EKONOMİ - 24 Kasım 2018 Cumartesi 11:07

TOBB ve Vodafone’dan KOBİ’lerin dijitalleşmesi yolunda güç birliği

A
A
A
TOBB ve Vodafone’dan KOBİ’lerin dijitalleşmesi yolunda güç birliği

KOBİ’lerin hızla dijitalleşen dünyaya ayak uydurmaları ve rekabet güçlerini artırmalarını sağlamak amacıyla; Ticaret Bakanlığı’nın desteğinde ve TOBB’un himayesinde 63’üncüsü düzenlen Türkiye Teknoloji Buluşmaları’nın bu yılki üçüncü etkinliği, Vodafone ana sponsorluğunda ’KOBİ’ler için Dijital Dönüşüm, E-ticaret ve E-ihracat’ temasıyla Çanakkale’de gerçekleştirildi.

KOBİ’lerin hızla dijitalleşen dünyaya ayak uydurmaları ve rekabet güçlerini artırmalarını sağlamak amacıyla; Ticaret Bakanlığı’nın desteğinde ve TOBB’un himayesinde 63’üncüsü düzenlen Türkiye Teknoloji Buluşmaları’nın bu yılki üçüncü etkinliği, Vodafone ana sponsorluğunda ’KOBİ’ler için Dijital Dönüşüm, E-ticaret ve E-ihracat’ temasıyla Çanakkale’de gerçekleştirildi. Etkinlikte, işletmelerin Dijital Skor’larını nasıl yükseltebilecekleri, e-ihracat ve dijital dünyada pazarlama teknikleri konuları masaya yatırıldı.



Ticaret Bakanlığı ve Güney Marmara Kalkınma Ajansı’nın desteğiyle, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) himayesinde 63’üncü kez düzenlenen Türkiye Teknoloji Buluşmaları’nın bu yılki üçüncü etkinliği Vodafone ana sponsorluğunda ’KOBİ’ler için Dijital Dönüşüm, E-ticaret ve E-ihracat’ temasıyla Çanakkale’de gerçekleştirildi. E-ticaret SEM ve E-ticaret Merkezi tarafından; Çanakkale Ticaret ve Sanayi Odası ile Çanakkale Ticaret Borsası ev sahipliğinde Çanakkale Ticaret ve Sanayi Odası Kongre ve Fuar Merkezi’nde düzenlenen buluşmada, KOBİ’lerin dünyada dijitalleşme ile birlikte yaşanan hızlı dönüşüme neden ve nasıl ayak uydurması gerektiği masaya yatırıldı. Bu kapsamda, işletmelerin dijital skorlarını nasıl yükseltebilecekleri, yeni dünyada e-ihracat süreçlerine dahil olarak sınırlarını nasıl ülke dışına taşıyabilecekleri ve dijital dünyada uygulayabilecekleri pazarlama teknikleri ile verimliliklerini nasıl artırabilecekleri konuları ele alındı.



Açılış konuşmalarını; Çanakkale Valisi Orhan Tavlı, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Özer Matlı, Çanakkale Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Fahrettin Ersoy, Çanakkale Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Sefer Kaya Üzen, TOBB E-Ticaret Sektör Meclisi Başkan Yardımcısı Merter Özdemir ve Vodafone KOBİ Satış Bölümü Direktörü Yusuf Aysal’ın yaptığı etkinlik çeşitli panellerle devam etti.



Özer Matlı: "TOBB olarak e-ticaretteki tabloyu değiştirmek istiyoruz"


Etkinliğin açılışında konuşan TOBB Yönetim Kurulu Üyesi Özer Matlı, eskinin İpek Yolu, Baharat Yolu gibi üzerindeki ülkeleri, insanları zengin eden ticaret rotalarının yerini günümüzde ‘internet siber otobanı’nın aldığını söyledi.


