. Aslında bununla birlikte ilk Anadolu projemizi de açmış oluyoruz. Bizim her zaman olduğu gibi Marmara’da tüketicilerimizin alışık olduğu ve Anadolu’da da bunu sürdüreceğimiz fiyat politikamızı burada da 365 gün boyunca sürdürmeye devam edeceğiz. Marmara’da olan müşteri deneyimimizi müşteri memnuniyetimizin aynısını Anadolu’ya da taşıdık diyebiliriz. Burada şu an açılış dolayısıyla çok ciddi anlamda agresif fiyat politikamız mevcuttur. Yaklaşık ortalamada 40 bine yakın ürün çeşitliliğimiz mevcut olup şu an birçok üründe de kampanyalarımız devam etmektedir. Sloganımızda olduğu gibi bir gün değil 365 gün boyunca hesaplı alışverişimiz devam edecektir” diye konuştu.