GÜNDEM - 04 Temmuz 2015 Cumartesi 09:29

Türk kadının havadaki başarısı

A
A
A
Türk kadının havadaki başarısı

Türk yapımı eğitim uçağı HÜRKUŞ, havadaki yerini alırken kadın başmühendis liderliğinde tasarlanan dünyanın üçüncü uçağı oldu.

Ekip ruhunu yansıttıklarını belirten HÜRKUŞ’un Başmühendisi Aylin Ararat, ''Yaş ortalamamız 30 civarında. Ekibimizin yüzde 23’ünü kadınlar oluşturuyor. Türkiye’de böyle bir işe Türk insanları ile imza atmak bizleri gururlandırıyor'' dedi.

Türkiye, Cumhuriyetin ilk yıllarında önce Vecihi Hürkuş ve sonra Nuri Demirağ'ın uçaklarından sonra yeni bir yerli tasarım uçağın heyecanını yaşıyor. Hükümet ile Genelkurmay’ın en üst düzeyde temsil edildiği Savunma Sanayi İcra Komitesi 2006 yılında, pilotların savaş uçaklarına geçmeden önce uçtuğu eğitim uçaklarının üretimi düşünüldü. ABD’nin geliştirdiği F-16 savaş uçaklarının Türkiye’de montajının yapılması amacıyla kurulan Türkiye’nin havacılık sektöründeki en önemli markası TUSAŞTAI (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş.), eğitim uçağı ihtiyacını önceden tespit etmiş ve daha ortada bir sözleşme dahi yokken 2004’te hazırlıklarını yapmaya başlamışlardı. Anlaşmayla bilikte TAI’de ilk Türk eğitim uçağının yapımı hızlandı. Ve bu anlaşmayla birlikte eğitim uçağı HÜRKUŞ, artık havadaki yerini adlı. En son geçtiğimiz günlerde İzmir Çiğli 2. Ana Jet Üs Komutanlığı'nda Türk Hava Kuvvetleri'nin kuruluşunun 104'üncü yılı 'Türkiye Hava Gösterisi 2015' etkinliğinde uçan, dünyadaki üçüncü kadın başmühendis liderliğinde yapılan Türk Eğitim uçağı HÜRKUŞ, izleyenlerin beğenisini aldı.

Düyadaki iki kadın baş mühendisin ardından Türk olarak üçüncü kadın baş mühendis olarak uçağın yapımında liderlik yapan Uçak Mühendisi Aylin Ararat, kendi hayatını ve HÜRKUŞ'U İhlas Haber Ajansı’na anlattı. Mühendis aileden geldiğini belirten Aylin Ararat Gökalp, ''1984 yılında liseyi bitirdikten sonra üniversite sınavında aldığım puanla girdiğim bir bölüm ÖDTÜ Havacılık Mühendisliği Bölümü. Ancak şunu söylemeliyim lise-ortaokul yıllarında zaten insanın eğilimi belli olur. Ben zaten mühendislik kökenli bir aileden geliyorum. Dedem, babam, ablam hepsi elektrik ya da makine mühendisi. Ben Havacılık Mühendisliği’ne puanım tutuğu için girmiştim. Bununda yıllar içinde hem eğitim sırasında (yüksek lisansımı da bu konuda yaptım) hem de daha sonra endüstri de çalışmaya başladıktan sonra Havacılık Mühendisliği ile yeteneklerimin ya da ilgimin kesiştiğini çalıştıkça gördüm aslında. Şimdi geriye dönüp baktığım zaman belki biraz üniversite sınavı ile tesadüfen girdim bir bölüm. Ama kendi tercihimle yazdığım bir bölüm’’ dedi.

