EKONOMİ - 05 Temmuz 2017 Çarşamba 13:26

LPG’li araçlar için önemli uyarı

A
A
A
LPG’li araçlar için önemli uyarı

BRC Türkiye Distribütörü, 2A Mühendislik A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı Kadir Örücü, LPG dönüşümünde merdiven altı montajların önlenmesi ve korsan uygulamalara son verilmesinin gerektiğini belirtti. Örücü, bunun da ancak denetim ile mümkün olabileceğini, yapılan yeni düzenlemenin denetimi zorlaştıracağını söyledi.

BRC Türkiye Distribütörü, 2A Mühendislik A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı Kadir Örücü, LPG dönüşümü gerçekleştiren firmaların artık kendi kendilerini denetleyebilmesinin önün açan düzenlemenin denetimi zorlaştıracağını söyledi. Örücü, “AİTM yönetmeliğinde Haziran ayı içerisinde bir değişiklik yapıldı. Bu değişiklik ile daha önce Makine Mühendisleri Odası (MMO) veya Türk Standartları Enstitüsü'nden alınması gereken montaj tespit raporu, gaz sızdırmazlık raporu aranmayacak. Dönüşümü yapılacak firmalar 2018 yılından itibaren mecburi olarak yürürlüğe girecek kararla kendileri iki nüsha montaj tespit raporu düzenleyecekler ve bununla tadilatı yaptıran vatandaş direkt araç muayene istasyonlarına giderek kontrollerini yaptıracak. Eskiden araç dönüşümleri yapıldığı zaman makine mühendisleri gaz sızdırmazlık istasyonlarına gidiyor ve bu istasyonlarda 100 noktadan araçların kontrolleri yapılıyordu” ifadelerini kullandı.

“Biz denetimden yanayız”

Denetimin belirleyici unsur olduğunu belirten Örücü, “Tek tek ürünlerin kontrolleri yapılıyor. Kullanılmış ürün olup olmadığı kontrol ediliyordu. Artık bu kontroller araç muayene istasyonlarında yapılmaya çalışılacak. Bu nereye kadar yapılabilir bilemeyiz. Daha önceki ürünlerin seri numaraları veri tabanında olmadığı için kullanılmış, eski, bakım görmüş ürünlerinde kullanılması mümkün olabilecek. Bu da birçok sıkıntıyı beraberinde getirecektir. Biz denetimden yanayız otogaz sektörü diğer sektörlerde olmayan iki kez kamu denetimine tabi bir denetim mekanizmasıyla çalışıyordu. Artık bu denetimin bir ayağı devreden çıkıyor sadece araç muayene istasyonlarında gaz kaçar kontrolü yaptırarak araçlar trafikte seyretmeye başlayacak.” dedi.

“Bu Yönetmelik değişikliği daha önce de denenmişti ve birçok sıkıntı yaşattı”

Bu tür yönetmelik değişikliğinin daha önceden de kullanılıp çeşitli sıkıntıların yaşandığını vurgulayan Örücü şunları söyledi: “Yıllardan beri otogaz sektöründe yönetmelikler değişiyor. Devamlı sorumlular değişiyor. Benzeri uygulamayı 2000'li yıllarda 5 yıl firmaların inisiyatifine bırakılmıştı. Bu süreçte birçok sıkıntılar yaşanmıştı. Kazalar, evrak ticareti, vergi kaçırma, sahte evrak düzenlemelerine varan olumsuz durumlar yaşandı. Bu sıkıntılar üzerine 2005 yılında tekrar kontroller MMO verildi. Bugün ise araçların yüzde 80'i kontrollerden geçmiş durumda bunu yüzde 100 yapmaya çalışıyoruz. Bunun içinde trafik denetlemelerinin yapılması gereklidir. Maalesef yeterince trafik denetlemesi yapılamıyor. Denetim olmadığı zaman korsan uygulamalar merdiven altı montajlar devreye giriyor. Bu işi layığı ile yapan fatura kesen yetkili mühendis istihdam eden firmalar zor durumda kalıyor. Haksız rekabet ortamında bunu idame ettirmeleri mümkün değil. Bu haksız rekabetin, merdiven altı montajların önlenmesi ve korsan uygulamalara son verilmesi gerekir. Bu da ancak denetim ile mümkün olabilir.”

