GENEL - 22 Mayıs 2022 Pazar 11:48

Ailelere “Çocuklar İçin Doğru Oyuncak ve Kitap Nasıl Seçilir” rehberi

A
A
A
Ailelere “Çocuklar İçin Doğru Oyuncak ve Kitap Nasıl Seçilir” rehberi

Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı çocukların gelişiminde ailelere yardımcı olması için “Çocuklar İçin Doğru Oyuncak ve Kitap Nasıl Seçilir” isimli bir rehber yayımladı.

Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı çocukların gelişiminde ailelere yardımcı olması için “Çocuklar İçin Doğru Oyuncak ve Kitap Nasıl Seçilir” isimli bir rehber yayımladı.


Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, çocukların gelişiminde önemli yeri bulunan kitaplar ile “hayatın antrenmanı” olarak tanımlanan oyun ve oyuncakların seçimi konusunda ebeveynler için önerilerin yer aldığı rehber hazırladı. Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğünce hazırlanan “Çocuklara Yönelik Kitap ve Oyuncak Seçiminde Ailelere Öneriler” başlıklı rehberde kitapların, oyun ve oyuncakların çocuklar için yararları, kitap ve oyuncak seçiminde dikkat edilmesi gereken unsurlar anlatılarak, önerilerde bulunuldu.


Rehberde çocuğun kitapla olumlu bağ kurabilmesinin yaşına, gelişim düzeyine, ilgi ve ihtiyaçlarına uygun özellikteki kitaplarla buluşmasına bağlı olduğu ifade edilerek, çocuklara kitap okuma alışkanlığı kazandıracak öneriler şöyle sıralandı: “Kitap okuma konusunda çocuğunuza rol model olun. Çocuğunuzun kendi harçlığıyla kitap almasını teşvik edin. Erken çocukluktan başlayarak çocuklara kitap okuyun. Okuma yazma bilmeyen çocuklar için kitapların resmine bakarak hikaye anlatmasını isteyin. Doğmadan önce çocuğunuz için oda hazırlarken kitaplık bölümünü ihmal etmeyin. Çocuğunuzla birlikte kütüphaneye, kitabevlerine, kitap fuarlarına gidin. Çocuğunuzun ödünç kitap almasını teşvik edin. Uyku öncesinde çocuğun yaşına uygun ninni söyleyin veya masal anlatın. Televizyon, cep telefonu ve diğer teknolojik aletleri günün belli bir saatinde kullanım dışı bırakarak kitap okuma saatleri düzenleyin.”


Rehberde 0-6 yaş grubundaki çocuklara yönelik kitapların içerik, biçim, dil ve resim yönünden hangi özellikleri taşıması gerektiği konusunda bilgi verildi.



Pahalı oyuncak uygun oyuncak olmayabilir


Oyunun ve oyuncakların çocukların gelişimindeki önemi de vurgulanan rehberde, “Oyun hayatın antrenmanıdır. Çocukların bu antrenmanda kullandığı oyuncakların seçimi oldukça önemlidir. Ebeveynler, çocuklarına doğru oyuncak sunma noktasında pahalı olan seçeneklere yönelebilirler. Ancak pahalı oyuncak her zaman uygun oyuncak olmayabilir. Oyuncağın çocuğun olumlu gelişimini destekler nitelikte ve çocuk için yararlı olmasına ebeveynler tarafından dikkat edilmelidir” ifadeleri yer aldı.



Çocuk oyun oynarken sorunlarını çözebilir


Oyunun çocuğun çevresiyle iletişim kurma biçimi olduğuna işaret edilen rehberde şunlar kaydedildi:


“Bir sorun yaşadığı düşünülen çocukları sadece oyun oynarken izlemek bile sorunun kaynağı hakkında önemli bilgiler edinmemizi sağlar. Çocuk, oyun oynarken hem yaşadığı sıkıntıları dışa vurur hem çevresiyle ilişki kurmayı öğrenir hem de bir birey olmanın ilk adımlarını atmaya başlar. Çocuk, oyun oynarken aynı zamanda toplum ve ahlak kurallarına uyum göstermeyi de öğrenir. Arkadaşlarıyla beraber oynayan çocuklar; paylaşma, sabırlı olma gibi duygularla, iş birliği yapma gibi sosyal hayatında onlara gerekli olan yetenekleri kazanır. Oyun oynamak, çocuğun hayatı tanıması için hiç kimseden öğrenemeyeceği konuları kendi deneyimleriyle öğrenmesidir.”



