TEKNOLOJİ - 25 Ekim 2017 Çarşamba 08:44

Google, halk ozanı Aşık Veysel'e özel doodle yaptı |Aşık Veysel kimdir?

A
A
A
Google, halk ozanı Aşık Veysel'e özel doodle yaptı |Aşık Veysel kimdir?

Özel günlere ve kişilere yönelik Doodle’lar hazırlayan Google’dan Aşık Veysel için özel Doodle geldi. Google hazırladığı doodle ile Aşık Veysel'in doğum gününü kutlamış oldu.Aşık Veysel kimdir?

Google ana sayfasında ''doodle'' olarak adlandırılan logoda, Aşık Veysel'in bağlama çalarkenki halinin yanı sıra kilim motifleri yer alıyor.

AŞIK VEYSEL KİMDİR?

Aşık Veysel olarak bilinen asıl adı “Veysel Şatıroğlu” olan usta ozan, 25 Ekim 1894 yılında Sivas’ta dünyaya geldi. Annesi Gülizar hanım babası Ahmet beydir. O yılların vebası olan çiçek hastalığı yüzünden iki kız kardeşini kaybeden sanatçı, 7 yasında aynı hastalıktan tek gözünü kaybetmiştir. Ve vahim bir kaza sonrasında diğer gözünü de kaybederek, tamamen görmemeye başlamıştır. Oğlunun gözleri görmediği için arkadaşları ile oynayamayıp yalnız kaldığını gören Ahmet bey, oyalanması için oğluna bağlama almıştır.

Bağlamayı ilk olarak babasının arkadaşı Çamşıhılı Ali’den öğrenen Aşık Veysel, ilk zamanlar başka ozanların türkülerini çalmaya başlamıştır. 40 yaslarına doğru kendi yazdığı eserleri çalmaya başlayarak, o yıllar Aşıklar Bayramında yer alması ve Atatürk için söylediği türküden sonra namı artarak yayılmaya başlamıştır. Bu yıllarda sadece kendi köyünde değil, Türkiyede birçok yer gezerek türkülerini her kesime aktarmıştır.

Google, halk ozanı Aşık Veysel'e özel doodle yaptı |Aşık Veysel kimdir?

İKİ GÖZÜ DE GÖRMÜYOR

İki gözü de görmeyen ve karanlığa bürünen ozanın annesi ve babası, bu duruma çok üzülüyor ve diğer kardeşlerinin bakamayacağını düşünüp evlendirmek isterler. Akrabaların kızı olan Esma hanım ile evlendirilen sanatçının peşini olumsuzluklar bırakmıyordu. Yeni doğan erkek çocuğunu kaybeden ozan, daha sonradan anne ve babasını da kaybederek, hayata küsmüştür. Bunun üstüne eşinin başka biri ile kaçması ile perişan olan sanatçı, kendini türkülere vermiştir. Eşi terk ettiğinde iki aylık kız çocuğu ozanın yanında kalmıştı. Fakat kız çocuğu da erkek evladı gibi hayatını yitirmiştir. Acı dolu hayatını şarkılara döken ozan, yanık yanık türkülerini sevenleri ile paylaşarak, bir nebzede olsa acılarını dindirmiştir.

Çocuklarının ölmesi ve eşinin bırakması ile birlikte memleketini terk eden sanatçı, arkadaşları ile birlikte başka bir köye yerleşirler. Ve arkadaşları ile birlikte dolandırılan ozanımız, bütün parasını kaybeder. Ve parasız bir şekilde hayatını idame eden sanatçımızın, 1931 yılında yapılan Halk şiirleri bayramı ile hayatı bir anda düzelir, maddi manevi güzellikler yaşamaya başlar. Ve Gülizar adlı bir bayan ile hayatını birleştirir.

Türkülerinde kendine has yorumuyla doğadan insan sevgisine, hüzünden yaşama sevincine, iyimserlikten umutsuzluğa, dinden siyasete, karşılıksız ve umutsuz aşktan, birbirlerini deli gibi sevenlere birçok eser yazıp seslendiren ozanımız, 1941-1946 yılları arasında köy Enstitülerinde bağlama ve halk türküleri dersleri vermiştir. 1965 yılında TBMM’nin kararıyla özel bir kanun çıkarılıp, maaşa bağlandı.

Google, halk ozanı Aşık Veysel'e özel doodle yaptı |Aşık Veysel kimdir?

