ASAYİŞ - 05 Mayıs 2020 Salı 15:29

Aksaray’da sulama kanalı patladı, tarla ve evler sular altında kaldı

A
A
A
Aksaray’da sulama kanalı patladı, tarla ve evler sular altında kaldı

Aksaray’da Devlet Su İşlerinin (DSİ) tarımsal sulama kanalının patlaması ve suyun şiddetli akıntıyla araziye ve köye akması sonucu ekili tarım arazileri ve evler sular altında kaldı.

Aksaray’da Devlet Su İşlerinin (DSİ) tarımsal sulama kanalının patlaması ve suyun şiddetli akıntıyla araziye ve köye akması sonucu ekili tarım arazileri ve evler sular altında kaldı.


Olay, merkeze bağlı Baymış köyünde meydana geldi. Edinilen bilgiye göre, Tuz Gölü Doğalgaz Depolama Tesisine Hirfanlı Barajı’ndan getirilen su boru hattı, Aksaray sınırları içerisinde Mamasın Barajı’nın beslediği DSİ tarımsal sulama kanalının altından geçirildi. Sulama kanalının altından geçirilirken çatlayan su borusu onarılırken, iddialara göre sağlam beton atılmaması sonucu tarım arazilerine su verilmesinin ardından sulama kanalı patladı. Su kanalının patlaması sonucu şiddetli bir akıntıyla köylere ve tarım arazilerine akan su ekili tarım arazilerini ve evleri sular altında bıraktı. Geceden buyana yaklaşık 1 milyon metreküp su şiddetli akıntıyla araziye akarken, yaklaşık bin dekar ekili tarım arazisi, köydeki evler, sebze ve meyve bahçeleri sular altında kalarak zarar gördü.


Baymış Köyü Muhtarı Emin Arıbaş yaptığı açıklamada, “DSİ’nin su kanalı patladı atılan yanlış betondan dolayı. Vatandaşın mahsulü mahvoldu. Sel bastı. Mağduriyet büyük. Bunun bir an önce yetkililer tarafından giderilmesini rica ederiz” dedi.



“1 milyon metreküp suyumuz geceden beri araziye aktı”


Ziraat Mühendisi ve Ulu Irmak Sulama Birlik Başkanı Ayfer Karlı (52) ise, “11 Nisan’da kanal yapıldı ve bize teslim edildi. Biz birkaç gün daha kanalın oturmasını bekledik ve sulamamızı açtık. Sürekli kontrol ediyorduk zaten. Çok uygun bir yapı olmadığını biliyoruz zemin oynadığından dolayı. Bir sıkıntı doğuracağını düşündüğümüz için. Gece saat 02.30’da nitekim bu olay meydana geldi. Borunun geçtiği ana kanal sulama kanalımızı kırıp geçti. Sanayide yaklaşık 12 metreküp su taşıyor bizim ana kanalımız. Yaklaşık bu tarafta da 8-9 metreküp su vardı. Tabi borunun geçtiği yerde zemin oynadığı için alttan kanalı oymuş ve yapılan yerden kanalı patlatmış. Tabi öyle olunca sulama suyu tarım arazilerine dağıldı. Oldukça büyük hasarlar var. Hasar tespitleri yapılacak. Zarar çok fazla. Sulamamızda tabi bu durumdan etkilendi. Şu an 1 milyon metreküp suyumuz geceden beri araziye akmış durumda. Buda bizim için 24 saatlik bıraktığımız sulama suyu demek” diye konuştu.



