EĞİTİM - 16 Aralık 2025 Salı 11:02

Türk diline yenilikçi yaklaşım: Yapay zekâ destekli ’Türk Dilleri Laboratuvarı’ kuruldu

A
A
A
Türk diline yenilikçi yaklaşım: Yapay zekâ destekli ’Türk Dilleri Laboratuvarı’ kuruldu

Bursa Gökkuşağı Koleji Cambridge International School, UNESCO’nun 15 Aralık "Dünya Türk Dili Ailesi Günü" kapsamında, Türk dilinin kültürel mirasını çağdaş teknolojiyle buluşturan "Türk Dilleri Laboratuvarı"nı hayata geçirdi.


Öğrencilerin aktif katkısıyla tasarlanan ve yapay zekâ temelli öğrenme yaklaşımlarını merkeze alan laboratuvarın açılışı, Bursa UNESCO Derneği Başkanı İlker Özaslan’ın katılımıyla gerçekleştirildi. Proje, dil, kültür ve teknolojiyi aynı zeminde buluşturdu.



Yapay zekâya atasözleri öğretildi


"Dilin DNA’sı: Yapay Zekâ ve Atasözleri" temasıyla hayata geçirilen proje, Türkçenin kadim birikimini yapay zekâ teknolojileriyle buluşturarak yenilikçi ve dikkat çekici bir öğrenme deneyimi sunuyor. Proje kapsamında, Türkçenin kültürel hafızasında önemli bir yer tutan atasözleri yapay zekâya aktarılırken; öğrencilerin dil, kültür ve teknoloji arasındaki ilişkiyi derinlemesine kavramaları hedefleniyor.


Okulun Yönetim Kurulu Üyesi Nur Betül Gayretli liderliğinde yürütülen bu vizyoner çalışma, "Dilimizin Geleceğini Birlikte Kodlama" yaklaşımıyla şekilleniyor. Proje; Eğitimde İnovasyon, Kültürel Farkındalık ve Ulusal Görünürlük gibi eğitimde dönüşümü merkeze alan üç temel değer doğrultusunda ilerliyor.



UNESCO’ya özel deneyim turu


Gökkuşağı Koleji, Türk diline verdiği stratejik önemi ve yenilikçi eğitim yaklaşımını yerinde paylaşmak üzere, Bursa UNESCO Derneği Başkanı İlker Özaslan’ı okulda ağırladı. Gerçekleştirilen bu özel deneyim turu ile uluslararası eğitim programları kapsamında Türk dilinin taşıdığı kültürel ve akademik değere dikkat çekilirken, UNESCO ile sürdürülebilir iş birliklerine yönelik güçlü bir mesaj verildi.


Açılış töreninin ardından değerlendirmelerde bulunan Bursa UNESCO Derneği Başkanı İlker Özaslan, "Gökkuşağı Koleji’nin, Türk dilinin kültürel mirasını yapay zekâ gibi çağdaş teknolojilerle buluşturan bu vizyoner yaklaşımını yerinde görmekten büyük memnuniyet duydum. Bursa’nın ilk ve tek Cambridge Okulu olan Gökkuşağı Koleji öğrencilerin aktif rol aldığı bu çalışma, UNESCO’nun kültürel çeşitliliğin korunması ve sürdürülebilir eğitim hedefleriyle güçlü bir örtüşme göstermektedir. Bu tür projelerin yaygınlaşmasını son derece kıymetli buluyorum" dedi.



Türk diline yenilikçi yaklaşım: Yapay zekâ destekli ’Türk Dilleri Laboratuvarı’ kuruldu

