EKONOMİ - 29 Nisan 2024 Pazartesi 14:06

Hayvansal ürün ihracatından milyonlarca döviz Türkiye ekonomisine girdi

A
A
A
Hayvansal ürün ihracatından milyonlarca döviz Türkiye ekonomisine girdi

SAMSUN (İHA) – Samsun’dan yapılan hayvansal ürün ihracatından 62 milyon dolar, 18 milyon euro ve 53 bin sterlinlik döviz, Türkiye ekonomisine kazandırıldı.


Hayvansal ürün üretim ve ihracatında Türkiye’nin önde gelen illerinden olan Samsun’da ihracat kaleminin büyük bir kısmını bu alan oluşturuyor. 2023 yılında birçok ülkeye hayvansal ürün ve yan ürünü ihracatı yapılırken, bu ihracattan elde edilen döviz de milli ekonomiye kazandırıldı.



62 milyon dolar, 18 milyon euro ve 53 bin sterlin döviz milli ekonomiye kazandırıldı


Tarım ve Orman Bakanlığı hayvansal ürün ihracatı verilere göre 2023 yılında Samsun’dan ihraç edilen balık, balık unu, balık yağı, tıbbi sülük, deniz salyangozu-eti, kapağı, bal, piliç eti-yumurtası, hayvansal yan ürünü ve sıvı gübre gibi 697 ihracattan toplam 62 milyon dolar,18 milyon euro, 53 bin sterlin, 6 milyon TL gelir elde edildi. En yüksek döviz geliri ise balık yağı (37 milyon dolar, 568 euro) ve balık (13 milyon dolar, 16 milyon euro, 6 milyon TL) ihracatından sağlandı.



Samsun’dan yurt dışına 462 bin 516 ton gıda ve yem ürünü ihraç edildi


Gıda ve yem maddeleri ihracatında ise 2023 yılında toplam bin 904 ihracatta 462 bin 516 ton ürün ihraç edildi. Yurt dışına en çok buğday unu (433 bin ton) ihraç edilirken, bunu mısır irmiği (12,9 bin ton), fındık ve fındık ürünler (5,6 bin ton), yaş meyve-sebze (4 bin ton), mısır unu (3,2 bin ton), şekerleme ürünleri (258 ton), kuruyemiş (137 ton) ve filtre kağıdı (213 ton) takip etti.


İthal edilen gıda ve yem maddelerine bakıldığında ise 775 adet gıda maddesi ithalatından toplam 2,5 milyon ton ürün ithal edildi. En çok ithal edilen gıda maddeleri sırasıyla buğday (2,4 milyon ton), mısır (39 bin ton), yağlık ayçiçeği tohumu (14,2 bin ton), soya fasulyesi (13,8 bin ton), şeker pancarı melası (3,1 bin ton), karabuğday (526 ton), kakao kitlesi (399 ton), susam (278 ton) ve ceviz kaba unu (176 ton) oldu.


Yine 2023 yılında 229 adet yem maddesi ithalatı gerçekleşti. Bu ithalatlarda toplam 807,1 bin ton yem maddesi ithal edildi. En çok ithal edilen yem maddeleri sırasıyla ayçiçeği tohumu küspesi (312,1 bin ton), arpa (149 bin ton), buğday kepeği (127,4 bin ton), ayçiçeği tohumu kabuğu (46 bin ton), mısır (37,1 bin ton), soya fasulyesi (34,2 bin ton), pirinç kepeği (19,7 bin ton), mısır kepeği (25,4 bin ton) ve DDGS (15 bin ton) olarak gerçekleşti.