“Çiftçimiz mağdur durumda, ne yapacağını şaşırdı”


Aksaray Damızlık Koyun Keçi Yetiştiricileri Birliği Başkanı Mahmut Aktürk, sulama kanalının altından boru geçirildiğini ve daha sonrasında sulama kanalının kırıldığını, sonrasında yapıldığını ama şimdi ise sağlam yapılmadığı için patladığını belirterek, “Bu sene bahar aylarında BOTAŞ burada bir çalıma yaptı. Sulama kanalının altından boruyu geçirdi ama zemini tam sıkıştırmadığından ve betonlama çalışmasını tam düzgün yapmadığından dün gece bu kanal çöktü. Mamasın Barajı’ndan gelen sulun tamamı bu bölgeye akmaya başladı. Yaklaşık 1 milyon metreküp civarında su şu an araziye girdi ve yüzlerce, belki binlerce dönüm tarım arazisini, ayçiçek tarlalarını, ekin tarlalarını tahrip etti. Tabi çiftçimiz mağdur durumda. Ne yapacağını şaşırdı. İl Özel İdaremiz, sulama birliğimiz, ziraat odamız, AFAD ekiplerimiz burada. Ekiplerimiz çalışıyor, tutanaklarını tutuyor. Vatandaşımızda sıkıntılarını anlatıyor. Bu konuda bakanlık ve hükümetimizden vatandaşlarımız yardım bekliyor, bizde yardım bekliyoruz” ifadelerini kullandı.



“Köyün içerisinde 15-20 evi de su basmış”


Aksaray Ziraat Odası Başkanı Emin Koçak ise, bu yıl her hangi bir afetin yaşanmadığına sevindiklerini belirterek, bu gelen haberle büyük üzüntü yaşadıklarını söyledi. Sulama kanalının patlaması ile birlikte ayçiçeği, sarımsak, buğday, arpa ekili tarım arazilerinin tamamen sular altında kalarak zarar gördüğünü belirten Bakan Koçak, “Buradaki üreticilerimiz ciddi şekilde zarar gördü. Ciddi şekilde su zayiatımız var. Arazilerde ciddi şekilde sıkıntımız var. Bir de köyün içerisinde yaklaşık 15-20 evi de su basmış. Üreticilerimiz şu anda sıkıntı içerisinde. Bu üreticilerimizin sıkıntılarının biran önce giderilmesini istiyoruz. Şu anda gördüğünüz üzere arazilerimiz sular altında. Daha da hala su geliyor. Bin dekara yakın bir arazide sıkıntı var” şeklinde konuştu.



“Evlerimiz, sebzelerimiz sular altında kaldı”


Tarım arazileri sular altında kalan çiftçilerden Adnan Arıbaş (33), “Cumhurbaşkanımızın dediği gibi ülkenin bekası için biz çiftçi kardeşlerimizle burada gecemizi gündüzümüze katarak çalışmaktayız. Fakat bu AFAD durumudur. Olabilir ama bunun tedbirlerinin alınması lazım” dedi.


Ekili tarım arazileri sular altında kalan çiftçilerden Ahmet Arıbaş (45) ise, “Aksaray çiftçileri şu anda mağdur durumda. Bin dekar arazimizi bastığı gibi ilerideki köylerimizde de sulaması yarım kaldı” ifadelerini kullandı.