“Şiddet ve korku unsuru içermemeli”


Rehberde, oyuncak seçimi konusunda şu öneri ve uyarılarda bulunuldu:


“Oyuncaklar korku, şiddet, kötü davranış gibi çocuğun psikososyal gelişimini olumsuz yönde etkileyici unsurlar içermemelidir. Doğru oyuncağın mutlaka pahalı olmasına gerek yoktur. Çocuk için en önemli nokta onun hayal dünyasını harekete geçiren, bilişsel süreçlerini aktive eden ve öğretici özelliklere sahip olan oyuncakların seçimidir. Özellikle 0-3 yaş döneminde çocuklar duyuları ile öğrenir. Bu nedenle seçilen oyuncakların çocuğun duyu organlarına hitap etmesine özen gösterilmelidir. Silah, bıçak gibi şiddet içerikli ya da şiddete teşvik edici nitelikteki oyuncaklar satın alınmamalıdır. Satın alınan oyuncakta milli ve manevi değerlere, evrensel ahlak kurallarına aykırı unsurlar bulunmadığına dikkat edilmelidir. Oyuncağın sağlam ve dayanıklı olmasına, boyasının çabuk çıkmamasına dikkat edilmelidir. Oyuncaklar mümkün olduğunca sade, kolay anlaşılır şekilde tasarlanmış, ayrıntısız ve köşeleri yuvarlak olmalıdır. Sivri ve keskin yüzeyleri bulunan oyuncaklar tercih edilmemelidir. Oyuncak satın alırken cinsiyete göre oyuncak ayrımı yapılmamalıdır. Kız çocuklara mutfak seti, erkek çocuklara doktor seti gibi ayrımlardan kaçınılmalı, oyuncakların çocukların benlik şemalarının şekillenmesine etki edebileceği unutulmamalıdır. Pille çalışan oyuncakların pil kutusu kolayca açılmamalı ve vidalı olmalıdır. Oyuncağın üzerinde yer alan yaş sınırlamalarına dikkat edilmeli, özellikle bebekler tarafından ağza alınıp yutulabilecek küçük parçalar içeren oyuncaklar tercih edilmemelidir. Oyuncağın üzerinde sağlık, güvenlik ve çevre koruma standartlarına uygunluğunu gösteren CE işaretinin bulunmasına dikkat edilmelidir. Oyuncağın zararlı kimyasallar içermemesi oldukça önemlidir. Malzemesi kötü kokan oyuncaklar kesinlikle satın alınmamalıdır. Pelüş oyuncaklar bebeklerde alerjik reaksiyonlara neden olabilir. Bu nedenle oynaması için bebeklere tüylü ve pelüş oyuncak verilmemelidir. Patlama ve nefes borusunu tıkama riski nedeniyle bebeklere asla balon verilmemelidir.”