Hayvansal ürün ihracatından milyonlarca döviz Türkiye ekonomisine girdi

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Diyarbakır Coffy’den tek fiyata kahve satışı Türkiye’nin en hızlı büyüyen, ilk tek fiyatlı dijital kahve markası Coffy, büyüme istikrarını sürdürüyor. 2019 yılında İstanbul Kadıköy’deki ilk mağazasıyla müşterileriyle buluşan marka, 100’üncü şubesini Diyarbakır’da açtı. Türkiye’nin en hızlı büyüyen kahve markası Coffy, hem mağaza hem de il bazında yaygınlaşmaya devam ediyor. Uluslararası pazarda yaklaşık bin şubelik deneyimi bulunan DP Eurasia Group’un bünyesinde 2019 yılında doğan marka, 100’üncü şubesini Diyarbakır’da açarak operasyonlarını 22 ile yaydı. Diyarbakır’ın Kayapınar ilçesinde 1000 metrekarelik alanda, 500 kişilik oturma kapasitesiyle açılan Coffy, kaliteli kahve deneyiminin yanı sıra Coffy mağaza konseptiyle dizayn edilmiş açık ve kapalı alanlarıyla Diyarbakırlılar için yepyeni bir sosyalleşme mekanı. Yüzde 100 Arabica çekirdeklerle hazırlanan kahvelerini ustalıkla müşterilerine sunan marka, günün her anına uygun; kahvaltılıklar, sandviçler, tatlılar ve atıştırmalıklardan oluşan yiyecek menüsüyle de yeni nesil kahveciliğin tüm standartlarını karşılıyor. Marka, züzde 100 müşteri memnuniyeti ilkesiyle hem fiziksel mağazalarından hem de Coffy App’ten her bir müşterisinin memnun ayrılmasını önemsiyor. Marka, kaliteli kahvedeki ustalığını ulaşılabilir düzeydeki tek fiyat modeliyle harmanlayarak rekabet sahasında giderek güçleniyor. Zincir kahve sektöründe ezberleri bozuyor “Kaliteli kahveyi uygun fiyata içmek herkesin hakkı" diyen marka, pek çok yenilikçi özellikle kahve sektöründe farklılaşıyor ve tüketici tercihlerinde ilk sıralara oturuyor. Türkiye’nin ilk tek fiyatlı kahve noktası olan ve müşterilerinin sadece hangi kahveyi içmek istediğine karar vermesine odaklanan marka, aynı boy tüm kahveleri aynı fiyata sunarak tüketicisinin fiyat konusunda kafa karışıklığını önlüyor. Marka ayrıca, Kolombiya ve Etiyopya’dan gelen yüzde 100 Arabica çekirdeklerle hazırlanan kaliteli ve lezzetli kahvelerini, sektörde fark oluşturan uygun fiyatlarla tüketicileriyle buluşturuyor. Müşterileri, Coffy App üzerinden verilen siparişlerde siparişlerini sıra beklemeden mağazalardan alabiliyor. Coffy’i rakiplerinden ayıran en önemli özelliklerinden biri olan ‘beklemeden al’ entegrasyonu sayesinde tüketiciler mağazaya yaklaşırken uygulama üzerinden siparişlerini verebiliyor. “Siparişimi hazırla” diyenlerin kahveleri, mağazalara geldiklerinde sıcak bir şekilde onları bekliyor. Üstelik uygulamaya üye olan herkes ilk kahvesini ücret ödemeden alabiliyor. Tüketiciler, Coffy sadakat programı kapsamında her 5 siparişinde 1 ücretsiz kahvenin keyfine varıyor. Coffy, ödüllü kahveleri ve yenilikçi uygulamalarıyla kahve tutkunlarının yeni tercihi olarak yakın bir gelecekte sektörü domine edeceğinin sinyallerini veriyor. Açılışta konuşan DP Eurasia Group CEO’su Aslan Saranga, Türkiye’deki kahve sektörünün yaklaşık 13 milyarlık bir pazar olduğunu söyledi. Dünya ile karşılaştırdığı zaman, küçük bir pazar ama çok hızlı büyüdüğünü belirten Saranga, “Kahve pazarının şu anda en hızlı büyüyen gıda sektörlerinden biri olduğunu söyleyebilirim. Kahve sektöründeki trendlere baktığımızda, son dönemde espresso bazlı kahvelerin çok ciddi oranda tercih edildiğini görüyoruz. Şimdi de Türk markaların sistemde çok hızlı olarak büyüdüğünü gözlemliyoruz. Biz de Coffy olarak bundan dört sene evvel pazara girdik” dedi. “En önemli özelliklerinden biri, dijital aplikasyonunuzla önceden sipariş verip hiç beklemeden kahvenizi alabilmeniz” Tüm rakiplerden farklı bir strateji kurmaya çalıştıklarını ifade eden Saranga, şöyle konuştu: “Şu anda piyasadaki en farklı kahve markası olduğumuzu söyleyebiliriz. Coffy’nin en önemli özelliği tek fiyatlı dijital kahve markası olması. Kahve sektörü için çok büyük bir yenilik. Diğer markalara göre büyük bir fiyat avantajı sağlıyor. Markanın en önemli özelliklerinden biri de dijital aplikasyonunuzla önceden sipariş verip hiç beklemeden kahvenizi alabilmeniz. Yaptığımız bütün testlerde en kaliteli kahve seçildi kahvemiz. Yüzde 100 Arabica kalitesinde. O yüzden piyasaya yeni bir soluk, yeni bir trend getirdiğimizi düşünüyoruz.” “Bizim kahve çeşitlerimiz espresso bazlı. Sütlüsü, sütsüzü, espresso miktarının artırıldığı, vanilya gibi aromalarla tatlandırıldığı gibi çok geniş yelpazede kahve çeşidimiz var. Bubble tea gibi farklı çay çeşitlerimiz de mevcut. O yüzden piyasadaki en geniş menüye sahip firmalardan biri olduğumuzu söyleyebilirim” diyen Saranga, “Bizim satışlarımızın yüzde 20’si aplikasyon üzerinden oluyor. Kahve yerlerindeki sipariş ve sıra bekleme süresi bazen uzayabiliyor. Ama bizim aplikasyonumuzdan sipariş verdiğiniz zaman önceden sipariş verip kahvenizi alabiliyorsunuz. O yüzden dijitalleşmede iddialıyız. Coffy’’nin Türkiye’deki en iyi dijital altyapılardan birine sahip olduğunu u düşünüyoruz. Çok farklı büyüklükte dükkanlarımız, konseptlerimiz var. AVM’ler de var, küçük corner dükkanlarımız da var. Örneğin, bu dükkanımız bin metrekare. Şu ana kadar açtığımız en büyük dükkanlardan biri. Kahve işi yaptığımız için lokasyonun görünür, yaya trafiğinin yüksek olduğu iyi seviyede yerler olması gerekiyor” şeklinde konuştu. Pizza Restoranları A.Ş. çatısı altında ilk şubesini Ekim 2019’da İstanbul Kadıköy’de açan Coffy; “Tek Fiyatlı Kahve Noktası” konseptiyle Türk kahve kültürünün geleceğini şekillendirmek üzere yola çıktı. Marka; aktif ve yeniliklere açık ekibi, sektörde benzeri bulunmayan konsepti ve yatırımcılara sunduğu güçlü franchising sistemi ile kısa zamanda büyüme adımları attı. Operasyonlarını Türkiye’nin 22 iline yayılmış 100 şubesiyle yürüten marka, 2024 yıl sonunda itibariyle 200 şubeyle Türk kahve sektörünün en önemli oyuncularından biri olmayı hedefliyor.