Sebze, meyve bahçeleri ve evi sular altında kalan Alim Bülbül (70), “Sebzelerimi, meyvelerimiz sular altında kaldı. Evler su içinde, su dolu içerisi. Tüm eşyalar sular altında kaldı” diyerek mağduriyetini dile getirdi.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Konya Antika otomobili ile antik şehirler turunda Klasik otomobil tutkunu Cengiz Arsay, 1936 model arabasıyla çıktığı Antik Şehirler turunda duraklarından biri olan Konya’ya ulaştı. Antika otomobili ile Antik Şehirlerin önemine dikkat çekmek için bu tura çıktığını ifade eden Cengiz Arsay, “Bu araçların da bu tip etkinliklerde önemli bir rol alabileceklerini göstermek istiyoruz” dedi. İzmir’den 1936 model otomobili ile Antik Şehirler turu çerçevesinde oğlu ile yola çıkan Cengiz Arsay Konya’ya ulaştı. Konya Klasik Otomobilciler Derneği Başkanı Muammer Deveci ve klasik otomobil severlerin oluşturduğu konvoy ile Konya’nın Isparta kara yolu girişi Akyokuş mevkiinde karşılanan Cengiz Arsay, bir süre klasik otomobil severler ile sohbet etti. Bu turu başlamasındaki en büyük etkenin antika araçlar ile antik şehirlere farkındalık oluşturmak olduğunu ifade eden Arsay, bu turun uluslarası boyut kazanmasını son derece arzuladığını ifade etti. Daha sonra Cengiz Arsay’in 1936 model otomobilinin de içinde olduğu 12 klasik otomobilden oluşan konvoy, tarihin ilk medeniyetlerine ev sahipliği yapmış Çatalhöyük’e doğru yola çıktı. Cengiz Arsay’ın Antik Şehirler turuna çıktığı klasik otomobil 1936 model 88 yaşında 1936 Ford Deluxe. Zamanın teknolojileri yapılan bu otomobilde, günümüzdeki otomobillerde bulunan c¸ift elektrikli korna, c¸akmak, ku¨llu¨k ve arkada c¸ift stop lambası standart olup ayrıca, Deluxe serisinin bu ekipmanlara ilaveten ampermetre ve aku¨ s¸arj lambası, arkada ku¨llu¨k, saat, torpido go¨zu¨ kilidi, banjo s¸ekli direksiyonları ve maun desenli o¨n panelleri var. "Oğlumla birlikte bu turu kişisel olarak düzenledik" Tura çıkmasındaki asıl hedefleri anlatan Cengiz Arsay, “Biz İzmir’den yola çıktık ve Türkiye’nin antik ve tarih öncesine giden varlıklarını ziyaret ederek bugün Konya’ya geldik. Sonra da Çatalhöyük’e devam edeceğiz. Biz antika otomobil meraklılarıyız, bunların koruyucularıyız. Bu araçların da bu tip etkinliklerde önemli bir rol alabileceklerini göstermek istiyoruz. O yüzden de oğlum Ata ile birlikte bu turu kişisel olarak düzenledik. Fakat arzu ediyoruz ki bu ileriki yıllarda uluslarası tura dönüşsün. 2. Dünya Savaşı öncesi araçlarının Türkiye’ye gelip buradaki değerleri ziyaret etmelerini arzu ediyoruz. Konya’dan sonra Ankara üzerinden Mardin’e devam etmek istiyoruz. Umarım aracımız da bu konuda bize zorluk çıkarmaz, yardımcı olur. Çünkü 88 yaşında 1936 model. Dolasıyla onun yardımına çok ihtiyacımız var” şeklinde konuştu. "Türkiye’deki antik kentlerin tanıtımını yapmak" Konya Klasik Otomobilciler Derneği Başkanı Muammer Deveci ise “Cengiz Arsay, bizim gönül taşlarımızın ve klasik otomobil klasmanının döğenidir. Aynı zamanda da Klasik Otomobil Müzesi de var. Bizim en eskilerimizden ve bu işin çığırını açan arkadaşlarımızdan biridir. Cengiz bey, Antik Şehirler turunda. Özel bir turdur bu. Türkiye’de daha önce yapıldı mı bilmiyorum. Cengiz bey şu anda 90 yaşındaki arabasıyla antik şehirler turu düzenledi. Burada esas ana gaye, kendisinden ve aracından ziyade dünyaya ve bu işin ilgililerine Türkiye’deki antik kentlerin tanıtımını yapmak. Bu sebeple kendisine teşekkür ediyorum” diye konuştu.
