SAĞLIK - 27 Nisan 2017 Perşembe 13:45

Kalp kapakçığı sorununa ameliyatsız tedavi; “Mitral Kapak Mandallama”

A
A
A
Kalp kapakçığı sorununa ameliyatsız tedavi; “Mitral Kapak Mandallama”

Yakın Doğu Üniversite (YDÜ) Hastanesi kalp kapakçığı problemi yaşayan hastayı Kıbrıs’ta ilk kez gerçekleşen ameliyatsız, mitral kapak mandallama yöntemi ile tedavi etti.

Çarpıntı, nefes darlığı ve halsizlik şikayetleriyle ydü hastanesi’ne başvuran 71 yaşındaki hastaya kardiyoloji anabilim dalı tarafından yapılan tetkikler sonucunda, sol kalp kapakçığında ciddi mitral kapak yetersizliği denilen, akciğerden gelen temiz kanın kalbe dolmasını sağlayan mitral kapağın düzenli çalışmadığı teşhisi kondu. Hasta, Kıbrıs’ta ilk defa uygulanan ameliyatsız, mitral kapak mandallama yöntemi ile tedavi edildi.

Kalbin sol tarafında, üst ve alt odacık arasında bulunan mitral kapak, kalbe akciğerden gelen temiz kanın dolması sırasında açılmakta, kalbin kasılması ile kanı vücuda pompalarken de kapanarak, kanın vücuda yönlenmesini sağlamaktadır.

Kıbrıs’ta ilk defa uygulandı

Ülkemizde diğer sağlık kurumlarından birinde 6 hafta önce bypass cerrahisi geçiren hastanın çarpıntı, nefes darlığı ve halsizlik şikayetleri nedeniyle başvurduğu Yakın Doğu Üniversitesi Hastanesi’nde yapılan tetkikleri sonucunda, sol kalp kapakçığında ciddi mitral yetersizlik bulunduğu saptandı. Kısa bir süre önce geçirdiği cerrahi işlemin ardından ikinci bir cerrahi müdahalenin hasta açısından büyük risk taşıyacağı kanaatiyle hasta, Kıbrıs’ta ilk defa Yakın Doğu Üniversitesi Hastanesi’nde Kardiyoloji Anabilim Dalı uzmanları tarafından uygulanan, ameliyatsız, Mitral Kapak Mandallama Yöntemi ile tedavi edildi.

Mitral Kapak Mandallama Yöntemi nedir?

Son birkaç yıldır dünyada sadece gelişmiş kalp merkezlerinde uygulanan bir tedavi yöntemi olan Mitral Kapak Mandallama Yöntemi, göğüs kafesini açmaksızın, ameliyatsız olarak kasıktan kataterlerle girilmek suretiyle, kaçağa neden olan kısmın, iki santimetrelik mandal benzeri cisim kullanılarak, kaçağın önlenmesinin sağlandığı, ortalama bir saat süren bir tedavi yöntemidir.

En sık görülen kalp kapak hastalığı; Mitral Kapak Yetersizliği

Mitral kapak yetmezliğinin günlük pratikte en sık görülen kapak hastalığı olduğunu ifade eden Kardiyoloji Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Hamza Duygu, mitral yetmezliğinin kalbin sol üst odacığı ile sol alt odacığını ayıran kapakta geliştiğini söyledi. Prof. Dr. Hamza Duygu, normalde aorta atılması gereken kanın, mitral yetersizlik sonucunda kalbin sol üst odacığına kaçtığını ve bu kaçmanın da hastaların kalp performansında önemli düşüşe yol açtığını belirtti.

Hamza Duygu Mitral yetersizliğin birinci sıradaki nedenlerinin başında hastanın önceden geçirmiş olduğu bypass veya stent öyküsü geldiğini dile getirdi. İkinci sıradaki nedenlerinde ise çocuklukta geçirilmiş olan romatizmal ateş ve dejeneratif kalp hastalıklarının geldiğini söyleyen Duygu, mitral yetersizliğin normal şartlarda cerrahi işlemle tedavi edildiğini, açık kalp cerrahi riskinin yüksek olduğu hastalarda ise uygun olanın, ameliyatsız, Mitral Kapak Mandallama Yöntemi tedavisi olduğunu söyledi.

İki gün içinde taburcu olunabiliyor

Mitral Kapak Mandallama Yöntemi ile tedavi edilen hasta hakkında bilgiler de veren Duygu şunları söyledi: “6 hafta kadar önce diğer sağlık kurumlarından birinde bypass ameliyatı geçiren hastanın daha sonra başvurduğu hastanemizde gerçekleştirilen tetkiklerinde, sol kalp kapakçığında ciddi mitral yetersizlik bulunduğu saptandı. Kısa bir süre önce cerrahi işlem geçiren hastamıza 2. cerrahi işlemin uygulanması riskli olacağından, ameliyatsız, Mitral Kapak Mandallama Yöntemi ile tedavi uygulandı. Hastanemizin anjiyo laboratuvarında, kasıktan girişim ile sol kalbe ulaşıldı ve ortalama bir saat süren işlemle, hastanın göğüs kafesi açılmaksızın, 2 adet mandal uygulanarak sol kalp kapakçığındaki ciddi mitral yetersizliği önlenmiş oldu. Uygulanan bu yöntemden iki gün sonra hastamız sağlığına kavuşturulmuş olarak taburcu edildi.”