UÇAK BİR ÇOK MÜHENDİSLİK BİRİMLERİNİN BİR ARAYA GELDİĞİ ALAN
Çalıştığı sektörün çoklu yapısını sevdiğini ifade eden Ararat, ''Havacılık sektöründe çalışırken bir uçak platformunun üzerinde etki sistemi, iniş takım sistemi, oksijen sistemi, hidrolik sistemi, fırlatma sandalyesi, aerodinamik tasarım uçuş bilimleri açısından stabilite kontrol bütün bunlar hem analiz hem test açısından yaptığımız çalışmalar. Bütün mühendislik birimlerinin bir araya geldiği aslında en nihayetinde çok estetik ürünlerin ortaya çıktığı bir çalışma alanı. Örneğin bizim yaptığımız HÜRKUŞ eğitim uçağını Ankara’da İzmir’e uçarak getirdik. Daha önce Ankara’dan İstanbul’a gitmişti ama ilk defa İzmir’e geldi. Bu benim için ve beraber çalıştığım diğer mühendisler için büyük bir gurur. Ve nihai ürünümüzü havada görmek, havacılık konusunda çalışıyor olmak bize gurur veriyor'' dedi.

EKİBİN YAŞ ORTALAMASI 30
Eğitim uçağı HÜKUŞ için çok güzel bir ekip oluşturduklarını dile getiren Aylin Ararat, ''Ekip konusunda hepimizde çok şanslıyız. Bir de işler yoğun olunca, teknik açıdan bazı konularda zorlanıp birbirimizle bilgi alışverişi yapmak, gerektiği noktalarda bir sürtüşme yaşamıyoruz tam tersine birbirimizle fikir alış verişi bulunuyoruz. Projenin zaman zaman sitresli dönemleri oluyor. Bir takvimimiz var, bir bütçemiz var onun içerisinde kalmaya çalıştığımız. Çünkü Türkiye’de ilk defa yapılan konular var. Burada bilinmeyenleri de bulmaya çalışıyoruz. Bu konuda ekibimiz içinde çok güzel entegrasyon var. Heyecanlı, yaş ortalaması 30 civarında olan arkadaşlarımla çalışıyorum. Ve bütün verilen, uçak üzerinde her gördüğünüz detay, kanat uçlarından egzozuna, motor seçimine, pervanesine, aeroniklerine bunların hepsinin seçimini tesadüfen karar vermiyoruz. Hepsi ile ilgili bizim kazanç kayıp analizlerimiz var. Önce bilgi birikimiyle tasarım alternatiflerini çalışıyoruz. Daha sonra sistem mühendisliği yaklaşımları ile hangi tasarım alternatiflerinin bir bütünü ortaya getirirken optimum olacağını bulmaya çalışıyoruz. Daha önce yapılmış bir projemiz yok. İlk projemiz bu. Avrupa sivil havacılık otoritesinden de sertifikalandırdığımız bir uçak HÜRKUŞ. Bu kapsamda çalışırken bilebildiğimiz en iyi yöntemlerle ilerlemeye çalıştık. En doğru kararları vermeye çalıştık. Bunu yaparken de ben tek başıma tabi ki çalışmadım. Bir ekip ve bir organizasyon halinde çalıştık'' dedi.

