ÇEVRE - 13 Mayıs 2025 Salı 09:05

Palandöken’de Kaf ve Mor Laleler açtı

A
A
A
Palandöken’de Kaf ve Mor Laleler açtı

Bu günlere Palandöken Dağı’nın yüksek kesimlerinde rengarenk ve farklı çiçek türleri kendilerini göstermeye başladı. Bunların içinde Kaf ve Mor Laleler dikkat çekiyor.


Kaf Lâlesi ya da bilimsel adıyla "Fritillaria caucasica" olan çiçek türü, Palandöken dik yamaçlarında açtı ve adeta renk cümbüşü oluşturdu. Kaf Lalesi; renkleri, duruşu ve yeşiller içindeki haliyle görenleri kendine hayran bırakıyor. Kaf Lalesi, zambakgiller familyasından bir çiçek türü olarak ifade ediliyor. Kaf Lalesi ülkemizde genel olarak; Erzurum, Amasya, Samsun, Iğdır, Kars ve Ağrı illeri, Güney Rusya, Kafkasya ve Kuzeybatı İran’da görülüyor. 1700 ila 2900 metre rakımlı otlaklar, iğne yapraklı orman açıklıkları ve kalker kayalı taraçalarda yetişen tür, Nisan ve Haziran ayları arasında çiçekleniyor.


Bu günlerde başta Palandöken Dağı olmak üzere Erzurum’un güney ilçelerinde sıkça rastlanan, bölgenin endemik türleri arasında yer alan Kaf ve Mor Laleler fotoğrafçılar başta olmak üzere doğaseverlerin ilgisini çekiyor.