Dünyada e-ticaretin toplam perakendeden aldığı payın yüzde 8.5, Türkiye’de ise yüzde 4 olduğunu aktaran Matlı şöyle devam etti: "Bugün için gerideyiz ama aradaki farkı hızla kapatabiliriz. Bakınız, 200 yıl önce Sanayi Devrimi’ni ıskalamanın sıkıntısını hala yaşıyoruz. Nüfusun yüzde 90’ı mobil bağlantıya sahip. 48 milyon kişi düzenli olarak her gün internete bağlanıyor. Peki internette ne yapıyoruz? Çok laf, az iş üretiyoruz. Günde ortalama 5 saatimizi internette geçiriyoruz. Ama elektronik ticarette ilk 25 içinde bile yokuz. İşte biz TOBB olarak, bu tabloyu değiştirmek istiyoruz. Firmalarımızı dijital dünyaya hazırlıyoruz. Tüm sektörü temsil eden sektör meclisimizle birlikte, onlara rehberlik ediyoruz. Bundan sonraki dönemde de, sektöre yönelik çalışmaların tümünde, sektör meclisimiz aktif olarak yer almaya devam edecek. Sahadan gelen bilgiyi, politika tasarım süreçlerine, en etkin şekilde yansıtacak".



Yusuf Aysal: "Çanakkale’nin Dijital Skoru yüzde 68"


Yaptığı açılış konuşmasında, TOBB işbirliği ile başlattıkları KOBİ’ler için dijital dönüşüm hareketi projesinin, Türkiye’nin il ve sektör bazında dijitalleşme karnesini ortaya koyacağını vurgulayan Vodafone KOBİ Satış Bölümü Direktörü Yusuf Aysal, şunları söyledi: "Proje kapsamında şimdiye dek 7 ilde dijitalleşme eğitimleri düzenledik, 2 bin 500’ü aşkın KOBİ’ye danışmanlık ve mentorluk desteği sağladık. Gelecek yılın sonuna kadar tüm Türkiye’yi dolaşmayı hedefliyoruz. Bu başlattığımız hareketin, Türkiye’de daha rekabetçi yeni nesil bir özel sektörün oluşmasına büyük katkı sağlayacağını düşünüyoruz. Proje kapsamında hem Anadolu’da dijitalleşme süreçlerini hızlandırmak isteyen KOBİ’lerin hem de illerin Dijital Skor’larını hesaplıyor, bu sayede dijitalleşme seviyelerini ölçüyoruz. Bu kapsamda Çanakkale’de faaliyet gösteren şirketlerle yaptığımız ölçümlere göre Çanakkale’nin Dijital Skoru’nu da yüzde 68 olarak belirledik. Diğer yandan dijital skorunu hesaplatan firmalara, çıkan sonuçlara göre kendilerine özel olarak sunduğumuz çözümlerimizle daha fazla nasıl tasarruf sağlayabilecekleri ve operasyonel verimliliklerini nasıl artırabilecekleri konusunda anlık bir rapor iletiyoruz. Bu yol haritası sayesinde KOBİ’lerimizin dijitalleşme yolunda atacakları adımları hızlandırarak, hem bulundukları illerin hem de Türkiye’nin dijitalleşme seviyesini artıracağına ve ülkemizin rekabet gücüne güç katacağımıza inanıyoruz. Bu anlayışla sunduğumuz uçtan uca çözümlerle, dijital iş ortakları olarak Türkiye’deki tüm işletmeleri geleceğe hazırlamaya devam edeceğiz".


Açılış konuşmalarından sonra dijital evren hakkında sunumlarını yapmak üzere sırasıyla Ekonomist ve Moderatör Sami Altınkaya, PTT A.Ş. Eğitim Dairesi Başkanı Hakan Yönden ve SefaMerve CEO’su Mehmet Metin Okur sahneye çıktı.



Dijital dönüşüm panelinde başarılı KOBİ örnekleri paylaşıldı


’Dijital Dönüşüm’ adlı etkinliğin ilk panelinde başarılı KOBİ hikâyeleri paylaşıldı. Vodafone KOBİ Satış Bölümü Direktörü Yusuf Aysal’ın moderatörlüğündeki panel, Pasaport Pizza Genel Müdürü Mükremin Özdemir, ACIKINCA.COM’un Kurucusu Mustafa Serkan Kubilay ve EVBA Asansör’ün Yöneticisi Musa Umut Çavuşgil’in katılımıyla gerçekleştirildi.