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Aydın Kuşadası’nda UNESCO onaylı eğitim programı MUNACS’24 başladı Aydın’ın Kuşadası ilçesinde, öğrencilerin gerçek bir Birleşmiş Milletler (UN) delegesi gibi giyinip, fikir alışverişinde bulundukları eğitim programı olan MUNACS 24 başladı. Üç gün sürecek olan programda 22 farklı okuldan yerli ve yabancı 200 öğrencinin yanı sıra öğretmen ve akademisyenler de yer alıyor. Kuşadası’nda Amerikan Kültür Kolejleri Genel Merkezi ve UNESCO Türkiye Milli Komisyonu’nun desteğiyle 5 yıldızlı bir otelde düzenlenen eğitim programı MUNACS 24 başladı. ‘Dünya için Yapay Zeka: Etik ve Sürdürülebilirliği Yenilikçi Yaklaşımlarla Geliştirme’ ana temasıyla gerçekleştirilen etkinliğe ortaokul ve lise dengi okullardan 200’den fazla yerli ve yabancı öğrenci katılıyor. Üç gün sürecek etkinlikte öğrenciler ülke delegeleri olarak katılacakları konferanslarda, Birleşmiş Milletlerdeki komisyonları temsil eden çeşitli komitelerde yer alacaklar. Komitelerde görev alacak öğrenci delegeler, yapay zekanın etik ve sürdürülebilirlik boyutlarını temsil ettikleri ülkeler olarak ele alacaklar. Delegeler, günümüzün en önemli küresel sorunlarından biri olan yapay zekanın insanlık için sunduğu fırsatları ve riskleri tartışacak, yenilikçi çözümler üretecek ve uluslararası iş birliğinin önemini kavrayacaklar. Bu sayede öğrenciler, uluslararası ilişkiler, diplomasi ve küresel sorunlar hakkında bilgi edinirken, problem çözme, eleştirel düşünme ve iletişim becerilerini de geliştirme imkanı bulacaklar. “Öğrencilerimizi yapay zekanın yer aldığı dünyaya hazırlıyoruz” Teknolojinin hızla ilerlediği dünyada yapay zeka eğitimine dikkat çeken Amerikan Kültür Kolejleri Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Yaraş, “Bu yıl konferansımızın ana konusu yapay zeka. Hızla değişen dünyada yapay zeka giderek hayatlarımızda yer ediyor. Öğrencilerimizi yapay zekanın yer aldığı bir dünyaya hazırlamak için konferansımızı gerçekleştiriyoruz. UNESCO Türkiye Milli Komisyonu’nun desteğiyle gerçekleştirdiğimiz bu konferansın sonuç bildirgelerinin de, ülkemiz ve dünya çapında büyük ilgi göreceğine inanıyoruz” dedi. “Diplomasi açısından çok önemli bir konferans” UNESCO Türkiye Eğitim Komitesi Başkan Vekili Prof. Dr. Mustafa Sever ise, “Çocuklarımızın her açıdan geleceğe hazırlanması bizler için çok önemli. Ayrıca bu konferansın diplomatik yönü de büyük önem taşıyor. Burada farklı komiteleri temsil ederken diplomasi dilini de öğreniyorlar. Farklı ülkeleri, farklı kültürleri tanıma imkanı buluyorlar. Çocuklarımız üç gün boyunca, çağımızın en önemli ürünü yapay zekayı etik ve sürdürülebilirlik kavramları çevresinde tartışma imkanı bulacaklar” diye konuştu. MUNACS 24’ün amacı MUNACS 24’ün, yapay zekanın etik ve sürdürülebilirlik boyutlarını ele almak. Türkiye’nin her bölgesinden ve farklı ülkelerden katılım sağlayacak öğrencilerin bir araya gelerek küresel sorunlara çözüm bulmak için işbirliği yapmalarını sağlamayı da amaçlayan programda, öğrencilerin uluslararası ilişkiler, diplomasi ve küresel sorunlar hakkında bilgi edinmelerini sağlamak amaçlanıyor. Bunun yanında programda problem çözme, eleştirel düşünme ve iletişim becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmak gibi amaçları bulunuyor. Konferansın ardından yazılacak sonuç bildirgesinin ise Paris’e gönderilerek Unesco Milli Komisyonu’na iletileceği belirtildi.
İstanbul Trendyol Süper Lig: Beşiktaş: 3 - Çaykur Rizespor: 2 (Maç sonucu) Trendyol Süper Lig’in 35. haftasında Beşiktaş evinde karşılaştığı Çaykur Rizespor’u 3-2 mağlup etti. Maçtan dakikalar (İkinci yarı) 65. dakikada Rachid Ghezzal’ın sol taraftan ceza sahası içine girip son çizgiye inerek yaptığı ortada kale önünde iyi yükselen Milot Rashica’nın kafa vuruşunda meşin yuvarlak ağlara gitti. 2-1 68. dakikada Jonjo Shelvey’nin sağ kanattan kullandığı serbest vuruşta arka direkte Emirhan Topçu kafayla topu filelere gönderdi. 2-2 86. dakikada Semih Kılıçsoy’un pasında ceza sahası içinde topla buluşan Cenk Tosun’un topla ilerleyip sağ çaprazdan yaptığı vuruşta meşin yuvarlak yandan dışarı gitti. 90+7. dakikada Alexander Oxlade-Chamberlain’in ortasında ceza sahası içi sağ tarafında Joe Worrall topu indirdi. Pozisyonunda devamında defanstan seken topu önünde bulunan Worrall’ın kale önünden yaptığı vuruşta meşin yuvarlak ağlarla buluştu. 3-2 Hakemler: Ali Şansalan, Deniz Caner Özaral, Samet Çavuş Beşiktaş: Mert Günok, Jonas Svensson, Necip Uysal, Omar Colley (Joe Worrall dk. 46), Serkan Emrecan Terzi, Salih Uçan (Alexander Oxlade-Chamberlain dk. 64), Ernest Muçi, Milot Rashica, Rachid Ghezzal (Vincent Aboubakar dk. 87), Semih Kılıçsoy, Jackson Muleka (Cenk Tosun dk. 64) Yedekler: Ersin Destanoğlu, Onur Bulut, Tayyip Talha Sanuç, Emrecan Uzunhan, Yakup Arda Kılıç, Umut Meraş Teknik Sorumlu: Serdar Topraktepe Çaykur Rizespor: Tarık Çetin, Taha Şahin, Alikulov, Emirhan Topçu (Atilla Mocsi dk. 87), Halil İbrahim Pehlivan, Jonjo Shelvey, Ibrahim Olawoyin, Dal Varesanovic (Muammer Sarıkaya dk. 63), Gustavo, Akintola, Adolfo Gaich (Martin Minchev dk. 62) Yedekler: Canberk Yurdakul, Azubuike, Seyfettin Anıl Yaşar, Mame Mor Faye, Eray Korkmaz, Güvenç Usta, Altin Zeqiri Teknik Direktör: İlhan Palut Goller: Ibrahim Olawoyin (dk. 5), Emirhan Topçu (dk. 68) (Çaykur Rizespor), Omar Colley (dk. 7), Milot Rashica (dk. 65), Joe Worrall (dk. 90+7) (Beşiktaş) Sarı kartlar: Omar Colley, Semih Kılıçsoy (Beşiktaş), Alikulov, Halil İbrahim Pehlivan, Gustavo (Çaykur Rizespor)