Van Osman Küncü, minibüsün çığ altında kaldığı günü anlattı Van-Bahçesaray karayolunda yaklaşık 4.5 ay önce çığ altında kalan minibüsün sahibi, yol açılınca yakınları ile bölgeye geldi. Van’da 133 gün önce Bahçesaray yönüne ilerleyen Osman Küncü yönetimindeki minibüs ile Temir Sabırlı yönetimindeki hafif ticari kamyonette bulunan toplam 10 kişi, 3 bin rakımlı Karabet Geçidi inişinde kar ve tipiye yakalandı. Mahsur kalanlar, ekiplerden yardım istedi. Çığ riski nedeniyle ulaşıma kapatılan bölgeye ekipler ulaşamayınca, araçları terk eden 10 kişi, 9 kilometrelik yolu yaya olarak yürüyüp, ilçeye ulaştı. Terk edilen 2 araç ise daha sonra çığ altında kaldı. Bölgeye gelen araç sahipleri, minibüs ve hafif ticareti aracı küreklerle kurtarmaya çalıştı. Temir Sabırlı, beraberindekiler ile birlikte karayolları ekiplerinin yardımı ile çığ altında kalan aracını kurtarırken, Osman Küncü ise çığ minibüsünü şarampole yuvarlandığı için bir şey yapamadı. İlerleyen günlerde hava şartlarının kötüleşmesi sonucu yol tamamen trafiğe kapandı. Yaklaşık 4.5 aydır kapalı bulunan yol, Perşembe akşamı ulaşıma açıldı, araç trafiğine Cuma günü izin verildi. İsmail Küncü ve beraberindeki yakınları yolun açılmasıyla 4.5 aydır çığ altına minibüsünün yanına geldi. İçerisinde bulunan bazı malzemeleri çıkarırken, minibüsün çıkarılması için yetkililerden yardım talebinde bulundu. Aracı çığ altında kalan İsmail Küncü, 4.5 ay önce yaşananları anlattı. Bahçesaray denildiğinde 4-5 Şubat 2020 yılında meydana gelen ve 42 kişinin hayatını kaybettiği çığ faciasının aklına geldiğini ifade eden Küncü, "Olay halen ilk günkü gibi taze. Orada şehit olanlara Allah’tan rahmet, kederli ailelerine sabır diliyorum. 22 Aralık 2023 tarihinde saat 13.20 sularında Van’dan Bahçesaray’a hareket ettik. Karabet Geçidi’ne geldiğimde kar yağışı ve tipi başladı. Bu alana geldiğimizde iki araçtan birinin kara saplandığını gördük ve onu çıkarmaya çalıştık. Onu çıkardığımız sırada önümüze çığ düştü. Çığ düşünce burada mahsur kaldık. Bizde araçlarımızı bırakıp yaya olarak Bahçesaray’a gittik. Bizden sonra gelen çığlar aracımı aşağı sürükledi. Yaklaşık 4.5 aydır aracım kar altında bekliyor" dedi. "Aracımın burada olması uykularımı böldü" Resmi olarak yolun bu gün açıldığını ifade eden Küncü, "Kaymakam beyden izin bekliyorum. İzin veremeden aracımı çıkaramam. Burada halen çığ tehlikesi olduğundan dolayı kaymakam beyin iznini bekliyoruz. Yol açılınca aracımın durumunu merak ettim ve buraya geldim. Acaba yerinde duruyor mu, yoksa daha aşağıya kaymış mı. Aracım çığ altına kaldıktan sonra zaman zaman geldim. Belki 20 seferden fazla geldim. Aracımın burada olması uykularımı böldü, çoğu geceleri uyuyamadım . Aracımı buradan kendi imkanlarımla çıkaramam. Büyük bir masraf ister. İnşallah yetkililer yardımcı olur" diye konuştu.