BU PROJE GENÇLERİMİZE ÖRNEK OLSUN
Ekibini değerlendiren Ararat, ''Ekibimizin yüzde 23’ü kadın. Bununda kollektif efora çok faydası olduğunu düşünüyorum. Gerçekten ekibim bu anlamda, farklı bakış açılarıyla, farklı titizlikle farklı bir dinamikle hareket edebiliyor olmasını sağlıyoruz. Herkes özveri ile kadın erkek ayırt etmeksizin çok çalışıyor. Ama ben gerçekten bir sonraki projelerde de, bu tip çok sayıda ekibin çalıştığı projelerde de uyumun sağlanması, verimliliği artırmak, bakış açıları çeşitlendirmek amacıyla kadın erkek kombine ekiplerinin olması gerektiğini düşünüyorum. Bu proje bir başlangıç gençlerimize örnek olsun. Sadece bu uçak ortaya çıkmadı. Bununla birlikte yaklaşık 8 bin teknik doküman yazdık. 7 bin teknik çizimi var bu uçağı tarif eden. Avrupa Sivil Havacılık Kurumu’na da bunları kanıt dökümanı olarak sunuyoruz. Güzel bir bilgi birikimi oluşturduğumuzu düşünüyoruz. Arzum bundan sonra gençlerimizin bunu daha da güzel yerlere götürmesi bizimde buna hem bir uçak olarak hem de altyapıyı geliştirme anlamında destek olmuş olmamız'' dedi. HÜRKUŞ, bir kadın baş mühendis liderliğinde tasarlanan dünyanın üçüncü uçağı. Ekibin başında Aylin Ararat var. 140 mühendis ve 70 teknisyenden oluşan bir ekiple çalışıyor. Ekibin Ararat'tan sonraki üç şef mühendisinden ikisi de kadın olması dikkat çekti.

HAVA KUVVETLERİ HÜRKUŞ SİPARİŞİ VERDİ
HÜRKUŞ ile ilgili bilgi veren TAI Genel Müdür Yardımcısı Özcan Ertem, ''HÜRKUŞ'umuz inşallah bütün uçuş testlerini başarı ile tamamlayarak uçuşa elverişli bir uçak olarak sertifikasını alacak. Hava Kuvvetleri de 15 tane HÜRKUŞ siparişini verdi. Bu uçağımızın üstüne bir takım askeri elektronk cihazlarda isteniyor. Bunlarla ilgili çalışmalarımızda başladı. Seri üretimiz inşallah 2018'de ilk uçağımızı teslim edecek şekilde son hızıyla çalışmalar devam ediyor'' dedi.

AYLİN ARARAT KİMDİR
- TAI Eğitim Uçakları Mühendislik Müdürü
- ODTÜ Havacılık Mühendisliği (1989) Mezunu
- ABD Virginia Teknik Fakültesi’nde Yüksek Lisans
- 10 yıldır da HÜRKUŞ’un baş mühendisi

HÜRKUŞ KİMLİK KARTI
* Tamamiyle yerli tasarım.
* F-4 ve F-16 önesi eğitim uçağı
Teknoloji: Turboprop (Jet motoru ile pervane bir arada çalışıyor)
Motor: 1600 beygir gücü, Kanada üretimi Pratt & Whitney
Azami hız: 310 Knot (574 km/s)
Ağırlık: 3200 kg.
Uzunluk: 11.7 m.
Kanat açıklığı: 11.17 m.
Havada kalma süresi: 4 saat 15 dakika
Menzil: 1478 km.
G Force: -3.5 ila +7