Aşık Veysel hayatı boyunca Türkiye’nin hemen hemen her yerindeki aşıklarla karşılaşıp tanıştı. Sevilen halk ozanını ölümüne denk her yastan asık ziyaret etmiştir. Veysel Şatıroğlu yanı Asık Veyselin eserleri arasında en çok sevilen ve günümüzde farklı sanatçılar tarafından yorumlanan “Ala Gözlü Benli Dilber”, “Uzun İnce Bir Yoldayım”, “Dostlar Beni Hatırlarsın”, “Kara Toprak” adlı parçalar, farklı uyarlanarak, özellikle genç neslin gönlünü fed etmiştir.

Efsane olan ve türkü deyince ilk akla gelen halk ozanımız, “”Hepimiz Bu Yurdun Evlatlarıyız””, “”Memlekete Destan Oldum”” adlı eserler ile memleketine olan aşkını şarkılar ile ifade etmiştir. Aşıkların yaşadıklarını, en güzel şekilde parçalarına döken sanatçı, “Aşkın Beni Elden Ele Gezdirdi”, “Sen Bir Ceylan Olsan Ben De Bir Avcı”, “Sen Olmasan”, “Gönül Bir Güzeli Sevmiş” adlı şarkıları ile yaralı yüreklere deva olmuştur. 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Afyon Başkan Köksal, Afyonkarahisar Belediyesinin borcunu açıkladı: Afyonkarahisar Belediye Başkanı Burcu Köksal, göreve geldikleri andan itibaren belediyede 1 milyar 574 milyon 884 bin 596 TL’lik bir borçla karşılaştıklarını dile getirerek, “Biz bu yüksek borcu halleder ve buradaki bütün vatandaşlarımıza da en güzel şekilde hizmet ederiz. Belediyenin gelirlerini 3-4 kişiye, Suriyelilere değil bütün hemşehrilerimize hizmet için harcayacağım” dedi. 31 Mart yerel seçimlerinin ardından göreve gelen Başkan Köksal, Afyonkarahisar Belediyesinin borçlarının yaptırdığı pankart ile belediye binasına astırdı. Ardından borçlar ve yapacakları çalışmalar hakkında açıklamalarda bulunan Başkan Köksal, “Seçimler öncesinde şeffaf bir yönetim anlayışı sergileyeceğimizin sözünü vermiştik. Mazbatamızı aldıktan sonra belediyemizin mali durumu ile ilgili bir bağımsız denetçi ile görüşerek mali durum tespiti yapılmasını istedik. Borç tablomuzu belediye binamızın dışına ve içerisine asacağız. Buna göre güncel borç toplamımız 1 milyar 574 milyon 884 bin 596 TL’dir. Sizlerin bizlere olan güveni ve sabrıyla her tülü zorluğu aşacağımızı biliyoruz. Söz verdiğimiz gibi gece ve gündüz demeden, yorulmak bilmeden çalışıp belediyenin borçlarını azaltıp, gelirleriniz arttıracağız” dedi. “Harcadığımız her kuruşun hesabını verecek, şeffaf bir yönetim sergileyeceğiz” Amaçlarının Afyonkarahisar’ı daha yaşanabilir kılmak olduğunu ifade eden Başkan Köksal açıklamalarını şöyle sürdürdü: “Afyonkarahisar’ımızı daha güzel kılmak için gerekli yatırımların yapılmasına teşvik edeceğiz. Yemişler içmişler faturaların ödenmesini bize bırakmışlar. Biz bu yüksek borcu halleder ve buradaki bütün vatandaşlarımıza da en güzel şekilde hizmet ederiz. Belediyenin gelirlerini 3-4 kişiye, Suriyelilere değil bütün hemşehrilerimize hizmet için harcayacağım. Harcadığımız her kuruşun hesabını verecek, şeffaf bir yönetim sergileyeceğiz. Her şey daha güzel bir Afyonkarahisar için.”