Palandöken’de Kaf ve Mor Laleler açtı

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Ankara Sağlık turizminden 3 milyar dolar gelir elde edildi Ticaret Bakanlığı, sağlık hizmeti ihracatında 2024’te 1,5 milyon sağlık turisti ile 3 milyar dolar gelire ulaşıldığını açıkladı. Ticaret Bakanlığı’nca 2024 yılı hizmetler ihracatı bilançosu açıklandı. Buna göre, 2012-2024 yıllarında tedavi olmak için Türkiye’yi ziyaret eden sağlık turisti sayısı 6 kat artışla 1,5 milyona ulaştı. Sağlık hizmeti ihracat ise aynı yıllar arasında 4 kat artışla 3 milyar dolara yükseldi. Açıklamada, Ticaret Bakanlığı destekleriyle hayata geçirilen ve sağlık turizminin tanıtım stratejisinin görünür yüzü olan "Heal in Türkiye"nin web sitesinde faaliyet gösteren 221 kurumun yer aldığı kaydedildi. Bu çerçevede, "Heal in Türkiye" portalına üye kuruluşlara, 5448 Sayılı Karar kapsamında yapacakları reklam, tanıtım ve pazarlama faaliyetlerinde ilave 10 puan destek sağlanacağı ifade edildi. Anılan portala üye sağlık kuruluşları ve aracı kuruluşlar, söz konusu destek kapsamında hedef ülkeler haricindeki ülkelere yönelik yapacakları faaliyetlerde destekten yüzde 60 yerine yüzde 70, hedef ülkelere yönelik faaliyetleri için ise destekten yüzde 70 yerine yüzde 80 oranında faydalanabilecek. Ticaret Bakanlığı’nca sağlık turizmi sektörüne yönelik uygulanan destek programları kapsamında, 2012-2024 yıllarında 12 yıllık dönemde bin 701 firma desteklerden yararlandı. Diğer taraftan, Türkiye’de küresel markalar oluşturma ve bu markaları dünyaca bilinir hale getirerek güçlü bir Türk malı ve hizmeti imajı oluşturulmasını amaçlayan Markalaşma ve TURQUALITY Programı kapsamında toplam 15 adet sağlık turizmi sektörü markasının desteklendiği de belirtildi. Bunun yanında, 2024’te sağlık turizmine yönelik 213 fuar, Ticaret Bakanlığı’nca desteklendi. İşbirliği kuruluşlarınca geçen yıl düzenlenen 15 sektörel alım ve ticaret heyeti programı desteklenirken sağlık turizmi sektöründe halihazırda 5 adet Hizmet Sektörü Rekabet Gücünün Artırılması (HİSER) projesi sürdürülmeye devam ediyor. Açıklamada şu ifadelere yer verildi: "Ülkemiz, medikal turist tercihlerine oldukça pozitif bir katkı sağlayan Joint Commission International (JCI) akreditasyonuna sahip 42 adet sağlık kuruluşu ile bu alanda tüm ülkeler arasında 6. sırada yer almaktadır. Bu doğrultuda, Ticaret Bakanlığı olarak, sürdürülebilir sağlık hizmeti ihracatının sağlanması, ülkemizin küresel sağlık turizmi pazarından aldığı payın ve sahip olduğu katma değerin arttırılması için sağlık turizmi sektörünün ve sağlık hizmeti ihracatçılarımızın yanında olmayı sürdüreceğiz."
İstanbul Novo Nordisk ’in ‘90-100 Obezite Farkındalık Projesi’ne ödül Danimarka merkezli sağlık firması Novo Nordisk, bu yıl Brandverse Awards ’ta ödüle layık görüldü. Şirketin Dünya Obezite Günü kapsamında hayata geçirdiği ‘90-100 Obezite Farkındalık Kampanyası’, Sosyal Sorumluluk ve Sürdürülebilirlik-Sağlıklı Yaşam Kategorisi’nde bronz ödül aldı. Novo Nordisk, reklam, pazarlama ve pazarlama iletişimi dünyasının en saygın organizasyonlarından biri olan Brandverse Awards 2025’te bronz ödül kazandı. Şirket, ‘Sosyal Sorumluluk ve Sürdürülebilirlik’ çatısı altındaki ‘Sağlıklı Yaşam’ kategorisinde, obeziteye yönelik farkındalık çalışmalarıyla jüri tarafından ödüle layık bulundu. 1 Nisan 2024 - 15 Nisan 2025 tarihleri arasında gerçekleştirilen projelerin değerlendirildiği Brandverse Awards, sektörün önde gelen isimlerinden oluşan jüri kadrosuyla, yılın en etkili marka çalışmalarını onurlandırdı. Kazananlar, projelerin toplumsal etkisi, üretici yaklaşımı ve iletişim gücü dikkate alınarak belirlendi. Yapılan açıklamaya göre, ‘Obezitede Değişimin Öncülüğü’ mottosuyla her yıl sosyal sorumluluk projelerini destekleyen Novo Nordisk ‘in Türkiye’de obezite farkındalığını artırmak amacıyla başlattığı ‘90-100’ kampanyası, kadınlar için 90 santimetre, erkekler için ise 100 santimetreyi aşan bel çevresi ölçümünün sağlık açısından kritik bir gösterge olduğunu vurguluyor. Türkiye’de 23 milyondan fazla obeziteli birey bulunmakta ve bu değerlerin aşılması, kalp-damar hastalıkları, tip 2 diyabet ve karaciğer yağlanması gibi 200’e yakın ciddi sağlık sorununa neden olabiliyor. Kampanyanın ana mesajı: "Mezurayı Beline Sar, Çözümü Hekime Sor" Kampanyanın merkezinde, ünlü oyuncu Müge Boz’un rol aldığı etkileyici bir film yer alıyor. Film, izleyiciyi önce şık bir moda çekiminin görsel dünyasına davet ederken, hızla sağlık alanının ciddi gerçeklerine geçiş yapıyor ve obezitenin dış görünüşten çok daha öte bir sağlık sorunu olduğunu ortaya koyuyor.
Ankara Ankara’da yapılan su zammına AK Partili milletvekilleri tepki gösterdi Ankara’da su fiyatlarına zam yapılmasının ardından AK Partili milletvekilleri yapılan zammın çok yüksek olduğunu belirterek açıklamalarda bulundu. Ankara’da suya yapılan yüzde 169’luk zamma AK Parti milletvekilleri tepki gösterdi. Ankara milletvekilleri, Mansur Yavaş’ın seçim öncesi verdiği ‘Sudan para kazanılmaz’ vaadini hatırlatarak, 2019’da 5 lira olan suyun metreküp fiyatının 2025 itibarıyla 156 liraya çıkmasını eleştirdi. Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin Haziran ayı Meclis toplantısında alınan kararla, suya zam yapıldı. ASKİ Genel Müdürlüğü’nün sunduğu yeni kademe su tarifesi teklifi, AK Parti ve MHP’li meclis üyelerinin ret oylarına rağmen CHP’li üyelerin oy çokluğuyla kabul edildi. Yeni düzenlemeyle konutlarda kullanılan suyun metreküp fiyatı 58,06 liradan 156,19 liraya çıkarıldı. Bu artış yüzde 169 oranında olurken, 2019 yılında 5 lira olan su fiyatı baz alındığında toplam artış yüzde 3024’e ulaştı. Yapılan zamma AK Parti milletvekilleri tepki gösterdi. AK Parti Grup Başkanvekili ve Ankara Milletvekili Leyla Şahin Usta, konu üzerine yaptığı, "’Sosyal belediyecilik’ söylemini dilinden düşürmeyen yönetim anlayışı, bugün vatandaşın en temel hakkı olan suya erişimi neredeyse imkânsız hâle getirmiştir. İddia ettikleri sosyal adalet, 6 yılda su fiyatlarına yapılan toplam yüzde 3024’lük zamda boğulmuştur" dedi. AK Parti Ankara Milletvekili ve Genel Başkan Vekili Yardımcısı Ahmet Fethan Baykoç ise "Son 10 yılda metreküp fiyatını 3,5 TL’den 156 TL’ye çıkartan, Ankaralıya trafikten sonra bir de su zulmünü layık gören, hizmetsizlik anlayışının ve Türkiye’nin en pahalı suyunun Ankara’da olmasının adıdır Mansur Yavaş" dedi. AK Parti Ankara Milletvekili Lütfiye Selva Çam da, "Ankara’da musluktan su değil, zam akıyor. 2019’da 5 lira olan suyun metreküpü, 2025’te tam 156 lira ’Sosyal belediyecilik’ söylemini son damlasına kadar kullanan belediyecilik anlayışı suya yüzde 3024 oranında zam yaptı. En temel ihtiyaç olan suya erişim artık lüks" ifadelerine yer verdi. AK Parti Ankara Milletvekili Zehranur Aydemir ise Yavaş’ın geçmiş açıklamalarını hatırlatarak şunları söyledi: "Mansur Yavaş göreve gelmeden önce ‘Su Allah’ın nimeti, sudan para kazanılmaz’ demişti. Bunu dedikten sonra defalarca kez suya zam yaptı. Son zammın oranı yüzde 169. 2019’da 5 TL olan su fiyatı bugün yüzde 3024 artışla 156 liraya ulaştı. Yavaş’ın yaptığı sosyal belediyecilik değil, sömürge belediyeciliğidir!"