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Samsun OMÜ’de idari personele Kapsayıcı Üniversite Yaşam Eğitimi Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) Engelli Öğrenci Birimi tarafından üniversite idari personeline yönelik "Kapsayıcı Üniversite Yaşam" başlıklı bir eğitim programı düzenlendi. Etkinlik, üniversite genelinde kapsayıcı yaklaşımın güçlendirilmesi, engellilik alanında farkındalığın artırılması ve hak temelli bakış açısının yaygınlaştırılması amacıyla yapıldı. Eğitim programı Öğr. Gör. Dr. Uygar Bayrakdar tarafından sunuldu. Sunumda; engellilik alanında değişen yaklaşımlar, yardım temelli anlayıştan hak temelli yaklaşıma geçiş, kapsayıcı dil kullanımı, sosyal model ve yetkinlik yaklaşımı çerçevesinde kapsayıcı üniversite yaşamının temel ilkeleri ele alındı. Katılımcılara, engelliliğin bireysel bir eksiklikten ziyade çevresel ve yapısal düzenlemelerle ilişkili toplumsal bir mesele olduğu vurgulandı. Etkinlik kapsamında ayrıca, engelli öğrenci temsilcilerinin katılımıyla bir panel düzenlendi. Doç. Dr. Meryem Vural Batık moderatörlüğünde gerçekleştirilen panelde, engelli öğrenciler ile idari personel bir araya gelerek üniversite yaşamında karşılaşılan deneyimler, iyi uygulama örnekleri ve geliştirilmesi gereken alanlar üzerine karşılıklı görüş alışverişinde bulundu. Panel, kapsayıcı üniversite ortamının güçlendirilmesinde katılımcı ve diyaloga dayalı yaklaşımların önemini ortaya koydu. OMÜ Engelli Öğrenci Birimi tarafından düzenlenen bu eğitim etkinliği, üniversitede erişilebilir, kapsayıcı ve eşitlik temelli akademik ve idari yaşamın geliştirilmesine yönelik çalışmaların önemli bir parçası olarak değerlendirildi.
Samsun Öğrencilerden öğretmene şiddete sendikalardan tepki Samsun’un Canik ilçesinde okul sporları müsabakasında öğrencilerden öğretmene yönelik şiddet olayına sendikalar tepki gösterdi. Canik ilçesindeki bir halı sahada oynanan Gülizar-Hasan Yılmaz Spor Lisesi ile Atakum Anadolu Lisesi arasındaki futbol müsabakasında çıkan tartışmanın büyümesi üzerine, iddiaya göre sahaya inen bazı öğrenciler, Beden Eğitimi Öğretmeni B.Z.’yi darbetmişti. Cep telefonu kameralarına yansıyan olay, eğitim camiasında büyük tepkiye neden oldu. Yaşanan saldırının ardından Eğitim-Bir-Sen, Türk-Eğitim-Sen, Eğitim-İş, Hürriyetçi Eğitim-Sen, Eğitim Sen ve Anadolu Eğitim-Sen Samsun şubeleri, Samsun Valiliği önünde toplanarak ortak bir basın açıklaması gerçekleştirdi. Sendikalar adına açıklamayı yapan Eğitim-İş Samsun Şube Başkanı Onur Gündüz, öğretmenlere yönelik şiddetin münferit olmadığını vurgulayarak, "İlimizde gerçekleştirilen okul sporları müsabakaları sırasında yaşanan saldırı ve bu olayın hemen ardından başka bir okulumuzda bir velinin gerçekleştirdiği saldırı sonucu görevini yapan öğretmenlerimizin darp edilmesi, gelinen vahim tabloyu bir kez daha gözler önüne sermiştir. Öğretmene atılan her yumruk, yalnızca bir eğitim emekçisine değil; eğitime, kamu hizmetine ve toplumsal barışa yönelmiş açık bir şiddet eylemidir. Bugün gelinen noktada öğretmenlerimizin okulda, spor salonunda, sahada; kısacası hiçbir yerde can güvenliği kalmamıştır. Öğretmeni koruyamayan bu sistem, aynı zamanda öğrencileri de koruyamamaktadır. Olayın yaşandığı gün futbol sahasında yeterli güvenlik ve sağlık önlemlerinin alınmadığı, öğrencilerin ve öğretmenlerin göz göre göre tehlikeye atıldığı açıktır. Müsabaka sırasında yapılan ahlak dışı tezahüratlara göz yumulması, herhangi bir önleyici müdahalede bulunulmaması, bu saldırılara adeta zemin hazırlamıştır. Bizler, tüm sendikalar olarak şiddetin her türlüsüne karşıyız. Bu saldırıların faillerinin derhâl tespit edilmesini, ihmali bulunan herkes hakkında idari ve adli süreçlerin gecikmeksizin başlatılmasını; Öğretmenlik Meslek Kanunu ile Ortaöğretim Disiplin Yönetmeliği’nde gerekli düzenlemelerin yapılmasını talep ediyoruz" dedi. Basın açıklamasında ayrıca CHP Samsun Milletvekili Murat Çan, CHP Samsun İl Başkanı Mehmet Özdağ ve öğretmenler katıldı.
Muş Muş’ta 1 milyon 820 bin TL’lik sahte ürün ele geçirildi Muş İl Jandarma Komutanlığı ekiplerince sahte ve taklit ürün satanlara yönelik düzenlenen operasyonda, piyasa değeri yaklaşık 1 milyon 820 bin TL olan çok sayıda ürün ele geçirildi, 2 şüpheli gözaltına alındı. Muş İl Jandarma Komutanlığı Kaçakçılık ve Organize Suçlarla Mücadele (KOM) Şube Müdürlüğü ile İstihbarat Şube Müdürlüğü ekiplerince sahte ve taklit ürün ticareti yapan şahıslara yönelik operasyon gerçekleştirildi. Yürütülen istihbarat çalışmaları kapsamında, Muş Merkez ilçesinde M.M. isimli şahsın kiraladığı depoda sahte ve taklit temizlik ürünleri bulundurduğu ve satışını yaptığı bilgisine ulaşıldı. Şüpheli şahıslar 10 gün süreyle takibe alındı. Takip sonucunda, depodan deterjan yüklü bir kamyonun çıkış yaptığı tespit edildi. Adli makamlardan alınan arama kararı doğrultusunda, V.V. isimli şahsın idaresindeki kamyon durduruldu. Merkez Jandarma Karakol Komutanlığı ile müşterek olarak icra edilen operasyonda, M.M. ve A.İ. isimli şahıslara ait olduğu tespit edilen ürünler ele geçirildi. Operasyonda; 9 bin 490 kilogram sahte deterjan, 5 bin 396 adet sahte şampuan, bin 800 adet sahte bulaşık deterjanı, bin 170 adet sahte çamaşır yumuşatıcısı ile 221 adet taklit kazak olmak üzere piyasa değeri yaklaşık 1 milyon 820 bin TL olan ürünlere el konuldu. Olayla ilgili olarak Muş Cumhuriyet Savcılığının talimatıyla şüpheli şahıslar gözaltına alınarak tahkikat başlatıldı.