Panelde Mükremin Özdemir, Pasaport Pizza’nın müşterilerine sipariş gönderdikleri tüm sistemi Vodafone ile uzaktan takip ettiklerini, müşteri memnuniyetini yine Vodafone uygulaması ile nokta bazlı ölçerek hızla aksiyon aldıklarını aktardı. Serkan Kubilay ise, sipariş sistemlerini el terminalleri ile tüm restoranlara sağlayarak noktaların kendileri ile çalışmalarını kolaylaştırdıklarını ve rekabete karşı güçlendiklerini ifade etti. Asansör içinde kabin takip ve yönetim sistemini Vodafone ile kurduklarını anlatan Musa Umut Çavuşgil de, bu sayede müşterilerine en teknolojik hizmeti vermeye başladıklarını dile getirdi. Üç yönetici de Vodaone’un sunduğu dijital çözümler sayesinde operasyonel verimliliklerini ve rekabet güçlerini nasıl artırdıkları ile ilgili önemli bilgiler paylaştı.



Türkiye Teknoloji Buluşmaları’nda uzman isimler deneyimlerini aktardı


Panelin hemen arkasından Türkiye Teknoloji Buluşmaları’nda sırasıyla sahibinden.com Genel Müdür Yardımcısı Banu Barbarosoğlu ve Entegra’nın Kurucusu Murat Dişkıran uzmanlıkları doğrultusunda e-ticaret trendlerini aktardı.