Samsun Vezirköprü Geleneksel Çocuk Oyunları Şenliği Samsun’un Vezirköprü ilçesinde İlkokullarda Fiziksel Etkinlikler(İFET) ve Geleneksel Çocuk Oyunları Şenliği (GÇOŞ) kapsamında düzenlenen yarışmalarda ilçe birincileri belli oldu. 30 Nisan ve 2 Mayıs 2024 tarihlerinde Okul Sporları Faaliyet Programı’nda yer alan İlkokullarda Fiziksel Etkinlikler ve Geleneksel Çocuk Oyunları Şenliği İlçe Birinciliği Vezirköprü Gençlik ve Spor İlçe Müdürlüğü Köprülü Mehmet Paşa Spor Salonunda gerçekleştirildi. Geleneksel oyunları unutmamak adına düzenlenen yarışmalara ilçedeki ilkokullardan yoğun bir katılım oldu. Toplamda bin 100 öğrenci ve 78 sınıfın katıldığı ilçe birinciliği yarışmaları izleyenlere keyifli anlar yaşattı. 1-2-3 ve 4. sınıfların yer aldığı İlkokullarda Fiziksel Etkinler (İFET), her sınıf düzeyi için belirlenen oyunlar ile yapıldı. 1.sınıflar El Değdirerek Bayrak Koşusu, 2.sınıflar Dairesel Bayrak Koşusu, 3.sınıflar Çift Ayak Atlama 4. sınıflar Fasulye Torbası Atma oyununda yarıştılar. 5-6-7 ve 8. Sınıfların yer aldığı Geleneksel Çocuk Oyunları şenliğinde ise 5.sınıflar Yağ Satarım Bal Satarım, 6.Sınıflar Mendil Kapmaca, 7.Sınıflar Kaleli Yakan Top, 8.Sınıflar Halat Çekme oyunlarında yarıştılar. Şenliklere katılarak yarışmaları izleyen ilçe kaymakamı Özgür Kaya ve Belediye Başkanı Av. Murat Gül, yarışmaların sonrasında çocuklarla bir araya gelerek sohbet ettiler. Ödül törenine Vezirköprü Kaymakam Özgür Kaya, Vezirköprü Belediye Başkanı Av. Murat Gül, İlçe Milli Eğitim Müdürü Resul Özata, İlçe Milli Eğitim Şube Müdürleri Burak Akça, İbrahim Sezer ve Murat Güven, Vezirköprü Gençlik ve Spor İlçe Müdürü Mehmet Uyar katıldı. Toplamda 240 öğrenciye ve okullara ödülleri dağıtıldı. Vezirköprü Gençlik ve Spor İlçe Müdürlüğü Mehmet Uyar, "Birinci olan okullar Samsun’da düzenlenecek olan İFET ve GÇOŞ yarışmalarında ilçemizi temsil edecekler. Okullarımıza başarılar diler, katılım sağlayan okullarımıza da teşekkür ederiz" dedi.
Gaziantep Baklava yapımını kolaylaştıran makineler talep görüyor Baklava üretiminin kalbi olan Gaziantep’te, baklavacı makinesi tamir ve satışı yapan usta Mehmet Cihan, baklava yapımını kolaylaştıran makinelerine olan ilginin son zamanlarda arttığını belirtti. Geleneksel tatlı baklavanın üretim sürecini hızlandıran ve daha az emek gerektiren bu makineler, hem ev kullanıcıları hem de profesyonel üreticiler tarafından tercih ediliyor. Usta Cihan, Makinelerin, baklava yapımında en zorlu adımlardan biri olan yufka açma işlemini otomatikleştirdiğini ve bu sayede, daha hızlı ve standart kalitede üretim yapmanın mümkün olduğunu ifade etti. Baklava sektöründe yaşanan bu teknolojik gelişme, Gaziantep’teki baklavacıların işlerini büyütme ve daha geniş pazarlara ulaşma şansını artırıyor. “Baklavacılar için büyük bir avantaj oldu” Baklava makinesi hakkında bilgi veren Cihan, “Çocukluğumdan beri tamir işlerine ilgim vardı. Önce baklavacı ustasıydım. Yanıma gelen baklava makinası yapan ustaların eline bakarak makine tamirciliği mesleğini çözdüm. Türkiye’nin yüzde 50’sine hizmet vermekteyiz. Sahada çalışanlarımız var. Baklavacılıkta makine tamircisi eksikliğini gördüm. En iyi şekilde makine tamirciliği yapmak istedim. Bu makineler tatlı ve baklava yapıyor. Baklavacılar için büyük bir avantaj oldu. Süre sıkıntısı yaşamadan baklavayı kısa sürede yapmayı kolaylaştırıyor. Ramazan öncesi ve ramazan sonrası baklava makinesine ilgi çok fazlaydı. Bu yoğunluk hala devam ediyor. Çünkü baklavacı ve tatlıcılar için büyük bir avantaj bu makineler” diye konuştu.