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul TAV Havalimanları ilk çeyrekte 17,1 milyon yolcuya hizmet verdi TAV Havalimanları 2024’ün ilk üç ayına ilişkin finansal ve operasyonel sonuçları açıkladı. TAV bu dönemde 321 milyon avro ciro ve 86 milyon avro FAVÖK elde etti. Havalimanı işletmeciliğinde Türkiye’nin dünyadaki lider markası TAV Havalimanları yılın ilk üç ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 22 artışla 17,1 milyon yolcuya hizmet verdi. TAV’ın işlettiği havalimanlarında dış hat trafiği geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 27 arttı. TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı Serkan Kaptan, “Kış döneminde yolcu trafiğimiz uzayan turizm sezonu ve havalimanlarımıza uçan havayollarının yürütmekte olduğu filo genişletme stratejilerinden olumlu etkilendi. Böylece birinci çeyrekte, geçen seneye göre dış hat yolcumuz yüzde 27, toplam yolcumuz da yüzde 22 büyüdü. Gerek İzmir, gerekse Ankara havalimanlarımız iç hattan dış hata transfer stratejisine odaklanan AJet, Pegasus ve SunExpress’in filo büyümesinden olumlu etkileniyor. Faaliyetlerimizdeki başarının tamamını finansal sonuçlarımıza da yansıtmayı başardık. Ciromuz yüzde 28 artarak 321 milyon avroya ve FAVÖK de yüzde 97 artarak 86 milyon avroya ulaştı. Düşük sezonda olmamıza rağmen net kar da pozitife döndü ve 9 milyon avro oldu. İyi bir başlangıç yaptığımız 2024’ün yüksek sezonu olan yaz aylarında da canlı bir trafik beklemeye devam ediyoruz. Erken rezervasyonlar da bize bu yönde olumlu sinyaller veriyor" dedi. "Antalya yatırımımızı 2025’in ilk çeyreğinde, Ankara yatırımımızı da 2025’in son çeyreğinde bitirmeyi planlıyoruz" Tarihi ölçekteki büyük yatırım programlarının planladıkları takvime uygun bir şekilde ilerlediğini söyleyen Kaptan, "Bu program doğrultusunda Antalya, Almatı ve Ankara Esenboğa havalimanlarımızla birlikte diğer havalimanı ve hizmet şirketlerimize yatırım yapıyoruz. Almatı yatırımımız yüzde 94 oranında tamamlandı ve Haziran 2024’te yeni dış hat terminalinin açılışını yapmaya hazırlanıyoruz. Yeni terminalin Almatı yolcusu için hizmet kalitesi ve seyahat tecrübesinde iyileşme oluşturmasını bekliyoruz. Yüzde 77 oranında tamamlanan Antalya yatırımımızı 2025’in ilk çeyreğinde ve yüzde 42 oranında tamamlanan Ankara yatırımımızı da 2025’in son çeyreğinde bitirmiş olmayı planlıyoruz. Bu yatırımlarımıza ek olarak, Medine Havalimanı’nın kapasitesini yıllık 8 milyon yolcudan 18 milyon yolcuya çıkaracak ve iki etap halinde yapılacak olan ek yatırımlara da katılma kararı aldık. Bu büyük yatırım programımız sonucunda 2020 yılında 8 sene olan ortalama işletme süremizi 2024 yılında 29 yıla çıkardık. Satın alma bedelleri ve kira peşinatlarını dahil ettiğimizde 2025 yılına kadar toplam yaklaşık 2,5 milyar avro yatırım büyüklüğüne ulaşmış olacağız. Bu büyüklük sektörümüzün geleceğine olan güvenimizin en önemli göstergesidir. Programımızda mesafe kaydettikçe yatırımlarımızın meyvelerini de almaya başlıyoruz. Bu kapsamda, 2024 yılı için 430 milyon ile 490 milyon avro arasında FAVÖK beklemeye devam ediyoruz. İlerleyen senelerde yatırımlarımızdan daha da artan geri dönüşler bekliyoruz ve kendimize orta vadede 2018 yılında yakaladığımız tarihi en yüksek FAVÖK seviyesi olan 573 milyon avroyu geçme hedefi koyuyoruz. Bu hedef artık kısa zamanda ulaşılabilir bir mesafede duruyor. Çalışanlarımızın büyük gayretleri ve hissedarlarımızla iş ortaklarımızın destekleri sayesinde TAV Havalimanları’nı bir dünya markası haline getirmeyi başardık. Orta vadeli hedefimiz olan tüm zamanların en yüksek FAVÖK rakamına ulaşmak hedefimizi de yakın zamanda birlikte gerçekleştireceğimize olan inancım tam” diye konuştu.