Çorum 150 yıllık tarihi Redif Kışlası kültür merkezi oldu Osmanlı döneminde ordunun modernize edilmesi çalışmaları kapsamında ülke geneline inşa edilen redif kışlalarından biri de Çorum’un İskilip ilçesinde bulunuyor. Yaklaşık 150 yıllık geçmişe sahip kışlada devam eden restorasyon çalışmaları tamamlandı ve Redif Kışlası kültür merkezi olarak hizmet verecek. Redif Kışlası’nın korunarak yaşatılması amacıyla Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı (OKA) ve yerel paydaşların iş birliği ile bugüne kadar önemli çalışmalar yürütüldü. Kalkınma Ajansı’nın 2014 yılındaki desteği ile İskilip Kaymakamlığı bugünkü değeri 1 milyon TL’yi bulan Rölöve ve Restitüsyon Projesi uygulandı. OKA’nın 2016 Yılı Turizmin Geliştirilmesine Yönelik Küçük Ölçekli Alt Yapı Yatırımlarına Mali Destek Programı çerçevesinde uygulanan Redif Kışlası Restorasyon Projesinde ise bugünkü değeriyle 10 milyon TL’yi aşan ajans desteği sağlandı. İş artışı nedeni ile tasfiye edilen Restorasyon Projesinde çalışmalar 2023 yılında tekrar başladı. Çorum İl Özel İdaresi tarafından yürütülen restorasyon sürecinin ardından tarihi yapı, Nisan ayı itibarı ile 265 koltuk kapasiteli konferans salonu, sahne, depo ve kulis odalarıyla Misak-ı Milli İlkokulu ek binası şeklinde hizmet vermeye başladı. İlk gününde öğrencilere sinema gösterimi Redif Kışlasının ilk gününde; İskilip Kaymakamlığı proje ekibi koordinasyonunda, İskilip Halk Kütüphanesi Müdürlüğü tarafından, Ebussuud Efendi İlkokulu öğrencilerine yönelik sinema gösterimi yapıldı. Kültür merkezine dönüşen binada, İskilip’in kültürünü en iyi şekilde yansıtacak etkinlikler yapılması planlanıyor. İskilip ilçesinde Meydan Mahallesi’nde yer alan, 720 metrekarelik alan üzerine taştan 3 kat inşa edilen Redif Kışlası, Balkan, Birinci Dünya, Çanakkale ve Kurtuluş Savaşlarında faal olarak kullanıldı. Kışlanın 1945 yılına kadar kullanılmaya devam ettiği biliniyor.
Konya Konya’da Stadyum-Şehir Hastanesi Tramvay Hattı 1. Etabının temeli atıldı Konya Büyükşehir Belediyesi tarafından şehre kazandırılacak 11.2 kilometre uzunluğundaki Stadyum-Şehir Hastanesi Tramvay Hattı 1. Etabının temeli düzenlenen törenle atıldı. Konya’nın raylı sistemi için tarihi bir başlangıç yaptıklarını belirten Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Uğur İbrahim Altay, önümüzdeki 5 yılda Konya’nın mevcut 27 kilometre hattına Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile birlikte 105 kilometre hat daha ilave ederek Konya’yı Anadolu’nun raylı sistem ağını en çok kullanan şehri yapmaya söz verdiklerini belirtti. Şehir Hastanesi Köprülü Kavşağı yanında düzenlenen temel atma programında konuşan Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Uğur İbrahim Altay, hep birlikte tarihi bir ana şahitlik ettiklerini, verdikleri bir sözü daha yerine getirmenin ve Konya’nın bir hayalini daha gerçekleştirmenin mutluluğunu yaşadıklarını söyledi. “Konya raylı sistem kullanımında Anadolu’nun ilk şehri” Trafiği çözmenin dünyada bulunmuş tek yolunun toplu ulaşım araçlarını artırmak olduğunu belirten Başkan Altay, “Konya, raylı sistem kullanımında Anadolu’nun ilk şehri. 1980’li yıllarda raylı sistem kullanmayı başarmış ve o günden bugüne kadar 27 kilometre uzunluğunda Selçuk Üniversitesi’nden başlayıp Adliyeye kadar uzanan bir raylı sistem yapmayı başarmış bir şehir. Sonrasında yüksek hızlı trenle birlikte raylı sistemde yeni bir dönemi yaşadık ve bugün o konforu hep birlikte yaşıyoruz” dedi. “Yeni hatla insanların sanayi bölgelerine raylı sistemle ulaşmasını sağlamış olacağız” 31 Mart seçimlerinden önce Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığıyla birlikte Konya’nın yeni vizyonunu kamuoyuyla paylaştıklarını hatırlatan Başkan Altay şöyle devam etti: “Bu 5 yılda mevcut 27 kilometre hattımıza tam 105 