Etkinliğin ikinci panelinde de Sami Altınkaya moderatörlüğünde ’E-İhracat İle Yeni Dünya ve Dijital Dünyada Pazarlama Teknikleri’ başlığı altında Ticimax CEO’su Cenk Çiğdemli, E-ticaret Merkezi Yönetim Kurulu Üyesi Birkan Babakol, 3gen Teknoloji CEO’su Engin Özgen, Ars Medya CEO’su Serdar Arslan sınır dışı e-ticaret konusunu ele aldı. Ardından ise Tek Kılavuz Dijital Pazarlama Direktörü Arda Suvay ve Kariyer.net Güney Marmara Bölge Müdürü Gülşah Ağralı Güven hem kendi projelerini anlattı hem de katılımcıların sorularını yanıtladı. Ardından Barruslondon CEO’su Volkan Hidayetoğlu moda dünyasının dijital yansımalarını anlattı. Türkiye Teknoloji Buluşmaları, TOBB E-Ticaret Sektör Meclisi Başkan Yardımcısı ve Teknoloji Buluşmaları’nın Kurucusu Merter Özdemir’in kapanış konuşmasıyla sona erdi.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Sivas Sivas’ta otobüs şoförü ’insanlık ölmemiş’ dedirtti 2018 yılında kolu kırılan çocuğu hastaneye götüren, 2023 yılında kaza yapan motosikletli kuryeye yardım eden halk otobüsü şoförü, bu kez de evinin yolunu kaybeden yaşlı kadın için seferber oldu. Yardımsever şoförün yaptığı hareket takdir topladı. 2018 yılında Özel Halk Otobüsü ile sefer halindeyken kolu kırılan çocuğu hastaneye yetiştiren, 2023 yılında yağmurlu yolda kaza yapan motosikletli kuryeye yardımcı olan şoför Muhammet Cin, örnek bir davranışa daha imza attı. 23 Nisan tarihinde duraktan otobüse binerek, tansiyonunun yükseldiğini ve yolunu kaybettiğini söyleyen yaşlı kadını, görevli olduğu hattan çıkarak evine bıraktı. Halk otobüsü şoförünün bu hareketi ‘insanlık ölmemiş’ dedirtti. Rahatsızlanan yaşlı kadını duraktan aldığını belirten şoför Muhammet Cin, “23 Nisan günü akşam Gülyurt seferine çıktım. Meydana geldim bir teyze Deveci Camisini sordu. Deveci Camisini bilmediğimi söyledim, tekrar hattıma devam ettim. Kılavuz Mahallesine gittim, orada teyze inmek istediğini söyledi. Yolcular da Deveci Camisinin burada olmadığını söyledi. O an caminin uzak olduğu aklıma geldi. ‘Teyze sen burada dur, gerekirse ben seni evine kadar bırakacağım. Burada inip mağdur olma’ dedim. Teyze, tansiyonunun yükseldiğini ve gözlerinin zor gördüğünü söyledi. Ailesini aradım, kızıyla irtibata geçtik. Evinin adresini öğrendim. Hattan çıkarak teyzeyi evine kadar bıraktım. Ailesi teşekkür etti, teyze dua ederek indi. Onlardan da Allah razı olsun, dualar ettiler. Yolcular da sağ olsun tepki göstermediler. İnsanlık görevimizi yaptık, kim olsa yapardı. İyilik yapmak asil Türk insanının kanında vardır” şeklinde konuştu.
Van Öğretmen ile öğrencinin gülümseten diyalogu Van’ın Gürpınar ilçesinde görev yapan sınıf öğretmeni ile öğrencisinin sosyal medyaya yansıyan diyalogu izleyenleri gülümsetirken öğrencinin oğlağına ise çok sevdiği öğretmeninin ismini verdiği ortaya çıktı. Gürpınar ilçesinde yer alan Kırkgeçit İlkokulunda görevli sınıf öğretmeni Umut Gürpınar ile öğrencisi Umut Berge’nin ‘yeni doğan oğlak’ görüntüsü sosyal medya platformlarında milyonlara ulaştı. İzleyenleri gülümseten diyalog, sınıf öğretmeni Gürpınar ile kucağında oğlak olan öğrenci Berge arasında geçti. Sınıf öğretmeni Gürpınar, evine döndüğü sırada kucağında yeni doğan sevimli bir oğlakla öğrencisi Berge geldi. Berge, "Öğretmenim bakın bizim keçimiz oldu" dedi. Bu sırada oğlağın güzel olduğunu söyleyen öğretmen, ayrıca oğlağın adını sordu. Öğrencinin ise ‘Emrah’ diye cevap vermesi izleyenleri gülümsetti. “Paylaşılan video çok beğenildi” İHA muhabirine konuşan Sınıf Öğretmeni Umut Gürpınar, okuldan çıkıp eve doğru giderken Umut isimli öğrencisinin kucağında oğlakla kendisine doğru geldiğini belirtti. Bunun güzel bir anı olacağını düşünerek cep telefonunu çıkarıp kayıt altına aldığını ifade eden Gürpınar, “O anda spontane olarak oğlağın adını sordum. Umut da o an düşünerek oğlağın adının ‘Emrah’ olduğunu söyledi. Bunu sosyal medyada paylaştığımda çok fazla insanın beğendiğini, insanların talep gösterdiğini gördüm. Bu da bizi çok mutlu etti. Köy öğrencileri merkezde yer alanlara göre daha naif, daha temiz, biraz daha yaşantıları az çocuklar oluyorlar. Ben köy öğretmeni olmayı çok seviyorum. Öğretmenliğin en kutsal yapıldığı yerler. Umut; akıllı, zeki ve akademik başarısı yüksek bir öğrencimizdir” dedi. Köyde yaşayan çocukların tamamında hayvanlara karşı bir sevgi olduğunu dile getiren Gürpınar, “Çocuklar, bir keçiyle karşılaşınca korkmak, çekinmek yerine sarılıp, kucaklayıp öğretmene koşarak getirebiliyor” diye konuştu. Hayvanları çok sevdiğini söyleyen minik öğrenci Umut Berge ise oğlağa çok sevdiği ‘Emrah’ öğretmenin ismini verdiğini kaydetti.