Diğer yandan söz konusu yönetmelikte bir başka en önemli değişiklik 3.9 maddesinde yer alan ECE R 115 regülasyonuyla ilgilidir. Bu maddeye göre yapılan tadilatta kullanılan setlerin BM/AEK regülasyonu 115’ in ilgili maddelerine uygunluğu teknik servis tarafından teşvik edilmesi istenmektedir. ECE R 115 regülasyonu LPG ve CNG sistemlerinin onayı ile ilgili hususları düzenlemekte; Egzoz emisyonlarının ölçümü ve dinamometre ile güç testlerini istemektedir. E3 ve üzeri araçlarda yüzlerce otomobil markasının 115 uygunluğunu belgelemek firmalar için hem çok maliyetli ve hem de ülkemizde ilgili laboratuvarların yeterli olmaması nedeniyle yerine getirilmesi imkansız bir regülasyon olduğu göz önünde bulundurulmalıdır. Aksi halde firmalardan ECE R 115’ in bu şekliyle uygulanmasının istenmesi sektörün durmasına , hiç bir firmanın dönüşüm yapamamasına ve dolayısıyla firmaların kapanmasına yol açacaktır".

”MTV ve ÖTV'nin kaldırılması konusunda devlet desteği istiyoruz”

BRC Türkiye Distribütörü, 2A Mühendislik A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı Kadir Örücü sözlerine şöyle devam etti: “Bütün dünyada çevreci yakıt olması nedeniyle otogaz yerel yönetimlerce ve hükümetlerce teşvik ediliyor. Ancak ülkemizde 4 milyondan fazla araç LPG’li olduğu halde bunun tam tersi cezalandırılıyoruz ve üvey evlat muamelesi görüyoruz. LPG’li araç kullanan vatandaşlar olarak motorlu taşıtlar vergisi (MTV), ÖTV alınmaması gibi teşviklerden yararlanmak istiyoruz. En son AİTM yönetmeliğinde işleri durma noktasına getirebilir. Bugün otogaz sektörü Türkiye'de gelmiş olduğu nokta itibari ile on binlerce kişiye istihdam sağlayan yurtdışına ihracat yapan bir sektör haline gelmiştir. Biz sektör olarak gerek Bakanlık gerek TSE ile her türlü işbirliğine hazırız. Sektörümüzü doğrudan ilgilendiren bu ve benzeri konularda sektörün görüşlerinin alınmasını özellikle talep ediyoruz. 

Ahmet Yüceer - Fatih Gavuz
 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Antalya Otomobil su kanalına uçtu: Öldüğü düşünülen sürücünün yüzerek kaçtığı ortaya çıktı Antalya’da kontrolden çıkıp su kanalına uçan otomobildeki sürücü, kanaldan yüzerek çıkıp olay yerinden kaçtı. Aracın yaklaşık 1 buçuk ay önce satışını yapıp devrinin henüz alınmadığını belirten ruhsat sahibi kadın ise olay yerine geldiğindeki ilk sözü, “Allah’tan içinde kimse yok” oldu. Kazanın görgü şahidi bir genç ise, “Sürücü çok paniklemişti, yüzerek kanaldan çıktı, ardından kaçtı” dedi. Kaza, saat 22.00 sıralarında Kepez ilçesine bağlı Göksu Mahallesi’ndeki Nene Hatun Caddesi ile İbn-i Sinan Sokak kesişiminde meydana geldi. Henüz sürücüsünün ismi öğrenilemeyen 16 LUB 73 plakalı otomobilin önce kaldırıma çarpıp ardından su kanalına uçtuğunu görenler durumu 112 Acil Çağrı Merkezine bildirdi. İhbarın ardından olay yerine itfaiye, polis ve sağlık ekipleri sevk edildi. Belirtilen adrese gelen itfaiye ekipleri, araçta yaptıkları kontrolde herhangi bir kişinin olmadığını tespit etti. Bunun üzerine görgü şahitlerinin ifadesine başvuran polis, sürücünün araçtan çıktıktan sonra yüzerek kanaldan çıktığını ve ardından panikleyerek kaçtığını belirledi. Trafik polisinin araç plakasından yaptığı sorgulamada, aracın Gülfer Hanedar adına kayıtlı olduğu belirlendi. “Arabayı sattım, parasını aldım ama devrini almadı” Ekiplerin haber vermesiyle kaza yerine gelen Hanedar, aracı Halil isminde bir galerice yaklaşık 1 buçuk ay önce sattığını, parasını almasına rağmen karşı tarafın devrini henüz üzerine almadığını söyledi. Gazetecilere de açıklamada bulunan Hanedar, “Arabayı satmıştım, parasını aldım ancak devrini henüz üzerine almadı. Kaza olunca beni aradılar. Allah’tan içinde kimse yok, ona sevindik. Galericiye satmıştım. Onun sürüp sürmediği de belli değil, ulaşamıyorum da” diye konuştu. Kazayı görenlerden Musa Kont isimli genç ise “Araba aniden fren yaptı ve kanala uçtuktan sonra sürücü yüzerek çıktı. Adam çok panik yapıyordu, sakinleştirmeye çalıştık ama kaçtı gitti” dedi. Polis ekipleri sürücüyü bulmak için çalışma başlatırken, araç çekiciyle su kanalından çıkartılarak otoparka götürüldü.