kilometre hat ilave ederek Konya’yı Anadolu’nun raylı sistem ağını en çok kullanan şehri yapmak için çaba göstermeye söz vermiştik. Elhamdülillah bugün hep birlikte Adliye-Şehir Hastanesi, Şehir Hastanesi-Stadyum hattının ilk etabının temelini atmış olacağız. Bu etapla birlikte Alaaddin’den Adliye’ye gelen hattımız ilk etapta Şehir Hastanesi’ne ulaşmış ve Şehir Hastanesi’nden de 11.2 kilometre uzaklıkta yeni yaptığımız sanayi sitesine kadar ulaşmış olacak. Bu hattı Büyükşehir olarak biz yapacağız. Yeni Sanayi Sitesi’nden Aksaray yolu, Dr. Sadık Ahmet Caddesi, Halil Ürün Caddesi ve Yeni Stadyuma kadar olan 10 kilometrelik ikinci etap hattı da Cumhurbaşkanımızın onayıyla Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımıza devrettik. O hat tamamlandığında Alaaddin’den başlayıp Adliye-Şehir Hastanesi-Aslım Caddesi ve Yeni Stadyuma kadar; Konya banliyösünü, mevcut hattımızı ve ileride yapacağımız Barış Caddesi hattımızı dikine kesen yeni bir ulaşım aksı oluşacak. Özellikle Aslım Caddesi’ndeki sanayi alanlarında çok büyük bir yoğunlaşma oldu. Konya’nın tarihi dönüşümlerinden birisi olan Eski Sanayi ve Karatay Sanayi’nin bu yılsonu taşınmasıyla birlikte oradaki yoğunluk ciddi manada artmış olacak. Bu yapmış olduğumuz hatla insanların oraya toplu ulaşımla ulaşmasını sağlamış olacağız.” Yeni hattın maliyeti 1.7 milyar tl Temeli atılan hattın Adliye-Şehir Hastanesi kısmını Dünya Bankası’yla, Şehir Hastanesi-Yeni Sanayi etabını da öz kaynaklarla gerçekleştireceklerini kaydeden Başkan Altay, toplam 1.7 milyar TL yatırımla bu raylı sistem hattını Konya’ya kazandırmış olacaklarını ifade etti. “Konya’nın ilk metrosunu inşa etmek için yoğun çaba içerisindeyiz” Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığıyla birlikte çalışmalara kesintisiz bir şekilde çalışmaya devam ettiklerini anlatan Başkan Altay, “Özellikle Alaaddin-Konya Teknik Üniversitesi hattıyla birlikte Konya’nın ilk metrosunu inşa etmek için yoğun çaba içerisindeyiz. İnşallah en kısa sürede buna da başlayıp bir sözümüzü daha yerine getirmiş olacağız. Bununla birlikte Fetih Caddesi-Ahmet Özcan Caddesi-Çeçenistan Caddesi’nde Meram-Karatay bağlantısını sağlayacak ve yeni YHT Gar’a kadar uzanan yeni raylı sistemle ilgili çalışmalarımızı gerçekleştiriyoruz. Alaaddin-Necmettin Erbakan Üniversitesi hattının da proje çalışmalarına başlamakla ilgili bakanlığımız yazıları yazdı, bununla ilgili çalışmaları yürütüyoruz. Bu süreçte yapımına devam ettiğimiz 17,4 kilometre uzunluğunda KONYARAY Banliyö Hattı’nda da çalışmalar kesintisiz şekilde devam ediyor. İlk etapta Meram Gar’dan başlayan ve Kayacık Lojistik Merkezi’ne kadar ulaşacak hatta artık şehir içi kısmında da çalışmalarına devam ediyoruz. İnşallah 2026 yılında oranın hizmete açılmasıyla ilgili bir çaba içindeyiz” ifadelerini kullandı. “1 yıl içinde 28.1 kilometre hattın inşasına başlayacağız” 16,1 kilometrelik Fırat Caddesi-Beyhekim Hastanesi-Barış Caddesi hattıyla ilgili sürecin de hızla devam ettiğini dile getiren Başkan Altay şu değerlendirmede bulundu: “Böylece 1986 yılında başlayan, bugüne kadar yapılmış olan 27 kilometre raylı sistem hattına sadece Büyükşehir Belediyesi olarak 1 yıl içerisinde 28.1 kilometre hattın inşasına başlamış olacağız. Böylece yüzde yüz bir artış ortaya çıkacak. Ayrıca inşaatı devam eden banliyö hattını da eklediğimizde neredeyse şu