ATAKAN ŞEN - SİNAN YENİÇERİ 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul Beşiktaş’ta 29 kişinin hayatını kaybettiği gece kulübü yangınına ilişkin davanın görülmesine devam edildi Beşiktaş’ta tadilat yapılan gece kulübünde çıkan yangın sonucu 29 kişinin hayatını kaybetmesine ilişkin davanın görülmesine devam edildi. Beşiktaş Gayrettepe’de 2 Nisan tarihinde 16 katlı binanın eksi 1 ve eksi 2’nci katında faaliyet gösteren gece kulübünde tadilat yapımı sırasında yangın çıkmış, çıkan yangında 29 kişi hayatını kaybetmişti. Olaya ilişkin 22 sanıklı davanın görülmesine devam edildi. İstanbul 33. Ağır Ceza Mahkemesi’nce görülen duruşmada 4 tutuklu sanık ile bazı tutuksuz sanıklar hazır bulundu. Duruşmaya taraf avukatlarıyla bazı müştekiler de katıldı. Duruşmada bazı sanık avukatları ile mağdur aileler arasında gerginlik yaşandı. Mahkeme duruşma düzeni bozulduğu gerekçesiyle yaklaşık 45 dakikalık aradan sonra savunma ve beyanların alınmasıyla devam etti. Duruşma ertelendi Alınan ifadelerin ardından ara kararını açıklayan mahkeme, sanıkların tutukluluk hallerinin devamına hükmederek, eksik hususların giderilmesi için duruşmayı 2 Mart 2026 tarihine erteledi. Olayın geçmişi Beşiktaş Gayrettepe’de 2 Nisan tarihinde 16 katlı binanın eksi 1 ve eksi 2’nci katında faaliyet gösteren gece kulübünde tadilat yapımı sırasında yangın çıkmış, çıkan yangında 2’si yabancı uyruklu 29 kişi hayatını kaybetmişti. Yangına ilişkin yürütülen soruşturma tamamlanarak İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı’nca iddianame hazırlanmıştı. Hazırlanan iddianamede 9 şüphelinin ‘bilinçli taksirle birden fazla kişinin ölümüne ve yaralanmasına neden olmak’ suçundan ayrı ayrı 2 yıl 8 aydan 22,5 yıla kadar hapis cezasına çarptırılması talep edilmişti. Soruşturma çerçevesinde İstanbul Valiliği’nce aralarında Eski Beşiktaş Belediye Başkan Yardımcılarının da bulunduğu kişiler hakkında soruşturma izni verilmişti. Konuya ilişkin yürütülen soruşturma tamamlanarak iddianame hazırlanmış, iddianamede ise 13 şüphelinin ‘görevi kötüye kullanma’ ve ‘taksirle birden fazla kişinin ölümüne neden olma’ suçlarından ayrı ayrı 2,5 yıldan 17 yıla kadar hapis cezasına çarptırılması talep edilmişti. 2 ayrı dava dosyasının birleştirilmesine karar verilmişti.
Bursa Nilüfer’de 2 kaçak yapı yıkıldı Nilüfer Belediyesi, kent genelinde kaçak yapılaşmayla mücadelesini kararlılıkla sürdürüyor. Özellikle tarım alanlarını tehdit eden yapılaşmaya karşı denetimlerini sıkılaştıran belediye ekipleri, Ürünlü ve Alaaddinbey mahallelerinde toplam 2 bin 250 metrekarelik kaçak depoyu yıkarak kullanılamaz hale getirdi. Nilüfer Belediyesi, kaçak yapılaşmanın önüne geçmek ve özellikle tarım arazilerini korumak amacıyla yürüttüğü çalışmalara devam ediyor. Hem vatandaşlardan gelen ihbarları değerlendiren hem de saha ekiplerinin rutin kontrolleriyle tespit edilen kaçak yapılar, yasal süreçlerin tamamlanmasının ardından birer birer yıkılıyor. Belediye ekipleri, bu kapsamda son olarak Ürünlü ve Alaaddinbey mahallelerinde iki ayrı noktada işlem gerçekleştirdi. İlk olarak Ürünlü Mahallesi’nde, tarım alanı üzerine inşa edildiği belirlenen ve depo olarak kullanılan kaçak yapıya müdahale edildi. İçerisinde çeşitli malzemelerin bulunduğu deponun yıkımı, malzemelere zarar verilmeyecek şekilde titizlikle yürütüldü. Ekiplerin bir sonraki durağı ise Alaaddinbey Mahallesi oldu. Burada da yine depo amaçlı inşa edilen 450 metrekarelik kaçak yapı, iş makineleri tarafından yıkılarak ortadan kaldırıldı. Çalışmalarda toplam 2 bin 250 metrekarelik kaçak yıkıldı. Yıkım çalışmaları sırasında polis ve zabıta ekipleri çevrede geniş güvenlik önlemleri alırken, tedbir amaçlı sağlık ekipleri de alanda hazır bulundu.