İstanbul TAV Havalimanları ilk çeyrekte 17,1 milyon yolcuya hizmet verdi TAV Havalimanları 2024’ün ilk üç ayına ilişkin finansal ve operasyonel sonuçları açıkladı. TAV bu dönemde 321 milyon avro ciro ve 86 milyon avro FAVÖK elde etti. Havalimanı işletmeciliğinde Türkiye’nin dünyadaki lider markası TAV Havalimanları yılın ilk üç ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 22 artışla 17,1 milyon yolcuya hizmet verdi. TAV’ın işlettiği havalimanlarında dış hat trafiği geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 27 arttı. TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı Serkan Kaptan, “Kış döneminde yolcu trafiğimiz uzayan turizm sezonu ve havalimanlarımıza uçan havayollarının yürütmekte olduğu filo genişletme stratejilerinden olumlu etkilendi. Böylece birinci çeyrekte, geçen seneye göre dış hat yolcumuz yüzde 27, toplam yolcumuz da yüzde 22 büyüdü. Gerek İzmir, gerekse Ankara havalimanlarımız iç hattan dış hata transfer stratejisine odaklanan AJet, Pegasus ve SunExpress’in filo büyümesinden olumlu etkileniyor. Faaliyetlerimizdeki başarının tamamını finansal sonuçlarımıza da yansıtmayı başardık. Ciromuz yüzde 28 artarak 321 milyon avroya ve FAVÖK de yüzde 97 artarak 86 milyon avroya ulaştı. Düşük sezonda olmamıza rağmen net kar da pozitife döndü ve 9 milyon avro oldu. İyi bir başlangıç yaptığımız 2024’ün yüksek sezonu olan yaz aylarında da canlı bir trafik beklemeye devam ediyoruz. Erken rezervasyonlar da bize bu yönde olumlu sinyaller veriyor" dedi. "Antalya yatırımımızı 2025’in ilk çeyreğinde, Ankara yatırımımızı da 2025’in son çeyreğinde bitirmeyi planlıyoruz" Tarihi ölçekteki büyük yatırım programlarının planladıkları takvime uygun bir şekilde ilerlediğini söyleyen Kaptan, "Bu program doğrultusunda Antalya, Almatı ve Ankara Esenboğa havalimanlarımızla birlikte diğer havalimanı ve hizmet şirketlerimize yatırım yapıyoruz. Almatı yatırımımız yüzde 94 oranında tamamlandı ve Haziran 2024’te yeni dış hat terminalinin açılışını yapmaya hazırlanıyoruz. Yeni terminalin Almatı yolcusu için hizmet kalitesi ve seyahat tecrübesinde iyileşme oluşturmasını bekliyoruz. Yüzde 77 oranında tamamlanan Antalya yatırımımızı 2025’in ilk çeyreğinde ve yüzde 42 oranında tamamlanan Ankara yatırımımızı da 2025’in son çeyreğinde bitirmiş olmayı planlıyoruz. Bu yatırımlarımıza ek olarak, Medine Havalimanı’nın kapasitesini yıllık 8 milyon yolcudan 18 milyon yolcuya çıkaracak ve iki etap halinde yapılacak olan ek yatırımlara da katılma kararı aldık. Bu büyük yatırım programımız sonucunda 2020 yılında 8 sene olan ortalama işletme süremizi 2024 yılında 29 yıla çıkardık. Satın alma bedelleri ve kira peşinatlarını dahil ettiğimizde 2025 yılına kadar toplam yaklaşık 2,5 milyar avro yatırım büyüklüğüne ulaşmış olacağız. Bu büyüklük sektörümüzün geleceğine olan güvenimizin en önemli göstergesidir. Programımızda mesafe kaydettikçe yatırımlarımızın meyvelerini de almaya başlıyoruz. Bu kapsamda, 2024 yılı için 430 milyon ile 490 milyon avro arasında FAVÖK beklemeye devam ediyoruz. İlerleyen senelerde yatırımlarımızdan daha da artan geri dönüşler bekliyoruz ve kendimize orta vadede 2018 yılında yakaladığımız tarihi en yüksek FAVÖK seviyesi olan 573 milyon avroyu geçme hedefi koyuyoruz. Bu hedef artık kısa zamanda ulaşılabilir bir mesafede duruyor. Çalışanlarımızın büyük gayretleri ve hissedarlarımızla iş ortaklarımızın destekleri sayesinde TAV Havalimanları’nı bir dünya markası haline getirmeyi başardık. Orta vadeli hedefimiz olan tüm zamanların en yüksek FAVÖK rakamına ulaşmak hedefimizi de yakın zamanda birlikte gerçekleştireceğimize olan inancım tam” diye konuştu.