an itibariyle Konya’nın mevcut raylı sistemini iki katına çıkarmış oluyoruz. Ulaştırma Bakanlığımızla birlikte yapacağımız 77 kilometreyi de ilave ettiğimizde mevcut hattımıza 4 kat ilave ederek Konya’yı eşsiz bir raylı sisteme kavuşturmuş olacağız.” Büyükşehirler içinde en ucuz toplu ulaşım hizmeti Konya’da Konya Büyükşehir Belediyesi olarak vatandaşların toplu ulaşımda konforunu artırmak üzere çalıştıklarını da aktaran Başkan Altay, 1.3 milyar lira bedelle 180 yeni otobüsü Konya’ya kazandırdıklarını, her yıl 50 yeni otobüs daha alarak otobüs filolarını yenilemeye de devam edeceklerini söyledi. Ayrıca Konya’nın tüm Büyükşehirler içerisinde en ucuz toplu ulaşım hizmeti sunan şehir olarak öne çıktığını, öğrenci biletinin 4, sivil biletin de 8.5 lira olduğunu hatırlatan Başkan Altay, neredeyse muadillerinin 3’te 1’i oranında toplu ulaşım hizmeti sunduklarını kaydetti. “Yeni 5 yıllık hizmet dönemimize böyle hayırlı bir işle başlamanın mutluluğunu yaşıyoruz” Konya’nın raylı sistemi için tarihi bir başlangıç yaptıklarının altını çizen Başkan Altay, “İnşallah bu önümüzdeki 5 yıl boyunca Konya tarihine geçecek toplamda 105 kilometrelik raylı sistem hatlarını yaparak Konya’mızın mevcut 27 kilometre raylı sistem hattına 4 kat daha ilave ederek Konya’yı Anadolu’nun toplu ulaşımda en önde şehri yapma gayretinin başlangıcını birlikte gerçekleştiriyoruz. Konya’ya verdiği kıymet ve önemden dolayı Cumhurbaşkanımıza, Konya’mızın raylı sisteminin yeni dönemde yeni vizyonla ortaya çıkması adına gösterdiği gayret dolayısıyla Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Abdülkadir Uraloğlu’na teşekkür ediyorum. Ayrıca Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları’na ve Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne (AYGM) teşekkür ediyorum. Bu hattın yapımında emeği geçen çalışma arkadaşlarıma kolaylıklar diliyorum. İnşallah bir an önce tamamlayarak vatandaşlarımızın hizmetine sunmayı arzu ediyoruz. Konya’mıza hayırlı olsun. Yeni 5 yıllık hizmet dönemimize böyle hayırlı bir işle başlamanın mutluluğunu ve gururunu yaşıyoruz” açıklamalarında bulundu. “Bu proje gerçekten çok büyük bir proje” Konya Valisi Vahdettin Özkan ise, Büyükşehir Belediyesi’nin her alanda özveriyle çalıştığını belirterek, “Büyükşehir Belediyemiz, diğer bütün sosyal hizmetlerde, ekonomik hizmetlerde olduğu gibi ulaşım altyapısını da bu devasa projelerle hep insanlarımızın mutluluğa erişmesine koşar adımlarla uğraşmaktadır. Bu faaliyetlerin artarak devamı yönünde temennilerimi ifade etmek istiyorum. İnşallah şehrimiz, mutlu bireylerin yaşadığı, kırsal anlamda oluğu gibi şehir merkezinde de yaşam kalitesini artıran, bu hizmetlerin daha da artarak devam ettiği ve bu yönden de belediyelerimizin hem sizden almış olduğu teveccüh hem de kurumsal kapasitesini geliştirerek bu nitelikli projeleriyle her gün biraz daha bu hizmetleri artırmaktadır. Büyükşehir Belediyemiz başta olmak üzere, çalışma ekibine, katkı sunan ilgili bakanlıklarımıza teşekkür ederiz. Bu proje gerçekten çok büyük bir proje. Şehrimize ve insanlarımıza çok önemli hizmetler sunan bir proje. Hayırlı, uğurlu olmasını diliyorum” ifadelerini kullandı. Konuşmaların ardından 11.2 kilometre uzunluğundaki Stadyum-Şehir Hastanesi Raylı Sistem Hattı’nın 1. Etabı olan Şehir Hastanesi-Yeni Sanayi Sitesi Tramvay Hattı’nın temeli dualarla atıldı.