GENEL - 24 Aralık 2011 Cumartesi 11:38

10 TL İÇİN ÜÇ YIL UĞRAŞIP KAZANDI

A
A
A
10 TL İÇİN ÜÇ YIL UĞRAŞIP KAZANDI

Antalya’nın Kemer ilçesinde 2008 yılında bankaya çek tahsil masrafı adı altında ödediği 10 TL’nin peşine düşen İsmail Arslan, 3 yıl süren ve Yargıtay’a kadar giden adli süreç sonunda parasını geri aldı. Arslan, mahkeme kararı ve 10 TL’yi çerçeveletip asacağını söyledi.
Serbest Muhasebeci Mali Müşavir İsmail Arslan’dan 2008 yılında kendisine verilmiş olan bir çeki tahsil etmek için gittiği banka şubesinden ’çek tahsil masrafı’ adı altında 10 TL kesildi. Arslan, bunun nedenini sorduğunda ’tahsil masrafı’ olduğu söylendi. Bunun üzerine bankaya bir dilekçe yazan Arslan, bu tahsilatın yasal olmadığını belirterek, paranın hesabına geri yatırılmasını istedi. Bankadan olumlu bir yanıt alamayan İsmail Arslan, dilekçeyle Kemer Kaymakamlığı Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurdu.
Tüketici Hakem Heyeti 17 Aralık 2008 tarihinde şikayeti kabul edip, paranın iadesine karar verince banka Kemer Asliye Hukuk Mahkemesi’ne başvurarak heyet kararının iptalini istedi. Mahkeme, "Bankaların son yıllarda kredi kartı ücreti veya çekin ibrazı halinde ücret alma gibi işlemlerde bulundukları anlaşılmış, alınan ücretin verilen hizmetin karşılığı olduğu gerekçe gösterildiyse de söz konusu hizmetlerin bankaların asli görevleri arasında olduğu, bu nedenle bunlardan ücret alınmaması gerektiği, bu
konuda bankayla kişiler arasında herhangi bir sözleşme bulunmadığı, bulunsa bile tüketicinin pazarlık gücü bulunmadığı anlaşıldığından açılan davanın reddine karar verilmesi gerektiği vicdani kanaatine varılmıştır" diyerek 10 Kasım 2009 tarihindeki gerekçeli kararıyla bankanın talebini reddetti.
BANKA YARGITAY’A BAŞVURUP İTİRAZ ETTİ
Banka 10 TL’yi iade etmemek için bu kez de Yargıtay Hukuk Dairesi’ne başvurdu. Başvuruda Kemer Asliye Hukuk Mahkemesi’nin yargılamasında çekin hukukta Ticaret Kanunu’nda düzenlendiği, bu sebeple Hakem Heyeti’ne gidilemeyeceği hususunun gözetilmediği belirtilerek, Bankacılık Kanunu ve Bakanlar Kurulu kararıyla ’Faiz dışında sağlanacak diğer menfaatlerin ve tahsil olacak diğer masrafların nitelikleri ve sınırlarının serbestçe belirleneceğinin belirtildiği, dolayısıyla bankalara söz konusu ücretlerin
belirlenmesinde herhangi bir sınır getirilmediği, aksine bankalara bu konuda serbesti getirildiği’ ileri sürülerek, Kemer Asliye Hukuk Mahkemesi’nin kararının bozulması talep edildi. Yargıtay 13. Hukuk Dairesi, 30 Eylül 2001 tarihli kararında, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 22. maddesi 5. fıkrasında ’Değeri 500 milyon TL’nin altında bulunan uyuşmazlıklarda Tüketici Sorunları Hakem Heyeti kararlarına karşı yapılan itiraz üzerine tüketici mahkemeleri tarafından verilen kararların kesin olduğunu
belirterek, bu sınırın 1 Ocak 2009’dan itibaren 96,97 TL’ye çıkartıldığını, karar tarihi itibariyle dava değeri 10 TL olduğuna göre davacının temyiz hakkı bulunmadığına karar verdi ve temyiz dilekçesini reddetti.
Yargıtay kararıyla 3 yıllık hukuk mücadelesini kazanan İsmail Arslan, Kemer’deki banka şubesine başvurarak parasının iadesini istedi ve 10 TL kendisine ödendi. Arslan, bu sürecin tüm tüketiciler için örnek olması gerektiğini belirterek, "Para küçük gibi görünüyor ve bu tür paralar insanlardan tahsil ediliyor. 3 yıl uğraştım, ama bugün mutluyum. Benzer durumda olan tüm vatandaşlarımızın önü açılmış oldu. Çek tahsil ücreti adı altında alınan paraların yasaya aykırı olduğu ortaya çıktı. Bu mahkeme kararını
ve parayı çerçeveletip büroma asacağım" diye konuştu.
Bunlar Da İlginizi Çekebilir