Kütahya Altı Nokta Körler Derneği Kütahya Gençlik Meclisi’nden Proje Toplantısı Altı Nokta Körler Derneği Kütahya Gençlik Meclisi’nin öncülüğünde, derneğin Kütahya Şubesi ev sahipliğinde görme engelli gençlerin katılımıyla istişare toplantısı gerçekleştirildi. Toplantıda, gençlik meclisi üyeleri ileriye dönük projeler ve yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşlerini paylaştı. Toplantının açılış konuşmasını yapan Altı Nokta Körler Derneği Kütahya Gençlik Meclisi Temsilcisi ve Kütahya Gençlik Kolları Başkanı Murat Akkoyu, uzun bir aradan sonra gençlerle bir araya gelmekten duyduğu memnuniyeti dile getirerek, toplantının amacının gençlerden gelen talepler doğrultusunda hayata geçirilecek projeleri şekillendirmek olduğunu ifade etti. Toplantıda söz alan görme engelli gençler; toplumda yeterince yer bulamadıklarını, istihdam alanındaki düzenlemelerin yetersizliği nedeniyle iş hayatına katılmakta zorlandıklarını belirtti. Ayrıca yüzme, bilgisayar, bağımsız hareket ve çağrı operatörlüğü gibi alanlarda kurslara erişimde eğitmen yetersizliği yaşandığını, ulaşımda da ciddi sorunlarla karşılaştıklarını dile getirdiler. Altı Nokta Körler Derneği Gençlik ve Spordan Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı ve Kütahya Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Barış ise organizasyona emek verenlere teşekkür ederek, dile getirilen sorunların çözümü için çalışmaların sürdüğünü belirtti. Barış, gençlerin desteğinin sorunların çözümünde büyük önem taşıdığını vurgulayarak, birlik içinde hareket edilmesi halinde seslerinin daha geniş kitlelere ulaşacağını söyledi. Samimi bir atmosferde geçen toplantı, yapılan değerlendirmelerin ardından toplu fotoğraf çekimiyle sona erdi.
Kayseri ERVA Kar Fırtınaları başladı Kayseri Valisi Gökmen Çiçek, 65’inci ERVA Spor Okulu olarak Erciyes Hacılar Kapı Kayak Merkezi’nde faaliyete başlayan ERVA Kar Fırtınaları Spor Okulu’nu ziyaret etti. Ziyaret esnasında ERVA Kar Fırtınaları Projesi hakkında konuşan Vali Gökmen Çiçek, Erciyes’in Türkiye’nin kayak açısından en uygun ve en güzel dağlarından birine sahip olduğunu vurgulayarak, bu potansiyelin mutlaka sporla değerlendirilmesi gerektiğini ifade etti. Vali Çiçek açıklamasının devamında, "Kayak için Türkiye’nin en uygun dağına sahip bir ilde yaşıyoruz. Böyle bir şehirde ERVA Spor Okulları kapsamında kayak branşının açılmaması büyük bir eksiklik olurdu. Geçtiğimiz hafta 64’üncü ERVA Spor Okulumuzu Bünyan Cezaevinde açmıştık. Ancak kayakta Türkiye için bu kadar önemli olan bir şehirde, özellikle kayak sporcuları yetiştirmemiz gerekiyor" dedi. Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü’nün projeye büyük emek verdiğini belirten Çiçek, 100 öğrencinin evlerinden alınarak kayak merkezine getirildiğini ve haftanın beş günü düzenli antrenman yaptıklarını söyledi. Antrenörler ve proje ekibini tebrik eden Çiçek, "ERVA Spor Okulları Kar Fırtınaları projesiyle çok önemli bir adım atıldı. Bu branştan beklentimiz büyük" ifadelerini kullandı. Kayak sporlarıyla birlikte ERVA Spor Okulları’nın toplamda 26 branşa ulaştığını belirten Vali Çiçek, "Kayseri’nin çocukları, Kayseri’nin evlatları için başlatılan bu proje çığ gibi büyüyerek devam edecek" diyerek sözlerini tamamladı.